Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Sinkku vai tupla?  (Luettu 24158 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #15 : Tammikuu 28, 2015, 13:53:06 ip »

Pavonilla uutto loppuu kun kahva on pohjassa ja kaikki vesi tullut läpi.  ???

Niinhän se kuuluukin mennä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

vhild

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2015, 14:08:21 ip »

 ;D Eli jos uuttoaikaa Pavonilla haluaa säätää, täytyy hidastella kahvan kanssa joka taas tuottaa vähemmän painetta (=huono asia). Itse olen esiuuttanut kahvia melko kauankin (+10s) ennen kahvan käyttöä. En siten tiedä pääseekö kahvi palamaan tuon esiuuton aikana.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #17 : Tammikuu 28, 2015, 14:09:47 ip »

Yhtään ymmärtämättä vipukoneiden käyttöä käytännössä muistan ameriikan foorumeilla toistuvasti käydyn keskustelua useammasta pumppauksesta uuton yhteydessä. Esim. vaikka tämä:
http://www.home-barista.com/levers/best-advice-for-pulling-doubles-with-europiccola-t4937.html
Tai:
http://www.home-barista.com/levers/lever-multiple-pull-techniques-t5471.html
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

vhild

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #18 : Tammikuu 28, 2015, 14:14:51 ip »

Jaa, thanks, täytyy lukea.
Kirjattu

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #19 : Tammikuu 28, 2015, 15:03:31 ip »

Kiitos linkeistä, paljonkin lukemista ja kokeilua. Oma tapani La Pavonilla on nostaa vipu ylös kahva löysällä, kiristää kahva juuri ennen kun vesi virtaa, muutama sekunti,hyvin pieni veto alas ja ylös kaksi kertaa ja sitten loppu veto aluksi hellästi ja loppua kohden kovemmin.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #20 : Tammikuu 28, 2015, 15:05:45 ip »

Hmm...mitä tuo valutus-/uuttoaika oikein tarkoittaa? Ymmärrän, että automaattikoneella nappia pidetään pohjassa tietty aika, mutta entä Pavonilla? Itse ainakin yritän runnoa kahvan pohjaan mahdollisimman nopeasti jotta painetta syntyy.

Sekä vivulla, että puoliautomaateilla on uuttoaika. Molemmissa mitä tiheämpää se kahviaines on, niin sitä hitaammin se valuu läpi se vesi ja uuttoaika pitenee.

Jos puoliautomaatilla tahtoo pidempää uuttoaikaa, niin kääntää myllyä tiheämmälle. Olettaisin, että vipukoneellakin sitä virtauman nopeutta voi säätää ihan samaan tapaan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

andy_63

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #21 : Tammikuu 28, 2015, 15:07:29 ip »

Tarkkaa hommaa ton Italialaisen cappuccinon valmistus ;D

Kieltämättä. Olisko vielä linkkiä Viralliseen Macchiatoon? Täällä Suomessa pari viimeisintä kokemusta on ollut että kun tilaa machhiaton niin maitolitraan sekoitetaan espressoannos ja se on sitten joku Latte Macchiato? Itse kun olen ymmärtänyt macchiatolla sitä kun tehdään espresso ja sitten lisätään espressokuppi täyteen maitovaahtoa..
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #22 : Tammikuu 28, 2015, 15:19:25 ip »

Kieltämättä. Olisko vielä linkkiä Viralliseen Macchiatoon? Täällä Suomessa pari viimeisintä kokemusta on ollut että kun tilaa machhiaton niin maitolitraan sekoitetaan espressoannos ja se on sitten joku Latte Macchiato? Itse kun olen ymmärtänyt macchiatolla sitä kun tehdään espresso ja sitten lisätään espressokuppi täyteen maitovaahtoa..

Edellisellä sivulla siinä OskuK:n linkkaamassa youtube-pätkässä ukkeli tekee myös macchiaton.
Latte macchiato on jenkkien hömpötyksiä, kuten caffe lattekin.

Italiassa on sitten vielä macchiatonekin - jotain macchiaton ja cappuccinon väliltä... ;)

EDIT: Vai olikos se sittenkin niin, että Latte macchiato on alunperin italialainen lapsia varten tarkoitettu juoma...

