Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Yerba Mate  (Luettu 4949 kertaa)

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Yerba Mate
« : Huhtikuu 27, 2015, 12:49:43 ip »

Onko täällä muita maten juojia? Vaikka guampa-kuppi ja bombilla-pilli löytyy niin harvemmin juon kuumaa matea. Sellainen perinteinen mate on ehkä turhan kitkerää. Mutta kesäkuukausina tulee kylmäuutettua matea (tereré) juotua enemmän kuin teetä tai kahvia. Haudutan pressopannussa yön yli jääkaapissa. Erittäin raikas juoma kun sää on lämmin.

Suosikkini on passiohedelmällä maustettu Taragüin mate. Huomasin tässä että kotimainen verkkokauppa ombu josta tilasin viime vuonna on suljettu, mutta sitä saa esim. täältä: http://www.mate-tee.de/Yerba-Mate/Taragui-Maracuya-Tropical-500g::1721.html

Teekaupoissa myytävä irtomate on tuohon verrattuna törkeän kallista kun sadasta grammasta joutuu pulittamaan sen vitosen. Ruohonjuuri-tyyppisistä kaupoista tosin löytyy noita isompia pusseja kohtuulliseen hintaan.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Yerba Mate
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2015, 22:51:57 ip »

Mulla tulee juotua jonkun verran. Teen jonkun verran keikkaa yö aikaan ja mulla kahvi ei oikein ole enää ratkaisu ilta/yö aikaan. Tai siis se ei oikein piristä enää sillä tavalla kuin toivoisi niin silloin yleensä juon matea. Mulla on tuollainen puolen kilon paketti ruohonjuuresta, myös pilli löytyy. Mulle kyllä uppoo tuo ihan perus maustamaton mate ihan hyvin. Oon myös tehnyt tuota kylmäuutettua, viime kesänä tuli kyllä testailtua kahviakin kylmäuutettuna. Duunipaikan lähikauppa on ruvennut myymään club mate juomaa. Aika usein on nykyään tullut ostettua pullo sitä mukaan, jos on ilta menoja.
Kirjattu