Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Simonelli Oscar 2  (Luettu 109293 kertaa)

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #15 : Tammikuu 12, 2016, 15:37:18 ip »

Siellä esitteen toiseksi viimeisellä sivulla taulukossa.
Vakio-ominaisuuksina "thermocompensated group" ja "no-vacuum valve".

Tähdellä merkityt "available together with the Professional Pack". Siellä "professional pressostat" (oletan että se on Sirai tai vastaava). OPV:tä en sitten löytänyt enää itsekään... ;)

OPV saattaa olla ainoa Oscarin "perusmodaus", mikä sitten jää puuttumaan. Sen asennusmahdollisuutta kyselisin Elektrosilta.

Tampperi (kunnollinen), maidonvaahdotuskannu, tarkkuusvaaka, lämpömittari (maidonvaahdotukseen), umpifiltteri, puhdistusainetta, gruppoharja, knockboxkin voi olla kiva... ja niin edelleen. Joku hylly/kaappi kaiken säilytykseen. ;)
Näitä tilpehöörejä saa toki kivijalkaliikkeistäkin, joten ei niitä tarvitse ulkomailta tilata...
Mitä tuo "thermocompensated group" käytännössä meinaa. Lämpökompensoitu gruppo oletan. Mutta mitä se tarkoittaa. Ilmeisesti gruppo ei ylikuumene. Mutta miten se on toteutettu. Ilmeisesti tuossa masiinassa on ihan laadukas pressostaatti. Jep ja tarkuuusvaaka on kyllä ehdoton hankinta.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #16 : Tammikuu 12, 2016, 15:53:23 ip »


Tähdellä merkityt "available together with the Professional Pack". Siellä "professional pressostat" (oletan että se on Sirai tai vastaava).

Typeryys kulkee näköjään minulla yhdessä lukihäriön kanssa.

Prefessional versiossa saa näköjään säädettyä boilerin lämpötilaa. Käyköhän se kuinka kätevästi laitetta avaamatta?

Onkohan tuosta Pro-version hinnasta jossain?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #17 : Tammikuu 12, 2016, 15:55:56 ip »

Typeryys kulkee näköjään minulla yhdessä lukihäriön kanssa.

Prefessional versiossa saa näköjään säädettyä boilerin lämpötilaa. Käyköhän se kuinka kätevästi laitetta avaamatta?

Onkohan tuosta Pro-version hinnasta jossain?
Mielenkiintoista olettaisin että masiinassa olisi pid. Jos boilerin lämpötilaa pystyy säätämään. Oletan että etupaneelissa on jonkinlainen säätösysteemi. Ei olisi kauhean toimivaa jos lämpötilaa säätääkseen keitin pitäisi avata.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #18 : Tammikuu 12, 2016, 16:00:58 ip »


Oletan että etupaneelissa on jonkinlainen säätösysteemi. Ei olisi kauhean toimivaa jos lämpötilaa säätääkseen keitin pitäisi avata.

Niin voisi olettaa, mutta itse en oleta mitään. Teoriassahan se voisi olla jonkinlainen termostaatin säätökin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #19 : Tammikuu 12, 2016, 16:39:03 ip »

Mielenkiintoista olettaisin että masiinassa olisi pid. Jos boilerin lämpötilaa pystyy säätämään. Oletan että etupaneelissa on jonkinlainen säätösysteemi. Ei olisi kauhean toimivaa jos lämpötilaa säätääkseen keitin pitäisi avata.

Vahva veikkaus on että ei siinä mitään pidiä ole. Vanhassa oscarissa perus pressostaattia ei pystynyt säätämään ja vasta asentamalla Sirai sai lämpötilaa/painetta säädettyä.

Tuo thermocompensated group voisi hyvinkin pitää sisällään gigleurit (rajoittimet), mutta asiaa kannattaa kysyä suoraan Giannilta (elektros).
Kirjattu

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #20 : Tammikuu 12, 2016, 16:40:15 ip »

Vahva veikkaus on että ei siinä mitään pidiä ole. Vanhassa oscarissa perus pressostaattia ei pystynyt säätämään ja vasta asentamalla Sirai sai lämpötilaa/painetta säädettyä.

Tuo thermocompensated group voisi hyvinkin pitää sisällään gigleurit (rajoittimet), mutta asiaa kannattaa kysyä suoraan Giannilta (elektros).
Ilmeisesti tuo Sirai on vähän parempi pressostaatti kuin keittimen alkuperäinen.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #21 : Tammikuu 12, 2016, 17:35:49 ip »

Ilmeisesti tuo Sirai on vähän parempi pressostaatti kuin keittimen alkuperäinen.

