Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Tuorepaahtoa  (Luettu 28523 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Tuorepaahtoa
« : Tammikuu 06, 2016, 00:47:50 ap »

En ole ihan varma oliko tästä jo aiempi keskustelu, mutta ainakin tästä saisi tuoreemman (joka tuorepaahtoon kuuluukin) topicin.

Tähän voi listata omat suosikkipaahtimonsa (ja kenties jopa perustelut), joista tuorepaahtoa (noin 0-14pv paahtopäivästä) tavalla tai toisella hankkivat.
Lähinnä Suomesta siis. Toki jos joku keksii miten muualta saa parissa päivässä pavut himaan kohtuuhinnalla, niin kertokoon...

Aloitan omakätisesti kehumalla omia suosikkejani ja haukkumalla muita (huom, mielipiteet ovat subjektiivisia, kuinkas muutenkaan  ;)):

Kaffe Obscura (tutustuin paahtajaan, jonka kahvimaku/-laatu osui omaan vaativaan makuuni kuin nyrkki silmään, kun asuimme samassa naaapurustossa, paahtimo muutti sijaintia, mutta paahtimo on sen verran laadukas, että joka tapauksessa pysyn kanta-asiakkaana, vaikka uuteen sijaintiin on jopa 4km matka, kääk!)

TKP (siis Turun Kahvipaahtimo) loistavia papuja, mutta toisinaan tulee sellainen fiilis, että niistä pavuista ei ihan aina ole saatu kaikkea irti. Vaikea sanoa mistä kiikastaa, kun en paahtimoa tunne postimyyntikauppaa enempää. Pakko mainita, että koskaan ei kyllä ole tullut erityisen huonoa papuakaan, siis ei koskaan. Toisinaan jopa parasta, mitä on koskaan lirutettu. Jatkan ehdottomasti asiakassuhdetta.

Kaffan jo mennyttä kesäkahvia olen jo kehunutkin, muutoin kokemukseni ovat sen verran ikääntyneitä, ettei niitä on turha toistaa tässä.
Kyseinen paahtimo herätti ehdottomasti mielenkiintoni uudestaan...

Porvoon paahtimon kahvi oli tylsää ja mitäänsanomatonta. Olin hölmö kun ostin sitä, kun edes paahtimon oma kahvila ei tehnyt siitä hyvää espressoa. (ei kannata siis luottaa, että kyllä minä osaan, vaikka paahtimo ei osaakaan). Paahtimon kuppila sitävastoin on hieno miljöö ja käynnin arvoinen. Kannattaa siis käydä, mutta kenties (oman harkinnan mukaan) jättää pavut hyllylle...

Muiden paahtimoiden tuotteita? Onhan noita, itse en ole ehtinyt läheskään kaikkia testaamaan säällisen ajan puitteissa, joten jätän ne kommentoimatta. Good Life Coffeen joku kesäinen etiopialainen oli lupaava, mutta silloin jo helposti yli pari viikkoa täyttänyt, joten ei olisi reilua laittaa sitä samalle viivalle tuorepaahtojen kanssa. Tuoreempana olisi eittämättä kenties pitänyt pintansa muiden seurassa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2016, 00:56:32 ap kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

jpetrow

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2016, 13:29:55 ip »

Hyvä aihe!

Turun Kahvipaahtimon espressopavut ovat kaikki olleet joko hyviä tai oikein hyviä. Helppo tilata verkkokaupasta.

Kaffe Obscurasta on kokemusta vain siitä Mexicolaisesta pavusta espressona. Se oli keskitasoa parempaa, muttei mitään erikoista. Paahtimo vaikuttaa kuitenkin erinomaiselta joten pitää kokeilla muita papuja. Saatavuus on aikamoinen ongelma kuluttajalle.

Kaffa Roasteryn kahvit ovat peruslaatua, mutta oma maku on viime aikoina kallistunut hieman vaaleampiin paahtoihin. Kaffan paahdot on kaikki aika tummia. Löytyy nykyään melkein paikasta kuin paikasta, mutta marketeissa pussit on usein kuukausia vanhoja.

The Barnin paahdot ovat usein sopivan vaaleita jotta kahvissa maistuu papu eikä paahto. Välillä näille on vaan jostain syystä vaikea löytää oikeaa jauhatuskarkeutta espressona. Jauhatuksen sweetspotti tuntuu olevan erityisen kapea. Tulevat nopeasti ja helposti vaikka Saksasta lähtevätkin.

Square Mile Coffeen kahvit ovat olleet kaikki erinomaisia paahtoja. Tulevat nopeasti Englannista, mutta punnan kurssi tekee näistä vähän kalliita.

Johan & Nyströmin kahvit ei varsinaisesti mene tuorepaahdoista, mutta aika usein näitä saa ihan siedettävän tuoreina Kanavarannan konseptimyymälästä. Helppoja ja hyvänmakuisia blendejä.

Good Life Coffeen brändäys on aivan mahtava. Harmi vain että ainakin lahjaksi saatu La Soledad oli juomakelvottomaksi ylipaahdettu. Maistui ja haisi vain ja ainoastaan tuhkalta. Pitää ehkä antaa toinenkin mahdollisuus, mutta ensimmäinen lyönti oli ainakin täyshuti. Hinnat ovat myös erittäin korkeat.

Mokkamestareiden papuja on vaikea saada tuoreena, mutta vaikka saisikin niistä mikään ei ole päässyt edes keskitason yläpuolelle.

Porvoon kahvipaahtimoon pätee sama kuin Mokkamestareihin. Taso jopa huonompi.

Caffin paahtamia papuja saa monesta kauppakeskuksesta helposti. Valitettavasti taso on keskiluokkaa ellei jopa alle.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2016, 16:20:19 ip »

En muuten osallistu ketjuun, mutta kuin edellä mainitussa GLC:n La Soledad espressosta olen itse saanut hyvin irti.
Jos uutta yritystä on mielessä, niin lämmin suositus Guatemalan El Recuerdolle.
Hyvin sillä pärjäsivät Nordic Roasters skaboissakin. Sieltä muuten monta hyvää paahtimoa joita päässyt maistelemaan, mutta kun oli suomalaisista kyse niin tuolla toki vain GLC.
http://nordicbaristacup.com/2015/11/nordic-roaster-competition-2015-results/
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

jpetrow

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2016, 17:10:14 ip »

En muuten osallistu ketjuun, mutta kuin edellä mainitussa GLC:n La Soledad espressosta olen itse saanut hyvin irti.

Hyvä kuulla. Epäilen että se mun kokeilema pussi oli pilalle menneestä paahtoerästä. Tosin luulisi tuollaisen jäävän kiinni laaduntarkkailussa.

Mutta pitääpä siis kokeilla GLC:tä uudestaan :)
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2016, 21:48:29 ip »

Sain tuossa joululahjaksi Maja coffeen etiooppialaista kahvia. Oli erittäin marjaisa ja mehukas kahvi. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan. Sijaitsevat helsingin lehtisaaressa ja ilmeisesti parhaiten tietoa saa facebooking kautta.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2016, 19:30:17 ip »

Alkoi vedellä TKP:n Nkonge Espresso viimeisiään (tämä oli yksi niistä harvoista, joihin aiemmin viittasin, että eivät sen ihmeemmin ole sytyttäneet. Tosin en ole lämmennyt aiemminkaan Buziraguhindwoille). Päätin vielä kokeilla pari grammaa pienemmälle annostuksella (kun se muutenkin alkoi olla loppumaan päin ;)) - en pahemmin edes tiukentanut jauhatusta. Johan se lähti toimimaan kuin junan vessa. Ainakin espressona, cappuna se ei oikein toiminut, mutta en aina muutenkaan koe afrikkalaisten olevan ykkösratkaisuja cappuiksi.


Täytyypä joskus piipahtaa tuolla Lehtisaaren paahtimossa ohi huristaessa, jos siellä sattuisi olemaan joku paikalla... Olen vähän odotellut, että koska se toiminta polkaistaan käyntiin, mutta täällä foorumin kaupallisella alueella viimeinen tieto on, että avaaminen viivästyy... vuodelta 2014. ;)

Eipä se hurjan ahkeraa tunnu olevan muillakaan paahtimoilla päivitellä tietoja tai uutisia tänne Ristrettoon. Ehkä me ristrettolaiset olemme vähän turhia asiakkaita pienpaahtimoille?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2016, 20:45:06 ip »

http://www.majacoffee.fi
Tuolta klikkasin fb:n sivut ja sieltä aukioloajat yms.
Ma,ti ja su kiinni. Instassa olen paljon kuvaa sieltä nähnyt kun tutut käyneet, itse en ole päässyt paikalle, vielä :/
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2016, 21:02:29 ip »

http://www.majacoffee.fi
Tuolta klikkasin fb:n sivut ja sieltä aukioloajat yms.

Kiitos Toma!

Toki vähän piruilin viittauksella tuohon foorumilla olevaan viime päivitykseen. Itse en oikein usko siihen ajatukseen, että kuluttajan tulisi nähdä vaivaa tuottajien etsimiseksi, vaan päinvastoin, mutta toki hyvän kahvin eteen kannattaa nähdä vähän vaivaa...  :)

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2016, 21:08:12 ip »

Moni kahvilan/paahtimon pystyttänyt on _muuten_ vanhoja foorumilaisia ;)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2016, 21:26:04 ip »

Täytyypä joskus piipahtaa tuolla Lehtisaaren paahtimossa ohi huristaessa, jos siellä sattuisi olemaan joku paikalla... Olen vähän odotellut, että koska se toiminta polkaistaan käyntiin, mutta täällä foorumin kaupallisella alueella viimeinen tieto on, että avaaminen viivästyy... vuodelta 2014. ;)

Missähän lehdessä näin Majasta jutun joskus kesällä/syksyllä...? Vähän huonosti ovat asiakkaat sinne löytäneet ja arkailleet astua sisään kun tila on niin pieni ja intiimi, sekä tyylikäs japanilaishenkinen sisustus vielä siihen päälle kulttuurishokkia lisäämään. Täytyy joskus kyllä käydä jos niille nurkille tulee eksyttyä. Kahvi pitäisi kuitenkin olla aivan huippupriimaa, jota en kyllä epäile yhtään. Harmi ettei Posti kiikuttele heidän paahtojaan (ainakaan vielä).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2016, 21:26:46 ip »

Moni kahvilan/paahtimon pystyttänyt on _muuten_ vanhoja foorumilaisia ;)

Totta tuokin ja harmi että kiireet vievät huomiota pois täältä foorumilta!
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2016, 22:00:00 ip »

Kesällä maistamani jokin kenialainen kahvi Majalta oli kyllä sangen hyvä.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #12 : Tammikuu 09, 2016, 22:05:09 ip »

Pahus, kun ovat maanantain kiinni. Just silloin olisin sopivaan aikaan sujauttanut siitä ohi.
Mutta ei se nyt niin kaukana ole, ettenkö sinne vaikka ihan kävelisi, jos kahvi sattuisi paniikinomaisesti loppumaan ;), lauantaisin tulee toisinaan sillä suunnalla ulkoiltua muutenkin.

Mutta joo, en ole ollut ihan hereillä koko paahtimon suhteen, kun eivät pidä meteliä itsestään. Sama juttu monen muun pienpaahtimon kanssa. Foorumi olisi kaiketi ilmainen paikka mainostaa (?) ja täältähän sanansaattajia (termi, jonka olen oppinut kun olen tehnyt töitä kaiken maailman yrityskonsulteille) löytyy.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #13 : Tammikuu 09, 2016, 22:34:19 ip »

En ole itsekkään vielä paikan päällä päässyt käymään, mutta soitin tuonne kysyäkseni hieman heidän tarjonnasta.
Paria kolmea papua oli tarjolla ja eivät tee erikseen paahtoa espressolle, mutta kuulemma toimivat sekä suodatin että esso uutolla. Shotin verran kokeilin tuota etiopialaista ja ihan hyvä se oli espressonakin, mutta parempi suodattimella. Vähän arvokkaampia heidän kahvinsa on kuin esim. tkp, mutta jos laatu on hyvää niin olen kyllä siitä valmis silloin tällöin maksamaankin. Plussaa läheisyydestä, tuo on mun lähin paahtimo enkä edes itse tiennyt sen olemassaolosta vaikka vanhempani asuvatkin Lehtisaaressa  ???
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Tuorepaahtoa
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2016, 22:34:54 ip »

Majan raakakakulle kiitos siitä, että olen sysännyt ennakkoluuloni raakakakuista pois ja en ole enää aikoihin pitänyt niitä turhina hippi-hörhötyksinä. Maukasta oli.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini