Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvipussien uusiokäyttö?  (Luettu 17942 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #15 : Toukokuu 08, 2015, 21:27:27 ip »

Nyt onnistuin, oisko tapatalkissa jtn feelua.
Juttu on omalta osaltaan tuttu, twitterissä tuttu bloggaaja Vesa Linja-aho on miekkaisillaan näiden sähköherkkyys aktivistien kanssa. Sitä olen seurannut huvittuneena.
http://blogit.image.fi/vesanlinja/sahkoherkan-selviytymisopas/
Mut nyt on ehkä _vähän_ OT
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #16 : Toukokuu 08, 2015, 21:46:46 ip »

Mut nyt on ehkä _vähän_ OT

Totta (mutta se on pakko sanoa että ihan kaupungin keskustassa ei kannata ainakaan viikonloppuiltaisin kulkea tee-se-itse foliohattu päässä - pl. vappuna tai taiteiden yönä).


Sitten takaisin topiciin:

Kotikokkausta vähänkin vakavammalla asenteella harrastava voisi kehitellä suljettavista kahvipusseista ja pölynimurista kustannustehokkaan ratkaisun pienimuotoisiin sous vide -kokeiluihin.

http://www.sousvide.fi

Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin oliko tämän vuoden WBC:ssä joku aasialaisbarista, joka lämmitti papunsa sous videllä ennen jauhamista?
Jos siinä on mitään järkeä, niin ei niitä pusseja vielä kannata ainakaan pois heittää.  ;)


Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #17 : Toukokuu 09, 2015, 18:05:28 ip »


Kotikokkausta vähänkin vakavammalla asenteella harrastava voisi kehitellä suljettavista kahvipusseista ja pölynimurista kustannustehokkaan ratkaisun pienimuotoisiin sous vide -kokeiluihin.

Maksaako tuokaan vaivaa, kun sillä perus venttiilillä se ei kai suoraan kuitenkaan onnistu? Siihen nimenomaisesti tarkoitetut pussitkaan eivät kai ole kalliita?

Sous vide systeemi on ollut hakusessa, mutta sen verran leluksi kuitenkin jäisi että sopian edukkaaseen en ole vielä törmännyt.

Kahviakin voisi kai tehtä Soud vide? Niikun kylmäuuton ja lämminuuton välimuoto?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #18 : Toukokuu 09, 2015, 20:43:59 ip »

Maksaako tuokaan vaivaa, kun sillä perus venttiilillä se ei kai suoraan kuitenkaan onnistu? Siihen nimenomaisesti tarkoitetut pussitkaan eivät kai ole kalliita?
Sous vide systeemi on ollut hakusessa, mutta sen verran leluksi kuitenkin jäisi että sopian edukkaaseen en ole vielä törmännyt.
Kahviakin voisi kai tehtä Soud vide? Niikun kylmäuuton ja lämminuuton välimuoto?

Jos pussit ovat olleet pakkasessa, niin sittenhän mahdollinen venttiili on jo valmiiksi tukittu, muutoinkaan se ei liene suuren suuri vaiva (olettaen että uusiokäyttö ja sous-vide muuten kiinnostavat. Vedessä keittäminen menee helppoudessa ohi kuitenkin).

Vesihauteessa valmistettu kahvi...? Kyllä se toki on mahdollista, mutta ainakin itse olen vuosi vuodelta ja päivä päivältä enemmän ja enemmän espressoon kallellaan, kun parasta kahvinvalmistustapaa haetaan, joten jätän suosiolla edelläkävijän roolin nuoremmille (tai vanhemmille, kuinka vaan). ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #19 : Toukokuu 09, 2015, 21:46:47 ip »


Kyllä se toki on mahdollista, mutta ainakin itse olen vuosi vuodelta ja päivä päivältä enemmän ja enemmän espressoon kallellaan, kun parasta kahvinvalmistustapaa haetaan, joten jätän suosiolla edelläkävijän roolin nuoremmille (tai vanhemmille, kuinka vaan).

Joo. Itse juon vakituisesti turkkilaista ihan kotonakin. Siinä on jotain jota ei muuten tavoita. Mutta joo.. Espressolla mennään muuten kotona. Matkoilla tietty eri. Kaikkea on kuitenkin kiva kokeilla. Pakko sitä olisi testata jos sous vide välineet olisi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #20 : Toukokuu 09, 2015, 23:46:01 ip »

Joo. Itse juon vakituisesti turkkilaista ihan kotonakin. Siinä on jotain jota ei muuten tavoita. Mutta joo.. Espressolla mennään muuten kotona. Matkoilla tietty eri. Kaikkea on kuitenkin kiva kokeilla. Pakko sitä olisi testata jos sous vide välineet olisi.

Turkkilainen metodi on itsellä (kotona) vielä testaamatta. Ravintoloissa en ole tykännyt, mutta enpä ole koskaan pitänyt ravintoloiden espressoistakaan.

Sous-videssä se yksisuuntainen venttiili voisi kyllä olla hyväkin homma, kun imurilla voi vetäistä ilmat helposti pois sitä kautta...?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvipussien uusiokäyttö?
« Vastaus #21 : Toukokuu 10, 2015, 08:53:03 ap »


Sous-videssä se yksisuuntainen venttiili voisi kyllä olla hyväkin homma, kun imurilla voi vetäistä ilmat helposti pois sitä kautta...?

Mahdollista. Vähän epäilen noiden kahvipussiventtiilien toimivuutta tuohon, mutta jos toimivat niin kyllä noista sous vide pusseja saisi.

Turkkilainen metodi on itsellä (kotona) vielä testaamatta.

Itse olen juonut turkkilaista kahvia vain itsetekoisena. Sokerittomana ja kerta "kiehautuksella" tulee paras. Mutta siis espressolla mennään, koska se vaan toimii.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini