Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: La Marzocco Linea Mini  (Luettu 39969 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #90 : Kesäkuu 13, 2016, 23:03:31 ip »

^ Paitsi että tuohon tulee vielä tullit ja alvit päälle  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #91 : Kesäkuu 13, 2016, 23:07:39 ip »

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2016, 23:43:54 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #92 : Helmikuu 06, 2022, 21:32:48 ip »

Nyt kun vähän aikaa vierähtänyt, niin minkälaisia kokemuksia ja fiiliksiä Linea Mini omistajilla?
Kirjattu

bcg

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #93 : Helmikuu 13, 2022, 13:07:43 ip »

Nyt kun vähän aikaa vierähtänyt, niin minkälaisia kokemuksia ja fiiliksiä Linea Mini omistajilla?

Minulla on nyt ollut Linea Mini puoli vuotta ja sitä ennen oli 10v ajan Izzo Alex Duetto, joten vertailua siihen:

- Sain heti ensimmäisellä viikolla tehtyä useamman "god shotin". Tuuria vai ei, mutta laitan koneen piikkiin.  Muutenkin maku tuntuu paremmalta. Olisi ehkä pitänyt testailla Alexin säätämistä lisää?
- Kahvin tasalaatuisuus on parantunut.
- Höyrytehoa riittää paljon enemmän. Paljon! Ehkä jopa liikaakin, piti harjoitella vaahdotus uusiksi.
- Vesisäiliö on paljon helpompi täyttää. Normaalissa arkikäytössä se on riittävän iso, mutta jos on enemmän juojia, niin voisi olla isompikin.
- Tippakaukalo on myös parempi.
- Yleisvaikutelma koneesta on hyvä, tukeva jne.

Kun mietin uutta konetta, niin jäin miettimään paineprofiloinnin yms säätömahdollisuuksia. Näin jälkikäteen en kaipaa niitä, en minä jaksaisi niin paljoa säätää. Maku on jo nyt tosi hyvä. IoT kautta saa säädettyä lämpötilan ja esiuuton, siinä se suunnilleen onkin.

Olen ollut tyytyväinen ja ostaisin uudelleenkin.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #94 : Helmikuu 13, 2022, 17:06:08 ip »

Mielenkiintoista. Itselläkin oli aikoinaan Alex Duetto eli se helpottaa peilaamaan omia kokemuksia noihin sinun vastaaviin. Pähkäilen tässä siirtymistä Londiniumista takaisin pumppukoneeseen pohdiskellen juurikin tuon Linea Minin minimalismin ja Decent DE1:n twiikattavuuden / monipuolisempien ominaisuuksien välillä…
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2022, 20:24:34 ip kirjoittanut Teme »
Kirjattu

bcg

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #95 : Helmikuu 13, 2022, 20:57:16 ip »

pohdiskellen juurikin tuon Linea Minin minimalismin ja Decent DE1:n twiikattavuuden

Minullakin viimeinen valinta oli Linean ja DE1:n välillä. Sikäli hassua, että nuo ovat kaksi aika ääripäätä. Suomalainen myyjä eli takuu+huolto ja vanha tunnettu valmistaja olivat merkittävä syy päätyä lopulta Lineaan. Ominaisuuksiltaan se on kuitenkin minulle riittävä ja sillä saa aikaan hyvää kahvia helpolla. Ehkä seuraavan 10v päästä tilanne on toinen ja jaksan säätää.
Kirjattu

Ristoretto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #96 : Huhtikuu 05, 2022, 16:38:31 ip »

