Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Äänestys

Oletko kahvihifisti?

Olen ehdottomasti kahvihifisti!
- 6 (22.2%)
En tiedä / Ehkä vähän / En osaa sanoa
- 8 (29.6%)
Ei! En ole kahvihifsti, mutta pidän hyvästä kahvista
- 13 (48.1%)
En ole kahvihifistelijä millään tavalla. Tärkeintä on kofeiini.
- 0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 27


Kirjoittaja Aihe: Oletko kahvihifisti?  (Luettu 30707 kertaa)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #15 : Lokakuu 28, 2015, 15:17:57 ip »

En ole kahvihifisti, eikä vakava harrastaja, enkä harrastaja ollenkaan, juon vain kahvia.

Samoissa mennään imo. On tietty ollut mouhovaiheita mutta kyllä kahvi on ensisijaisesti vain kahvia ja liika fundamentaalisuus ja fanaattisuus vaan vievät iloa. Edelleenkin on tosin todella vaikea saada hyvää cappuccinoa mistään  :(

kahvihifistiksi julistautuminen ja siinä samassa seuraava erottautuminen rahvaasta vaikuttaisi kyllä olevan aika olennainen osa nuorten baristojen kehityskaarta tiskin takana.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #16 : Lokakuu 28, 2015, 15:20:18 ip »

Samoissa mennään imo.

Olitkos sinä vielä ammattilainen? Ammattilaiset ei oo harrastajia. Ei vaikka ne harrastais työajan ulkopuolella.

Lainaus
kyllä kahvi on ensisijaisesti vain kahvia ja liika fundamentaalisuus ja fanaattisuus vaan vievät iloa.

Ihan yleisesti voisi kysyä, että kuinka oleelliseksi kukaan kokee näitä hifismissä? Ei kukaan ollut maininnut suoraan määritelmissä kuitenkaan?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #17 : Lokakuu 28, 2015, 15:21:25 ip »

Oon ollut reservissä jo vuosia. oikeestaan noi 'ammattilaisvuodet' olivat sitä harrastamista.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #18 : Lokakuu 28, 2015, 15:23:29 ip »


Toki on sitten eri juttu, jos yhteisö päättää käyttää termiä kahvihifistelijä sen asenteellisessa merkityksessä.

Tästä voisin myös esittää yleisen kysmyksen, että miksi kahvihifismi sanaa käytetään niin usein halventavassa merkityksessä?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #19 : Lokakuu 28, 2015, 15:29:11 ip »

Tästä voisin myös esittää yleisen kysmyksen, että miksi kahvihifismi sanaa käytetään niin usein halventavassa merkityksessä?

Koska monet itsensä moiseksi julistavat tekevät sen niin helpoksi?  :P
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2015, 15:51:09 ip »

Koska monet itsensä moiseksi julistavat tekevät sen niin helpoksi?

Minulla on hyvin vahva tunne, että tämä ei ole se suurin syy ainakaan. Perustelen sitä sillä, että sellainen perus negatiivisuus tuota sanaa kohtaan on niin laajaa ja epäilen joskus suurin osa negatiivisesti asiaan suhtautuvista on edes koskaan tavannut kahvihifistelijää?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2015, 17:19:32 ip »

Tästä voisin myös esittää yleisen kysmyksen, että miksi kahvihifismi sanaa käytetään niin usein halventavassa merkityksessä?
Koska hifisteillä on ainoastaan yksi totuus.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #22 : Lokakuu 28, 2015, 17:23:25 ip »

Koska hifisteillä on ainoastaan yksi totuus.

Onko näin? Itse pidän itseäni kahvi- ja audiohifistinä, mutta koskaan minua ei ole haitannut millä kauttimilla muut kuuntelevat musiikkia tai jos joku juo juhlamokkaa? En ikinä ole puuttunut livenä kenenkään äänentoistoon tai kahvinjuontiin jos hän ei ole itse kysynyt. Enkä mielestäni pidä omaa tapaani juoda kahvia yhtenä totuutena?

Onko hifismin määritelmäni väärä? Enkö olekkaan hifisti? En kahvissa enkä audiossa?

Miten sitten määrittelisit sen kahvihifismin?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #23 : Lokakuu 28, 2015, 20:07:07 ip »

Koska hifisteillä on ainoastaan yksi totuus.

Vaikka itse tunnustaudun niin kahvi-, audio-, kuin jokusen muunkin asian hifistiksi, niin tämä on kyllä ihan uusi ajatus.
Perusteluja?

Ainakaan kahvipuolella minkäänlaista hegemoniaa ei ole saavutettu sen suhteen mikä on "totuus" ja mikä ei. ;)

EDIT: eikä kyllä audiohifismissäkään (tai oikeastaan kai pitäisi puhua audiophilismistä kuten ulkomailla, erotuksena hifiin, joka on vanhentunut käsite). Kuka sen sitten sanoo sen lopullisen totuuden esim. sen välillä kumpi on parempi: cd vai lp (barssipapu vai kenialainen), analoginen vai digitaali (pid-keitin vai vipukeitin), putki vai transistori (kaasu- vai sähköpaahdin tjsp)... aistienvaraisissa asioissa olemme aina mielipiteiden armoilla.  ;)

Toki se ruokkii keskustelua...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2015, 20:33:09 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #24 : Lokakuu 29, 2015, 00:59:21 ap »

Lainaus käyttäjältä: opheinonen
Koska hifisteillä on ainoastaan yksi totuus.

Minä kyllä tiedän mikä on totuus. Se ei tosin liity mitenkään äänentoistoon eikä kahviin enkä ole hifisti.  ;D

Kirjoittaakohan joku aktiivisesti viestejä appelsiinimehufoorumille. Ja onkohan olemassa joukkoa ihmisiä, jotka keräilevät erilaisia mehulinkoja ja puristimia ja jotka keskustelevat niiden ominaisuuksista ja eri maalaisten appelsiinien makuvivahteista?

No en väitä kenestäkään mitään ja välillä mietin itsekin olenko edes harrastaja kahvin suhteen. Ystävien mielestä olen, koska eivät tunne muita itse kahvia paahtavia. Mutta siinäkään en ole hifisti - karkea aistinvarainen paahtoprosessi meikäläisellä....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #25 : Lokakuu 29, 2015, 07:08:16 ap »


Kirjoittaakohan joku aktiivisesti viestejä appelsiinimehufoorumille. Ja onkohan olemassa joukkoa ihmisiä, jotka keräilevät erilaisia mehulinkoja ja puristimia ja jotka keskustelevat niiden ominaisuuksista ja eri maalaisten appelsiinien makuvivahteista?

En tiedä, mutta jos asuisin maassa jossa on appelsiineja jokapuolella niin olisin luultavasti sellainen. Täällä suomessa itsetuorepuristaminen on vähän HC harrastus.

Mutta siis kuvantunlaiset ihmiset ovat minusta appelsiinimehuharrastajia, mutta OskuK ei ole. Hän on vain kahviharrastaja myönsi sitä itselleen tai ei.

Lainaus
No en väitä kenestäkään mitään ja välillä mietin itsekin olenko edes harrastaja kahvin suhteen.

No miten tuo wikipedian esittämä määritelmä sitten sopii itseesi?

Jaan sen oikein osiin:

1) Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa
2) jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää.
3) Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, ei rahallinen palkkio.

Kohdasta kaksi olen itse määritelmässä erimieltä. Se on minusta turha. Harrastuksen ei missään nimessä ole minusta pakko rentouttaa? Päinvastoin esim. base-hyppy harrastaja saattaa hakea harrastukselleen juuri päinvastaista efektiä kuin rentoutusta.

Pitäisi ehkä käydä itse korjaamassa tuota wikipediaa.

Aika hyvä huomio muuten tuossa myöhemmin harrastuksissa puhuttaessa: "Monissa harrastuksissa tärkeä piirre on yhteisöllisyys – yhteisen harrastuksen kautta syntyy tiivis yhteisö, jonka jäsenet usein jakavat tietoa ja auttavat toisiaan hyvin epäitsekkäästi." - wikipedia.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #26 : Lokakuu 29, 2015, 12:16:38 ip »

liika fundamentaalisuus ja fanaattisuus vaan vievät iloa.

Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä, mutta en näe kummankaan suoranaisesti kuuluvan hifismiin.
Fundamentalisti on fundamentalisti, fanaatikko on fanaatikko ja hifisti on hifisti. ;)

Edelleenkin on tosin todella vaikea saada hyvää cappuccinoa mistään

Tähän auttaisi pieni hifistely kahvin suhteen. Sitten voisi saada hyvän cappun ainakin kotona. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #27 : Lokakuu 29, 2015, 13:23:38 ip »



... Edelleenkin on tosin todella vaikea saada hyvää cappuccinoa mistään  :(

Mä kun muistelin että joku sai Soulissa kunniamaininnan Latten piirtely kisoissa juoman mausta ;)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #28 : Lokakuu 29, 2015, 14:29:02 ip »

Jäin vielä funtsimaan tätä kahvihifistelyä, ja vaikka sen tarkka määrittely ei loputtomiin jaksa itseäni kiinnostaa, niin tulin siihen tulokseen, että (mielestäni):

Jokaisen sellaisen kahvittelijan, joka on katsoo kahvipaketista paahtopäivän (ja jättää liian vanhan ostamatta) sekä on edes jossain määrin kiinnostunut kahvin alkuperästä, sisällä asuu vähintäänkin pieni hifistelijä.

Jos taas paahtopäivällä eikä alkuperällä (eikä sen puolin maullakaan) ole tuon taivaallista väliä, niin sitten ei varmasti ole hifistelijä.

