Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista  (Luettu 333374 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #480 : Joulukuu 31, 2011, 17:45:10 ip »

Ehkä olen (ja olenkin) hiukan yksitoikkoinen, mutta minä en halua niin suuria seikkailuja makumaailmassa, vaan tasaista, minulle passaavaa makua ja vain vähän vaihtelua siihen.

Menee jo vähän ohi aiheen, mutta mitenkäs sinulla toimii esim. Kaffan nykyinen 7.1 espresso, joka on Etiopian Kebado Daraa? Paahto ei mielestäni ole liian vaaleaa ja makumaailma on aika makea, miellyttävän hedelmäinen, eikä ylihapokas.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #481 : Tammikuu 01, 2012, 13:21:24 ip »

Joo, menee vähän ohi aiheen, (palaan siihen seuraavassa viestissä) Olen viimeipäivinä naittinut Kebadoa Mokkamestareiden paahtoja, ja suhteellisen tummaa on espressopaahtona. Toimii tosi hyvin, itse asiassa parasta espressoa, mitä olen koskaan juonut. Olisi  mielenkiintoista vertailla jonkun toisen firman paahtamana.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #482 : Tammikuu 01, 2012, 13:46:28 ip »

Lainaus käyttäjältä: migu
Mitä tarkoitat tuolla, että vaaleassa maistuu enemmän papu?

Mitä tummemmaksi paahdetaan sitä enemmän maistuvat pavun mm. karamellisoituneet sokerit, kun taas vaaleassa paahdossa korostuvat pavun erityispiirteet. Mutta varmaan on totta, kuten Tinuri toteaa, että kyseessä on hokema. Sehän riippuu siitä mitä tavoittelee ja mitä papua paahtaa, mikä on sille paras paahtoaste ja metodi, hidas vai nopea paahto.

Kyse ei ole siis siitä, että jompi kumpi olisi parempi. Mutta jos katsotaan paahdon vaikutusta papuihin periaatteellisesti, papujen ominaispiirteet korostunevat parhaiten keskivaalean paahdon alueella, kun taas papu on ehkä aromikkaimmillaan keskitumman ja tumman välillä, erittäin tumman ollessa jo palaneen makuista. Molemmat ääripäät, erittäin tumman ja todella vaaleat tarjoavat jossakin mielessä kaikkein ohuimman makupaletin.

Minusta juomani, tosin niitä on vain muutama, Hasbeanin pavut ovat olleet liian vaaleita, mikä on aiheuttanut makuun latteutta ja ohuutta - kahvi ei ole ollut rikasta ja aromikasta. Selvästi siis mielestäni vaaleampaa kuin toisen raksun alkuun. Jos katsoo karttaa paahtojen vaikutuksesta papuun, maku alkaa olla leveimmillään ja syvimmillään toisen raksun molemmin puolin, kun taas toisen raksun mentyä pavun ominaispiirteiden tuoma kompleksisuus alkaa kadota.

Mutta heti perään tunnustan, että olen juonut vain joitakin pussillisia Hasbeanin papua, joten mielipidettäni heidän paahdoistaan ei pidä yleistää. Mutta ei ole siis houkutellut ostamaan itse. Ja joku kykenevämpi voi oikaista ajatustani paahdon vaikutuksesta papujen makuun,  jos siinä on oleellisia virheitä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #483 : Tammikuu 02, 2012, 10:50:04 ap »

Joo, menee vähän ohi aiheen, (palaan siihen seuraavassa viestissä) Olen viimeipäivinä naittinut Kebadoa Mokkamestareiden paahtoja, ja suhteellisen tummaa on espressopaahtona. Toimii tosi hyvin, itse asiassa parasta espressoa, mitä olen koskaan juonut. Olisi  mielenkiintoista vertailla jonkun toisen firman paahtamana.

No Kaffahan tuota Kebadoa paahtaa espressoon, eli sieltä testiin vaan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #484 : Tammikuu 02, 2012, 14:12:07 ip »

Has Bean Christmas Filter Blend 2011 - ihan toimiva paahto, valmistin AeroPressillä, 63/100 pistettä minulta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #485 : Tammikuu 02, 2012, 14:13:01 ip »

Lainaus käyttäjältä: migu2
No Kaffahan tuota Kebadoa paahtaa espressoon, eli sieltä testiin vaan.

Täytyy harkita, kunhan saa entiset pavut käytettyä. On kertynyt vähän liikaa papuja kaappiin. Tulee kiire juoda pois, vaikka voisihan niitä pakastaa.

Sinulla tuntuu hyvä migu2 olevan noita paahtolaitteita. Oletko tilannut hasbeanilta raakapapuja ja paahtanuyt itse heidän sekoituksiaan tummemmaksi? Sillähän saisit todella testattua onko heidän vaalea tyylinsä virheellinen joidenkin papujen kohdalla. Itselläni on juurikin jailbreak espresso menossa. Join shotin asken ja minusta maku muistutti hyvinkin paljon juhlamokkaa. Anteeksi, jos täällä on kyseisen sekoituksen diggaajia, mutta tiivistetty juhlamokka olisi osuva sana minun suussani. Sellaista makua en oikein espressolta odota.  
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #486 : Tammikuu 02, 2012, 14:34:53 ip »

Sinulla tuntuu hyvä migu2 olevan noita paahtolaitteita. Oletko tilannut hasbeanilta raakapapuja ja paahtanuyt itse heidän sekoituksiaan tummemmaksi? Sillähän saisit todella testattua onko heidän vaalea tyylinsä virheellinen joidenkin papujen kohdalla. Itselläni on juurikin jailbreak espresso menossa. Join shotin asken ja minusta maku muistutti hyvinkin paljon juhlamokkaa. Anteeksi, jos täällä on kyseisen sekoituksen diggaajia, mutta tiivistetty juhlamokka olisi osuva sana minun suussani. Sellaista makua en oikein espressolta odota.  

Juu onhan noita HasBeanin papuja tullut paahdettua kymmeniä kiloja, jotkut toimii paremmin ja jotkut huonommin.
Itse asiassa laitoin juuri aamulla tilaukseen mm. Jailbrakea ja Jabberwockya (etenkin tämä on hurrrjan hapokas) raakana ja yritellään paahtaa niistä jotain aikaiseksi  :). Näissä kotipaahtimissa on vain se vika ettei paahtoprofiileihin pääse juurikaan käsiksi. Toki niitä jonkin verran voi säätää, mutta lopputuloksen kannalta vaikutukset voivat olla aika minimaaliset.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #487 : Tammikuu 02, 2012, 14:43:53 ip »

Lähinnä pointti oli se että tapahtuuko noille pavuille tuolla ruumassa jotain ihmeellistä vai ei, joka häirtisee nimenomaan espresson uuttamista.

Tätä voisi joku kotipaahtaja testata: paahdon jälkeen pavut kahteen venttiilipussiin, joista toinen säiliöön mistä saa imettyä ilmaa pois - ts. luodaan alipaine pussin ympärille - ja pidetään siellä pari tuntia (ei siis imetä suoraan pussista kaasuja pois). Parin päivän päästä sitten tutkaillaan onko pavuissa eroja.

Tai sitten kaikki vain johtuu "mystisestä" kosmisesta säteilystä, jolle pavut siellä korkeuksissa altistuvat :)

Join shotin asken ja minusta maku muistutti hyvinkin paljon juhlamokkaa. Anteeksi, jos täällä on kyseisen sekoituksen diggaajia, mutta tiivistetty juhlamokka olisi osuva sana minun suussani. Sellaista makua en oikein espressolta odota. 

Oliko laitteisto thermoblocilla ja painekahvalla varustettu? Voipi olla tuosta kiinni. Lämpötila pitäisi saada riittävän korkeaksi. Annoskoollakaan et varmaan pysty kovin pelaamaan (isompi filtteri)?

Tämä ei ole nyt osoitettu kenelläkkään erityisesti, mutta kannattaa muistaa että osa pavuista on oikeasti vaikeampia valmistaa, ne vaativat niin laitteistolta kuin valmistajaltakin enemmän (kun tehdään espressoa siis). Lisäksi HB:n filosofia "good for filter/good for espresso" on mielestäni vähän heitä omaan nilkkaansa ampuva - ei se mielestäni vaan noin toimi, varsinkin "rajatapausten" kohdalla menee espresso hankalaksi jos on haluttu säilyttää kahvi vielä filtterin arvoisena. On tietysti asia erikseen jos ennen hyvin toiminut papu käyttäytyykin seuraavalla kerralla aivan toisin - tällöin on varmasti paahdossa tapahtunut jotain eroa.

Mikäli muuten halajat espressolta italialaistyypistä makumaailmaa, niin kannattaa tutustua näihin: http://www.baristashopen.se/kaffe/waxholms-kafferosteri/ tai sitten J&N:n vastaaviin.

(tuosta filtteri vai espresso: esim. squaremilen espressosekoitukset ovat yleensä "hapokkaita", eli niistä saa huonosti valmistettuna juomakelvotonta kiilteenirroittajaa. Tästä huolimatta suodattimella valmistettuna aromimaailma on selvästi "tylsistynyt" ja taustalla on palaneenomainen sivuaromi - jota ei millään espressossa erota).
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #488 : Tammikuu 02, 2012, 14:57:53 ip »

Tätä voisi joku kotipaahtaja testata: paahdon jälkeen pavut kahteen venttiilipussiin, joista toinen säiliöön mistä saa imettyä ilmaa pois - ts. luodaan alipaine pussin ympärille - ja pidetään siellä pari tuntia (ei siis imetä suoraan pussista kaasuja pois). Parin päivän päästä sitten tutkaillaan onko pavuissa eroja.

Sama testaaja voisi vielä pistää annoksen vertailupapuja ylipaineeseen. Oman muistuvani mukaan jos pavut heittää paahdon jälkeen melko tiiviseen astiaan niin maku muuttuu pistävämmäksi verrattuna pavun tavanomaiseen säilytykseen.  Itse käytin tiiviihköjä kierrekannellisia muoviastioita jotka sitten reilusti pullistuivat parissa päivässä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #489 : Tammikuu 02, 2012, 15:05:37 ip »

Tai sitten kaikki vain johtuu "mystisestä" kosmisesta säteilystä, jolle pavut siellä korkeuksissa altistuvat :)
;D  Tulevaisuudessa papupusseihin on printattava STUKin vaatimuksesta säteilyannos, lentoprofiili säteilyannoksen laskentaa varten otetaan suoraan koneen FMS:stä ...  :P
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #490 : Tammikuu 02, 2012, 17:29:32 ip »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Oliko laitteisto thermoblocilla ja painekahvalla varustettu? Voipi olla tuosta kiinni. Lämpötila pitäisi saada riittävän korkeaksi. Annoskoollakaan et varmaan pysty kovin pelaamaan (isompi filtteri)?

Tämä ei ole nyt osoitettu kenelläkkään erityisesti, mutta kannattaa muistaa että osa pavuista on oikeasti vaikeampia valmistaa, ne vaativat niin laitteistolta kuin valmistajaltakin enemmän (kun tehdään espressoa siis).

Mikäli muuten halajat espressolta italialaistyypistä makumaailmaa, niin kannattaa tutustua näihin: http://www.baristashopen.se/kaffe/waxholms-kafferosteri/ tai sitten J&N:n vastaaviin.

Tuota laitteistoa meinasin itsekin osittain syyttää kommentoinneissani. Olet varmasti oikeassa siinä, että maut eivät uutu markettikoneella ihan tarkoituksenmukaisella tavalla. Annoskoossa ei ole kuin muutama gramma yliannostamisen varaa, ja sen se kyllä vaatii, jos haluaa hyvän kahvin. Toinen tapa on jättää shotti hieman lyhyeksi.

Muutamissa sekoituksissa, joita olen ostanut paahtimoiden kahviloista, on eron huomannut kahvilan kahvin ja oman keittelyn välillä. Tosin, hyvä kahvi ei ole milloinkaan muuttunut pahaksi - jotakin on mausta jäänyt puuttumaan. Ehkä tuollainen vaalea paahto on sitten krantumpi homman suhteen.

