Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: (Kahvi)kokemuksia HasBeanista  (Luettu 319786 kertaa)

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« : Tammikuu 29, 2007, 12:39:15 ip »

Ketkäs ovat tilailleet kahvia HasBeanista? Olen aikeissa tilata tsufeepapuja kohtapuoliin, ja olisi ihan mukavaa kuulla suosituksia, siellä kun noita sortteja on monenlaisia. Hyvät espressolaadut siis hakusessa. Kuinka nopea toimitus on ollut?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2007, 12:43:29 ip »

Toimitus on ollut luokkaa "melko nopea". Sanoisinko, että 2-3 työpäivää. Tämä siis sillä halvimmalla eli Royal Maililla.

Itse olen lähiaikoina diggaillut Toba Sulawesi -papua, ihan sellaisenaan. Mutta HasBeanin etu nimenomaan on, että pystyy helposti kokeilemaan laajasta valikoimasta, eli eikun etsimään niitä omia suosikkeja. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2007, 12:55:01 ip »

Viikonloppuna kun olen tilannut niin maanantai-iltana on aina tullut ilmoitus siitä että tavarat laitettu matkaan. Kalliimmalla lähetystavalla (jos paketti yli 2kg???) tuotteet tulivat keskiviikkoiltana ovelle, halvemmalla (eli royal maililla) olivat perillä perjantaina (tosin saattoi tuossa olla jo postilaitosten jouluruuhka hidastamassa).

Tuotteet tulivat perille mallikkaassa kunnossa vaikka paketti oli muutaman kolhun maailmalla kylkeensä saanut. Pussit joihin (vihreät) pavut oli pakattu olivat mielestäni ensiluokkaisia (semmoisia ilmatiiviitä ja ilmeisesti osittain alumiinistä tai vastaavasta valmistettuja. Paahdetut pavut kai tulevat samanlaisissa, mutta venttiilillä varustetuissa pusseissa?).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2007, 13:03:43 ip »

Niin pitää lisätä että itse laskin aikaa siitä kun lähetysvahvistus tuli.

Minulla on kerran pussin kyljessä ollut reikä, mutta muuten on kyllä aina ollut priimakunnossa tavarat.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2007, 14:21:02 ip »

Heh, juuri tunti sitten laitoin tilauksen vetämään - hieman pienemmän tällä erää. Taitaa olla neljäs tilaus ja supernopeaa toimintaa on HasBeanin päässä ollut aina! Palvelu pelaa kunnioitettavasti myös. Odotan satsia keskiviikkoaamuksi työpöydälleni vaikka halvinta tapaa käytinkin.

1 x Rwanda Nyakizu Cooperative
1 x Toba Sulawesi Espresso Blend
1 x Brazil Fazenda Cachoeira 2006-2007


Lisätään vielä sen verran, että kyllä tämä palvelu ja nopeus voittaa kotimaiset toimittajat lähes aina... :shock:
Kirjattu

ivier

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2007, 17:36:18 ip »

Minäkin olen enemmän kuin tyytyväinen nopeuteen sekä tilauksen käsittelyssä että toimituksessa (standardipostia käyttäen). Tuoreuskin on kohdallaan: tähän mennessä kaikki tilaamani pavut on paahdettu tilauksen jälkeen, eli olen aina saanut ne jo muutaman päivän kuluttua paahtamisesta.

Mitä itse papuihin tulee, olen vähän kahden vaiheilla. Toisaalta firman nimikkopavut (sekä tavallinen että premium) ovat niin syötävän houkuttelevan näköisiä espressopapuja kuin voi toivoa, mutta muut umpimähkään kokeilemani pavut ovat pääsääntöisesti aika vaaleita ja kuivan näköisiä essopavuiksi. Jälkimmäisissä maku jää usein aika laimeaksi espressoksi, lähemmäksi vahvaa suodatinkahvia. Vai pitäisikö tähän suhtautua "englantilaisena espressopaahtona"? Olisi kiinnostavaa tietää, millä tavalla heidän paahtotapansa poikkeaa esim. Italiassa tyypillisestä.

Sivustolta on myös hiukan työlästä saada käsitystä nimenomaan espressoon sopivien papujen valikoimista, heidän asiakaskunnassaan on selvästi myös suodatinkahvin käyttäjiä.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2007, 20:21:40 ip »

Lainaus käyttäjältä: ivier
Sivustolta on myös hiukan työlästä saada käsitystä nimenomaan espressoon sopivien papujen valikoimista, heidän asiakaskunnassaan on selvästi myös suodatinkahvin käyttäjiä.


Oletkos katsonut papujen yhteydestä löytyviä "cupping notes" kohtia? Niistä on mm. kohdat Good for espresso? yes/no, Good for filter? yes/no. Samasta tietosetistä löytyy myös paahtosuositus, josta saa ehkä myös lisäosviittaa.

Muistaakseni tilausta tehdessä voi antaa siihen liittyviä kommentteja. Uskoisin että jos siihen kohteliaasti laitat että toivoisit pavut espressoa varten paahdettuina, niin todennäköisesti ne sellaisina saat. Käsittääkseni he paahtavat pavut aina tilauskohtaisesti.

Kuten arvelitkin, niin asiakaskunnassa on varmasti paljon suodatin/presso/vacu pot/aeropress/jne käyttäjiä ja siksi valikoimista löytyy luonnollisesti myös heille sopivia vaihtoehtoja. Onhan se espresso kieltämättä melkoista nektaria, mutta on noissa muissakin menetelmissä omanlaisensa (maku)elämyksensä tarjottavana (varsinkin jos raaka-aineisiin ja valmistukseen suhtaudutaan yhtä huolella kuin espresson tekemiseen).
Kirjattu

ivier

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2007, 10:18:20 ap »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Oletkos katsonut papujen yhteydestä löytyviä "cupping notes" kohtia? Niistä on mm. kohdat Good for espresso? yes/no, Good for filter? yes/no. Samasta tietosetistä löytyy myös paahtosuositus, josta saa ehkä myös lisäosviittaa.

Cupping notes -tekstit ovat hyödyllisiä, mutta tilattavien papujen valinta on niiden avulla mielestäni tosiaankin hieman työlästä. Kaikille pavuille noita tietoja ei ole. Olisi hyvä, jos valikoiman papuja voisi listata suositellun paahtoasteen, kofeiinipitoisuuden tai sen mukaan, miten hyvin ne sopivat espressoon/maitopohjaisiin juomiin ym. Tai jos nuo papukohtaiset merkinnät saisi avattua jonkinlaisena taulukkona (jossa olisi siis eri papuja), josta voisi haeskella haluamaansa.

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Muistaakseni tilausta tehdessä voi antaa siihen liittyviä kommentteja. Uskoisin että jos siihen kohteliaasti laitat että toivoisit pavut espressoa varten paahdettuina, niin todennäköisesti ne sellaisina saat.

Epäilemättä. Mutta jos papujen kuvaustekstissä suositellaan "medium to dark roast", olettaisin papujen tulevan kohtuullisen tummapaahtoisina pyytämättäkin. En nyt osaa nimetä mitään yksittäistä paputilausta, jossa saamieni papujen paahtoaste on erityisesti poikennut siitä mitä kuvaustekstien perusteella odotin, mutta yleisfiilikseni on, että pavut tulevat aika varovasti paahdettuina. Annan lisää kommentteja, kunhan ehdin kerätä kokemuksia uusien tilausten myötä.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2007, 11:11:26 ap »

Oletko tilannut single origin -papuja vai espresso sekoituksia?

http://www.coffeeinfo.co.uk/index.php?name=FAQ&id_cat=6#q18

Katsastin että tuolla Steve kertoo että "medium dark roast" on hänen suosikkinsa espressoon (ks. sivulla oleva selitys). Olettaisin tuosta että ainakin espressosekoitukset tulisivat enemmän tai vähemmän lähellä tätä paahtoastetta?

Nuo single origin pavut saattavat olla sitten vaaleampia, mikäli paahtajan mielestä niiden ominaisuudet ovat kyseisessä paahtoasteessa parhaimmillaan. Mutta kannattaa huomata että kaikki "SO":t eivät välttämättä sovi pelkältään espressoon, vaan niitä pitäisi sekoitella. Esim. Yirgacheffeä saa valmiiksi paahdettuna ja se sopii kuvauksen mukaan suodattimeen/espressoon, mutta espressossa se on pelkäältään aika "tiukkaa" (se on ehkä parhaimmillaan "mausteena" jonkun pohjan päällä). Suodattimessa se taas on pelkiltäänkin ylimaallista herkkua. Yirgacheffen voi tietysti paahtaa niin tummaksi että sitä voi sellaisenaan espressossa juoda, mutta tällöin siitä käytännössä menetetään kaikki se mikä tekee siitä erikoisen.

Näköjään kaikista sekoituksista ei ole noita cupping noteseita ole, mutta "SO" lajeissa en ole vielä törmännyt sellaiseen jossa niitä ei olisi (lukuunottamatta tietysti robustat).

Oikeassa olet kyllä siinä, että noilta sivuilta on hieman vaikea hahmottaa mitkä pavut toimivat pelkiltään espressossa, ilman että on niistä itsellä jo jonkinlaista kokemusta. Mutta noiden "espresso blend" -kokonaisuuksien pitäisi kyllä olla varmoja valintoja.

Tuo hasbeanin Steve muuten jutustelee paljonkin toomuchcoffee -foorumeilla ja sieltä olen ainakin saanut käsityksen että on ihan "joviaali" tyyppi ja todennäköisesti pääset asian kanssa helpoimmalla jos laitat hänelle vaikka sähköpostia ja kerrot ongelmastasi.
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2007, 12:01:06 ip »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Tuo hasbeanin Steve muuten jutustelee paljonkin toomuchcoffee -foorumeilla ja sieltä olen ainakin saanut käsityksen että on ihan "joviaali" tyyppi ja todennäköisesti pääset asian kanssa helpoimmalla jos laitat hänelle vaikka sähköpostia ja kerrot ongelmastasi.

En ole lukenut noita foorumin juttuja mutta se, mitä sähköpostin välityksellä ollaan jutusteltu, on antanut innostuneen kuvan hepusta. Vastaukset tulee bumerangina lähes järjestään minuuttien sisällä ja vinkkejä/neuvoja satelee, kun hieman utelee.

Itse en ole nyt ihan niin puristi juomani suhteen vaan hyvä sekä loistava kahvi kelpaavat myöskin täydellisen ohessa... 8)

En nyt muista täsmällisiä aikoja tilaukseni suhteen mutta tässä osviittaa sähköpostikuittauksista:

29/01/2007 12:00 Pending  
29/01/2007 12:15 Processing  
29/01/2007 17:00 Despatched
31/01/2007 09:00 Drinking... :wink:
Kirjattu

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #10 : Tammikuu 31, 2007, 14:31:40 ip »

Tulipa tilattua neljää espressolaatua ja yhtä suodatinkahvilaatua. Tilasin puolisen tuntia sitten, ja tilauksen tila on jo vaihtunut kertaalleen. Kahvia odotettavissa piakkoin, oletan  :wink:
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2007, 08:43:28 ap »

Lainaus käyttäjältä: Kaffana

31/01/2007 09:00 Drinking... :wink:


Ai joo juu, Posti-Kusti oli hieman hidas tällä kertaa eli tulivat nyt vasta.

Täytyypä lähteä siis kahvitauolle tunniksi! 8)
Kirjattu

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2007, 11:49:22 ap »

Lainaus käyttäjältä: Kaffana
1 x Rwanda Nyakizu Cooperative
1 x Toba Sulawesi Espresso Blend
1 x Brazil Fazenda Cachoeira 2006-2007


Olin päättänyt tänään asettaa tilauksen tämän keskustelun kannustamana. Olen kuitenkin vielä verrattain huonosti perillä papujen maailmasta, ja vaihtoehtoja tarkastellessani osoittautuikin, ettei mulla ole mielekkäitä kriteerejä joiden perusteella tilaukseni kasaisin. Kiinnostavaa olisikin kuulla, miksi tilasit mainitsemasi satsin (ja paahdettuina vai raakoina?). Jonkun henkilökohtaisen tarinan kautta saisi alustavan otteen asiasta ja pääsisi itsekin mukavasti alkuun. Vertailu mahdollistuu tietysti sen jälkeen kun on muutamaa kokeillut.
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #13 : Helmikuu 01, 2007, 12:18:13 ip »

Itse olen vielä siinä vaiheessa, että kokeilen erilaisia papuja eripuolilta maailmaa löytääkseni suosikkini. Ostan siis papuina tai nyt yhden pussin cafetières-jauhatuksena työpaikalleni, koska oma myllyni ei oikein saa aikaiseksi... :oops:

Yleensä otan testiin myös jotain uutta tai "kehuttua" eli HasBeanin "suositusten" mukaan menen pitkälti.
Kirjattu

ivier

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vast:(Kahvi)kokemuksia HasBeanista
« Vastaus #14 : Helmikuu 01, 2007, 14:26:52 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tommi
Olin päättänyt tänään asettaa tilauksen tämän keskustelun kannustamana. Olen kuitenkin vielä verrattain huonosti perillä papujen maailmasta, ja vaihtoehtoja tarkastellessani osoittautuikin, ettei mulla ole mielekkäitä kriiteerejä joiden perusteella tilaukseni kasaisin.

Onneksi Has Beanista voi tilata yhdenkin pussillisen ihan järjelliseen hintaan, jolloin tuorepaahdetut pavut ovat varsin tuoreita siinäkin vaiheessa, kun pussillinen alkaa olla lopuillaan. Eli eri papujen kokeilu on helppoa. Ainakaan kahden pussin tilauksella postituksen osuudessa ei vielä juuri säästä. Postituksen osuus tilauksen kokonaishinnasta on kylläkin suuri, mutta kun tuorepaahdettuja papuja ei taida saada lähempääkään juuri edullisemmin.
Mutta minäkin olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan suosituksia Has Beanin espressopavuista. Mitä esimerkiksi olisi hyvää, mutta mahdollisimman erilaista kuin vaikkapa Has Beanin "talon kahvi" Has Bean Espresso Blend?
Kirjattu