Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Sinkku vai tupla?  (Luettu 24106 kertaa)

flntm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Sinkku vai tupla?
« : Tammikuu 26, 2015, 20:56:38 ip »

Selittäkääs nyt amatöörille tätä hommaa vähän auki. Itse ole aina valutellut noin 17g kahvia sen yhden 25-30ml shotin (noin 30s) ja siitä väännellyt omat maitokahvini. No nyt jos haluankin valuttaa tuplashotin, niin annanko vaan valua pidempään vai säädänkö jauhatusta karkeammalle, jolloin saan tuplan valumaan samassa ajassa?
Koneen mukana tuli myös pienempi sihvilä ;D pitäiskö mun sillä ajaa noi sinkku shotit vai miten tää homma nyt oikeaoppisesti pitäis tehdä?
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #1 : Tammikuu 26, 2015, 21:35:33 ip »

Sinkulle ja tuplalle on ihan tarkoituksella valmistettu erilaiset sihdit. Tuo 17g menee jo mielestäni hieman overdosingin puolelle, ainakin omien standardieni mukaan. Olen pitäytynyt aika perinteisissä italialaisissa normeissa. Sinkkukoriin 7g ja tuplaan 14g. Tästä voi sitten lähteä liukumaan haluamaansa suuntaan ja hakea kulloisellekin kahvilaadulle oman ja mieleisensä annostelun. Nuo perinteiset 7g/14g antavat minulle tietyn turvallisuuden makustella vivahde-eroja eri kahvilaatujen kesken. Eli yksi muuttuja vähemmän.

Yleisesti ottaen, sinkkukori on paljon vaativampi kanavoitumisen suhteen verrattuna tuplaan.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

flntm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #2 : Tammikuu 26, 2015, 21:40:46 ip »

Eli tuplasihdillä pitäis aina ajaa myös tuplashotti? Ja toi tupla saada valumaan siinä noin 30s?
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2015, 22:19:00 ip »

Selittäkääs nyt amatöörille tätä hommaa vähän auki. Itse ole aina valutellut noin 17g kahvia sen yhden 25-30ml shotin (noin 30s) ja siitä väännellyt omat maitokahvini. No nyt jos haluankin valuttaa tuplashotin, niin annanko vaan valua pidempään vai säädänkö jauhatusta karkeammalle, jolloin saan tuplan valumaan samassa ajassa?

Maun mukaan kannattaa mennä. Sinkulla ja tuplalla asiat eivät mene ihan samalla tavalla koskaan kuitenkaan.

Uuttosuhde käsitteeseen kannattaa tutustua, niin saa ehkä parhaan "nyrkkisäännön" mistä lähteä kokeilemaan ensin.

Henkilökohtaisesti olen ratkaissut ongelman tekemällä vain tuplia ;D
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #4 : Tammikuu 26, 2015, 22:22:56 ip »

Henkilökohtaisesti olen ratkaissut ongelman tekemällä vain tuplia ;D

Samoin, ja taitaa aloittajakin päätyä jatkamaan aloittamallaan tiellä ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

flntm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2015, 22:31:11 ip »

Samoin, ja taitaa aloittajakin päätyä jatkamaan aloittamallaan tiellä ;-)
Vähän samalla fiiliksellä. Useamman vuoden noita nyt on tiputeltu ja maku parhaimmilla todella hyvä. Ja nimen oman maun mukaan oon uuttoa säätänyt, mutta tuli vaan kaivettua se singlekori esille ja rupeain miettimään että oonkohan mä tehnyt jotain väärin. ;)
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2015, 22:39:26 ip »

Selittäkääs nyt amatöörille tätä hommaa vähän auki. Itse ole aina valutellut noin 17g kahvia sen yhden 25-30ml shotin (noin 30s) ja siitä väännellyt omat maitokahvini.

Nuo mitä olet tähän mennessä tehnyt ovat tuplashotteja annoksen puolesta ja ristrettoja volyymin puolesta :)

Normi sinkku: n. 7g kahvia >> n. 25ml nestettä ja noin 14g painossa
Normi tupla:   n.14g kahvia >> n. 50ml nestettä ja noin 28g painossa

Mitään kiveenhakattuja arvoja noi ei sitten ole, jos tuolla aiemmin mainitsemallasi uuttosuhteella tulee hyvää essoa niin eipä sitä välttis kannata väkisin lähteä muuttamaan. Omalla kohdalla on esimerkiksi tällähetkellä käytössä kevyesti paahdettu Etiopialainen ja omat parametrit ovat 18g kahvia ja noin 34g valmista essoa.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2015, 07:56:18 ap »

Eli tuplasihdillä pitäis aina ajaa myös tuplashotti? Ja toi tupla saada valumaan siinä noin 30s?

Tuplasihti lienee mitoitettu noin 14g purumäärälle. Jos tuplasihtiin laitettaisiinkin sinkkumäärä eli noin 7g kahvipuruja tapahtunee seuraavaa:
- uutto valahtaa läpi tavanomaista nopeammin
- sihdin yläosaan jää uuton loputtua tarpeettoman paljon nestettä joka ei välttämättä kokonaan poistu 3-tieventtiilin kautta

Valumisaika lienee hieman makukysymys. Itse tavoittelen yleensä tuplaespressossa tällaista:
- kahvipuruja 15g
- uuttoaika 30 sekuntia
- kahvijuoman määrä 30g

Käytössä minulla Silvia ja VST-tuplasihti.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2015, 13:21:15 ip »

Tässä linkki, jos kiinnostaa italialaisten "standardit"...

http://www.espressoitaliano.org/files/File/istituzionale_inei_hq_en.pdf
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2015, 13:25:03 ip »

Tässä toinen. Linkissä esiintyvää taulukkoa, käytin alkuaikoina usein. Olin teipannut sen "kahvihuoneeni" seinään.

http://www.home-barista.com/tips/brewing-ratios-for-espresso-beverages-t2402.html
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

flntm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2015, 15:36:01 ip »

Tässä linkki, jos kiinnostaa italialaisten "standardit"...

http://www.espressoitaliano.org/files/File/istituzionale_inei_hq_en.pdf
Tarkkaa hommaa ton Italialaisen cappuccinon valmistus ;D
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2015, 19:36:58 ip »

Tarkkaa hommaa ton italialaisen cappuccinon valmistus ;D

Tuossa gubbe (puhuu kaikenlaista mutta)
näyttää hyvän ja huonon cappun: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=b4vLkKiPdKI
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vhild

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2015, 13:05:40 ip »

Hmm...mitä tuo valutus-/uuttoaika oikein tarkoittaa? Ymmärrän, että automaattikoneella nappia pidetään pohjassa tietty aika, mutta entä Pavonilla? Itse ainakin yritän runnoa kahvan pohjaan mahdollisimman nopeasti jotta painetta syntyy.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #13 : Tammikuu 28, 2015, 13:27:53 ip »

Kai Pavonillakin kahvin valutus joskus lopetetaan, vai käytetäänkö uuttoon kaikki, mitä sylinterissä on?

Itselläni on ollut vain näitä jousikahvallisia värkkejä, joten nappaan kupin valumon alta, kun päätän "katkaista" uuton.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vhild

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #14 : Tammikuu 28, 2015, 13:49:55 ip »

Pavonilla uutto loppuu kun kahva on pohjassa ja kaikki vesi tullut läpi.  ???
Kirjattu