Nyt yhdeksän nautitun lähetyksen jälkeen voin kirjoittaa pienen yhteenvedon.
Eniten olen pitänyt tilauksen helppoudesta. Kunhan lähetyssykli tasaantuu, niin saat aina kahden viikon välein pussillisen uutta papua suoraan postiluukusta. Joka kerta uusi tuttavuus, joskus jopa kokonaan never-heard paahtimolta, joka osaa yllättää makuprofiilillaan. Toisaalta myös lähetyksiä sellaisilta paahtimoilta, joihin olen suhtautunut niheästi aiempiin kokemuksiin perustuen, ovat osanneet yllättää ja vetää maton alta tajuttomilla herkkukahveillaan.
Säädyllinen hinta. Aluksi hirvitti, mutta kun on maistanut yhdeksää käytännössä toisiinsa nähden täysin erilaista kahvia, niin hinta tuntuu erittäin kohtuulliselta. Ja luulen ainakin tukevani eettistä kahvinviljelyä, pienyrittäjiä ja suurempi prosentti rahoistani jää Suomen talouslinkoon pyörimään (vrt. joku Euroshopper-puru). Ja hei - olen vasta noita tummapaahto-essoja kokeillut! Nyt on muutama pussi vaaleapaahtoista espressoa tuolla odottamassa.
Uudelleentilaamisen rima matalalla. Muutamat pavut olleet sellaisia, että en olisi niitä ikinä harkinnutkaan tilata, mutta nyt kun niistä sai "näytepussin", niin merkkasin nimet itselleni ylös. Voi kuitenkin olla, että tuota samaista kahvia ei saa enää ikinä spesiaalisuutensa takia, mutta ainakin jotain on osattu paahtimolla tehdä oikein, ja ehkä tilaankin jonkun muun heidän papunsa..

Pavut käyttäytyvät myös hyvin eri tavalla. Toiset ovat kahvakoneella todella kevyellä voimalla uutettavia tai jauhatuskarkeus on anteeksiantava ja hyvä lopputulos syntyy vaivatta, kun taas toiset vaativat hillitöntä voimaa, jotkut maistuvat aivan kamalalta cappuccinona tai lattena, jotkut taas liian kitkeriltä shottina, mutta maidolla herkkuja.
Elämä on ollut nyt sen verran hektistä, että on pari pussia vielä avaamattakin, niin piti laittaa tilaus hetkeksi paussille, mutta aion jatkaa tilausta, kunhan "bufferi" on juotu