Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Paahtimoiden pussit  (Luettu 18957 kertaa)

Jani73

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 172
Vs: Paahtimoiden pussit
« Vastaus #15 : Elokuu 06, 2015, 23:12:24 ip »

Mutta eikös jotkut ainakin laita papuja lasisiin hillopurkkeihin pakkaseen..voi olla että ne on ulkomaanfoorumeilla ne.

"Mutta, otin papua pakkasesta, ei ehtinyt olla huoneenlämmössä kuin tunnin, pisti myllyn tukkoon (?). I Q"
Oletteko muuten lueskelleet home baristassa juttuja papujen lämmittämisestä mikrossa ennen myllyyn laittoa.

http://www.home-barista.com/tips/sous-vide-espresso-extraction-wbc-finalist-dawn-chan-kwun-ho-t35328-170.html

Mä en ole vielä sillä levelillä että mun kannattaisi enempää siihen panostaa.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Paahtimoiden pussit
« Vastaus #16 : Elokuu 07, 2015, 02:29:00 ap »

The Heat is on more grinding puzzles
"The general shape of the particle distribution is pseudo-Gaussian. It looks like an ant hill. However, the hot grind and the cold grind have slightly different shapes. The tails (the fines) of the cold grind are about twice the volume % of the fines tails of the hot grind."

No skabat tuli katsottua, muttei koskaan tullut kokeiltua lämpöisemmillä pavuilla :)
Ehkä alan pitämään papuja koneen päällä vast edes (tai en).

Tätä voisi alkaa koittamaan ensin vaikka filtteriuutoille.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Paahtimoiden pussit
« Vastaus #17 : Elokuu 07, 2015, 15:55:32 ip »

Mutta eikös jotkut ainakin laita papuja lasisiin hillopurkkeihin pakkaseen..voi olla että ne on ulkomaanfoorumeilla ne.

Itsekkin olen laittanut, mutta olen tehnyt sen välittömästi tuoreeltaan. Jos siinä on pari päivää välissä, niin suoraan 250g pusseissa on kyllä arvatakseni parempi. Tietysti jos se on pakko ostaa kilon säkissä se kahvi ja sen saa vasta viikon kohdalla kotiin, niin se on vähän comme ci comme ça.

Lainaus
Oletteko muuten lueskelleet home baristassa juttuja papujen lämmittämisestä mikrossa ennen myllyyn laittoa.

Joo. Olen skeptinen, koska se mylly lämmittää kahvia. Toki tuo mainittu myllyn toiminta voi vaikuttaa periaatteessa paljonkin. Eriasia mihin suuntaan, että jos se on aina sama niin en tiedä. Jos taas vaihtelee, niin voi tulla ongelmia. Toisaalta nykyään otaan pavut pakkasesta etukäteen, koska olen vähän pelkäillyt ilmankosteuden tiivistymistä jos pussin avaa kylmänä. En tiedä onko aiheellista.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Paahtimoiden pussit
« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2015, 19:03:33 ip »

Tänään katselin kaupassa Cafetorian pusseja, ihan oli ostoaikeitakin.
Mutta en löytänyt paahtopäivää, vain parasta ennen.
Jäi hyllyyn.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Paahtimoiden pussit
« Vastaus #19 : Joulukuu 29, 2015, 07:16:21 ap »

^Kyllä se niillä on ainakin ennen ollut siinä etiketissä. Tosin ei kovin selkeästi vaan tyylin CE14122015 tjsp. Pussissa ei lue paahdettu silloin ja silloin.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Paahtimoiden pussit
« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2015, 08:30:50 ap »

Ennen oli ainakin koodina muotoa vaikka 0811. Se tarkoitti 8. päivä marraskuuta, paahtovuosi jää sitten ostajan huoleksi miettiä milloin on paahdettu. Se lukee siinä etiketissä missä on viivakoodit ym. tiedot.
Itse jätän kyllä Cafetorian kahvit nykyään hyllyyn, niin pahoja pettymyksiä ovat viime vuosina olleet. Pahvisia ja erittäin tylsän makuisia.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2