Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Prännäri?  (Luettu 36753 kertaa)

Juusos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Prännäri?
« : Heinäkuu 11, 2015, 22:18:16 ip »

Onko kellään tietoa, että valmistaako joku vielä tänä päivänä vanhaa kunnon "prännäriä"? Eli se sellainen kannellinen paistinpannun näköinen vehjes, jossa on vielä se kampi päällä? Kiinnostais mahdottomasti paahtaa kotona sellaisella.

Onko kellään yleensäkään kokemusta prännärillä tekemisestä? Onko jotain erityisen huomioonotettavaa tms?
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Prännäri?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2015, 22:59:30 ip »

Kirppareillahan noita näkee tuhottoman paljon. Jos ei tärppää, niin huuto.net tai tori.fi. Suurinpiirtein kympillä irtoaa...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Prännäri?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2015, 23:43:49 ip »

Kirppareillahan noita näkee tuhottoman paljon. Jos ei tärppää, niin huuto.net tai tori.fi. Suurinpiirtein kympillä irtoaa...

Toine asia on saako mitään etua vaikka paistunpannuun verraten.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Prännäri?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2015, 00:50:13 ap »

Nopea haku tori.fi:stä sanalle "rännäri" antoi seuraavan linkin:
http://m.tori.fi/vi/19475335.htm

En tiedä onko hakusanasta ollut kiinni, mut itse löysin noita khyl.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Prännäri?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2015, 12:13:50 ip »

Henkilökohtaisesti käyttäisin paistinpannua ja puulastaa mielummin mutta eipä minulla mitään testattua faktaa ole kummankaan menetelmän paremmuudesta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Juusos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Prännäri?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2015, 13:43:04 ip »

Tuota paistinpannu+puulasta -variaatiota olen kans harkinnut ja melkein siihen jopa ryhtynyt. Kuitenkin tuo rännäri/prännäri (ristus ku voi olla vehkeellä nimiä) on hiukan asianmukaisempi, niin siinä mielessä arvelisin homman olevan sillä "helpompaa".

Kiitos vastauksista ja hausta. Olen itsekin yrittänyt noita kirppareilta etsiä ja tori.fi:täkin kattella, mutta kovin huonokuntoisille näyttävät ne joita olen bongannut. Lisäksi tuo, että ku laitteella on about 50 eri nimeä aiheuttaa hakemisen kannalta harmaita hiuksia.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Prännäri?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 12, 2015, 13:50:40 ip »

Tuota paistinpannu+puulasta -variaatiota olen kans harkinnut ja melkein siihen jopa ryhtynyt.

Kunhan ei lähde liikkeelle millään pinnoitetulla pannulla, vaan valuraudalla, niin eiköhän siinä pääse samaan lopputulokseen kuin rännärillä.
Pinnoitus on aika nopeasti entinen paahtohommissa...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Prännäri?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2015, 18:47:16 ip »

Kunhan ei lähde liikkeelle millään pinnoitetulla pannulla, vaan valuraudalla, niin eiköhän siinä pääse samaan lopputulokseen kuin rännärillä.

Teaoriassa se rännärin "katto" aiheuttaa lämpötilan nousun siinä tilassa, mutta jotenkin ihan arvaamalla luulisin eron olevan pienehkö. Toinen ero on, että luulisin että lastalla saa tasaisemman jäljen tai ainakin mitä rännäristä olen lukenut, niin epätasaisuus on ollut ongelmana. Toki tuskin se lastallakaan ihan tasaiseksi tulee. Tämäkin perustuu kyllä arvailuun ja epämääräisiin nettilähteisiin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Juusos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Prännäri?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 12, 2015, 20:33:01 ip »

Teaoriassa se rännärin "katto" aiheuttaa lämpötilan nousun siinä tilassa, mutta jotenkin ihan arvaamalla luulisin eron olevan pienehkö. Toinen ero on, että luulisin että lastalla saa tasaisemman jäljen tai ainakin mitä rännäristä olen lukenut, niin epätasaisuus on ollut ongelmana. Toki tuskin se lastallakaan ihan tasaiseksi tulee. Tämäkin perustuu kyllä arvailuun ja epämääräisiin nettilähteisiin.

Mutta kaikki info, havainnot ja kokemus on silti erittäin tervetullutta. Taidan alkaa valurautapannun metsästykseen....