Usein Siraihin viitataan "professional grade" -termillä *. Muistaakseni mm. Elektrosin modauspakettien yhteydessä. Joka tapauksessa, kuten edellä todettu, se mahdollistaa boilerin paineen säätämisen, mitä ainakaan vanhan Oskarin pressostaatti ei mahdollistanut. Kätevä ominaisuus, jos kaipaa lisää potkua vaahdotukseen (tai toiseen suuntaan, jos vaikka haluaa lyhyemmät jäähdytyshuuhtelut).

*Edit: tai "commercial grade" jommin kummin...

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 17:41:59 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #22 : Tammikuu 12, 2016, 19:47:35 ip »

Vesikraana HX -koneessa on, ainakin minulle, täysin turha lisäke.

Kaiken saman voi hoitaa grupon kautta ja mikä parasta, aina tuoreella vedellä. Miksi kukaan keittäisi teevetensä tai jatkaisi kahviansa boilerissa "seisoneella" vedellä, vaikka se sinänsä steriiliä olisikin? Vaihdan itse boilerin veden viikoittain, mutta silti...ei...en käyttäisi sitä.

EDIT:
Kuten Osku tuolla mainitsikin, niin kalkinpoiston/vedenvaihdon yhteydessä tuo kraana voisi olla hyvä. En tullut ajatelleeksi, että kaikissa hx -boilereissa ei välttämättä ole erillistä "vesiproppua" tyhjentämistä varten.

Hep. Minä otan kraanasta kahvivedet Aeropressille, teevedet, pikanuudelivedet jne, jne aina Rocket Giotton hanasta. Mitään monta päivää seisonutta vesi ei ole koska sitä menee noin säiliöllinen päivässä juurikin siksi,,että sitä käytetään kaikkeen muuhunkin kun kahvin tekoon. Kone on päällä 24/7 ja siihen on vähän tottunut, että kuuma vesi tulee yötä päivää. Itse en ilman hanaa ostaisi kahvikonetta.
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #23 : Tammikuu 12, 2016, 19:56:25 ip »

Ja kertaalleen yritin haistella ja maistella tuota spolerin vettä verrattuna suoraan kraanaveteen jäähtyneenä, enkä huomannut siinä mitään eroa. Sen testin perusteella olen sitten päätynyt käyttämään tuota kuumaa vettä joka paikkaan.

Kalkin poiston teen pari kertaa vuodessa.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #24 : Tammikuu 12, 2016, 21:08:27 ip »

Sen testin perusteella olen sitten päätynyt käyttämään tuota kuumaa vettä joka paikkaan.

Nojoo, niinhän se tietty taitaa olla, että jos käyttää sitä boilerin vettä jatkuvasti muuhunkin kuin höyryntuottoon, niin se ajanee saman asian kuin ajoittainen tyhjentäminen...
 
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #25 : Tammikuu 12, 2016, 21:26:23 ip »

Siitä menee päivästä riippuen läpi vettä about 1,5 - 3 litraa. En kyllä itse huomaa siinä maussa mitään ihmeellistä.
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #26 : Tammikuu 12, 2016, 21:36:10 ip »

Siitä menee päivästä riippuen läpi vettä about 1,5 - 3 litraa. En kyllä itse huomaa siinä maussa mitään ihmeellistä.

Ei se varmaan tuolla vauhdilla tosiaan pahemmin makua sieltä ota, mutta toisaalta kalkkia ja muita aineita vastaavasti liukenee huomattavasti enemmän mikä lyhentää kalkinpoiston aikaväliä.

Aika vähällä käytöllä on kyllä itellä ollut tuo vesihana. Parit teet on tullu sillä tehtyä ja sihtejä huuhdeltua silloin tällöin.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #27 : Tammikuu 13, 2016, 07:07:41 ap »

Ja kertaalleen yritin haistella ja maistella tuota spolerin vettä verrattuna suoraan kraanaveteen jäähtyneenä, enkä huomannut siinä mitään eroa. Sen testin perusteella olen sitten päätynyt käyttämään tuota kuumaa vettä joka paikkaan.

Tätä tuli testattua joskus vähän tarkemminkin sokkona:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=3723.msg33483#msg33483
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OzQu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #28 : Tammikuu 13, 2016, 19:15:40 ip »

Huomaa että laite on erittäin uusi, kun ei mitään arvosteluja tullut pikaisella googletuksella vastaan vielä maailmalta.
Kirjattu
Rancilio Silvia + Eureka Mignon Perfetto

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #29 : Tammikuu 13, 2016, 20:52:19 ip »

No eipä tuo ole tainut vielä tulla myyntiin.Joka paikassa on vain ennakkomyynti ilmoitus.
Yrittänyt itse löytää grupon kokoa. Onko jossain jotain virallista kuulunut?
Kirjattu