Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Kahvan koputtelu  (Luettu 26290 kertaa)

tomba

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #15 : Tammikuu 31, 2007, 14:59:22 ip »

Lainaus käyttäjältä: Pisketti
Home-barista.comissa on tutoriaali jugurttipurkin käytöstä ja sillä on vielä hieno nimikin kehittäjänsä mukaan. Aika tieteelistä touhua  :D

http://www.home-barista.com/weiss-distribution-technique.html

Oon jonkun kerran miettinyt, että pitäisikö kokeilla tuota paakkujen vastaista taistelua helpottamaan, mutta olen sitten tullut siihen tulokseen, että menee liaan vaivalloiseksi. En sitten tiedä tuleeko siitä oikeasti mitään lisähankaluutta. Joudun joka tapauksessa sekoittamaan puruja hammastikulla tai teroitetulla syömäpuikolla.


Tuolta ton blokkasinkin, kiitos linkistä. Mulla on E-61, mutta niinkuin joku mainitsi niin tuolla tekniikalla saa kätevästi demokalla kerralla jauhettua koko setin. Sitten nostan se jugurttipurkin ulos, koputan ja vedän veitsellä tai millä muulla tasaisella ylimääräiset purut pois. Kun tuossa artikkelissa on tuo neulalla tökkiminen niin olen korvannut sen kahdella pohjaan koputuksella, artikkelissakin taidetaan mainita että se on toinen tapa.

Varsinkin demoka heittää niitä puruja yhteen paikkaan joten purut on siinä keskellä ja edessä kompressoituneita kun taas reunoilla ja takana ei. Kahdella pohjaan taputuksella saa saman kompression kaikkialle ja tamppausta aloitettaessa on hyvä pohja.
Kirjattu

mikromoka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #16 : Tammikuu 31, 2007, 16:56:35 ip »

 MInä jauhan Demokasta lasikippoon josta kaadan pesualtaan päällä purut suodattimeen, tulee vähemmän ja helpommin siivottavaa sotkua.
Kirjattu

Trnquill

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
    • http://www.fotoni.org
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #17 : Helmikuu 03, 2007, 03:17:24 ap »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Millaisessa filtterissä teillä nuo kahvivyöryt tapahtuvat?

Minulla ei kahvivyöryjä enää tule, kun "modasin" tuon Demokan suuttimen valuttamaan purut keskelle filsua. Tarkkana tuossa tottakai saa olla, mutta yleensä vyöryt on varma merki liiallisesta kahvin määrästä (joka tasausvaiheessa lentää tiskialtaaseen). Suodattimeni on 58mm ja käytössä aina sinkkufiltteri.

Jauhatuksen jälkeen levitän purut sormella/kämmensyrjällä keskeltä kasasta reunojen koloihin. Varon kuitenkin painelemasta kahvia alaspäin tässä vaiheessa. Kun pinta on tasainen, tamppaan kevyesti kakun kasaan. Pari kopautusta kahvan kylkeen tampperin puisella kahvalla saa suodattimen reunoille jääneet purut tipahtamaan kakun päälle (tampperini on ehkä puoli milliä liian pieni). Lopulta tiukka 15kg tamppaus ja homma on selvä. Ennen koneeseen kääntämistä pyyhkäisen vielä filtterin reunan, josko siihen on jäänyt kahvipölyä, joka voisi puristua filsun ja tiivisteen väliin aiheuttamaan vuotoja.
Kirjattu
Markus

Jay

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Kahvan koputtelu
« Vastaus #18 : Helmikuu 03, 2007, 10:14:47 ap »


Oma tekniikkani: filsu kukkuroilleen kahvia, kopautus tamppausalustaa vasten, levitys sormella (tässä olisi meikäläisellä kehittämisen varaa!), kevyt esitamppaus, tampperi ylös, varsinainen tamppaus, purut ulkoreunoilta pois ja kahva koneeseen. Ei jää merkittäviä puruja sisäreunoille, kakku pysyy koossa.

Tähän voisi lisätä lämpösurffausmenetelmäni, joka menee seuraavasti:
- otetaan koneesta kuumaa vettä astiaan (tällä vedellä kuumennan kupin), boilerin valo syttyy
- odotetaan että valo sammuu (kone kuumimmillaan)
- kahva kouraan, pyyhitään filsu, mylly käyntiin
- samalla kun kahvipuru alkaa valua filsuun, kuumavesi auki ja pumppu päälle
- boilerin merkkivalo syttyy (kone kylmimmillään), pumppu pois päältä ja hana kiinni, filtteri on täynnä
- levitys ja tamppaus, kahva koneeseen, vesi pois kupista
- pumppu käyntiin
Tuohon tamppaukseen ja muuhun menee harjoituksen jälkeen melko lailla se 40 sekuntia(taidan olla vähän hidas..), jonka jälkeen vesi on oikean lämpöistä (mitattu on)

Joskus on kyllä alkanut kaivata stabiilimpaa konetta 8)

Ja tuohon toiseen aiheeseen liittyen, meidän Demoka sylkee kahvia ihan sikana ympäriinsä. Mitenkäs tuo modaaminen oikein tapahtuisi?

- Jay
Kirjattu

Ilkka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
    • http://kuvitelmaa.net/
Kahvan koputtelu
« Vastaus #19 : Helmikuu 03, 2007, 12:19:00 ip »

Jay: Kiitos surffauskuvauksesta, sitä pitäisi itsekin Silvian kanssa ryhtyä harrastamaan, kun krema ja ulkonäkö muutenkin on priimaa, mutta maku on toisinaan turhan karvas (samoilla pavuilla). Mikä kone sinulla olikaan?
Kirjattu

Jay

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Kahvan koputtelu
« Vastaus #20 : Helmikuu 03, 2007, 22:18:14 ip »

Lainaus käyttäjältä: Ilkka
Jay: Kiitos surffauskuvauksesta, sitä pitäisi itsekin Silvian kanssa ryhtyä harrastamaan, kun krema ja ulkonäkö muutenkin on priimaa, mutta maku on toisinaan turhan karvas (samoilla pavuilla). Mikä kone sinulla olikaan?


Kone on siis Silvia myös. Kaikesta surffauksesta huolimatta itselläni tulee silloin tällöin aivan kauheata myrkkyä. Liian vähän toistoja.. Nakukahva voisi myös auttaa parantamaan tulosta. Ei vaan ole saanut vielä hankittua.
Kirjattu

orbital

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #21 : Helmikuu 08, 2007, 11:47:49 ap »

Itse käytän tuota Pisketin mainitsemaa reunojen läpikäymis tekniikkaa. Eikä jää muruja reunoille.

Siitä on coffeegeekissä ollut juttuakin.
http://www.coffeegeek.com/opinions/markprince/10-08-2006

Muutoin tekniikkani menee niin, että jauhan sihdin kukkuroilleen, jonka
jälkeen kopautan kevyesti tamppausalustaa vasten. Sitten tasoitus sormin ja tamppaus edellä mainitulla tavalla.

Jos tasoitan ilman kopautusta en saa tarpeeksi kahvia sihtiin ja kakusta tulee uuton jälkeen "höttö", jota on hankala saada irti.

-perttu
Kirjattu

matti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #22 : Helmikuu 16, 2007, 10:53:05 ap »

Ite olen tässä tän viikon testannut seuraavaa:

1. Kahva kukkuroilleen.
2. Koputtelen sitä hellästi tampperilla sivuttaissuunnassa (eri suunnista) että se tasoittuu ja kahvi hieman uppoaa.
3. Sitten koputtelen sitä pöytään (pystysuunnassa) että kahvi uppoaa lähes tamppaussyvyyteen.
4. tamppaus & kiillotus.

noiden kahden koputtelun seurauksena toi kahvi on melkeen puoliksi tampattu ja ainakin tämänhetkiset testit on antaneet meitin muovigaggialla parempia tuloksia kuin normi sormitasoitus & tamppaus & tonkiminen. Lisäksi toi on todella siistiä. Tarkoitan tällä, että muruja ei juuri tule ja koska tuota ei vielä ole tampattu, niin mitään kakun murtumisia ei pitäisi tapahtua.

Lisäksi koska myllyni on Gaggia MM, niin jauhatus on usein aika staattisesti varautunutta ja siis paakkuista, niin noi paakut hajoaa tosi näppärästi ja kama on tasaista ennen tamppausta. Noissa sormitasoituksissa mulla ainakin (varmaan just ton sähköisyyden takia) on tahtonut jäädä "ilmataskuja" tuonne purujen sekaan -> sitten kun tamppaa tai kopauttaa pöytää vasten kahvi ei enää ole tasaista. Tolla mun mainitsemalla tavalla toi kahvi pakkautuu aika tasaisesti tonne kahvaan.

Tämä prosessi on varmaan Burn The Witch, Burnnn Herrrr (tm) -luokan kamaa, mutta ainakin itse olen ollut tyytyväinen (ja varmaan vaatimattomat välineet antaa anteeksi).
Kirjattu
-Matti-

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #23 : Helmikuu 16, 2007, 11:48:17 ap »

Lainaus käyttäjältä: matti
Tämä prosessi on varmaan Burn The Witch, Burnnn Herrrr (tm) -luokan kamaa

 :mrgreen:

Kyllähän kahvin valmistuksessa koulukuntia on, mutta eiköhän ainakin maltillisimmille meistä riitä, että kakku on tamppauksen jältjiltä tiivis ja ehjä. Paitsi jos kiillotusvaiheessa pyöräyttää tampperia 4 tai 6 kertaa, eikä 5 niinkuin tietenkin pitää :D
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #24 : Maaliskuu 31, 2007, 12:16:35 ip »

Maalaisjärki, jonka hyödyllisyys espressonvalmistuksen noituu.. taiteessa on tietysti kyseenalainen, sanoisi että tuosta Weiss-jugurttipurkkiratkaisusta on erityisesti hyötyä juurikin Minimoka-tyyppisissä tapauksissa. Nimimerkillä vuorokausi moisen kanssa, ja nyt raatelin kertakäyttömukin kun kyllästyttää a)siivous ja b) runsas hukkakahvi. Ehkä alan myös sohia kahvia neulalla. (Pitäisiköhän vielä hankkia jonniimoinen voodooalan neula.  :twisted: )  
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.