Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Äänestys

Oletko kahvihifisti?

Olen ehdottomasti kahvihifisti!
- 6 (22.2%)
En tiedä / Ehkä vähän / En osaa sanoa
- 8 (29.6%)
Ei! En ole kahvihifsti, mutta pidän hyvästä kahvista
- 13 (48.1%)
En ole kahvihifistelijä millään tavalla. Tärkeintä on kofeiini.
- 0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 27


Kirjoittaja Aihe: Oletko kahvihifisti?  (Luettu 30690 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Oletko kahvihifisti?
« : Lokakuu 27, 2015, 12:59:31 ip »

Olen tässä muutaman kuukauden aikana törmännyt "kahvihifistelyn"-käsitteseen useammankin kerran viimekuukausien aikana. Eräs alan ammattilainen jopa oikein erikseen terotti, että ei ole kahvihifisti.

Mitä kahvihifistely on?

Mikä erottaa kahvihifistin vakavasta harrastelijasta vaiko mikään?

Oletko kahvihifistelijä?

Onko kahvihifistely hyvä vai huono juttu?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

aperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2015, 13:44:48 ip »

Useimmiten termin kuulee hieman halventavassa sävyssä. Jos ei Juhla mokka kelpaa, niin on kahvihifisti.

Itse laskisin kahvihifistiksi henkilön, joka menee lähes äärimmäisyyksiin asti hioakseen kahvinautinnon ja kahvin valmistusprosessiin mahdollisimman pitkälle. Omalla kohdalla kyse on sen sijaan siitä optimoinnista, jolla saadaan mahdollisimman hyvää kahvia sopivan pienellä vaivalla ja kustannuksilla.
Kirjattu

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #2 : Lokakuu 27, 2015, 17:13:02 ip »

Enemmin olen törmännyt omissa ympyröissä kahvinatsi nimitykseen, jonka olen täysin ominut ::) ;D ::)
Kirjattu

Juusos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2015, 17:40:35 ip »

Kahvihifistiin oon törmänny monessakin otteessa. Kaverit nimittää hifistiks, koska tykkään heitellä kaikenlaisia faktoja ja knoppeja valmistustavoista, kahvin alkuperästä yms. Eli siis osottaa vaan näsäviisauteni ja nokkeluuteni. Otan sen kuitenkin aina kohteliaisuutena.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2015, 17:44:15 ip »

Enemmin olen törmännyt omissa ympyröissä kahvinatsi nimitykseen, jonka olen täysin ominut ::) ;D ::)

Mahtava nimitys. Itse annan kaikkien juoda juhlamokkaansa ihan keskenään ja vastaan lähinnä vaan kysyttäessä, niin ei ole tuota nimitystä tarjottu. Kuullostaa kyllä hyvälle. Tuohon voisi pyrkiä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2015, 18:22:19 ip »

Kieli on kinkkinen sopimus ja määrittelyt ovat harvoin helppoja, mutta yritetäänpä:

Kahvihifisti on henkilö, joka tuntee viehtymystä kahvia kohtaan ja tavoittelee kahvinsa osalta tavanomaista merkittävästi korkeampaa laatua. Kahvihifismi asettaa siis kahville laadullisen tavoitteen. Vakava harrastaja käyttää kahviharrastuksen parissa mielellään vapaa-aikaansa. Vakava harrastaja on usein myös kahvihifisti jos hänen laatutavoitteensa kahvin osalta ovat korkeat. Harrastuksen vakava osuus voi joissain tapauksissa kohdentua laadun sijasta vaikkapa vain määrään. Tällöin vakava harrastaja ei ole hifistelijä.

Olen kahvihifistelijä.

Kahvihifistely on normaalia niin kauan kun se on terveellä pohjalla.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2015, 19:28:57 ip »

"Meillä on aina tuoretta kahvia!"
Olen kuullut useasti tuon vastauksen erääseen kysymykseeni; olen siis kahvinatsi. Tai vieläpä SS-kahvinatsi.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2015, 20:06:18 ip »

En laske itseäni hifistiksi kahvin suhteen. En kyllä äänenkään, vaikka kotonani on varsin laadukkaat äänentoistolaitteet.

Tirofaux on oikeassa kielen sopimusluonteisuudesta. Itse en ole kielen ammattilainen, joten määrittelyn yrittäminen menee ihan mutu pohjalta. Pyrkisin määrittelemään (en siis ole välttämättä lainkaan oikeassa) sanan sen alkuperäisen merkityksen pohjalta. Hifi tulee sanoista High Fidelity. Mikä tarkoittaa korkeaa todenmukaisuutta, eli sitä, että ääni toistuu tallenteesta ja toistolaitteesta huolimatta mahdollisimman luonnollisena, eli sellaisena kuin se on äänitystilanteessa esim. studiossa soinut.

Mitä hifismi tarkoittaa sitten kahvin suhteen? Fidelityn voi suomentaa myös tarkkuudeksi tai täsmällisyydeksi. Jos ottaa huomioon tuon äänipuolen luonnollisuuden, niin kyse on myös puhtaudesta. Eli kahvihifisti pyrkinee tämän mukaan valmistamaan kahvinsa mahdollisimman tarkasti ja täsmällisesti sekä valinnee uuttomenetelmän sen mukaan, että saa mahdollisimman tasapainoisen kuvan pavun ominaismauista ilman että maku vääristyy tai korostuu johonkin suuntaan esim. väärän lämpötilan tms. vaikutuksesta.

Itseäni en pidä niin täsmällisenä valmistajana, että katsoisin kuuluvani tällaiseen ryhmään.

Vakavan harrastajan ja hifistelijän ero voisi olla sama kuin äänenkin puolella. Eli se kuinka paljon harrastuksessaan keskittyy tekniikkaan (tarkaan ja täsmälliseen prosessiin) miellyttävän elämyksen tai aistimuksen saavuttamiseksi. Kahvia voi harrastaa keräilemällä keittimiä ja maistelemalla erilaisia kahveja, kuten itse teen. Mutta niin kauan kun en säännöllisesti säätele lämpötiloja tai mittaa määriä grammatarkkuudella, en pidä itseäni hifistelijänä. Toki teen niin ajoittain, mutta suurimmaksi osaksi keitän kahvin tilavuusmittojen pohjalta, mikä on aina silmämääräisempää.

Kahvihifistely on ihan hyvä juttu. Eikä se ole välttämättä kalliskaan. Tarkkuus ja täsmällisyys ei ole hintasidonnaista, paitsi ehkä espressopuolella, kun toistettavuutta haetaan todella lämpötilojen ja paineiden suhteen.

Toki on sitten eri juttu, jos yhteisö päättää käyttää termiä kahvihifistelijä sen asenteellisessa merkityksessä. Äänentoiston puolella hifistelijä tarkoittanee tässä tapauksessa henkilöä, joka käyttää rahaa kalliisiin äänentoistolaitteisiin ja mittailee akustisia käyriä, mutta kuuntelee paskaa musiikkia (mitä se sitten lienee). Tässä merkityksessä kahvihifistelijä tarkoittaisi varmaan henkilö, joka hankkisi kalliita kahvilaitteita ja mittailisi uuttopaineita, mutta joisi jotakin maustettua kahvia, joka peittää pavun ominaisen ja luonnollisen maun tms... Mutta tähän merkitykseen en itse haluaisi termin puolesta lähteä.

No nämä oli yhden harrastajan ajatuksia.

Niin ja ps. Mielestäni ammattilaisen kyllä kuuluisi olla hifisti kahvin suhteen. Ainakin silloin kun hän asiakkaalle kahvia valmistaa, paahtaa tai uuttaa. Hirvittävää, jos ammattilainen painottaa olevansa jotakin muuta. Sehän on vähän kuin veisi auton pesuun ja pesutilanteessa sanottaisiin, että oikea kylki jää kyllä tänään pesemättä, mutta eipä se haittaa, eihän? Tai sitten studio mainostaisi itseään, meillä äänitykseen tulee aina kohinaa, kun pistettiin tää pulju pystyyn tuohon juna-aseman viereen, mutta hiton hyvät laitteet meillä muuten on.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2015, 07:27:40 ap »