Mikä sitten tökkii tuossa Jaibrekissa, on jokin imelä vivahde. En tarkoita makeutta vaan imelyyttä, niissä on ero. Toinen on juhlamokkaa muistuttava lievä puumaisuus, joka johtunee hyvin vaaleasta tai hitaasta paahdosta. Mutta kyse voi olla tosiaan osittain siitä, että markettikone korostaa tiettyä makua, ja jättää pois oleelliset tasapainottavat tekijät. Olen ollut huomaavinani, että makeus ja happamuus korostuvat ainakin vaaleissa espressoissa, tehden kahvista epämielyttävällä tavalla imelän. Mokkamestareiden espressopaahdot ovat järjestään melkoisen tummia, mikä taas on omille laitteilleni ollut oikein hyvä. Yhtään harmillista yllätystä ei ole eteen tullut.

En oikeastaan hae espressosta tyypillistä italialaista tyyliä. Se sopii hyvin maitokahveihin, joita juon hyvin harvoin. Parhaat makuelämykset olen saanut kyllä ihan SO kahveista ja erityisesti etiopialaisista. Joissakin lempisekoituksissa on ollut myös omassa makupaletissani suorastaan mämmimäisiä piirteitä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #491 : Tammikuu 11, 2012, 10:32:37 ap »

Tuota laitteistoa meinasin itsekin osittain syyttää kommentoinneissani. Olet varmasti oikeassa siinä, että maut eivät uutu markettikoneella ihan tarkoituksenmukaisella tavalla. Annoskoossa ei ole kuin muutama gramma yliannostamisen varaa, ja sen se kyllä vaatii, jos haluaa hyvän kahvin. Toinen tapa on jättää shotti hieman lyhyeksi.

Toisaalta tuo Jailbreakhän on nimenomaan luotu yleisblendiksi, joka pitäisi toimia keittimellä kuin keittimellä. Itse sain siitä kyllä varsin hapokkaita shotteja viimeeksi ja mielestäni aika vaativa blendi yleiskäyttöön. Nyt näköhään Jabberwocky ja Jailbreak menivät uusiksi, itse kerkesin tuota edellistä sekoitusta vielä saamaan raakana. Täytyypä paahtaa jossain vaiheessa ja laittaa kommenttia.

Tämän viikkoinen IMM Konga Peaberry onkin ihan maukas hedelmä/marjapommi  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #492 : Tammikuu 11, 2012, 11:17:04 ap »

Tämän viikkoinen IMM Konga Peaberry onkin ihan maukas hedelmä/marjapommi  :)

Koskas tuo saapui?

Minun Has Bean postit ovat jostain syystä joskus lähteneet NORWAY-maaosoitteella, joka aiheuttaa hieman kestoa matkaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #493 : Tammikuu 11, 2012, 17:41:37 ip »

Koskas tuo saapui?

Minun Has Bean postit ovat jostain syystä joskus lähteneet NORWAY-maaosoitteella, joka aiheuttaa hieman kestoa matkaan.
Tänään tuo saapui ja Kongaa tuli erillisessä tilauksessa jo maanantaina. Minun IMM-tilauksen osoitteessa nimi, kaupunki ja postinro väärin :D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #494 : Tammikuu 14, 2012, 21:13:42 ip »

Nyt maisteltu Kalitan ohessa tulleita kahveja, eikä tähän mennessä huomattu mitään kummallista (paitsi että jostain syystä en edelleenkään pidä Pacamaran "ominaisvivahteesta" jota kai voi kutsua omenaiseksi hapokkuudeksi tms.)

Brazil Espresso Perfetio: pehmeä, pähkinäinen - mutta sopivalla tavalla raikas (ei hapan ollenkaan). 18g annos ja noin 60% uuttosuhde - korkealla lämmöllä (HX:llä siis lyhyt huuhtelu jotta uuton aikana noin 94 asteen lukemia gruppomittarista).

Ethiopia Sidamo: filtterillä ok.

Santa Marta Pacamara...lot 237: filtterillä ja espressona ok (mutta ks. huomatus yllä)

Colombia Gaitania: filtterinä ok ja paras näistä siinä.

Vielä testattavana Blake ja Kenya Kayu Peaberry ja koetan vielä saada nuo Sidamon ja Gaitanian kokeiltua espressonakin (ongelmana lähinnä se, että Kalitan kanssa on liian mukavaa kaataa suodatinkahveja ja jäänyt taas espressot hieman vähiin...).
Kirjattu