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2015, 17:02:09 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #23 : Tammikuu 28, 2015, 15:25:39 ip »

Jos nuo edelliset linkit inspiroivat, niin guuglettmalla "Fellini pull" löytynee paljon muutakin luettavaa...

Leffa, josta kyseinen tekniikka on saanut nimensä, oli ainakin vielä jonkin aikaa sitten katsottavissa kokonaisena youtubessa englanninkielisillä teksteillä varustettuna.
Ameriikan pojat puhuvat "Rehearsal"-nimisestä pätkästä, mutta ei kai Fellini ole ohjannut sellaista. "Orchestra Rehearsal"-nimisen kylläkin. Hieno elokuva, BTW.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2015, 15:35:06 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #24 : Tammikuu 28, 2015, 17:18:04 ip »

Mä kyl Elektran jousella annoin tulla koko vivullisen kuppiin, ja sit sihdissä olevaa purua säätelemällä sain sen nousun haluttuihin aikoihin (ylhäällä ni tietty määrä kupissa).
Koskaan alta oo vetänyt kesken kaiken.

Ymmärsinköhän mä ihan oikein Oskua tässä?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #25 : Tammikuu 28, 2015, 21:34:44 ip »

Mä kyl Elektran jousella annoin tulla koko vivullisen kuppiin, ja sit sihdissä olevaa purua säätelemällä sain sen nousun haluttuihin aikoihin (ylhäällä ni tietty määrä kupissa).
Koskaan alta oo vetänyt kesken kaiken.

Ymmärsinköhän mä ihan oikein Oskua tässä?

Mä taas en ole en Astorialla enkä Stregalla koskaan pästänyt koko männällistä kuppiin...täytyykin koittaa paljonko se Astorialla on ;-)

Edith:

No joo -kokeilin: annoin tippua loppuun asti. En saanut Marzoccon "tieteelliseentarkaan" lasiin kuin 30ml vivaan, ja se painoi 34,2g -17,5g puruilla. Eli suhde olisi ok, jos vartoisi loppuun.
Keitin sitten normikahvini, jonka katkaisen kun kahvi alkaa vaaleta, samalla purumäärällä. Sain 21,3g kahvia, eli uuttosuhteeni on melko metsässä. Katsoin mikä oli aika tuolla omalla normillani, niin se oli melko tarkkaan se 30s. Viimeksi olen näitä katsellut varmaan vuosi sitten, ja sitä edellisen kerran kun kone vaihtui ;-)

Heh, tuossa tyypiltä 55s, kahvan nostosta ja silti ottaa kesken pois...
http://www.youtube.com/watch?v=5juxrzVdFOA
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2015, 22:25:40 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #26 : Tammikuu 28, 2015, 22:39:43 ip »

Oliko maku mieluinen?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #27 : Tammikuu 28, 2015, 22:42:06 ip »

Oliko maku mieluinen?

Oli toki. Sitä minuutin valutettua en maistanut.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #28 : Tammikuu 31, 2015, 11:08:25 ap »

Sain 21,3g kahvia, eli uuttosuhteeni on melko metsässä. Katsoin mikä oli aika tuolla omalla normillani, niin se oli melko tarkkaan se 30s. Viimeksi olen näitä katsellut varmaan vuosi sitten, ja sitä edellisen kerran kun kone vaihtui ;-)
OskuK:n uuttosuhde oli hieman pielessä. Hyvää silti oli ja on ollut(?). Kahvin valmistus on alussa näköjään tiedettä, muuttuen jossakin vaiheessa taiteeksi. Ja taidesuuntia ja makuja on monenlaista.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Sinkku vai tupla?
« Vastaus #29 : Tammikuu 31, 2015, 13:30:31 ip »

OskuK:n uuttosuhde oli hieman pielessä. Hyvää silti oli ja on ollut(?). Kahvin valmistus on alussa näköjään tiedettä, muuttuen jossakin vaiheessa taiteeksi. Ja taidesuuntia ja makuja on monenlaista.

Erinomaisen hienosti todettu, juuri siitä harrastamisessa on kyse.

Itsekin ajattelin kommentoida asiaa, mutten olisi kyennyt samankaltaiseen verbaliikkaan, joten jätin asian sikseen.  ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E