Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy  (Luettu 11140 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« : Tammikuu 10, 2014, 10:29:18 ap »

YLE kertoo tavanomaista hieman pidemmässä nettiuutisessa kahvikulttuurista

http://yle.fi/uutiset/suomalainen_kahvikulttuuri_pirtelomaistyy/6949523
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2014, 12:46:31 ip »

Olipa mukava kirjoitus!

Itse toivoisin, että tulisi enemmän kahviloita, jotka panostaisivat palvelun lisäksi myös kahvin käsin tekemiseen ja tuoreuteen. Ainakin omassa tuttavapiirisissä olen huomannut hyvää kahvia osataan arvostaa, kun sitä saadaan. Joku pieni askel vielä uupuu siitä, että kotiin ostettaisi kahvinkeittimen kylkeen myös mylly.
Kirjattu

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2014, 15:31:15 ip »

Olipa mukava kirjoitus!

Itse toivoisin, että tulisi enemmän kahviloita, jotka panostaisivat palvelun lisäksi myös kahvin käsin tekemiseen ja tuoreuteen. Ainakin omassa tuttavapiirisissä olen huomannut hyvää kahvia osataan arvostaa, kun sitä saadaan. Joku pieni askel vielä uupuu siitä, että kotiin ostettaisi kahvinkeittimen kylkeen myös mylly.

Tuohon käsin tekemiseen liittyen. Helsingissä kun asun voin todeta että paras kahvila jossa olen suomessa käynyt sijaitsi Turussa (mainittakoon että harvemmin käyn hifi-kahviloissa). Aikoinaan kun siellä kävin ihmettelin kovasti miksi barista on niin helkkarin hidas. Noin 30 vuotias hipsteri tamppaili, tamppaili ja tamppaili. Pyöritti, pyöritti ja pyöritti. Onneksi tilasin pelkän doppion. Vaimon latte/kaputsiino/mikälie oli tietenkin vielä isompi homma.

En ollut tällaista aikaisemmin nähnyt kahvilassa edes ulkomailla (Ranska, Italia, Ruotsi jne.) ja siksi reagoinkin tuohon "snobbailuun". Varmaan todella harva osaa tuota arvostaa, mutta nyt neljä vuotta myöhemmin tajuan mistä oikein on kyse.

Btw. Muistin missä kyseinen kahvila sijaitsi ja google mapsin avulla selvitin että paikan nimi on Blanko. Tosin kotisivuilla ei ole mitään mainintaa kahvista. Onkohan omistaja vaihtunut/konsepti mennyt uusiksi? Harmi siinä tapauksessa. Tietääkö joku turkulainen?

Edit: Oli muuten varmaan viereisessä liiketilassa toimiva Café Art http://www.cafeart.fi/.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2014, 15:50:46 ip kirjoittanut teemies »
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2014, 15:57:50 ip »

Tuo on kyllä ihan totta. Ihmiset on melko malttamattomia omien juomiensa suhteen. Kun on totuttu automaatista tulevaan espressoon (joka ei toki automaattisesti ole "käsintehtyä" huonompaa), odottamiseen on vaikeaa oppia. Ja onhan toisaalta hallittavissa olevat asiakasmäärät pienempiä, jos juomat tehdään käsin. Toisaalta taas monessa kahvilassa nämä vaiheet tehdään käsin, mutta aika vähäisellä osaamisella.

Pitääpä Cafe Art testata joskus, jos Turkuun on asiaa!
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2014, 15:58:29 ip »

Otsikko oli hyvä, mutta itse juttu vaikutti enemmän Starbucksin mainokselta kuin jutulta. Ehkä katson ruskeiden silmälasien läpi, mutta ihan kuin jonkun mausteen ja kermavaahdon lisääminen kahviin olisi hifistelyä. Sittenhän täytekakkukin on kuivajakkuun verrattuna hifistelyä ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2014, 16:06:28 ip »

Tuo on kyllä ihan totta. Ihmiset on melko malttamattomia omien juomiensa suhteen. Kun on totuttu automaatista tulevaan espressoon (joka ei toki automaattisesti ole "käsintehtyä" huonompaa), odottamiseen on vaikeaa oppia. Ja onhan toisaalta hallittavissa olevat asiakasmäärät pienempiä, jos juomat tehdään käsin. Toisaalta taas monessa kahvilassa nämä vaiheet tehdään käsin, mutta aika vähäisellä osaamisella.

Pitääpä Cafe Art testata joskus, jos Turkuun on asiaa!

