Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kysymys cremasta (Silvia)  (Luettu 23657 kertaa)

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Kysymys cremasta (Silvia)
« : Maaliskuu 29, 2015, 14:05:21 ip »

Tässä Silvian kanssa räpeltäessä tulee taas näitä (epätoivon?) hetkiä.

Cremaa tuntuu tulevan aina runsaasti ja se maistuu kitkerältä. Väri on aina tasaisen vaalea vaikka muuttaisin karkeutta, tamppausta jne. Lämpösurffauksella en ole saanut asiaan muutosta.
Uuttoaikana olen pitänyt tuplalle 20-30 sek. Itse kahvi on joskus ihan hyvää kun lusikalla maistaa pohjalta mutta creman kitkeryys pilaa sen. Mitäs muut viisaammat ehdottaisivat tähän?

Pavut on haettu Mokkamestareilta ja ovat noin viikon sitten paahdettuja. 4/5 Arabica
Sama lopputulos myös muilla 4/5 pavuilla.

Kuvaa ei nyt tullut otettua, ens kerralla sitten. :)



Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2015, 15:10:16 ip »

Koettaisin järjestyksessä seuraavia:
- uutto matalammassa lämpötilassa
- uutto lyhyemmässä ajassa
- uutto karkeammalla jauhatuksella
- papujen vaihto

Pidemmän tähtäimen vinkit: PID, VST-sihti, weissaus, nakukahva, vaaka - jos ei vielä ole hankittuina.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2015, 16:20:29 ip »

Kovasti olen kokeillut lämpösurffata ja on tuossa pari pussia papujakin jo mennyt pelkästään kokeillessa eri jauhatuskarkeuksia. Uuttoajasta kokeilin tinkiä mutta maku oli kyllä sillä tuotoksella aikamoinen.  :-X

Miten suuri merkitys paahdolla mahdollisesti on tuohon creman kitkeryyteen? Olen kyllä jokokeillut 3/5 ja 5/5 papuja ja kitkeryys on ollut aina mukana. Lähden kyllä ennemmin siitä että koko omassa valmistusproseduurissa on jotain pielessä kun pavutkaan eivät tuo muutosta. (Ne muutamat onnistumiset on tulleet 4/5 pavuilla)

Onko ehdottaa tarpeeksi hyvää vaakaa, sihtiä ja nakukahvaa ettei tule ostettua turhaan?

Tampereella asuva Silvian kanssa elävä on tervetullut opastamaan jos hyväntekeväisyys on sydäntä lähellä.   :D
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2015, 16:56:34 ip »

Pavun vaikutusta voi (hieman) arvioida siten, että käy siellä hyvässä kahvilassa juomassa espresson ja vertaa sitä samoista pavuista kotona valmistettuun. Tässä tulisi siis pyrkiä käyttämään samaa paahtoerää.

EDIT: typo
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 18:33:25 ip kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2015, 18:14:10 ip »

Kun olet kokenempi Silvian käyttäjä niin haluaisitko valaista hieman miten itse saat hyvät espressot aikaiseksi?  :)
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2015, 18:17:58 ip »

Kuinka pitkiä shotteja olet tehnyt? Kokeile ristrettona ja vaihtele sillä uuttoaikaa?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2015, 18:23:38 ip »


Miten suuri merkitys paahdolla mahdollisesti on tuohon creman kitkeryyteen?

Crema ei oikeastaan juuri koskaan ole kamalan hyvää omasta mielestä. Hyvä kahvi vain tulee sitäkautta, että se tulee cramana ulos se espresso. Mutta siis pavut vaikuttavat kitkeryyteen paljonkin. Jotkut saa tehdä pahastikkin metsään ja silti lopputulos ei ole kamalan kitkerä ja jotkut ovat kitkeriä vaikka tekisi miten. Kitkeryys on vielä vähän hankala mittari yksin.

Millä tavalla se shotti on pahanmakuinen? Osaatko tarkemmin selittää kuin kitkerä? Tymäkkä, vahva, vetinen yms...?

Lainaus
Onko ehdottaa tarpeeksi hyvää vaakaa, sihtiä ja nakukahvaa ettei tule ostettua turhaan?

Kyllä Silvian oletus sihdillä pitäisi saada aikaan juotavaa kahvia. VST hifistely sitten kun on ensin shotti edes sinnepäin kohdillaan. Samoin PID häröilyt voi unohtaa myöhemmäksi jos shotti ei ole alunalkaenkaan sinnepäinkään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2015, 18:48:48 ip »

Pääpiirteittäin näin:

Jauhan pavut suoraan tuplasihtiin ja tasoitan reunoja myöten. Tamppaan niin että käytän vain käsivoimaa, en paina koko kropalla. Sitten lasken vettä niin kauan kun termostaattivalo syttyy. Sitten olen odotellut koemielessä eri aikoja ennen uuttoa (10sek, 20sek, 30sek). Tällä tavoin olen saanut (sopivalla jauhatuskarkeudella) uuton tulemaan ulos n. 5-10 sek. käynnistämisestä ja kestämään noin 20-30 sekuntia.

Ongelmana on se että cremaa tulee aina melko paljon ja se on kitkerää. Se on myös vaaleaa ilman tummia viiruja mitä joskus tulee kun harvoin vahingossa onnistun. Kahvi pohjalla on minusta ihan hyvää.

Oon kokeillu uuttoajan venyttämistä, silloin alkaa jo rasvakuplat kellua kupin pohjalla.

Sen voin sanoa että en ole kauhean tarkka näissä grammamittauksissa, pitänee hommata vaaka.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2015, 18:53:39 ip »

Kun olet kokenempi Silvian käyttäjä niin haluaisitko valaista hieman miten itse saat hyvät espressot aikaiseksi?  :)

Noh, muutama vuosi sitten otin rutiinia videolle:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=106.msg21757#msg21757

Sittemmin valmistustekniikka tainnut muuttua lähinnä siten että mittaan vaa'alla purujen määrän ennen uuttoa 15g +- 0.05g välille ja mittaan myös myös kahvijuoman määrän siten että uuton päätteeksi tuloksena olisi 30g. Siinä sivussa otan aikaa uuton pituudesta ja tarvittaessa säädän jauhatusta.

Vaakoja saa melko edullisesti (~5e) ebaysta, muita välineitä joutuu metsästämään hieman kattavammin.

PS. Jotkut vaan eivät tykkää cremasta. Kahvilassa espresson mukana tulevalla lusikalla voi sekoittaa creman juoman sekaan. Tai sitten creman voi kuoria pois ja siirtää sivuun.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2015, 18:57:08 ip »

Kahviloissa joissa olensaanut hyvän espresson niin siinä myös crema on ollut ihan maistuvaa. Eli en ole sen suhteen herkkä. Kitkeryys tässä vaan omissa juomissa vaivaa. :)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2015, 18:57:25 ip »

Kävi heti alkuun mielessä liian matala lämpötila ja joko robustainen tai todella tuore papu. Mutta kerran nämä ovat suljettuina pois, niin vähän jää käteen.
Jos vaikka ihan kännykällä saat kuvattua vaikkapa leikellyn videon valmistuksesta, niin eiköhän sit aukea.

Omassa silviassa (silloin sitä aikaa) oli aina pid asennettuna, kerran asensin sellaisen itsekin, mielestäni tekee shotin valmistuksesta vaivattomampaa ja maksaa näin itsensä nopeasti takaisin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2015, 18:58:56 ip »


PS. Jotkut vaan eivät tykkää cremasta. Kahvilassa espresson mukana tulevalla lusikalla voi sekoittaa creman juoman sekaan. Tai sitten creman voi kuoria pois ja siirtää sivuun.

Itse kun maistelen sitä Cremaa sellaisenaan, niin ei se erityisen hyvää ole. Sen sijaan kun sen läpi juo sitä espressoa, niin ihan hyvää se itse kahvi on. Vaikka koko kahvi onkin tullut pelkkänä cremana ulos sihdistä. Alkaa muuttua kokonaan nestemäiseksi kahviksi vasta kupissa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2015, 19:08:00 ip »

Kiitti kaikille. Kävin katsomassa videon jonka Tirofaux linkkasit ja täytyy hämmästellä miten tarkasti homman teet. Nakukahva kiinnostaa nyt paljon enemmän.

Papujen suhteen otin sen kannan että mahdollisimman tuoretta. Mokkamestareiden paahtimo ei ole kaukana joten se ei aiheuta hankaluuksia. Nyt on menossa 100% arabica papuja.

Teen videon jahka pääsen reissun päältä kotiin.

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2015, 19:13:56 ip »

Kuinka pitkiä shotteja olet tehnyt?

Kuinkas tämä? Montako millilitraa? Suunnilleen?

Lainaus
Papujen suhteen otin sen kannan että mahdollisimman tuoretta.

Kuinka tuoretta? Paahtopäivä ja sitä seuraava päivä ovat ainakin minusta pitkälti pahanmakuisia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 19:58:26 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Woodpecker

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Kysymys cremasta (Silvia)
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2015, 08:28:08 ap »

Palataanpa taas aiheeseen tauon jälkeen.

Shotin tilavuudeta sen verran että teen tuplasihdillä ja olen mitannut kahdella kapealla shottilasilla niin että molemmat ovat noin puolillaan (25-30ml). Tämän siirrän sitten cappuccino kupin pohjalle. Nykyään teen kyllä suoraan kuppiin. En punnitse papuja vaan jauhan sen verran että saan sihdin täyteen ennen tamppausta.

Itse ongelma eli creman kitkerä maku. No, pari kaveria sanoi maistettuaan että eivät nämä minun kahvini sen kummemmin kitkeriä ole. Creman vaaleuskin korjaantui myllyn säädöllä ja harjoittelemalla tamppaamista. En edelleenkään nauti creman mausta mutta itse kahvin maku on nyt miellyttävämpi.

Mutta, käytän edelleen samaa papusekoitusta ja väitän että nyt saan paljon maistuvampaa kahvia vaikka pavut ja niiden tuoreus pitäisi olla sama. Voiko jokin kahvierä olla sitten jotenkin erilainen?

Kokeilin tehdä myös videota mutta en ole saanut vielä julkaisukelpoista aikaiseksi. iPhone4 ei skarppaa lähietäisyydelle ja puhelin kädessä ei voi oikeastaan kuvata muuta kuin uuttoa.
Kirjattu