Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista  (Luettu 332330 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #75 : Huhtikuu 16, 2008, 09:27:55 ap »

Se, että näistä kolmesta minua eniten miellytti tummimman värinen papu pisti miettimään paahtoasteen merkitystä. Ehkä makuni vain on muodostunut sellaiseksi että paahdon on oltava tummaa? Kun esim. Jaboticabas on vaaleahko sen todennäköiset hyvät ominaisuudet eivät pääse minun makuhermoja puhuttelemaan.

Kannattaa huomioida että kofeiininpoisto-operaatio näkyy pavussa siten että papu on paahdettuna tummemman näköinen kuin käsittelemätön (eli se näyttää välillä aika paljonkin "todellista paahtoastetta" tummemmalta) - ainakin näin olen itse havainnut swiss-water menetelmän läpikäyneistä pavuista. Noiden vaaleampien papujen kanssa kannattaa kokeilla sen uuttolämpötilan säädön lisäksi erilaisia annoskokoja ja jauhatuskarkeuksia (tyyliin: normaalia hienommaksi mutta pienempi annos tai sitten normaalia karheammaksi ja suurempi annos).

Kuinka sinä oikein sen teet? Minä en pääse omasta mielestäni häiritsevästä happamuudesta eroon oikein mitenkään. Juotko semmoisenaan vai ehkä sokerilla?

Itse olen tuota papua kokeillut ja sain siitä kyllä omasta mielestäni suht helposti tuon kuvauksen "Chocolate, Sweet, honey, gloupy" mukaisen shotin. Varsinkin tuo hunajaisuus tuli selvästi esiin. HX-koneella tuota valmistin joten tarkasta lämpötilasta en tiedä, mutta veikkaisin että kyllä jonkinverran tuota 88:a korkeampi (melko varmasti > 90). Annoskoko oli semmoinen että weissauksen jälkeen taisi pinta juuri ja juuri jäädä korin reunan alapuolelle (jauhatus säädetty sitten tämän mukaan). Itse pidin tuosta kahvista kyllä.
Kirjattu

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #76 : Huhtikuu 16, 2008, 17:43:03 ip »

Kuinka sinä oikein sen teet? Minä en pääse omasta mielestäni häiritsevästä happamuudesta eroon oikein mitenkään. Juotko semmoisenaan vai ehkä sokerilla?

Hmm, enpä tämän kahvin kanssa joutunut oikeastaan tekemään mitään ihmeellisiä kuvioita... Ja nämä pavut kuluivatkin aika vauhtia.;) Kokeilin uuttolämpötiloja välillä 92-88 astetta ja koko haarukassa oikeastaan tuli ihan miellyttävän makuista espressoa. Tuolla arvolla 88 astetta tuntui vain palaset olevan parhaiten kohdallaan. Eikä happamuutta ollut todellakaan häiritsevissä määrin. Niin ja juon espresson ihan sellaisenaan.
Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #77 : Huhtikuu 16, 2008, 21:08:50 ip »

Nonniiin, nyt se onnistui! Uutin siitä roisin tiukan ristreton. Myllyn säädin erittäin hienolle, annostelu oli täysin sattumanvarainen ja uuton jätin lyhyeksi. Shotti tippui hyvin laiskasti, eikä muuttunut tasaiseksi noroksi oikein missään vaiheessa. Lopputulos oli kuitenkin mainio: happamuutta oli, mutta niin oli kaikkea muutakin ja juoma hyvin balanssissa. Hunaja oli tosiaan se ensimmäinen mieleen tuleva aromi.

Toisen tein sitten vähän konservatiivisemmin. Avasin myllyä vähän, annostelu taas epämääräisen silmämääräisesti. Shotti tippui hitaasti, mutta kuitenkin edellistä nopeammin ja myös kehittyi noroksi. Muistutti aika tarkalleen minun käsitystä oppikirjan mukaisesta ristretosta. Tein shotista myös pidemmän. Tämä oli kuitenkin huonompi, tosin ei pahakaan. Vähän vetisempi ja sitä myöten happamuus oli vähän häiritsevää. Saattoi johtua siitä että annoin valua pidempään, pitää kokeilla leikata lyhyemmäksi ensi kerralla.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

K

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #78 : Huhtikuu 18, 2008, 17:51:57 ip »

Tässä viimeaikaisia kokemuksia

Espressona/ristrettona:

Has Bean premium Espresso Blend
Tämä toimii hyvin. Maku on pehmeä ja täyteläinen; paranee kahvin jäähtyessä kupissa. Jälkimaku miellyttävä. Tätä ostanen jatkossakin perussettiin.

Potkua ja ryhtiä voisi olla ehkä vielä lisääkin — pitänee kokeilla myös robustaa sisältävää HB Espresso Blendiä.

Brazil Perfetio Espresso Blend (2007-2008)
Hieman turhan "kirkas" makuuni. Vaati Rockylta pari pykälää "normaalia" karkeamman jauhatuksen. Ristrettona ei tuntunut onnistuvan. Vaikka tuotokset voittavat toki selvästi mitkä tahansa ei-tuoreet pavut, niin useita uuttolämpötiloja ja jauhatuksia kokeilleenakaan en saa tästä oikein mieleistäni.

Minkälaisia kokemuksia muilla on tästä? Suosituksia?

Toba Sulawesi Espresso Blend
Kiva maanläheinen maku; heikkenee kahvin jäähtyessä. Jälkimaku voisi olla parempi. Vaati Rockylta "normaalin" tai yhtä pykälää hienomman jauhatuksen. Olemus tuo mieleen mm. Indian Monsoon Malabarin.


Suodatinkahvina:

Kenya Gethumbwini Peaberry (2007-2008)
Erinomaisen miellyttävä mustaherukkainen tuoksu. Maun irrottaminen huoneilman lisäksi kuppiin asti Mokkamasterilla tosin vaati "normaalia" huomattavasti hienomman jauhatuksen Rockylla ja annostelun kasvattamisen. Marjaisa maku tulee parhaiten esiin kahvin jäähtyessä.

Liian hapokas ja kapea espressona. Tätä pitää vielä kokeilla ibrik- ja pressopannuvalmistuksella.


Tilaus ja toimitus:

Erittäin nopea reagointi ja asiallinen palvelu. Aikataulusta sen verran, että yleensä tilaukseni kulku on mennyt näin: Tilaus sisään sunnuntaina, kahvi paahdettu ja postitettu maanantaina ja perillä postilaatikossa Oulussa torstaina. Joulunaluskiireiden aikaan paketti on ollut perillä perjantaina.

EDIT: kirjoitusvirheitä korjattu
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2008, 18:03:00 ip kirjoittanut K »
Kirjattu
Rancilio Silvia & Rocky, BODUM CHAMBORD, Moccamaster KB 741, Ibrik
Espresso: ei makeutusta; Suodatin & presso: maidolla, ei makeutusta; Ibrik: puolimakea tai vähemmän

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #79 : Huhtikuu 19, 2008, 10:13:46 ap »

Tässä viimeaikaisia kokemuksia

Espressona/ristrettona:

Has Bean premium Espresso Blend
Tämä toimii hyvin. Maku on pehmeä ja täyteläinen; paranee kahvin jäähtyessä kupissa. Jälkimaku miellyttävä. Tätä ostanen jatkossakin perussettiin.

Potkua ja ryhtiä voisi olla ehkä vielä lisääkin — pitänee kokeilla myös robustaa sisältävää HB Espresso Blendiä.

Brazil Perfetio Espresso Blend (2007-2008)
Hieman turhan "kirkas" makuuni. Vaati Rockylta pari pykälää "normaalia" karkeamman jauhatuksen. Ristrettona ei tuntunut onnistuvan. Vaikka tuotokset voittavat toki selvästi mitkä tahansa ei-tuoreet pavut, niin useita uuttolämpötiloja ja jauhatuksia kokeilleenakaan en saa tästä oikein mieleistäni.

Minkälaisia kokemuksia muilla on tästä? Suosituksia?

Toba Sulawesi Espresso Blend
Kiva maanläheinen maku; heikkenee kahvin jäähtyessä. Jälkimaku voisi olla parempi. Vaati Rockylta "normaalin" tai yhtä pykälää hienomman jauhatuksen. Olemus tuo mieleen mm. Indian Monsoon Malabarin.


Sama setti tulossa tännekin, toivottavasti ovat täällä maanantaina  :)
Otin myös tuota decaf espressoa, katotaan mitä hirvitystä siitä saa aikaiseksi  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #80 : Huhtikuu 23, 2008, 08:56:21 ap »

Harmin paikka, Stevellä tullut jokin sekaannus tilaukseen, Toba Sulawesi oli unohtunut ja sen tilalle tullut toinen paketti Hasbean Espressoa. Noh, tekevälle sattuu ja Steve lupasi korvata asian seuraavassa tilauksessa. Tai sitten on etiketit menneet sekaisin  :o
Hasbean Premium espressoa tulikin jo testattua. Ei ainakaan vielä herättänyt sen suurempia tunteita, perusvarmaa tavaraa tuntuisi olevan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

thomas_S

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #81 : Huhtikuu 24, 2008, 10:26:53 ap »

Brazil Perfetio Espresso Blend (2007-2008)
Hieman turhan "kirkas" makuuni. Vaati Rockylta pari pykälää "normaalia" karkeamman jauhatuksen. Ristrettona ei tuntunut onnistuvan. Vaikka tuotokset voittavat toki selvästi mitkä tahansa ei-tuoreet pavut, niin useita uuttolämpötiloja ja jauhatuksia kokeilleenakaan en saa tästä oikein mieleistäni.

Minkälaisia kokemuksia muilla on tästä? Suosituksia?

Brazil Perfetio Espresso Blend on minusta ihan parhaita espressokahveja mitä tähän mennessä olen kokeillut. Cupping notes muistaakseni korostavat hyvää pitkää jälkimakua ja se pitääkin omasta mielestäni paikkansa. Minäkin totesin että jauhatus pitäisi olla pari pykälää normaalia karkeampi. Epätieteellisten kokeiden mukaan homma toimii kuitenkin paremmin normaalihienona jauhatuksena ja vähän normaalia pienempänä annoksena. Crema on mukavan tumma mutta ei erityisen paksua. Hintahan tässä on Hasbeanin edullisemmasta päästä.

Olen myös kokeillut sekottaa 50-50 sekoituksena Brazil Perfetio Espresso Blend ja Bolivia Machacamarca BV María and Mario Andrade (£7/250g) , ja silloin maku vain paranee. Tätä sekoitusta olen juonut ainoastaan maidon kanssa, mutta ensituntuma on että 1+1>2. Pitää testata vielä tarkemmin kun ehtii.

Vielä yksi lyhyt huomio mahtuu tähän viestiin:
Guatemala CO2 Decaf Lake Atitlan
Ei pahaa, mutta tylsän mautonta verrattuna aikaisemmin tässä ketjussa kehumaani Brazil Swiss water Decaf Datera Reserve kofeiinittomaan.
Kirjattu
Bezzera BZ07 / Mazzer Super Jolly

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #82 : Huhtikuu 29, 2008, 12:45:25 ip »

Brazil Perfetio Espresso Blend on minusta ihan parhaita espressokahveja mitä tähän mennessä olen kokeillut. 
Itselläni on tilauksessa paketti tuota. Odotan mielenkiinnolla mitä posti tuo.

Viimeisimmässä tilauksessani tilasin mm. Australian Skyberrya: "Balanced, Smooth, Rich, Buttery, Spicy". Mukava kokonaisuus, saatan hankkia ehkä toistekin. Jauhatus tuollakin pari pykälää normaalia karkeammalle. Itse hankin kun tuo oli mainittu hasbeanin huhtikuun newsletterissä. Newsletterin mukana oli alennuskoodi, jolla tuon hinnasta lähtee 10% pois. Koodi on vielä voimassa pari päivää jos joku haluaa käyttää: 22667
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

K

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #83 : Huhtikuu 29, 2008, 13:29:03 ip »


Brazil Perfetio Espresso Blend (2007-2008)
Hieman turhan "kirkas" makuuni. Vaati Rockylta pari pykälää "normaalia" karkeamman jauhatuksen. Ristrettona ei tuntunut onnistuvan. Vaikka tuotokset voittavat toki selvästi mitkä tahansa ei-tuoreet pavut, niin useita uuttolämpötiloja ja jauhatuksia kokeilleenakaan en saa tästä oikein mieleistäni.

Brazil Perfetio Espresso Blend on minusta ihan parhaita espressokahveja mitä tähän mennessä olen kokeillut. Cupping notes muistaakseni korostavat hyvää pitkää jälkimakua ja se pitääkin omasta mielestäni paikkansa. Minäkin totesin että jauhatus pitäisi olla pari pykälää normaalia karkeampi. Epätieteellisten kokeiden mukaan homma toimii kuitenkin paremmin normaalihienona jauhatuksena ja vähän normaalia pienempänä annoksena. Crema on mukavan tumma mutta ei erityisen paksua. Hintahan tässä on Hasbeanin edullisemmasta päästä.

Täytyy itsekin todeta hieman takkia kääntäen, että viimeisimmät uutokset tästä ovat olleet yllättäen melko maukkaita. En tiedä, onko suurin syy mielen muutoksen tässä välissä tapahtuneella grupon tiivisteen vaihtamisessa (kahvikakku nyt kauempana sihdistä), parin-kolmen viikon pakastinvanhennuksessa vai yksinkertaisesti oman maun muuttumisessa. Uuttolämpötila ja jauhatuskarkeus ovat olleet samassa haarukassa kuin aiemmissa testeissä.

Pressopannussa valmistettuna on nyt tullut nautittua näistä:

Rwanda Crop of Gold Ucar
Todella on erinomainen — ei kaipaa mitään. Yllättävä maku.

Bolivia Machacamarca BV María and Mario Andrade
Erittäin hyvä. Tuntuu kuin kaikkea olisi, mutta kuitenkin jää tuntuma, että tätä ja tätä makua olisi voinut olla enemmänkin. Tällöin kuitenkin makujen herkkä tasapaino järkkyisi. Voisi kuitenkin olla kiinnostavaa kokeilla sekoittaa kermaisempiin ja makeampiin papuihin.

Indian Peaberry Bold
Erittäin pehmeä ja mielyttävä maanläheinen maku.

Näistä kaikista olen pitkälti samaa mieltä cupping notesien kanssa; ainakin näin pressopannussa valmistettuna.
Kirjattu
Rancilio Silvia & Rocky, BODUM CHAMBORD, Moccamaster KB 741, Ibrik
Espresso: ei makeutusta; Suodatin & presso: maidolla, ei makeutusta; Ibrik: puolimakea tai vähemmän

aslakki

  • Vieras
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #84 : Toukokuu 07, 2008, 21:05:31 ip »

Elämäni nopein ulkomaantilauksen toimitus. Su iltana tilaus ja ke kolisi postiluukku, käsittämätöntä. Tilasin AeroPressin, Australian Skyberry ja 12kk lahja setin (papu oli: costa rica coopronaranjo).
Kirjattu

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #85 : Toukokuu 17, 2008, 13:10:57 ip »

Kokeilin tobaa ja hasbeanin omaa espressoa. Aikaisempi papu myllyssä oli Gran Delicatosta hankittu Scolastici, vähemmän cremaa pukkaava versio. Tobassa jälkimaku aika mielenkiintoinen, mutta omaan makuun vaatisi hieman lisää potkua. En tule jatkossa tilaamaan. Hasbeanin espressoblend oli ehkä enemmän sitä mitä haen, mutta silti mielestäni hävisi maussa scolasticille. Pitänee ryystää vielä lisää jos tästä pääsis paremmin perille. Jauhatuksia ei tarvinnut pahemmin säädellä mikä oli aika postiivista. Toimitus 4 päivässä, joten tavara liikkuu tarpeeksi nopeasti. Nopein kokemani toimitus briteistä suomeen on ollut 2 arkipäivää ja ilman postikuluja, mutta tavara ei ollut kahvia.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #86 : Toukokuu 17, 2008, 13:42:10 ip »

Omia suosikkejani sekoituksista ovat tällähetkellä tuo toba sulawesi ja premium blend. En tiedä mitä tarkoitat "potkulla", mutta ainakin itse saan näistä aikaan varsin tasapainoisia ja maukkaista espressoja. HasBeanin sekoitukset poikkeavat kyllä hieman "perusitalialaisista" sekoituksista - mutta mielestäni parempaan suuntaan, sillä niistä löytyy myös "keveyttä" ja samalla luonnetta. Olen itse käynyt läpi parin suomalaisen paahtimon espressoblendit ja vaikka ne ovat ihan ok tavaraa (osa jopa lattena erittäin maukkaita) niin ne ovat kyllä keskenään mielestäni turhan samanlaisia (eroa välillä lähinnä nimi siinä paketin kyljessä) ja välillä hieman turhan "tummasävyisiä". HB:n kahvit paahdetaankin tosin hieman kevyemmällä otteella (mikä tuo niitä papujen omia piirteitä sitten paremmin esiin), mutta "maun irtisaaminen" saattaa välillä vaatia hieman enemmän säätämistä (suosittelen ehdottomasti kokeilemaan 12-14gramman annoksia ja vastaavasti hieman hienompaa jauhatusta).

Toimitus on tosiaan nopeaa - tosin näissä on aina syytä muistaa että nopeus/hitaus on lähinnä kiinni siitä miten "kusti polkee". HB:ltä tilaus kyllä lähtee liikkeelle 24h sisään, mutta ainakin itse olen sitten huomannut että jos se pääsee postin käsiin maanantaina englannin päässä, niin on keskisuomessa keskiviikkona tai torstaina, mutta tiistaina lähtiessään ne on tulleet pääsääntöisesti vasta seuraavana maanantaina - mutta tämä kaikki johtuu siis kolmannesta osapuolesta (englannin/suomen postilaitoksesta).
Kirjattu

Gale

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #87 : Toukokuu 17, 2008, 19:48:52 ip »

1 x   Zambia Lupili Estate
1 x   Kenya Gethumbwini Peaberry 2007-2008
1 x   Indian Peaberry Bold
1 x   Has Bean premium Espresso Blend

Tollaset on matkalla tänne, kaikki uusia laatuja mulle. Saa nähdä miten noi tulee toimimaan mun mutteripannulla. Toistaiseksi kaikki laadut kyllä ihan hyvin toimineet mutteripannulla (kun ei tiedä paremmasta). Ehkä sitten kun on vakituinen työpaikka jne niin vois ostaa kunnon espressokoneen.

Tosta Premium espressosta luin täältä positiivisia kommentteja niin päätin sellaisen heittää tilaukseen kans.

Tältä näytti viime tilaus, josta on yli kuukaus. About kuukaus meni kun join nämä. 6 kupin mutteripannulla keitin päivässä 1-3 satsia, eli ihan riittoisaa on.

1 x   The Breakfast Bomb
1 x   Java Blawan
1 x   Guatemala CO2 Decaf Lake Atitlan

Aamupala pommissa en huomannu mitään kofeiinipommia, mutta maultaan oli mukavan perus. Jawa Blawan oli helvetin hyvää ja muistelisin että Guatemala CO2 oli vähäsen mauton/ohut mun makuun. Mutta kyllä kaikkia noita mielellään joi. :)

Ai perkele että mutsin ostama Juhla Mokka maistui noiden jälkeen kyllä aivan paskalta, ei ihmekkään kun ennen vedin aina kahveja maidon kanssa, eihän noita voi mustana juoda.

Näitä hasbeanin kahveja on tullu juotua yleensä mustana, tai sitten vähäsen lämmintä maitoa vaahdottanu päälle.

Ensimmäisessä tilauksessa oli Indian Monsoon Malabaria ja on ollu yks mun suosikeista, sen takia päätin ottaa tähän uusimpaan tilaukseen tuota Indian Peaberry Boldia, jonka cupping notesit näyttävät aika samalta.

Tarkoittaako 'Filter usage' myös mutteripannua? Oon eläny siinä tiedossa että ei tarkota. Ilmeisesti joissain kahveissa tärkeimmät aromit eivät valu filtereistä läpi, vai?

Pistän kokemuksia tähän threadiin kunhan pavut saapuvat.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #88 : Toukokuu 17, 2008, 20:30:41 ip »

Tosta Premium espressosta luin täältä positiivisia kommentteja niin päätin sellaisen heittää tilaukseen kans.

Espressona se on mielestäni loistava, todennäköisesti se mutteripannussakin toimii.

Aamupala pommissa en huomannu mitään kofeiinipommia

Kyseisessä sekoituksessa on ilmeisesti robustaa seassa (sisältää enemmän kofeiinia kuin arabica) ja ehkä Steve on valinnut joukkoon jotain kofeiinisempia matallakasvavia arabicalajela (todennäköisemmin pelkällä robustan voimalla mennään). Niin, en kyllä tiedä miten tuota kofeiinipitoisuutta voisi kahvista luotettavasti maistamalla havaita, varsinkin jos on tottunut kahvinjuoja jolloin piristävä vaikutuskin kahvilla saattaa olla "addiktoitumatonta" lievempi. Kofeiinihan on tosin erittäin kitkeränmakuinen yhdiste - mutta jos kahvi on kitkerää niin ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä kofeiinin kanssa. Kannattaa muuten huomata että näissä "nopeissa" uuttomenetelmissä kofeiinipitoisuus jää hieman pienemmäksi kuin esimerkiksi suodattimella/pressolla valmistettaessa. Muistaakseni espressossa oli jotain luokkaa 80% siitä kofeiinimäärästä joka irtoaisi valmistamiseen käytetystä kahvista esimerkiksi pressopannussa valmistettaessa.

Tarkoittaako 'Filter usage' myös mutteripannua? Oon eläny siinä tiedossa että ei tarkota. Ilmeisesti joissain kahveissa tärkeimmät aromit eivät valu filtereistä läpi, vai?

Cupping noteseissa on siis Steven suositukset siitä minkälaiseen käyttöön hänen mielestään kahvit sopivat - yleensä siis "single origin" kahvien kohdalla. Idea on lähinnä siinä että jokin parhaat ominaisuudet vaaleapaahtoisena esiintuova erittäin hapokas papu ei välttämättä ole mitään herkkua espressona (tai sitten saa olla tosi velho että sen saa toimimaan) - mutta suodattimella tehtynä (=filtteri) kahvi on sitten oikein namia. Sitten jos kahvia ei suositella suodattamalla valmistettavaksi, niin yleensä on kyse on esim. jostain melko tummasävyisestä kahvista (kuvauksissa esim. "earthy" jne) joka filtterin läpi lirutettuna voi sitten olla melko tympeää/latteaa, mutta espressomenetelmällä siitä tuleekin sitten sulaa suklaata. Mutta ne suositukset ovat siis vai suosituksia - ei mikään estä kokeilemasta toimiiko ko. kahvi omaan makuun.
Kirjattu

Gale

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #89 : Toukokuu 17, 2008, 21:35:07 ip »

Kiitos Jiitee valaisevista vastauksista. Taas astetta viisaampi.
Kirjattu