Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvan koputtelu  (Luettu 26205 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Kahvan koputtelu
« : Tammikuu 29, 2007, 13:01:41 ip »

Reunalle jäävät murut ovat aina häirinneet minua, lähinnä esteettisistä syistä. Toisaalta kylkeen koputtelun haitat eivät myöskään miellytä, koska murujen irrottamiseen tarvitaan aika luja lyönti. Joskus olen niitä tikullakin rapsinut, mutta ei sellaista jaksa. Ja filttereitä käytän aika vaihtelevasti, joten ei viitsisi jokaiselle tilata täysin tyköistuvaa tampperiakaan.

Nyt olen kuitenkin löytänyt mielestäni aika hyvän kompromissin, johon en ole muualla törmännyt. Nimittäin kun koputtelee filtterin pohjaa eikä kahvan kylkeä, niin murut irtoavat ehkä hieman helpommin. Ja mikä tärkeintä, täräys tulee pystysuunnassa, jolloin kakku lähinnä pikkaisen löyhenee ja irtoaa filtteristä - mikä ei ole ongelma, kun perään on tulossa tamppaus. Sen sijaan sivusuuntaan lyönti voi synnyttää murtuman, jota tamppaus ei täysin korjanne.

En ole millään tavalla yrittänytkään selvittää, onko tällä tekniikan muutoksella vaikutusta kahviin - mutta se on antanut minulle mielenrauhan, ja sehän se alkuperäinen ongelma olikin. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Pisketti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2007, 13:58:04 ip »

Itse en laitaa koputtele ollenkaan johtuen tuosta murtumisongelmasta.
Sen sijaan teen updosingin (aina välillä) kopauttelemalla pohjaa tamppausalustaa vasten siinä vaiheessa kun filtteri on noin puolilllaan tai vähän yli löysää purua. Tämän jälkeen filtteri kukkuroilleen ja normaali tasoitus ja tamppaus. Näin kahvi menee pienempään tilaan. Uskon, että näin saadaan tasaisempi distribuutio kuin vaikka täyttämällä filtteri kukkuroilleen ja sitten yrittämällä tampata kakku tasaiseksi.

Pohjan kopauttelussa pitää muistaa pitää kopautusten voima ja määrä vakiona, koska kahvi tiivistyy yllättävän paljon ja (tämänkin) muuttujan pitäminen satunnaisena johtaa satunnaisiin lopputuloksiin :)

En ole varsinaisesti koskaan ymmärtänyt sivukoputtelun ideaa (paitsi ehkä kiireisessä kahvilassa), koska laidat voi puhdistaa myös käymällä ne varovasti, mutta huolellisesti läpi tampperilla. Silloin kakku ei ainakaan varmasti ota osumaa.

Kirjattu
Isomac Tea, Demoka M203, iRoast2, Bodum Kenya

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2007, 15:10:28 ip »

Mulla on tapana ensin painaa kakku kevyesti tasaiseksi, sitten kopauttaa kahvan reunaan pari kertaa ja sitten vasta tampata voimalla. Kahvi ei nouse reunoille häiritsevässä määrin silloin, eikä murtumalinjoja synny.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2007, 18:24:09 ip »

Itse käytän tuota updosing -tekniikkaa, eli kopautan kerran kevyesti pystysuunnassa.

Tamppereitakin on tosin kertynyt melkoinen valikoima ja yksi on ihan mittojen mukaan tehty tuolle lempifiltterilleni (on sen verran tarkka istuvuus ettei kahvia oikeastaan filtterin reunoihin jää).

T. Teme
Kirjattu

mikromoka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2007, 18:24:58 ip »

Voihan tampperilla naputella kevyesti suodattimen yläreunaa jolloin kahvi tipahtaa mukavasti reunoilta alas.
Kirjattu

Bad-E

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2007, 19:46:09 ip »

Itse nostan tampperin ensimmäisen painalluksen jälkeen aika rivakasti ylös, jolloin alipaine mukavasti kiskaisee jonkun verran niitä puruja pois siitä laidalta. Mutta en kyllä koputtele sihtiä enkä kahvaa. Tampperi on siis 57 mm ja sihti 58mm., eli aika paljon jää seinämän ja tampin väliin sitä purua.
Kirjattu

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2007, 19:57:45 ip »

Tähän saakka olen huolettomana kopauttanut kahvan sivulle joka kerta. Voisinkin kokeilla heti aamutuimaan tuota pohjaan kopauttamista, jos vaikka olisi eroavuutta - sivulle olen joutunut kopauttamaan useammin kuin kerran saadakseni purut pois reunoilta.
Kirjattu

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2007, 22:37:51 ip »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Itse käytän tuota updosing -tekniikkaa, eli kopautan kerran kevyesti pystysuunnassa.

Tamppereitakin on tosin kertynyt melkoinen valikoima ja yksi on ihan mittojen mukaan tehty tuolle lempifiltterilleni (on sen verran tarkka istuvuus ettei kahvia oikeastaan filtterin reunoihin jää).

T. Teme


Niin mihin tarkalleen ottaen kopautat ? No niin, johan se selviskin, siis alustaa vasten. Mää hermoilen tän uuden voorumin kanssa  :wink:
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

tomba

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2007, 21:52:35 ip »

Itse olen leikannut jugurttipurkin puoliksi ja laitan sen portafilteriin, sitten jauhan pavut demokalla, otan tuon jugurttipurkin pois ja lyön kahvaa 2 kertaa tiskialtaan reunaan. Sitten vedän veitsellä ylimääräiset purut pois ja tamppaan.

Tuo on mielestäni hyvin samanlainen joka kerta, lisäksi jos tuota jugurttipurkkisysteemiä ei ole demokassa niin kahvia on joka paikassa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2007, 22:48:02 ip »

Näköjään tuo Demokan staattisuus (joka lienee sinun sotkuongelmasi syy?) vaihtelee aika suuresti. Itselläni vastaavaa ongelmaa ei ole, alkaa vaivata vasta jos jauhaa suuria määriä - siis toista sataa grammaa.

Itselläni mylly seisoo teräsalustalla (joka taitaa koskettaa isoa teräksistä keitintä) ja on maadoitetussa rasiassa. Ja ilmankosteus saattaisi vaikuttaa myös?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Trnquill

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
    • http://www.fotoni.org
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #10 : Tammikuu 31, 2007, 01:03:47 ap »

Lainaus käyttäjältä: tomba
Itse olen leikannut jugurttipurkin puoliksi ja laitan sen portafilteriin, sitten jauhan pavut demokalla, otan tuon jugurttipurkin pois ja lyön kahvaa 2 kertaa tiskialtaan reunaan. Sitten vedän veitsellä ylimääräiset purut pois ja tamppaan.

Tuo on mielestäni hyvin samanlainen joka kerta, lisäksi jos tuota jugurttipurkkisysteemiä ei ole demokassa niin kahvia on joka paikassa.

Itse kokeilin Demokani kanssa vähän vastaavaa ratkaisua joskus alkuvaiheissa, mutta hylkäsin sen hankalana. Nykyään tyydyn levittämään kostean rätin (saman jolla puhdistan keittimen showerscreenin) pöydälle/keittimen alustalle jauhatuksen ajaksi. Täytän suodattimen aina ääriään myöden täyteen, joten jauhatusvaiheessa suodattimen keskelle kertyvä kasa ei huolellisesti läjättynä (ja suodatinta/kahvaa kallistelemalla) missään vaiheessa varise yli reunojen pöydälle. Suodattimessa on siis keskellä paakku, mutta reunoilla tyhjää. Tuon paakun kun levittää, on suodatin hyvällä tuurilla juuri sopivasti täynnä.

Mitä tulee akallion epäilemään staattisuuteen: Se ei ole minulla ainakaan ongelma. Demokasta kahvi tulee ulos paakkuina ja nuo paakut tippuvat pitkän torven alapäässä jo melkoisella vauhdilla. Tällainen paakku kun osuu sopivasti sopivan mallisen läjän päälle, lähtee siitä helposti "kahvivyöry" suoraan pöydälle.

Olen lisännyt oman Demokani torven sisälle pienen muovilevyn, joka ohjaa purut melko tarkasti keskelle suodatinta.
Kirjattu
Markus

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #11 : Tammikuu 31, 2007, 01:39:58 ap »

Lainaus käyttäjältä: Trnquill

Mitä tulee akallion epäilemään staattisuuteen: Se ei ole minulla ainakaan ongelma. Demokasta kahvi tulee ulos paakkuina ja nuo paakut tippuvat pitkän torven alapäässä jo melkoisella vauhdilla. Tällainen paakku kun osuu sopivasti sopivan mallisen läjän päälle, lähtee siitä helposti "kahvivyöry" suoraan pöydälle.


Hmm, kummallista. Tietysti leveä E61-filtteri (58 mm) ei niin helposti vuoda yli kuin kapeamman mallinen. Millaisessa filtterissä teillä nuo kahvivyöryt tapahtuvat?

Itse jos annostelen niin paljon että vyöryy, niin menee jo rankan yliannostelun puolelle. Ei varmaan kahva edes ruuvautuisi gruppoon kiinni.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Elliotta

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #12 : Tammikuu 31, 2007, 09:40:07 ap »

Lainaus käyttäjältä: akallio

Millaisessa filtterissä teillä nuo kahvivyöryt tapahtuvat?


Halkaisijalla voi olla tekemistä asian kanssa; meillä Demokan parina on Pavoni, vanhempi malli (eli filtteri 49mm). Kyllä tuolla ainakin sotkua saa, jos ei ole aivan erityisen tarkkana.
Kirjattu

Bad-E

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #13 : Tammikuu 31, 2007, 10:40:41 ap »

Demokassani oli sama staattisuusongelma niin kauan kuin keitin oli puupintaisella pöydällä. Siirrettyäni sen tiskipöydälle staattisuus on vähentynyt lähes olemattomaksi. Staattisuutta on enää aivan satunnaisesti, lähinnä vain hyvin tuoreilla pavuilla. Mutta eipä ne purut siinä ympärillä oikeastaan haittaa, koska espresson valmistus on noin muutenkin melko sotkuista puuhaa, rättäillä pitää joka tapauksessa..

Tuota Tomban jogurttipurkkiviritystä voisikin kokeilla seuraavaksi, kuulostaa ihan hyvältä idealta. Helpottaisi sen verran, että voisi koko satsin jauhaa kerralla, kun nyt pitää tasoittaa ensin pinta tasaiseksi, koputella kahvaa pöytään ja sitten taas jatkaa jauhamista, jotta saa oikean määrän puruja filtteriin.
Kirjattu

Pisketti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Kahvan koputtelu
« Vastaus #14 : Tammikuu 31, 2007, 13:16:07 ip »

Home-barista.comissa on tutoriaali jugurttipurkin käytöstä ja sillä on vielä hieno nimikin kehittäjänsä mukaan. Aika tieteelistä touhua  :D

http://www.home-barista.com/weiss-distribution-technique.html

Oon jonkun kerran miettinyt, että pitäisikö kokeilla tuota paakkujen vastaista taistelua helpottamaan, mutta olen sitten tullut siihen tulokseen, että menee liaan vaivalloiseksi. En sitten tiedä tuleeko siitä oikeasti mitään lisähankaluutta. Joudun joka tapauksessa sekoittamaan puruja hammastikulla tai teroitetulla syömäpuikolla.
Kirjattu
Isomac Tea, Demoka M203, iRoast2, Bodum Kenya