Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.  (Luettu 26385 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« : Lokakuu 22, 2015, 08:32:52 ap »

Lähdin pohtimaan, että voisi kokeilla torrefacton paahtamista itse kotona.

Googlailun jälkeen löysin vähän osviittaa yhdestä blogista:
https://goodfoodandcoffee.wordpress.com/2012/11/29/home-roasting-in-the-corretto-and-making-torrefacto/

Tyyppi käytti jotain Tee-se-itse kuumailmapuhallinta, mutta ehkä nuo tiedot antavat kuitenkin suuntaa:

"watch for the beans colour change to yellowish..raise your heat rate to about 10 degrees C a minute. At about 175-185C  add 12% of the green bean weight, of sugar, directly into the roasting beans. Close the lid and keep roasting. At this stage, your Corretto will smoke and smell of burning caramel and neighbours might be thinking that they should call the fire service. Ignore them."

Ja

"DO NOT LOSE YOUR NERVE at this point. Its easy to get panicky when seeing a gloopy mess. If you have followed these instructions concerning weights, there should not be a gloopy mess"

Ajattelin tämän videon innoittamana kokeilla ihan reilusti paistinpannulla:
https://youtu.be/CqCW6m_gHMk

Videosta on vaikea sanoa kun valot ovat himmeät, mutta ilmeisesti hyvin tummaksi ovat vetäneet pavut jo valmiiksi. Itse lähden yrittämään vähän vaaleampaa papua, jossa on vain se tumma torrefactopinnoite ja siksi ajattelin kokeilla lähemmäs tuota kuumailmapuhallintyypin ajatusta.

Eli varmaan pistän pavut paistinpannulle, paahdan vihreyden pois, 12% vihreiden papujen painosta sokeria ja paahdan kunnes tahmaisuus on hävinnyt.

Onko kellään mitään ajatuksia aiheesta tai onko joku lukenut jotain netistä aiheesta?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2015, 09:04:15 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2015, 08:47:03 ap »

Ai niin, jos joku ei tiennyt mikä torrefacto on, niin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torrefacto
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2015, 16:11:10 ip »



Siinä on vasemmalla torrefactoa paahdettuna. Oikealla aiemmin "mainostamiani" tuhkaksi poltettuja Lidlin "extra dark roast"-papuja: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=185.msg35034#msg35034

Ensin paahdetaan papuja normaalisti paistinpannulla jatkuvasti sekoittaen kunnes vihreys katoaa ja pavut kellastuvat. 12% vihreiden papujen painosta sokeria sekaan ja sekoitetaan kunnes sokeri on käytännössä kadonnut.

Pavut kärventyvät pinnalta ja jäävät sisältä normaaleiksi. Sokeri imeytyy papuihin tai kärventyy kerrokseksi siihen päälle. Ensin ne klimppiintyvät paahdetusta sokerista, mutta vähän kun on sekoitellut niin pysyvät erillisenä ja tahmeus katoaa kokonaan. Eivät tartu toisiinsa ja suuhun pistämälläkin sokerin maku on hyvin hento myös pinnalta.



Kuva lastasta jolla pavut on sekoitettu. Papujen kuori on kaikki tarrautunut sokerin kanssa lastaan. Yhtään kuorisilppua ei esiinny, vaan se oli kaikki kerääntynyt lastaan sokerimössön sekaan. Lastan sokeri maistuu "kuituisen sokeriselta". Ei herkkua. Vähän kuin kuvittelisi puisevan vanhat leseet paahdetussa sokerissa.

Yllättävää prosessa oli myös se, että eihän tuo juurikaan savuttanut normaalia paahtoa enempää. Ikkunat auki ja ei ollut pelkoakaan että palohälytin olisi alkanut huutamaan tai että paahaakaan hajua olisi jäänyt. Hyvin helppoa oli.