Lisättäköön, että mielestäni hifistelyssä ei ole mitään negatiivista (joillekin se selkeästi on haukkumasana), vaan lähinnä kyse on laatutietoisuudesta. Jos kahvin maku kiinnostaa ja on valmis tekemään asioita maun parantamiseksi, niin on hifistelijä.
Sorry, niin se vaan on. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #29 : Lokakuu 29, 2015, 22:22:56 ip »

Lainaus käyttäjältä: PaljonMaitoa+VahvaaKahvia
Mutta siis kuvantunlaiset ihmiset ovat minusta appelsiinimehuharrastajia, mutta OskuK ei ole. Hän on vain kahviharrastaja myönsi sitä itselleen tai ei.

Minä kyllä edelleenkin ymmärrän Oskun haluttomuutta lukea tätä kahvi hommaa harrastukseksi. Mikä kaikki pohjimmiltaan luetaan harrastusten joukkoon? Kahvissahan on myös kyse riippuvuuden tyydyttämisestä. Tosin kofeiini riippuvuudesta pääsee helposti irti jos haluaa.

Mutta miten tätä asiaa lähestyisin? Tämä nimittäin koskee hifistelyäkin.

Tunnustan, että olen intohimoinen ruoanlaittaja. Paljon intohimoisempi kuin "kahviharrastukseni" suhteen. Silti en missään nimessä sanoisi, että harrastan kokkausta tai ruoanlaittoa. Esimerkiksi stressaantuneenakin, pitkien työpäivien lomassa saan suurta tyydytystä siitä, että saan kokata kotona ruokatauolla nopeasti jonkin perinteisen pasta-annoksen, yksinkertaisen risoton, kiinalaista kasvisruokaa tms.

Minulla on useampi hyllymetri keittokirjoja, joista suurimman osa olen oikeasti lukenut. Vaikka olisin juuri syönyt saatan jo miettiä seuraavaa ateriaa ja sen valmistamisesta saatavaa nautintoa. En siis ole ahmija ja painoindeksini on vain lievästi ylipainon puolella ja pysynyt vakiona yli 20 vuotta.

Kokatessa en käytä koskaan eineksiä enkä valmismarinadeja. Leipää leivon itse, mutta ajanpuutteen vuoksi en säännöllisesti. Ostelen keittiötarvikkeita ja käytän tuoreita  raaka-aineita sekä teen kaiken mielelläni alusta alkaen itse. Silti mielestäni yksinkertaisesti pidän vain ruoanlaitosta enkä harrasta sitä.

Yhteisöllisyys on toki tärkeä asia, koska tykkään tehdä ruokaa ystäville ja vaimoni kanssa kutsumme mahdollisimman usein ystäviä syömään. Mikä ei ole tarpeeksi usein, koska olemme kumpikin varsin työorientoituneita tällä hetkellä. Oikeastaan tämä kahvihomma on ehkä yksi osa tätä kokonaisuutta.

No miten tämä liittyy hifismiin? Tämän kautta on pakko pohtia seuraavaa: Voiko olla hifisti vaikkei olisi harrastaja? Nimittäin voisin ehkä pitää itseäni hifistinä ruoan suhteen, mikä taas ei tarkoita pröystäilyä, ja voi olla hyvin yksinkertaista ja edullistakin, mutta aina laadukasta ja huolella valmistettua. Ruokaa laittaessa usein mitaan myös asioita, vaikka toki vuosikymmenten kuluessa on silmämääräinenkin mitta aika tarkka.

Nyt sitten seuraava pohdinta omalta osaltani. Äänestinkö väärin? Jos olen ruokahifisti ja jos tuo kahvi on osa ruokahifismiäni, asuuko minussa siis sittenkin pieni kahvihifisti?  :P 

Mutta en missään nimessä koe harrastavani ruoanlaittoa. Harrastan kyllä kalastusta ja uintia sekä musisointia erilaisilla akustisilla kielisoittimilla, mutta ruoanlaittoa en. Olen myös harrastanut urheilumiekkailua ja lenkkeilyä, kunnes polvet pettivät ja tulivat noille esteeksi. Kahvin voisin katsoa harrastukseksi, mutta ruoanlaittoa en, koska se on kaiken intohimon ohessa päivittäinen välttämättömyys. En myöskään harrasta lukemista, vaikka luen jatkuvasti, koska lukeminenkin on minulle välttämättömyys. Kahvi ei ole välttämättömyys. Siksi se voisi olla harrastus. Mutta tuo hifismi. Ruoan suhteen olen sitä. Jos olen makuhifisti olen toki myös kahvihifisti.

Oliko tässä kaapista astumisessa ja pohdinnassa mitään järkeä? Tai sitten voisin kysyä kysymyksen, jonka voisin olettaa Oskunkin esittävän: tarvitseeko näitä niin monimutkaisesti pohtia tai määritellä?
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini