Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Sähköiset pavut  (Luettu 4707 kertaa)

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Sähköiset pavut
« : Marraskuu 20, 2014, 16:52:38 ip »

Olen paahtanut Cremasta ostamiani monsooned malabar, yirgacheffe seka robusta papuja, näistä malabar on tavattoman sähköistä, kiipeilee pitkin myllyn purkin reunoja käsille asti, mistähän moinen voi johtua, onko malabarin erityispiirre vai johtuuko ehkä papujen iästä? Pavut ovat hyvin vaaleita, ainoastaan robusta hieman vihertävä.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Sähköiset pavut
« Vastaus #1 : Marraskuu 20, 2014, 23:21:26 ip »

Mä sanoisin et monsoon malabar on vähän herkempi staattisuudelle, kuin useimmat. Pehmeää, monsoonituulissa papu vähän kasvattanut kokoaan tjsp.
Yhden siitä olen itselleni laittanu muistiin, sitä kannattaa jauhaa hieman hienommalle ni espresso onnistuu paremmin. Myös pari tippaa vettä papujen päälle ennen jauhamista on hyvä ehkäisy staattisuudelle.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Sähköiset pavut
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2014, 08:21:51 ap »

Päivän kevennys; sähköiset pavut eli iBeans  8)

Mutta joo, jostain syystä monsuunikahvit ovat yleensä erittäin staattista, ei hajuakaan miksi.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Sähköiset pavut
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2014, 09:59:58 ap »

Johtuisikohan pavun alhaisesta tiheydestä?
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Sähköiset pavut
« Vastaus #4 : Marraskuu 22, 2014, 13:05:23 ip »

Näyttää paahtaminen vaikuttavan, eilen nostin nopeasti uunin lämpöä kuumailmapuhaltimella noin neljän minuutin kohdalla ja pavut eivät ole läheskään yhtä sähköisiä kuin aiemmin.
Kirjattu