Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista  (Luettu 318878 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #105 : Toukokuu 27, 2008, 13:20:21 ip »

Jotenkin tunkkainen ja maanläheinen maku.

Mainitsit tuolla aiemmin raakapavut, eli oliko tämä itse (uunissa?) paahdettu vai miten? Ei sen käsittääkseni tunkkaista ja maanläheistä pitäisi missään mielessä olla noiden kuvausten perusteella.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #106 : Toukokuu 27, 2008, 13:33:41 ip »

Mainitsit tuolla aiemmin raakapavut, eli oliko tämä itse (uunissa?) paahdettu vai miten? Ei sen käsittääkseni tunkkaista ja maanläheistä pitäisi missään mielessä olla noiden kuvausten perusteella.

Jep, paahdoin pavut uunissa itse. Paahtoaste osui kyllä mielestäni aika lailla kohdalleen. Suodatinkahviin en ole vielä viitsinyt papuja tuhlata...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #107 : Toukokuu 27, 2008, 13:51:47 ip »

Jep, paahdoin pavut uunissa itse. Paahtoaste osui kyllä mielestäni aika lailla kohdalleen. Suodatinkahviin en ole vielä viitsinyt papuja tuhlata...

Tämä olisi erittäin tärkeää aina mainita noiden makuarvioiden annon yhteydessä - tällä on nimittäin todella suuri merkitys! (esimerkiksi espressona omat i-roast paahtoni häviävät steven paahdoille 10-0). Ei riitä että paahtoaste osuu kohdilleen, vaan siihen haluttuun paahtoasteeseen pitää päästä sitten oikean lämpötilaprofiilin kautta. Varsinkin tuolla uunilla on se paha ongelma että kahvi helposti "paistuu" paahtumisen sijaan ja tällöin tuloksena on aikalailla latistuneet ja kehittymättömät aromit ja tätä ei siis siitä pavun väristä mitenkään erota.

Espressokäyttöön suosittelisin ennemminkin tilaamaan valmiiksi paahdettuna ja suodattimelle tms. paahtamaan itse - mikäli sitä haluaa harrastaa - (näin teen minä nykyisin). Paitsi jos hommaat vähän järeämmän paahtimen (vähintään genecafe) ja olet valmis käymään läpi sen kilon-pari raakapapuja jotta saat profiilin kuntoon uudelle pavulle. Nimittäin yhden uunipaahdon perusteella on vähän arpapeliä mennä sanomaan pavusta itsestään juuta taikka jaata.
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: HasBean 12kk lahjasetti
« Vastaus #108 : Heinäkuu 09, 2008, 13:14:11 ip »

Unohdinkin päivittää tänne. Viimeisin satsi on El Salvador Finca La Siberia 100% Bourbon. Harmillisesti olin ostanut samaa papua reilu kuukausi takaperin, joten kyse ei ollut uudesta tuttavuudesta. Edellisestä satsista oli jäännyt mieleen hieman liian paljon hapokkuutta. Tämä satsi oli paahdettu paljon tummemmaksi: Pavut olivat täysin öljyisiä, itse asiassa osassa pavuista näyttäisi olevan "paloläiskiä". En ole oikein varma onko läiskä tullut paahdossa vai joku virhe jo alkuperäisessä pavussa. Liitän kuvaa myöhemmin. Nyt maku ei ole liian hapokas. Kaverin Zaffirolla tuli ihan OK shotti, omalla Silvialla en ole saannut ihan yhtä hyvää. Laskin uuttolämpöä parilla asteella, mutta edelleen maistuu vain aika pitkälle perus-kahvi (body?) ilman sen kummempia nyansseja tai aromeita. Hasbeanin sivuilla paahto-ohjeena on "20 seconds into second crack". Onko kukaan reklamoinnut liian tummasta/oletettavasti väärästä paahtoasteesta?

Lisäys. Itse asiassa sweet mariasin kuva "full french roast" on aika lähellä sitä mitä minulla on. Kuvassa osa pavuista on öljyisiä. Minulla on kaikki. Samon kuvassa vasemmalla näkyy esimerkki pavusta jossa on musta läiskä. Juuri tuollaisia minultakin löytyy. Kovan paahtamisen sivutuote vai vika pavussa?

Lisäys vielä myöhemmin. Itse asiassa kuva "imminent fire" vastaa minun papuja.
http://www.sweetmarias.com/roastingprocess-many-sm/16.JPG
(paahtoasteet kuvattuna: http://www.sweetmarias.com/roasting-VisualGuideV2.html )
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: HasBean 12kk lahjasetti
« Vastaus #109 : Heinäkuu 09, 2008, 14:18:21 ip »

Viimeisin satsi on El Salvador Finca La Siberia 100% Bourbon.

...

Edellisestä satsista oli jäännyt mieleen hieman liian paljon hapokkuutta.

Cuppingkuvausten perusteella ei kyllä pitäisi kovin hapokkaasta tavarasta olla kyse (tai itselläsi oli lähinnä kai happamuus ongelma?). Olikohan ensimmäisessä erässäsi paahdossa jotain ongelmaa? Kuvauksissa tosin annetaan aika laaja paahtoasteväli - ensimmäisen raksun lopusta 20s toiseen raksuun - ja näissä ääripäissä pavun ulkonäkö (ja maku) voi olla hyvinkin erilainen.

Tämä satsi oli paahdettu paljon tummemmaksi: Pavut olivat täysin öljyisiä, itse asiassa osassa pavuista näyttäisi olevan "paloläiskiä". En ole oikein varma onko läiskä tullut paahdossa vai joku virhe jo alkuperäisessä pavussa.

...

Lisäys. Itse asiassa sweet mariasin kuva "full french roast" on aika lähellä sitä mitä minulla on. Kuvassa osa pavuista on öljyisiä. Minulla on kaikki. Samon kuvassa vasemmalla näkyy esimerkki pavusta jossa on musta läiskä. Juuri tuollaisia minultakin löytyy. Kovan paahtamisen sivutuote vai vika pavussa?

Noita läiskiä syntyy paahdossa normaalisti toisen raksun aikana. Papu alkaa siis yksinkertaisesti "hajota" kuumuuden/sisäisen paineen/laajentumisesta aiheutuneen jännityksen takia. Mitä rajummin toiseen raksuun mennään (=nopeasti) sitä enemmän noita tulee (ja riippuu vähän pavusta). Kyse ei ole virheestä (paahdossa taikka pavussa).

Liitän kuvaa myöhemmin. Nyt maku ei ole liian hapokas. Kaverin Zaffirolla tuli ihan OK shotti, omalla Silvialla en ole saannut ihan yhtä hyvää. Laskin uuttolämpöä parilla asteella, mutta edelleen maistuu vain aika pitkälle perus-kahvi (body?) ilman sen kummempia nyansseja tai aromeita.

Makukuvaus "smooth, chocolate, toffee, sweet, mellow, pomegranate" lupaakin lähinnä pehmeän täyteläisiä makuja. Voipi vaatia hienoa jauhatusta, pientä annosta ja lyhyttä shottia.

Lisäys vielä myöhemmin. Itse asiassa kuva "imminent fire" vastaa minun papuja.

Mutta ei ne kai kuitenkaan sinulta hiilenmustia sisältä ole? Nimittäin tuossa "imminent fire" tilassa näin olisi.

Onko kukaan reklamoinnut liian tummasta/oletettavasti väärästä paahtoasteesta?

Jep. Tosin kyse oli lähinnä kummallisesta mausta/mauttomuudesta. Paahtoasteen "väärys" on hieman huono termi kun kukaan ei ole periaatteessa määrittänyt "oikeaa" ja paahdossa on enemmänkin kyse siitä miten prosessi kokonaisuudessa etenee kuin siitä mihin väriin pysähdytään. Mutta kuitenkin: lähetin tuotteet postissa takaisin (osasta oli jäljellä vain pieni erä minigrippussissa kun olin niitä yrittänyt saada toimimaan vaikka millä menetelmällä). Steve maistoi ja oli samaa mieltä siitä, että jokin kummallinen asiaankuulumaton sivumaku noissa näytteissä oli - tuon alkuperästä hänellä ei ollut aavistustakaan. Sain tilalle korvaavat tuotteet.

Kannattaa siis kysäistä sähköpostilla asiaa. Kuvailet vain lyhyesti miten nämä kaksi pussia erosivat toisistaan. Itse ainakin sain todella ystävällistä palvelua/vastauksia kun ystävälliseen sävyyn asiaa tiedustelin.
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: HasBean 12kk lahjasetti
« Vastaus #110 : Heinäkuu 09, 2008, 22:22:51 ip »

Lainaus
Mutta ei ne kai kuitenkaan sinulta hiilenmustia sisältä ole? Nimittäin tuossa "imminent fire" tilassa näin olisi.
Ei ne hiilenmustia ole, tumman ruskeata.

Saisikohan tämän keskustelun (tämä + 2 edeltävää viestiä) omaksi ketjukseen? Olisi mukavampi jos hasbean 12kk lahjasetti sisältäisi lähinnä tietoa siitä mitä milloinkin setissä on tullut ja lyhyet arviot niistä.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: HasBean 12kk lahjasetti
« Vastaus #111 : Heinäkuu 09, 2008, 22:43:16 ip »

Saisikohan tämän keskustelun (tämä + 2 edeltävää viestiä) omaksi ketjukseen?

Tai tänne perään?

Ei ne hiilenmustia ole, tumman ruskeata.

No sitten ei varmaankaan ole sinällään liian tummaksi paahdettu. Meinaan jo ennen tuota "imminent fire" -kohtaa maku pitäisi olla lähinnä "tuhkainen". Toiset pavut ovat alttiimpia öljyjen ulostulolle kuin toiset ja tässä voi olla kyse herkemmästä yksilöstä (tosin tähän vaikuttaa myös paljon se paahdon kulku).
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #112 : Syyskuu 16, 2008, 20:02:05 ip »

Tein minäkin tilaukset:
Has Bean premium Espresso Blend
Silvian tuplafiltterillä parin kokeilun jälkeen rupesi maistumaan todella hyvältä. Pääosin uuttosuhteella 60-70% eli kevyen ristreton alueella.
Kun kupissa ei niin kauheasti tavaraa ollut, siirryin triplaan ja mielestäni maku vain parani samoilla suhteilla. Tällöin Rockyssa siirryttiin nelosesta seiskaan eli kahvi oli jo karkeampaa triplalla.
 
Toba Sulawesi Espresso Blend
Ensi yrittämällä antoi seiskan karheudella melkein lungon ja muutamalla yrittämällä mylly on jäänyt asentoon viisi. Mutta maku on ollut todella hymyn nostattama, sitä kun vielä oppisi kuvailemaan. Jotenkin suklaiselta jossain vaiheessa maistui. Koska tämän otin viimeiseksi, ehti se olla paketissa melkein kuukauden.

(PID 106°C, uuttoaika 25 s startista)
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #113 : Syyskuu 29, 2008, 19:18:18 ip »

Itsekkin ajatttelin tilata HasBeanista papuja.
Ja kun kahviharrastukseni on aivan alussa, ja ainoat pavut olleet Pauligin Espresso Orignale ja kaupan päälliseksi tullut mokaflor (Pauligin kahvi 2kk vanhaa ja en usko, että mokaflorkaan olisi ollut kovin tuoretta)  Joten tarvitsisin apua sopivien papujen tilaamiseen.
Mitkä pavut olisivat hyviä ja "helppoja" tehdä, kun koneena toimii Solis SL70?
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

comanche

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #114 : Syyskuu 29, 2008, 20:17:45 ip »

Aika paljon heittelee toimitusajat. Useimmiten pavut tulee viikon sisällä, mutta toisinaan menee yli kaksi viikkoa. No toivottavasti huomenna...
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #115 : Syyskuu 29, 2008, 20:58:46 ip »

Mitkä pavut olisivat hyviä ja "helppoja" tehdä, kun koneena toimii Solis SL70?

Kannattaa ehdottomasti aloitella espressosekoituksista. Ne kun on nimenomaan tehty "espressoa ajatellen". Jahka kokemusta hieman kertyy niin sitten vaan rohkeasti kokeilemaan yksittäipapuja. Mutta sekoituksilla suosittelisin kyllä aloittelemaan. Eivät siis ole todellakaan mitenkään "vähempiarvoisia" kuin nuo yksittäiset.

Aika paljon heittelee toimitusajat. Useimmiten pavut tulee viikon sisällä, mutta toisinaan menee yli kaksi viikkoa. No toivottavasti huomenna...

Mutta tämä on siis kiinni ihan brittien postilaitoksesta ja suomen postilaitoksesta. Ei siis ole mitenkään hasbeanistä itsestään riippuva asia. Itse olen huomannut että sunnuntaina tilattu, maanantaina postitettu on perillä pääsääntöisesti torstaina ja tässä on havaittu yhden päivän lisäviiveen tulevan paikallispostin johdosta (tuolla "kaupungin puolella" pavut on perillä keskiviikkoisin). Sitten jos pavut tilaa tiistaina/keskiviikkona niin menee yleensä seuraavan viikon tiistaihin. Tämän epäilen johtuvan siitä että englannin päässä pavut eivät enää kerkeä sopivalle lennolle vaan pääsevät suomeen sitten tyyliin perjantaiksi - ovat tuolla kaupungin puolella maanantaina (kusti ei ilmeisesti viikonloppuna polje) ja sitten yhden päivän viiveellä tänne tiistaiksi. Mutta tuota pidempää ei ole koskaan itselleni tilatessa mennyt. Kerran on käynyt niin että ystävälle lahteen tilattu lahjapussi viipyi matkalla melkein kaksi viikkoa. Oli lähtenyt ihan normaalisti liikkeelle tilausta seuraavana päivänä, mutta sitten sitä oli varmaan lahden postissa nuuhkittu viikko, tms.... tiedä häntä.  ::)
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #116 : Lokakuu 05, 2008, 13:07:10 ip »


Brazil Perfetio Espresso Blend (2007-2008)
Hieman turhan "kirkas" makuuni. Vaati Rockylta pari pykälää "normaalia" karkeamman jauhatuksen. Ristrettona ei tuntunut onnistuvan. Vaikka tuotokset voittavat toki selvästi mitkä tahansa ei-tuoreet pavut, niin useita uuttolämpötiloja ja jauhatuksia kokeilleenakaan en saa tästä oikein mieleistäni.

Tilasin lisää Brazil Perfetio Espresso Blendiä ja kyllä pitää jälleen todeta se on aika täydellisen hyvin minun makuun sopiva. Voi tietenkin olla tuuria mukana pelissä kun tuntuu tällä kahvilla saan jauhatuksen, määrän, lämpötilan yms tekijät sopimaan poikkeuksellisen hyvin osumaan yhteen. Käytän pienehköä kahvimäärää (vaakaa ei ole) ja 25-30 sekunnissa valuu kaksi alle 25 ml shottia. Crema on normaalin paksuinen ja aika tumma. Suutuntuma on niin pehmeä että tuntuu että koko kupin sisältö olisi cremaa. Nam!

Miten olette muut Brazil Perfetio Espresso Blendiä tilanneet olleet mieltä? Käyttäjä K mainitsee ylempänä että siinä olisi liikaa "kirkkautta". Luulen tunnistavani saman piirteen, mutta minusta se kuitenkin on enemmän särmää positiivisessa mielessä kuin sivumakua.

Vaikka täältä oli lukenut näitä vihjeitä, olivat ne unohtuneet ja minulla meni 3 shottia, ennenkuin sain edes tiukkaa tiukemman ristreton, uutoaste 200%. Eli Toba Sulawesin jäljiltä mylly oli viitosessa ja lopulta se piti nostaa ysiin. Mutta siinä tuntuu toimivan hyvin tuottaen ristrettoa 60-70 % uutoksella, kahvi on pehmeää ja olen aistivani selvästi viinimarjan makua. Ja ehdottomasti komppaan Thomasin särmälausuntoa tässä.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #117 : Lokakuu 21, 2008, 13:23:21 ip »

Löysin omaan makuun täydellisen papusekoituksen Hasbeanista. Silvialla tiukka ristretto oli jotain aivan taivaallisen hyvää kerrasta toiseen, se jälkimaku, uuh :D Ongelmana yksi pussi ja pavut ei enää valikoimassa. Sekoitus oli Verona espresso blend.

Nyt mennään taas muilla sekoituksilla. Ikävä tulee.
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #118 : Lokakuu 21, 2008, 18:23:19 ip »

Jaa, nyt voi vain harmitella. Kannattaa kuitenkin pitää silmällä, jos vaikka sekoitus tulisi takaisin.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #119 : Lokakuu 21, 2008, 22:01:35 ip »

Kaikkia papujahan ei ole aina saatavilla, joten ehkä tuosta blendistä on jokin osa loppunut. Toivottavasti palaa ohjelmistoon vielä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2