Hei

Itselläni on ollut puolitoista vuotta Linea Mini ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Parasta ehkä on se, että kone on yksinkertainen ja samalla kuitenkin kykenevä aivan erinomaiseen lopputulokseen. ”Less is more” kuvaa ehkä parhaiten tätä laitetta. Lämpötilastabiilius on koneen valtti, voit tehdä vaikka kuinka monta kahvia peräkkäin, ja jos teet ne samalla lailla ne myöskin maistuvat samalta. Toinen etenkin kotikäytössä esille tuleva etu on se, että vaikka kone on kaksiboilerinen, et silti juo pitkään koneessa seissyttä vettä. Kahviin tuleva vesi on käytännössä ollut vain hetken boilerissa, sillä boileri on mitättömän pieni ja näin ollen boilerin vesi vaihtuu taajaan. Höyryboileri onkin sitten valtava ja puhtia riittää. Itse käytän konetta paljon etäkäynnistyksen kautta älypuhelimella ja olen ohjelmoinut valmiiksi viikon vakioajat millloin kone aamulla pörähtää käyntiin ja milloin sammuu. Lämpötilan säätö ja muiden parametrien manipulointi käy myös kätevästi puhelimella. Mekaaninen lämpötilan säätöpyörä on surkeassa paikassa koneen sivulla ja en käytä sitä koskaan. Itselläni on koneessa kuumenematon höyryputki, jota suosittelen lämpimästi. LM: n kahvat on tehty rosterista ja säilyvät paljon paremmin puhtaina kuin kromatut messinkiset vastaavat. Grupon sihti pysyy myös kummallisen helposti puhtaana, kunhan vain laskee uuton jälkeen pari sekuntia vettä sen läpi. Kallis kone eikä ole säätömahdollisuuksiltaan lainkaan niin monipuolinen kuin esim. Decent, mutta juuri sen yksinkertaisuuden takia siitä pidänkin, riittää kun koneen tekemä kahvi on minulle täydellistä.
Kirjattu
La Marzocco Linea Mini | Lagom P64 | La Pavoni Professional |

sumpitpihiseen

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #97 : Huhtikuu 06, 2022, 15:16:30 ip »

Hei

Itselläni on ollut puolitoista vuotta Linea Mini ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Parasta ehkä on se, että kone on yksinkertainen ja samalla kuitenkin kykenevä aivan erinomaiseen lopputulokseen. ”Less is more” kuvaa ehkä parhaiten tätä laitetta. Lämpötilastabiilius on koneen valtti, voit tehdä vaikka kuinka monta kahvia peräkkäin, ja jos teet ne samalla lailla ne myöskin maistuvat samalta. Toinen etenkin kotikäytössä esille tuleva etu on se, että vaikka kone on kaksiboilerinen, et silti juo pitkään koneessa seissyttä vettä. Kahviin tuleva vesi on käytännössä ollut vain hetken boilerissa, sillä boileri on mitättömän pieni ja näin ollen boilerin vesi vaihtuu taajaan. Höyryboileri onkin sitten valtava ja puhtia riittää. Itse käytän konetta paljon etäkäynnistyksen kautta älypuhelimella ja olen ohjelmoinut valmiiksi viikon vakioajat millloin kone aamulla pörähtää käyntiin ja milloin sammuu. Lämpötilan säätö ja muiden parametrien manipulointi käy myös kätevästi puhelimella. Mekaaninen lämpötilan säätöpyörä on surkeassa paikassa koneen sivulla ja en käytä sitä koskaan. Itselläni on koneessa kuumenematon höyryputki, jota suosittelen lämpimästi. LM: n kahvat on tehty rosterista ja säilyvät paljon paremmin puhtaina kuin kromatut messinkiset vastaavat. Grupon sihti pysyy myös kummallisen helposti puhtaana, kunhan vain laskee uuton jälkeen pari sekuntia vettä sen läpi. Kallis kone eikä ole säätömahdollisuuksiltaan lainkaan niin monipuolinen kuin esim. Decent, mutta juuri sen yksinkertaisuuden takia siitä pidänkin, riittää kun koneen tekemä kahvi on minulle täydellistä.

Kiinnostaisi kuulla, miten olet kokenut kahvin laadun verrattuna La Pavoniin? Oletko saanut yhtä hyvää tai jopa parempaa kahvia Linealla? Pavonilla toki ei sarjatuotanto onnistu ja shotit muutenkin vaihtelevat, mutta osaavissa käsissä Pavonilla saa erinomaista kahvia.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Mahlkönig Vario

lost_in

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #98 : Huhtikuu 06, 2022, 17:10:48 ip »

Hei

Itselläni on ollut puolitoista vuotta Linea Mini ja olen siihen erittäin tyytyväinen.