Katsellaan päivän parin päästä miltä maistuu. Paahdoin samaa papua myös erän normaalisti, että voi testailla sekoituksia.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2015, 09:23:39 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2015, 08:56:39 ap »

Nyt on maisteltu sekä sellasenaan, että sekoituksena. Parasta torrefactoa kyllä mitä olen saanut, mutta toisaalta se olikin tuoretta ja aiemmin olen maistellut  vain kolmea eri markettilaatuista versiota.

Omani jäi vaaleammaksi sisältä ja kokonaismaultaan kuin mikään noista aiemmista mitä olen kokeillut. Mikä oli siis ihan puhtaasti vain hyvä asia.

Onhan tuo omituinen oma erikoisuutensa, jonka makua ei oikein mitenkään muuten kahviin saa kuin noin. Sitä voisi tavallaan ajatella mausteena, mutta tavallaan ei koska ei sitä oikein mihinkään kaardemummaan voi vertailla. Kahvin omien makujen kanssa pelataan kuitenkin vahvasti.

Parhaimmillaan toimii sekoituksena vaaleiden paahtojen kanssa. Antaa kivaa täysin omanlaistaan pohjaa hukuttamatta niitä kahvin makuja kuitenkaan. Jotenkin osuu ehkä vielä paremmin maitokahvien kanssa, mutta toimii siis espressona. Tietysti selvästi niin oma makunsa, että vahvasti makuasia.

Jos kukaan muu kokeilee tätä, niin kertokaa tänne ihmeessä. Voin myös selittää tarkemmin jos joku kohta jäi epäselväksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2015, 09:25:38 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2015, 09:30:56 ap »

Jos sopivalla tavalla valmistettuun kahviin sekoittaisi karamellisoitunutta sokeria, olisiko lopputulos jokseenkin torrefacton suuntainen?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2015, 09:35:08 ap »

Jos sopivalla tavalla valmistettuun kahviin sekoittaisi karamellisoitunutta sokeria, olisiko lopputulos jokseenkin torrefacton suuntainen?

Ei. Sokeri ei maistu siinä kahvissa käytännössä yhtään, eikä edes varsinaisesti sellainen "sokeripaahteisuuden maku".

Se maku tulee lienee siitä ku se kahvin pinta palaa sokerin kanssa. Ei maistu ihan varsinaisesti palaneeltakaan, vaikka niitäkin makuja vähän löytyy. Myöskään se ei maistu yhtään tummaksi poltetun kahvin tuhkaisuudelta.

Tietysti samalla koko tapa miten lämpö papuihin siirtyy muuttuu kokonaan. Sokeri siirtää sen lämmönpapuihin valtavaa vauhtia ja kahvi on sisältäkin paljon tummampaa kuin mitä se olisi jos saman ajan olisi vain paahtanut pannulla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2015, 09:40:49 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2015, 20:23:39 ip »

Torrefacton toinen erä paahdettu.

Huomioita:

- Puulasta on huonompi, koska samaan tapaan tarttuu kiinni se kuoren ja sokerin sekoitus siihen ja vaikeammin lähtee irti.

- Ei kannata käyttää ruokosokeria, koska savuttaa enemmän. Muutenkin tuskin on merkittävästi vaikutusta makuun.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #7 : Marraskuu 04, 2015, 18:43:25 ip »

Pitääpä nostaa hattua tälle kokeilullesi. Tunnustaudun kyllä torrefacton faniksi, mutta itsekin olen maistellut lähinnä markettisekoituksia, joissa torrefactoa on vain osa pavuista esim. 30 %.

Joskus pohdin saman suuntaista kokeilua, mutta en ole rohjennut toteuttaa. Kuinkas paahdettu sokeri käyttäytyy myllyssä? Olisit kaiketi maininnut, jos alkaisi ilmetä terien tahmautumista tms...