Kai tuo paahtaminen muuten onnistuu ihan tavallisella sähköliedellä? Tuleekos savua kuinka?
Kirjattu

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Prännäri?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 12, 2015, 23:40:16 ip »

Just Eilen brännarea testannut. ruotsinkielisellä seudulla suomea. sieltä nimi.tosin kaasuliekillä, kun pohja epätasaiseksi muotoutunut. Yllättävä näppärä. Kokemuksien mukaan tasaisempaa saa kuin paistinpannulla ja lastalla. Huomattavasti tasaisempaa, kuin uunissa. meni aavistus liekki kovalla ja tuppasi hieman pinnasta enempi paistumaan, mutta tuo oli eka kerta ko vehkeellä... no photos available prosessista taik tuotoksesta
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Prännäri?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2015, 11:20:42 ap »


Kai tuo paahtaminen muuten onnistuu ihan tavallisella sähköliedellä?

Onnistuu.

Lainaus
Tuleekos savua kuinka?

Paahtamisessa tulee aina savua. Kyllä kannattaa tuulettaa hyvin tai tehdä parvekkeella/pihalla. Vaaleissa paahdoissa pääsee toki vähemmällä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Prännäri?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2015, 22:15:08 ip »

Prännärin tai rännälin ideahan on se, että puulieden renkaita  otetaan sopiva määrä pois ja rännäli (nimitys, jota olen tottunut käyttämään) uppoaa osittain lieteen liekkien sekaan. tällöin rännälistä tulee ikäänkuin uuni, jossa on tasainen lämpötila ja kammella pavut saa liikkeelle. avoliekillä tai sähköliedellä tämä idea ei täysin toteudu, joten rännälin toimivuutta ei kannata vertailla paistinpannua kehnommaksi tai tasavertaiseksi, jos ei ole oikeaa liettä rännälin käyttämiseksi.

Itse olen aikoinaan kokeillut rännäliä sähköliedellä, jolloin uuni on paljon parempi vaihtoehto. Avotulella kokeillessa rännäli oli mielestäni parempi kuin uuni, mutta nykyisin kun minulla on laadukas ja portaattomasti säädettävä uuni, on se parempi kuin rännäli avotulella. Lisäksi avotulella rännälin kampi vain haittaa papujen liikuttelua. paljon paremmin ne saa liikkeelle ravistelemalla pannua ja heittelemällä papuja rännälin sisällä. Jos rännäliä pääsee käyttämään oikealla puuliedellä, jossa renkaiden määrällä saa rännälin hyvin istumaan liekkien sekaan, on se ylivertainen paistinpannuun tai uunipaahtoon verrattuna. Sehän muodostaa ikäänkuin paahtimen rummun. Taitoa toki vaatii oikeanlaisen liekin ylläpitäminen puuliedellä. Ravistella papujaa pitää ahkerasti silloinkin. Kampihan lähinnä laahaa papuja rännälin pohjalla, joten osaan pavuista tulee palopisteitä ilman ahkeraa ravistelua.

Nykyisin paahdan pääasiassa uunissa, ja tulos on tasainen ja miellyttävä. Erittäin hyviä espressoja Pavonin vipukeittimellä keitettynä. Ihan erilainen tulos kuin aikaisemmalla uunillani.

Jos rännälillä paahtaminen kiinnostaa, ei hommaan kannata ryhtyä ilman tulta.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Prännäri?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 13, 2015, 22:54:24 ip »


Kampihan lähinnä laahaa papuja rännälin pohjalla, joten osaan pavuista tulee palopisteitä ilman ahkeraa ravistelua.

Tähän ongelmaan olen törmännyt kun lueskelin aiheesta joskus.


Kokemuksien mukaan tasaisempaa saa kuin paistinpannulla ja lastalla.

Oletko kiertänyt ttuon ylemmän juuri ravistelulla vai tuloko muutenkin tasaista? Paistoitko tulella vai liedellä?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Prännäri?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2015, 17:22:53 ip »

Tähän ongelmaan olen törmännyt kun lueskelin aiheesta joskus.

Oletko kiertänyt ttuon ylemmän juuri ravistelulla vai tuloko muutenkin tasaista? Paistoitko tulella vai liedellä?

kaasuliekillä paistelin nimenomaan. paahtuivathan nuo siinä samalla  :) sekoittelua pääasiassa kammella, mutta ravisteluakin hieman mukana..

pääasiallinen kotipaahtovehjeritiläsysteemi on kyllä about tasaisuudessa probatin luokkaa.
uuni oli kiertämätönilmainen ja susi paahtamaan....
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Prännäri?
« Vastaus #14 : Heinäkuu 20, 2015, 16:06:51 ip »


Nykyisin paahdan pääasiassa uunissa, ja tulos on tasainen ja miellyttävä. Ihan erilainen tulos kuin aikaisemmalla uunillani.

Mikäs tämän eron aiheutti?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::