Mitä hifismi tarkoittaa sitten kahvin suhteen? Fidelityn voi suomentaa myös tarkkuudeksi tai täsmällisyydeksi. Jos ottaa huomioon tuon äänipuolen luonnollisuuden, niin kyse on myös puhtaudesta. Eli kahvihifisti pyrkinee tämän mukaan valmistamaan kahvinsa mahdollisimman tarkasti ja täsmällisesti sekä valinnee uuttomenetelmän sen mukaan, että saa mahdollisimman tasapainoisen kuvan pavun ominaismauista ilman että maku vääristyy tai korostuu johonkin suuntaan esim. väärän lämpötilan tms. vaikutuksesta.

Tuo on muuten erinomainen pointti. Vaikka audio-hifismin "luonnollisuutta" ei kahvin suhteen lopulta paljoakaan voi vaalia, niin täsmällisyys ja toistettavuus ovat kyllä selvästi sanoja joita kiahvihifismiin pitää liittää. Tekee asiat kellon ja vaa'an kanssa. Vaikka tämä tavallaan käytännlssä kuuluukin tirofauxin minusta hyvin muotoiltuun määritelmään jo muutenkin, niin tarkkuus ja pyrkimys toistettavuuden mahdollisuuteen on hyvä täsmennys siihen.

Ehkä single origininit ja ei niin tummat paahdot ovat jossain määrin audio-hifismistä tunnettua autenttisuutta, kun se kahvin alkuperäinen ja aito maku pääsee esiin. Sekin on kuitenkin hyvin epämääränen käsite toisin kuin audiopuolella, jossa toistettavuus voisi teoriassa on täydellinen, mitä nyt huonekaiut ja mikrofonijutut vähän aiheuttavat säröä tästäkin aiheesta.

Lainaus
Kahvihifistely on ihan hyvä juttu. Eikä se ole välttämättä kalliskaan. Tarkkuus ja täsmällisyys ei ole hintasidonnaista, paitsi ehkä espressopuolella, kun toistettavuutta haetaan todella lämpötilojen ja paineiden suhteen.

Aeropress, vaaka ja lämpömittari ovat halpoja. Oikeastaan kilon verran laadukkaita ja hyvinpaahdettuja papuja voi maksaa enemmän. Ilman sivettikissojakin.

Lainaus
Äänentoiston puolella hifistelijä tarkoittanee tässä tapauksessa henkilöä, joka käyttää rahaa kalliisiin äänentoistolaitteisiin ja mittailee akustisia käyriä, mutta kuuntelee paskaa musiikkia (mitä se sitten lienee).

Hifi puolella on vielä tämä High end termi olemassa tuolle "kallis"-porukalle: https://en.wikipedia.org/wiki/High-end_audio

Olisihan tuo toki sovitettavissa tuo termi espressopuolella tähän kahviharrastukseenkin. En sitten tiedä kehtaako kukaan täällä tunnustautua kahvi high endistiksi?

Lainaus
Niin ja ps. Mielestäni ammattilaisen kyllä kuuluisi olla hifisti kahvin suhteen. Ainakin silloin kun hän asiakkaalle kahvia valmistaa, paahtaa tai uuttaa. Hirvittävää, jos ammattilainen painottaa olevansa jotakin muuta.

Kyllä se vähän korviin särähti ja antoi ajatuksen tähän ketjuunkin. Vaikka kuinka näkisi sen hifismin ikäänkuin siinä negatiivisessa merkityksessä, niin silti epähifistinen asenne on vähän väärin minusta oikeastaan mitei kaikissa ammateissa. No siis en tosiaankaan lähtenyt täsmentämään tätä hifismin ajatusta mitenkään, että eipä siitä paljon voi oikeasti sanoa kun termi on aidosti niin epämääräinen, monesti leimaavan lisän saanut ja alunperin audiopuoleen luotukin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2015, 08:06:01 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2015, 11:40:51 ap »

En ole kahvihifisti, eikä vakava harrastaja, enkä harrastaja ollenkaan, juon vain kahvia. Juon myös appelsiinituoremehua, enkä ole tuoremehuharrastajakaan. En harrasta myöskään autoilua, vaikka meillä on auto ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2015, 12:20:36 ip »

Pro-barista joka ei ole kahvihifisti? Sehän on vähän kuin pistäisi vegaanin lihatiskin myyjäksi. ;D

Yksinkertaistetusti minä koen hifismin (kahvissa, audiossa ja muuallakin) pyrkimyksenä mahdollisimman lähelle täydellisyyttä. Siinä mielessä olen tottakai kahvihifisti (jolla on vielä pitkä matka kuljettavana).

Onko kahvihifismi hyvä asia? Se on tietysti näkökulmakysymys, mutta tuskin se on keneltäkään pois jos joku pitää "snadisti paremmasta" kahvista?

Toisaalta minun on myös vaikea ymmärtää niitä, jotka lipittävät pitkin päivää keittimessä seisonutta liejua - ja irvistävät joka siemauksen jälkeen. Siinä on vähemmän järkeä kuin hifistelyssä.  ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2015, 13:00:43 ip »

En ole kahvihifisti, eikä vakava harrastaja, enkä harrastaja ollenkaan, juon vain kahvia.

Kaikella kunnioituksella, mutta suhtaudun epäileväisesti väitteeseesi. Toki määritelmäkysymyshän tuo harratuskin on. Et vain juo kahvia. Sinua kiinnostaa millaiseella keittimellä sitä espressoasi teet? Suhtaudut mielenkiinnolla milalista papua ja miten paljon siitä espressokeittimen läpi valuu ja sinua oletettevasti kiinnostaa se kauanko se valuminen kestää? Kaikesta tästä olet keskustellut muiden harrastajien kanssa tällä foorumilla noin 1500 viestin voimin jo viiden vuoden ajan aiheesta kahvi?

"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, ei rahallinen palkkio." - wikipedia

Minä epäilen, että teet kahvihommaa motivaationa nautinto ja kiinnostus aiheeseen? Teet sitä verrattain paljon?

Tuosta tarkoituksesta ei ole wikipedian kanssa välttämättä aivan 100% aukottomasti samaa mieltä, vaikka yleensä asia onkin noin. Oleellista on kuitenkin tuo erotus tuosta rahalisuudesta.

Lainaus
En harrasta myöskään autoilua, vaikka meillä on auto

Jos vain ajat autolla päästäksesi funtionaalisesti paikasta A paikkaan B, niin et ole autoharrastaja. Jos taas autot muutenkin kiinnostavat, niin juttu on toinen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2015, 13:18:00 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2015, 13:04:48 ip »


Yksinkertaistetusti minä koen hifismin (kahvissa, audiossa ja muuallakin) pyrkimyksenä mahdollisimman lähelle täydellisyyttä. Siinä mielessä olen tottakai kahvihifisti (jolla on vielä pitkä matka kuljettavana).

Tämä on tietyllä tapaa hyvä tapa kuvata audiohifismiäkin, vaikka se sana viittaakin alunperin lineaarisuuteen toistossa. Useimpien mielestä audiohifisti voi pyrkiä suunnattomalla tarmolla siihen mikä kuullostaa itsestä hyvältä, eikä välttämättä aina pelkästään lineaarisuuteen (taas esimerkkinä LP levyt ja putkivahvistimet). Kahvihommissahan on todella vähän "objektiivisia totuuksia" toisin kuin audiohifismissä missä lineaarisuus voidaan nähdä tietynlaisena objektiona, joten kahviifismiin tuo sopii toki helpommin.

Lainaus
Toisaalta minun on myös vaikea ymmärtää niitä, jotka lipittävät pitkin päivää keittimessä seisonutta liejua - ja irvistävät joka siemauksen jälkeen. Siinä on vähemmän järkeä kuin hifistelyssä.

Tässä ryhmäsä on erilaista porukkaa.

Yksi iso porukka on se jota kahvissa ei kiinnosta maku vaan kofeiini. Heitä ymmärrän paremmin. Jos olisin itse sellainen, niin tosin ottaisin varmaan kofeiinitabletteja.

Toinen on sitten sellainen joka ei vaan ole viitsinyt ajatella asiaa, koska se ei kiinnostaa riittävästi vaikka maulla olisikin väliä. Kyllä minä tavallaan ymmärrän heitäkin tai oiekammin tajuan mistä se kumpuaa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2015, 13:30:01 ip »

Kaikella kunnioituksella, mutta suhtaudun epäileväisesti väitteeseesi. Toki määritelmäkysymyshän tuo harratuskin on. Et vain juo kahvia. Sinua kiinnostaa millaiseella keittimellä sitä espressoasi teet? Suhtaudut mielenkiinnolla milalista papua ja miten paljon siitä espressokeittimen läpi valuu ja sinua oletettevasti kiinnostaa se kauanko se valuminen kestää? Kaikesta tästä olet keskustellut muiden harrastajien kanssa tällä foorumilla noin 1500 viestin voimin jo viiden vuoden ajan aiheesta kahvi?

Ehkä tosiaan harrastan netissä roikkumista? ;-) Ei minua kiinnosta kuika kauan kahvi valuu tai mitä papua myllyssä on, kunhan tuloksena on juotavaa kahvia. Saaatan tosiaan pitkän epäonnistumisjakson jälkeen jopa katsoa kelloa ja vaakaakin, mutta tuskin enempää kuin kahdesti vuodessa ;-)

Sen kyllä myönnän että moni keitin on esineenä kiinnostava: on jännä miten monmutkainen laitos voidaan tehdä, vain jotta saisi uitettua kahvia vedessä ;-)


Jos vain ajat autolla päästäksesi funtionaalisesti paikasta A paikkaan B, niin et ole autoharrastaja. Jos taas autot muutenkin kiinnostavat, niin juttu on toinen.

Eivät kiinnosta yhtään. Ikäkysymyksiä, parikymppisenä kiinnostivat, koska niistä ei mitään tiennyt. Nyt kieltäytyisin jos joku ehdottaisi F1:llä tai Testarossalla ajelua -tiedän ettei siinä ole mitään hienoa tai hauskaa. Vespalla ajelu on hauskaa, mutta en harrasta sitäkään, ajan vain ;-D
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Oletko kahvihifisti?
« Vastaus #14 : Lokakuu 28, 2015, 14:10:22 ip »

Ehkä tosiaan harrastan netissä roikkumista?

Tuskin puhuisit netissä noin kauan ja pitkään kahvista jos kahvi ei selvästi kiinnostasi. Et harrasta autoja ja siksi sinua ei nähdä autofoorumeilla höpöttömässä viittä vuotta 1500 viestillä autoista.

Lainaus
Ei minua kiinnosta kuika kauan kahvi valuu tai mitä papua myllyssä on, kunhan tuloksena on juotavaa kahvia.

Alleviivasin olennaisen. Eli sinua kiinnostaa kuika kauan kahvi valuu tai mitä papua myllyssä on. Olen siitä kyll'ä melko varma. ;-)

Lainaus
Saaatan tosiaan pitkän epäonnistumisjakson jälkeen jopa katsoa kelloa ja vaakaakin, mutta tuskin enempää kuin kahdesti vuodessa

Sepä se. Niiden katsomiset ovat antaneet pohjat taidollesi joak harrastamisen myötä on kehittynyt.

Lainaus
Eivät kiinnosta yhtään. Ikäkysymyksiä, parikymppisenä kiinnostivat, koska niistä ei mitään tiennyt. Nyt kieltäytyisin jos joku ehdottaisi F1:llä tai Testarossalla ajelua -tiedän ettei siinä ole mitään hienoa tai hauskaa.

Jep. Et harrasta autoilua toisin kuin kahvia. Vai missä kohtaa olit erimieltä tuosta wikipidian määritelmästä suhteessa itseesi kahvin tai autoilun osalta?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini