En ole ihan varma oliko tästä jo aiempi keskustelu, mutta ainakin tästä saisi tuoreemman (joka tuorepaahtoon kuuluukin) topicin.
Tähän voi listata omat suosikkipaahtimonsa (ja kenties jopa perustelut), joista
tuorepaahtoa (noin 0-14pv paahtopäivästä) tavalla tai toisella hankkivat.
Lähinnä Suomesta siis. Toki jos joku keksii miten muualta saa parissa päivässä pavut himaan kohtuuhinnalla, niin kertokoon...
Aloitan omakätisesti kehumalla omia suosikkejani ja haukkumalla muita (huom, mielipiteet ovat subjektiivisia, kuinkas muutenkaan

):
Kaffe Obscura (tutustuin paahtajaan, jonka kahvimaku/-laatu osui omaan vaativaan makuuni kuin nyrkki silmään, kun asuimme samassa naaapurustossa, paahtimo muutti sijaintia, mutta paahtimo on sen verran laadukas, että joka tapauksessa pysyn kanta-asiakkaana, vaikka uuteen sijaintiin on jopa 4km matka, kääk!)
TKP (siis Turun Kahvipaahtimo) loistavia papuja, mutta toisinaan tulee sellainen fiilis, että niistä pavuista ei ihan aina ole saatu kaikkea irti. Vaikea sanoa mistä kiikastaa, kun en paahtimoa tunne postimyyntikauppaa enempää. Pakko mainita, että koskaan ei kyllä ole tullut erityisen huonoa papuakaan, siis ei koskaan. Toisinaan jopa parasta, mitä on koskaan lirutettu. Jatkan ehdottomasti asiakassuhdetta.
Kaffan jo mennyttä kesäkahvia olen jo kehunutkin, muutoin kokemukseni ovat sen verran ikääntyneitä, ettei niitä on turha toistaa tässä.
Kyseinen paahtimo herätti ehdottomasti mielenkiintoni uudestaan...
Porvoon paahtimon kahvi oli tylsää ja mitäänsanomatonta. Olin hölmö kun ostin sitä, kun edes paahtimon oma kahvila ei tehnyt siitä hyvää espressoa. (ei kannata siis luottaa, että kyllä minä osaan, vaikka paahtimo ei osaakaan). Paahtimon kuppila sitävastoin on hieno miljöö ja käynnin arvoinen. Kannattaa siis käydä, mutta kenties (oman harkinnan mukaan) jättää pavut hyllylle...
Muiden paahtimoiden tuotteita? Onhan noita, itse en ole ehtinyt läheskään kaikkia testaamaan säällisen ajan puitteissa, joten jätän ne kommentoimatta.
Good Life Coffeen joku kesäinen etiopialainen oli lupaava, mutta silloin jo helposti yli pari viikkoa täyttänyt, joten ei olisi reilua laittaa sitä samalle viivalle tuorepaahtojen kanssa. Tuoreempana olisi eittämättä kenties pitänyt pintansa muiden seurassa.