Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Bezzera Hobby ylikuumentaa veden  (Luettu 2739 kertaa)

vpl

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Bezzera Hobby ylikuumentaa veden
« : Huhtikuu 29, 2014, 20:16:41 ip »

Noin kolme vuotta sitten ostamani Bezzera Hobby alkoi noin vajaa vuosi sitten huomattavasti ylikuumentaa veden. Kun ennen paras kahvi syntyi juuri veden kuumentamisen jälkeen tulee nykyään kuumentamisen jälkeen huomattava määrä vesihöyryä veden mukana ja joudunkin odottamaan noin 3min kuumentamisesta jotta vesi olisi suht sopivan lämpöistä.

Olen silloin tällöin käyttänyt Kaffe Centralenista ostamaani "Puly Cleaner Descaler"-pulveria koneen läpi, mutta tästä ei ole ollut apua.

Olen kuullut että kyseessä voisi olla boileriin kertynyt kalkki (käytin konetta 1v+ entisessä kotikaupungissani, jonka vedessä oli hyvinkin runsaasti kalkkia, nyt HKI selvästi vähemmän), mutta en tiedä onko tämä ongelman syy. Ja vaikka olisikin en mielelläni itse lähtisi koneen sisuksia sörkkimään ellen olisi varma mitä teen.

Kaikki asiantuntevat neuvot ovat hyvinkin tervetulleita.

Kiitos.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Bezzera Hobby ylikuumentaa veden
« Vastaus #1 : Huhtikuu 29, 2014, 20:54:57 ip »


Olen silloin tällöin käyttänyt Kaffe Centralenista ostamaani "Puly Cleaner Descaler"-pulveria koneen läpi, mutta tästä ei ole ollut apua.

Olen kuullut että kyseessä voisi olla boileriin kertynyt kalkki (käytin konetta 1v+ entisessä kotikaupungissani, jonka vedessä oli hyvinkin runsaasti kalkkia, nyt HKI selvästi vähemmän), mutta en tiedä onko tämä ongelman syy. Ja vaikka olisikin en mielelläni itse lähtisi koneen sisuksia sörkkimään ellen olisi varma mitä teen.

Kalkkia voi poistaa ajamalla vaikkapa apteekista saatavaa sitruunahappoa koneen läpi. Toisaalta tuo "Puly Cleaner Descaler"-lienee ajaa saman asian.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

vpl

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Bezzera Hobby ylikuumentaa veden
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2014, 13:59:06 ip »

Nyt samainen kone pihtasi ensin vettä noin 10 sekuntia pidempään kuin normaalisti, ilman portafilteriä. Vesi saattoi olla kylmempää kuin normaalisti. Tämän jälkeen koneesta alkoi kuulua samanlaista hieman helisevää ääntä kuin jääkaapista kun kompressori tms on päällä. Kytkin laitteen varmuuden vuoksi pois.

Mitä ihmettä tuon kanssa voisi tehdä?
Kirjattu