Uunipaahdossa tuo ei taida onnistua, jos pointtina on sokerin tasainen sekoittelu papujen sekaan. Kuinka olettaisit?
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #8 : Marraskuu 04, 2015, 19:02:48 ip »

Pitääpä nostaa hattua tälle kokeilullesi. Tunnustaudun kyllä torrefacton faniksi, mutta itsekin olen maistellut lähinnä markettisekoituksia, joissa torrefactoa on vain osa pavuista esim. 30 %.

Olen aiemmin maistanut kolmea eri torrea ja ihan fiilis tuntumalta arvioituna noin marketti laatuista ovat kaikki (100% torrefactoa papuina), joita olen sitten sitten itse sekoitellut muihin papuihin tai juonut sellaisenaan. Niistä yksikään ei ole oikein toiminut yksinään toisin kuin nämä itse paahtamani. Tosin ne ovat kaikki olleet sisältä tummepia kuin nämä omani. Lisäksi mikään on tuskin ollut tuoretta. Pinalta aivan samanlaisia, että jos laittaa pavun suuhun niin maistuu ihan hentoinen makeus, mutta ei kunnolla sokeri.

Lainaus
Joskus pohdin saman suuntaista kokeilua, mutta en ole rohjennut toteuttaa. Kuinkas paahdettu sokeri käyttäytyy myllyssä? Olisit kaiketi maininnut, jos alkaisi ilmetä terien tahmautumista tms...

Olen yrittänyt tukia teriä, mutta en ole havainnut mitään. Sokeriahan niissä on todella vähän ja pitäisi melko kuumaksi mennä, että sokeri siihen sulaisi ja jäisi kiinni. Missään nimessä en väitä mahdottomaksi, mutta en ole itse yhtään huolissani. Yleisestihän torrefactoa kyllä jauhetaan ihan normi myllyillä läpi koko espanjan. Lisäksi olen lukenut kaiken torrefactosta mitä olen netistä löytänyt (mikä ei varmastikkaan ole kaikki) ja en ole löytänyt mitään muuta kuin rauhoittelua että ongelmia ei ole.

Omassa torressani on noin 10% sokeria pavun painosta, mutta siitä varmasti puolet jos ei ylikin on tarttunut lastaan kiinni. Voisi seuraavan kerran punnita paljonko siihen lastaan on tarttunut huttua, koska se pavun kuoren oma paino tuskin juurikaan merkittävä.

Yhdessä kolmesta marketti torressa on ollut hieman tahmaisuutta, mutta eivät nekään ole varsinaisesti toisiinsa läpensä tarratuneet.

Lainaus
Uunipaahdossa tuo ei taida onnistua, jos pointtina on sokerin tasainen sekoittelu papujen sekaan. Kuinka olettaisit?

En usko että on oikein mitään mahdollisuuksia että toimisi. Nimenomaan uunissa sinne tulisi vain niitä sokeriklönttejä ja tasaisimmillaankin vain polttaisivat papua yhdestä kohdasta. Kuumailmapuhaltimellahan tuo yksi aloitusviestissä linkkaamani tyyppi paahtoi niitä, mutta siinähän ne himenomaan hyrrivät ja pyrrivät ympäri sitä laatikkoa.

Mutta siis se sokeri ikäänkuin imeytyy sen pavun pintaan ja pavut lakkaavat lopulta sen tahmautumisensa. Siinä kohtaa olen lopettanut paahtamisen heti ja alkanut jäähdyttää papuja välittömästi.

Sen voisin omasta paahtamisesta sanoa, että olen paahtanut hyvin pieniä määriä, eli mikä paistinpannun pohjalle mahtuu hyvin ilman päällekkäisyyksiä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2015, 19:33:31 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Torrefacton paahtaminen kotioloissa.
« Vastaus #9 : Marraskuu 17, 2015, 09:59:40 ap »

Ystävän neuvona, että jos ei tykkää savusta, niin ei kannata kiirehtiä liikaa sen sokerin laittamisen kanssa. Olivat vielä ehkä vähän vihreitä ja savuttihan se sitten selvästi enemmän kuin aiemmilla kerroilla.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini