Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Hanavesi ja Rocket Cellini  (Luettu 5200 kertaa)

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Hanavesi ja Rocket Cellini
« : Helmikuu 15, 2014, 16:48:31 ip »

Miten tavallinen hanavesi sopii keittimeeni? Paraneeko kahvin maku jos suodatan veden esim Brita-suodattimella?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2014, 18:02:49 ip »

Emme tunne hanavettäsi, mutta keskimäärin Suomessa on erinomainen hanavesi.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2014, 18:14:34 ip »

Jossainpäin Suomea on hanavesi kokolailla kamalan makuista, muistaakseni Kemissä ainakin joskus n. 20 vuotta sitten oli. Makuvirheitä ja ylenmääräistä klooria voi jollain suodattimella poistaa. Muuten kotimainen hanavesi on vallan erinomaisen laatuista kahvinkeittoon. Hanaveden mikrobiologinen laatu taitaa olla ajoittaisia poikkeuksia lukuun ottamatta Suomessa suunnilleen moitteeton kaikkialla ja vesi on yleensä pehmeää tai erittäin pehmeää.
Paikalliselta vesilaitokselta saa kyllä jotain tietoja yleensä ihan nettisivuilta, kysymällä vielä enemmän. Sitten jos ollaan oman kaivoveden varassa, niin laadusta on kenenkään muun kuin kaivon omistajan mahdoton sanoa mitään. Testata ja speksata senkin voi.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2014, 16:25:02 ip »

Paraneeko kahvin maku jos suodatan veden esim Brita-suodattimella?

Keskimäärin suomessa omasta mielstäni tarpeetonta jopa teehen. Makuasia toki lopulta ja riippuu todella paljon hanavedestäsi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2014, 20:47:10 ip »

Keskimäärin suomessa omasta mielstäni tarpeetonta jopa teehen. Makuasia toki lopulta ja riippuu todella paljon hanavedestäsi.

Minä olen myös sitä mieltä, että taitaa Suomessa veden kotipuhdistus olla pääsääntöisesti turhaa touhua,
mutta jos hanavedessä on jotain vikaa, niin silloin suodattimesta voi olla apua. Jos vedessä ei ole vikaa, niin mitäpä sitä korjailemaankaan?

Kyllä hanavedessä pääkaupunkiseudullakin silloin tällöin on makuvirheitä ollut, mutta itse olen pannut merkille harvemmin kuin kerran kymmenessä vuodessa, joten en siihen tarpeeseenkaan katso suodattimen ostoa tarpeelliseksi :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #5 : Helmikuu 17, 2014, 10:14:50 ap »

Itse olen viime vuodet valutellut Britan läpi vedet, koska meillä on äärettömän kovaa vettä. En tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta yritän ainakin henkisesti suojella koneen sisuksia kalkilta.
Jotain eroa tuossa kuitenkin on kun asuimme kesällä Nummelassa ja siellä vesi on erittäin pehmeää. Espressojen tekeminen tuntui helpolta. Maku oli täyteläisempi jopa pienemmällä annoksella sekä uutot olivat parempia/tasaisempia.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2014, 20:22:49 ip »

Vaikka usein kuulee väitettävän, että Suomessa kunnallinen hanavesi on pehmeää, niin näyttää sitä vaihtelua tosiaan olevan:
http://www.hsy.fi/jatehuolto/Documents/Fiksu/Ammattia%20oppimassa/Hoitoala/vedenkovuus_suomessa_fiksu.pdf

Päivämääräystä PDF:stä en löytänyt, joten on vaikea arvioida kuinka ajankohtainen tuo taulukko on, mutta selväksi tulee, että ei vesi samanlaista ole kaikissa isommissakaan kaupungeissa.

Pääkaupunkiseutulaisille on ajankohtaista (ja ainakin toistaiseksi ilahduttavaa) tietoa HSY:n sivuilla.
Esim: "Pääkaupunkiseudun hanavesi paljon puhtaampaa kuin pullovesi." Niinhän se toki on ollut jo pidempään.

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2014, 14:50:17 ip »

Tuli sitten suoritettua keittimelle kalkinpoisto. Turha toimenpide, veden kirkkaudesta päätellen. Keitin oli hankittu helmikuussa 2014
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2014, 20:30:38 ip »

Tuli sitten suoritettua keittimelle kalkinpoisto. Turha toimenpide, veden kirkkaudesta päätellen. Keitin oli hankittu helmikuussa 2014

Itse olen putsannut kalkit suurinpiirtein kerran vuodessa. Eipä silloinkaan vesi sameaa ole, mutta enpä toisaalta erityisemmin toivokaan että kalkkia niin paljon ehtisi kerääntyä keittimen sisuksiin.

Vanhan keittimen kanssa jäi joskus yksi vuosi väliin, jolloin höyryputki rupesi vuotamaan. Se on viimeistään se hetki, jolloin kannattaa pyöräyttää hapot laitteen läpi.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2014, 20:47:06 ip »

Mä vähän päästään lasken vettä kuppiin, annan jäähtyä ja sit maistelen onko tarpeen hapotella. Ei oo ollu aikoihin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2014, 12:46:28 ip »

Jos kalkki kivettyy jonnekin päin keitintä, niin sinä tai kukaan muukaan ei sitä kyllä maistamalla sieltä löydä. Se kivettynyt kalkki on siellä keittimessä, eikä sinun juomalasissa.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #11 : Syyskuu 26, 2014, 13:53:27 ip »

Vallankaan kun kalkki ei muutenkaan maistu oikein mitenkään.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Hanavesi ja Rocket Cellini
« Vastaus #12 : Syyskuu 26, 2014, 17:28:02 ip »

Tietääkseni en ole väittänyt koneen piiloista maistavanikaan kalkkia. Mut tosiaan, kalkkiutuneen veden maun erotan.
Konetta olen hapottanut alkuun useammin, mut sit jäi vähemmille kerroille, ihan laiskuutta. Kun ei maussa eroa, niin ei kovin innosta mitään kunnon availuja huvikseen suorittaa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.