Vuoden käytön jälkeen voin täysin yhtyä yllä olevaan. Lisäksi itse pidän vesisäiliön sijoituksesta. Ei vaadi kauheasti pystytilaa, kuten monet muut keittimet. Keitin myös lämpeää alle 10 minuutissa, mikä on kätevää, jos ei muista ajastaa. Laite on muutenkin nopea, sillä maito vaahdottuu nopeammin kuin espresso valmistuu.
Kirjattu

hsm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #99 : Huhtikuu 06, 2022, 23:23:47 ip »

Hei

 Lämpötilastabiilius on koneen valtti, voit tehdä vaikka kuinka monta kahvia peräkkäin, ja jos teet ne samalla lailla ne myöskin maistuvat samalta. Toinen etenkin kotikäytössä esille tuleva etu on se, että vaikka kone on kaksiboilerinen, et silti juo pitkään koneessa seissyttä vettä. Kahviin tuleva vesi on käytännössä ollut vain hetken boilerissa, sillä boileri on mitättömän pieni ja näin ollen boilerin vesi vaihtuu taajaan.

Hieman ihmettelen, miten "mitättömän pieni boileri" pystyy tuottamaan tasalämpöistä vettä, jos tehdään "vaikka kuinka monta kahvia peräkkäin".
Kai siihenkin on selitys.
Kirjattu

lost_in

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #100 : Huhtikuu 07, 2022, 01:21:11 ap »

Hieman ihmettelen, miten "mitättömän pieni boileri" pystyy tuottamaan tasalämpöistä vettä, jos tehdään "vaikka kuinka monta kahvia peräkkäin".
Kai siihenkin on selitys.

Yksinkertaisesti. Keittimessä on lämmönvaihdin, jonka kautta osa keitinvedestä kiertää. Lämmönvaihtimesta tulevaan veteen sekoitetaan ennen boileria "kylmää" vettä eli pienempään boileriin tuleva vesi on jo lähellä optimilämpötilaa.
Kirjattu

Ristoretto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #101 : Huhtikuu 07, 2022, 11:30:48 ap »

Hieman ihmettelen, miten "mitättömän pieni boileri" pystyy tuottamaan tasalämpöistä vettä, jos tehdään "vaikka kuinka monta kahvia peräkkäin".
Kai siihenkin on selitys.

Boileri on todellakin tilavuudeltaan vain 0,17 litraa. Se kykenee kuitenkin tekemään vaikka kymmenen kahvia peräjälkeen niin, että lämpötila pysyy samana kaikkien kohdalla. Lisäksi olen kokeillut ja havainnut, että ennen ensimmäistä uuttoa gruposta ei tarvitse välttämättä edes valuttaa vettä läpi oikean uuttolämpötilan saavuttamiseksi. Tuo pieni boilerin koko takaa sen, että vesi siinä vaihtuu, vaikka käyttö olisi vähäistä kuten kotioloissa usein on laita.
Kirjattu
La Marzocco Linea Mini | Lagom P64 | La Pavoni Professional |

Ristoretto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #102 : Huhtikuu 07, 2022, 14:12:13 ip »

Kiinnostaisi kuulla, miten olet kokenut kahvin laadun verrattuna La Pavoniin? Oletko saanut yhtä hyvää tai jopa parempaa kahvia Linealla? Pavonilla toki ei sarjatuotanto onnistu ja shotit muutenkin vaihtelevat, mutta osaavissa käsissä Pavonilla saa erinomaista kahvia.
La Pavoni on hieno laite, jolla taitava barista onnistuessaan saa aivan yhtä hyvää kahvia kuin Linea Minilläkin, lukuunottamatta maidon vaahdotusta. Kaiken pitää tällöin mennä kuitenkin ns. putkeen. Lisäksi La Pavonilla ei saa tehtyä kuin pari kahvia ja sen jälkeen gruppo alkaa olla liian kuuma ja lopputuloksena on pahanmakuista kahvia. Arvostan La Pavonin erittäin korkealle ja onnittelen sinua hyvästä valinnasta jos sellaisen olet hankkinut. Kahvivaaka on sille hyvä kaveri, jolloin voi varmistua että ainakin yksi parametri on aina kohdallaan. Linea Mini vaatii sekin perusasioihin perehtymistä, mutta sillä on hyvin helppo saada ammattitasoista laatua täysin riippumatta siitä kuinka monta kahvia tekee samalla kertaa. Koneen lämpötila ei vaihtele käytön myötä.
La Pavoni on keittiössä myös pomo, eli jos et ole huolellinen saat rangaistuksen. Tiedät varmasti mitä tarkoitan :D Palaneet näpit ja ympäri keittiötä roiskuneet kahvinpurut opettavat kyllä baristan tavoille. Hieno perinteinen laite kuitenkin ja kaikkia varaosia saa myös!
Kirjattu
La Marzocco Linea Mini | Lagom P64 | La Pavoni Professional |

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #103 : Helmikuu 15, 2024, 13:43:08 ip »

Kiinnostavasti Ministä tuli uusi versio. Sveitsinpojilta aika pitkä höpinä, vaikka uhoavat että tulee toinenkin video.

Vielä kiinnostavampaa etteivät Marsulla muuttaneet edelleenkään paddlea mekaaniseksi.
-vaikka selvää on että myynnin kärki on taatusti enemmän pikukahvilaan kuin koteihin.
-joissa, kodeissa saattaa ollakin nörttejä joista "kaiken pitää hoitua kännyllä"
-mikä taasen ei töissä ole ollenkaan moista.

https://www.youtube.com/watch?v=Y5mCTyGTCRs
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Ristoretto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: La Marzocco Linea Mini
« Vastaus #104 : Helmikuu 24, 2024, 20:36:03 ip »


Vielä kiinnostavampaa etteivät Marsulla muuttaneet edelleenkään paddlea mekaaniseksi.
-vaikka selvää on että myynnin kärki on taatusti enemmän pikukahvilaan kuin koteihin.
-joissa, kodeissa saattaa ollakin nörttejä joista "kaiken pitää hoitua kännyllä"
-mikä taasen ei töissä ole ollenkaan moista.

Tuossa sähköisessä vivussa (paddle) on puolensa ja puolensa. Esiuuton manipulointimahdollisuus tietenkin paddlesta puuttuu ja ken sellaista kaipaa, haluaisi todennäköisesti tilalle mekaanisen. Aivan kuten GS3:ssa on. Toisaalta sähköinen vipu ja "nörttien" kännykkäohjaus tarjoaa puolestaan joitakin etujakin. Tällainen on mm. mahdollisuus lisätä jo toimitettuihin laitteisiin uusia toimintoja ohjelmallisesti, ilman laitteen mekaniikkaan tehtäviä muutoksia. Itse olin iloinen, kun yhden firmware päivityksen jälkeen koneeseen oli ilmestynyt automaattisesti toimiva puhdistusohjelma. Nakukahvaan laitetaan pesupulverit ja sitten valitaan ohjelma kännykän valikosta ja käännetään paddlea kerran, jonka jälkeen kone käy muutaman minuutin pituisen kuvion läpi ja sama toistetaan uudelleen ilman pulveria ja kone on puhdas. Myös koneen etäkäynnistys kännykällä on todella mukava. Kone tulille noin puoli tuntia ennen kotiin tuloa ja lämmin masiina odottaa valmiina kun saavut perille. Jos kone unohtui päälle, saat sen sammumaan etänä. Myös viikko-ohjelmakin ajastukselle löytyy. Linea Mini on hinnastaan huolimatta hyvin pelkistetty laite, joka tekee kuitenkin erittäin hyvin sen mihin se on tarkoitettu. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin niitä kahviharrastelijoita, jotka kaipaavat juuri niitä ominaisuuksia joita löytyy esim. Decentin koneesta. Heille Linea Mini on väärä laite. Itse en kuulu näihin. "Less is more" on enemmän minun makuuni.
Kirjattu
La Marzocco Linea Mini | Lagom P64 | La Pavoni Professional |