Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Bialetti Brikka ja muut mutteripannut  (Luettu 13926 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Bialetti Brikka ja muut mutteripannut
« : Heinäkuu 23, 2007, 14:46:36 ip »

Tuli vierailtu Eiringin kaupassa Helsingissä. Kauppias keitti erinomaiset mutterikahvit Bialettin Brikka-keittimellä. Onko kellään tarkemmin kokemuksia kyseisestä mutteripannusta?

Alkoi kiinnostaa kun tuli sellainen olo, että voisi olla parempi sijoitus kuin marketin 150 ? "leluespressokeitin".

Toiseksi törmäsin Carlsonilla mutteripannuun, jossa oli keraaminen yläosa, ovatko nämä toimivia, onko kokemuksia? Lienee etuna liiallisen kuumumisen välttäminen, mutta kestääkö keraaminen osa?

Nyt kesällä on tullut keiteltyä maitokahvin pohjat mutteripannulla. Silppurilla olen kahvin jauhanut ja lämmittänyt maidon lieden syrjässä. On vain turhan iso tuo meidän mutteri, 6 kuppia. Eiring oli sitä mieltä, että kaikkein pienimmällä kahvi onnistuu parhaiten. Onko tässä taikaa..?

PS. pääsin sivumausta mutterikahvissa eroon kun lopetin liian ahkeran putsaamisen, vaikka onkin teräspannu :P
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Bialetti Brikka ja muut mutteripannut
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2007, 15:31:59 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas
Eiring oli sitä mieltä, että kaikkein pienimmällä kahvi onnistuu parhaiten. Onko tässä taikaa..?


Yleinen viisaus kai lienee, että pannulla pitäisi aina tehdä oikea määrä. Eli jos pieniä määriä keittelee, niin pieni pannu toimii parhaiten.


Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Bialetti Brikka ja muut mutteripannut
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2007, 08:21:10 ap »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Yleinen viisaus kai lienee, että pannulla pitäisi aina tehdä oikea määrä. Eli jos pieniä määriä keittelee, niin pieni pannu toimii parhaiten.


Tämän viisauden tunnenkin. Mietin ihan muuta... Olen huomannut ainakin ibrikillä keitellessä, että kahvista tulee parempi kun keittää useammalle henkilölle kahvin omissa pikku ibrikeissään, ennemmin kuin yhdessä isossa. En osaa sanoa mistä se johtuu. Näin käy, vaikka annostuksessa olisi käytetty ihan tarkasti samaa mittaa kuin pikku-ibrikeissä keittäessä.

Voisiko mutteripannussa olla samaa. Itse mietin voisiko kyse olla lämmön välittymisestä pannun yläosaan tms.

Tämä saattaa kuullostaa ihan hölynpölyltä, sillä muistelen itse pitäneeni aina pannukahvista, jos se on keitetty isossa pannussa isolle porukalle.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini