Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vipugblingiä esteetikon kotiin  (Luettu 7843 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vipugblingiä esteetikon kotiin
« : Joulukuu 16, 2014, 21:57:29 ip »

Ambient&spresso -niminen napolilaispulju, ties kuka koneet tekee, mutta kuitenkin. Ventus niminen vehje.

Mukamas merihenkinen muotoilu. No, ainakin erilainen ;-)

http://www.rimprezza.de/AmbientSpresso-Ventus

... ja saa sen tuolta ostaakin.

lisää kuvia:

videota: http://www.youtube.com/watch?v=qOfb1RLORks
http://www.youtube.com/watch?v=RVWlWqnGvro

sen kummempaa juttua en löytänyt tästä, edes tietoa onko hx vai dipperi, mutta sen sijaan saman pajan tuplaboilerikoneesta on tarinata:
http://www.home-barista.com/reviews/vesuvius-espresso-machine-review-t32474.html

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2014, 16:22:38 ip »

Onhan tuo katamaraani kyllä aikas merihenkinen. Täytyy myöntää ettei ollut ihan ekalla silmäyksellä omaan mieleen, mutta on se kyllä ihan hieno! Tuossa hintaluokassa täytynee koneen näyttää kauempaakin jo vähän erikoisemmalta.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2014, 16:34:38 ip »

Suurinpiirtein saman hintaisena tuo Vesuvius on kyllä mielestäni houkuttelevampi vaihtoehto.
Speksit ovat varsin houkuttelevat. Ehdin jo taannoin lähes päättää, että se on seuraava päivityskuumeeni kohde, mutta siihen menee kyllä vielä aikaa...  :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2014, 18:15:42 ip »

Noissa nykyelektroniikan mahdollisuuksissa on oma kiehtovuutensa, ja kiinnostavuutensa, mutta itse huomaan tympääntyväni kaikenmaailman "käyttöliittymiin ja hallintaan" joka usein ei sitä edes ole. Niin tai näin, tuon vipukoneen kohdalla on jännä, että ovat malttaneet pysytellä irti paneeleista antureista ja säätelystä -jonka jälkeen on sanottava että aika riisutusti kertovat koneesta, jonka purjeen funktio edes koristeena ei itse kyllä innosta, tuo  "paljas eristetty tynnyri" sen sijaan aika jännä.

Mutta, jos minulla olisi tuo rahatukko, niin voi olla että pistäisin mielumin tilausta herra Boscolle ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #4 : Joulukuu 18, 2014, 18:12:44 ip »

Totta turiset!

Toinen jakautunut persoonallisuuteni onkin melko ihastunut Creminaan ja on puolestaan lähes päättänyt, että se on tuleva espressomasiinani.  ;)

http://www.olympia-express.ch/en/products/cremina
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #5 : Joulukuu 19, 2014, 13:53:14 ip »

Totta turiset!

Toinen jakautunut persoonallisuuteni onkin melko ihastunut Creminaan ja on puolestaan lähes päättänyt, että se on tuleva espressomasiinani.  ;)

http://www.olympia-express.ch/en/products/cremina

Jumakekka mikä hinta 10kg pikkukoneesta! ;-)
 2.999,00 €
Amerikansaitilla näistä puhuvat usein: jouseton värkki -suurennettu pavoni?

Mää ostaisin mialummin 1500e:n myllyn ja Stregan. Ja jos myllyä ei tarvitattaisi, niin harkitsisin Londiniumia, mutta varmaan päätyisin edelleen tilaamaan Napolista Boscon -tosin en tiiä, paljonko 1-gruppoisella Boscolla mahtaa olla hintaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2014, 16:30:11 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #6 : Joulukuu 19, 2014, 17:04:49 ip »

Jumakekka mikä hinta 10kg pikkukoneesta! ;-)

Joo, mutta siihen kuuluu mukana mm. vaahdotuskannu ja knockbox.  :D

HB:ssa on testattu Olympian puoliautomaattia:
http://www.home-barista.com/reviews/olympia-maximatic-second-look-t11332.html

On silläkin vähän suolaisesti hintaa speksit huomioon ottaen (pari satasta tyyriimpi kuin Cremina). Kyseessä on siis HX vibrapumpulla (joka tosin on kuulemma hiljainen) ilman boilerin automaattitäyttöä, vesihanaa jnejne...

Pakkohan noissa Olympioissa on olla jotain spesiaalia tuohon hintaan, kun ulkonäössäkään ei ole ihmeemmin wow-faktoria (varsinkaan Maximaticissa, jonka muotoilu ei ole mielestäni kovin onnistunut). Lieneekö materiaaleissa ja kuuluisassa sveitsiläisessä käsityössä syy "pikku-extrahintaan"?
 
Mää ostaisin mialummin 1500e:n myllyn ja Stregan. Ja jos myllyä ei tarvitattaisi, niin harkitsisin Londiniumia, mutta varmaan päätyisin edelleen tilaamaan Napolista Boscon -tosin en tiiä, paljonko 1-gruppoisella Boscolla mahtaa olla hintaa.

Onhan täälläkin toki Stregaa ja Londiniumia katselty "sillä silmällä".
Myllyksikin olen harkinnut Quamarin Q13E:tä (71mm kartioterät vähän yli tonnilla). Tähän nykyiseen M80E:hen olen ollut varsin tyytyväinen - en ehkä niinkään käyttömukavuudeltaan (ei nyt mitään ihmeempää valittamistakaan tosin), mutta kuppiin se vuolee sulaa kultaa.  :)
Onneksi tuon Q13:n kokoinen mylly ei mahdu tällä hetkellä mihinkään...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2014, 18:29:20 ip »

Pakkohan noissa Olympioissa on olla jotain spesiaalia tuohon hintaan, kun ulkonäössäkään ei ole ihmeemmin wow-faktoria (varsinkaan Maximaticissa, jonka muotoilu ei ole mielestäni kovin onnistunut). Lieneekö materiaaleissa ja kuuluisassa sveitsiläisessä käsityössä syy "pikku-extrahintaan"?

Omistin tuollaisen Olympia Maximaticin muutama vuosi sitten. Kirjoittelinkin ajatuksia ja kokemuksia tänne foorumille. Lyhyesti sanottuna se on surkein espressokone, jonka olen omistanut tai jota olen päässyt kokeilemaan. Mutta olihan se hyvin rakennettu :) Cremina on toki ihan eri kone.

T. Teme
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2014, 08:31:13 ap »

Myllyihin pari vaihtoehtoa lisää: Compak PB k10 tai Mahlkönig k30. Molemmat näyttää olevan 1500e luokkaa tällä hetkellä jolloin noista kyllä valitsisin tuon k30:sen ihan sen käytettävyyden takia. Compakin hinta on muuten noussut muutamalla satasella vuodessa kun taas k30 on jopa halventunut.
http://x-presscaffe.de/index.php/compak-k-10-pro-barista-espressomuehlen.html
http://www.baresta.com/en/pro-baresta/professional-grinder/

Itse olen nyt käytellyt tuota k10 vuoden verran ja kyllä se on vaivaton peli. Ei tartte säätää kuin harvoin ja juomien toistettavuus on ihan toista luokkaa kuin halvemmilla myllyillä. Käytän myllyä ilman papusäiliötä ja punnitsen pavut annos kerrallaan, koska meillä kulutus on niin pientä ettei siitä ole vaivaa. Sitten kun tulee isompi poppoo paikalle niin säiliö paikalleen ja annostellaan tilavuuspohjaisesti niin kuin tuolla on tarkoitus tehdä muutenkin.

Mitä vipukoneisiin tulee niin olen netistä lukemani perusteella ymmärtänyt että olympia ei ole mikään paras vaihtoehto kun halutaan toistettavuutta. Itse olen päässyt testaamaan Temen Londiniumia ja se oli kyllä mahti peli.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2014, 13:47:12 ip »

-Joo, mä tykkäsin omasta Stregastani taasen paljon, ja ottaisin mieluusti uudestankin, tosin: laite kuin laite, niin päristäjää ei jaksaisi, joten suoraliitettynä vesijohtoon. Tämmöinen äänetön kahvikone on aika juhlaa.
Mielekäs, melko aikuinen ja realistinen vaihtoehto 3 tonnin tuhoamiselle voiskin olla: puolet Stregaan ja puolet kahvikukkaroon, sillä: kahviahan tässä juodaan.
Mutta epärealistinen pikkupoika haluu, ja Boscon haluaminen on sopivan etäistä. En vieläkään ole löytänyt tietoa millä rahalla sen saisi ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2014, 15:25:35 ip »

Löysin jonkun aussisaitin, jossa Boscon 1-gruppoinen röpöläkylkinen malli oli 6000$AUS (n.4000€) ja sileäkylkinen 5500$AUS. Luulisi että tänne saisi vähän halvemmilla rahdeilla...

Komeita keittimiä kyllä.

Edit: https://www.coffeeroasters.com.au/shop/bosco-sorrento-1-group
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2014, 16:54:17 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #11 : Joulukuu 20, 2014, 17:03:51 ip »

Mitä vipukoneisiin tulee niin olen netistä lukemani perusteella ymmärtänyt että olympia ei ole mikään paras vaihtoehto kun halutaan toistettavuutta. Itse olen päässyt testaamaan Temen Londiniumia ja se oli kyllä mahti peli.

Joo, olen ehkä ihastunut ajatukseen todella kestävästä (?) laadusta, mutta jos keitin ei ole mukava käyttää, niin onko se sitten hienoa, vaikka se kestäisikin 50 vuotta - ehkä jopa päinvastoin.  ;)

Noin muutoin Strega ja Londinium ovat komeita ja epäilemättä laadukkaita laitteita, mutta niissä taitaa molemmissa olla jousellinen vipu? Se varmaan helpottaa tasalaatuisuutta, mutta jotenkin ajatus jousettomasta kaikkine kinkkisyyksineen viehättää. Pavonin tietysti saisi tietysti vähän edullisemmin...
No, juuri nyt ei kuitenkaan ole akuuttia päivityskuumetta (tai tarvetta kakkoskoneelle), mutta aika saa näyttää.

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #12 : Joulukuu 21, 2014, 17:29:42 ip »

-Joo, mä tykkäsin omasta Stregastani taasen paljon, ja ottaisin mieluusti uudestankin, tosin: laite kuin laite, niin päristäjää ei jaksaisi, joten suoraliitettynä vesijohtoon.

Eikös Stregassa ollut myös päristin sisäänrakennettuna, että siinä mielessä ei ihan perinteinen vipukone?

Minä olen jo pitkään haaveillut vipukoneesta, mutta uutena ovat kovin kalliita ja käytettyinä ei kovin usein edes tarjolla. Ainoa kelvollinen budjettiluokan vipu voisi olla Ponte Vecchio Lusso. Ja tuokin mielellään kaksigruppoisena. Kiinteä vesiliityntä on kyllä vaivaton. En tiedä, tottuisiko sitä enää puljaamaan vesikannujen kanssa, kun on useamman vuoden selvinnyt vain hanan aukaisulla.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #13 : Joulukuu 21, 2014, 21:48:16 ip »

Eikös Stregassa ollut myös päristin sisäänrakennettuna, että siinä mielessä ei ihan perinteinen vipukone?

Juu oli, mutta sen saa myös ilman. Jousellinen, oikeastaan tuplajousellinen, ja omaa gruponlämmitysvastuksenkin, joten ei tosiaan kovinkaan perinteinen.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Vipugblingiä esteetikon kotiin
« Vastaus #14 : Joulukuu 22, 2014, 14:57:48 ip »

Juu oli, mutta sen saa myös ilman. Jousellinen, oikeastaan tuplajousellinen, ja omaa gruponlämmitysvastuksenkin, joten ei tosiaan kovinkaan perinteinen.

Tuollainen grupon lämmitys saattaa olla myös ihan hyvä ratkaisu, ainakin grupon ylikuumenemisen suhteen, vai? Joissakin vipukoneissa, myös ammattilaismalleissa siis, on ainakin eri foorumikeskustelujen perusteella ollut taipumusta ylikuumenemiseen. Tosin, minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta vipukoneista, niin kuulopuheisiin pitänyt turvata.
 
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*