Toisaalta, espresso nimenomaan perinteisesti on heitetty helttaan tiskillä seisten. Ei sitä siinä sokeripussi kädessä ikuisuuksia varrota ;-)

Itsekin toisaalta miettinyt välimerenmaiden kahvilakulttuurin ristiriitaisuuksia: siinä kun pariskunnasta toinen herättelee itsensä espressolla ja toinen ottaa capun ja corneton, niin toinen on jo toimistolla naputellut kauan kun toinen vasta saapuu ;-D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2014, 18:49:02 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #6 : Tammikuu 10, 2014, 16:10:20 ip »

Tuo on kyllä ihan totta. Ihmiset on melko malttamattomia omien juomiensa suhteen. Kun on totuttu automaatista tulevaan espressoon (joka ei toki automaattisesti ole "käsintehtyä" huonompaa), odottamiseen on vaikeaa oppia. Ja onhan toisaalta hallittavissa olevat asiakasmäärät pienempiä, jos juomat tehdään käsin. Toisaalta taas monessa kahvilassa nämä vaiheet tehdään käsin, mutta aika vähäisellä osaamisella.

Pitääpä Cafe Art testata joskus, jos Turkuun on asiaa!

Käy ihmeessä. Kun itse kävin oli ulkona 25 c ja aurinkoa. Oli mukava istua ulkona varjossa Aurajoen rannalla ja nauttia hyvästä kahvista. Tosin kahvin taisin juoda 20 sekunnissa.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2014, 18:19:53 ip »

Olen samaa mieltä siitä, että hyvää kahvia kyllä arvostetaan, jos sitä on tarjolla. Itse kannoin kouluun lukukauden alussa Aeropressini ja siihen sitten ostelen kahvia vanhojen loppuessa. Ollaan maisteltu vähän kaikkea, koska ostan aina tuoreinta mahdollisa mitä hyllysta löytyy (ainoa mitä vältän on hyvin vaaleapaahtoiset). Nyt ostin joulun alla pienen käsimyllyn joka sopii matkustusmalliksi ja voimme siis siirtyä papu tavaraan myös koulussa. Niin siis pointti oli se, että pari luokkalaistani aluksi naureskeli hommalle, mutta siirtyi toki joumaan kahvia kanssani jo halvemman hinnankin takia. Nyt joululoman jälkeen toinen heistä käveli koululle kahvipussi kourassa. Oli lomilla käynyt ostoksilla jossain "spesiaali" mestassa ja toi nyt maisteltavaa mukanaan. Hänkin siis pienessä ajassa oppinut naittimaan ja maistelemaan juomiaan  ;)

Cafe Art muuten kuuluun omaan "täytyy käydä aina kun käy turussa" listaan. Hyvää kahvia yleensä  :)
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2014, 00:10:06 ap »

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2014, 13:14:16 ip »

Otsikko oli hyvä, mutta itse juttu vaikutti enemmän Starbucksin mainokselta kuin jutulta. Ehkä katson ruskeiden silmälasien läpi, mutta ihan kuin jonkun mausteen ja kermavaahdon lisääminen kahviin olisi hifistelyä.

Luimmeko saman jutun? Hifistelyyn jutussa viittasi lause: "Olen havainnut, että mukaan on tullut niin sanottua hifistelykulttuuria. Laitteilla ja kahvilla hifistellään. Esimerkiksi viikonloppuisin kahvit jauhetaan jopa itse."

Starbucksiin suhtaudutaan minusta jopa vähän nuivasti: "Kun katsoo muualla maailmassa, niin eiväthän nämä niitä huippukahvipaikkoja ole. En myöskään arvosta sitä, että ne ovat ikään kuin pirtelömäistäneet kahvin, eli lisäävät kermavaahtoa ja makusiirappeja. Kahvihan se juttu kuitenkin on, eivät ne lisäkkeet."
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #10 : Tammikuu 11, 2014, 13:45:27 ip »

Noin 30 vuotias hipsteri tamppaili, tamppaili ja tamppaili. Pyöritti, pyöritti ja pyöritti.
Vai että hipsteri ::)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Freddie Freeloader

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #11 : Tammikuu 11, 2014, 13:56:10 ip »

Meinasin tarttua ja todeta, että taitaa kyseinen jannu pyöriä täällä ihan aktiivisesti :D
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #12 : Tammikuu 11, 2014, 15:02:03 ip »

Otsikko oli hyvä, mutta itse juttu vaikutti enemmän Starbucksin mainokselta kuin jutulta. Ehkä katson ruskeiden silmälasien läpi, mutta ihan kuin jonkun mausteen ja kermavaahdon lisääminen kahviin olisi hifistelyä. Sittenhän täytekakkukin on kuivajakkuun verrattuna hifistelyä ;-)

Luimmeko saman jutun? Hifistelyyn jutussa viittasi lause: "Olen havainnut, että mukaan on tullut niin sanottua hifistelykulttuuria. Laitteilla ja kahvilla hifistellään. Esimerkiksi viikonloppuisin kahvit jauhetaan jopa itse."

Starbucksiin suhtaudutaan minusta jopa vähän nuivasti: "Kun katsoo muualla maailmassa, niin eiväthän nämä niitä huippukahvipaikkoja ole. En myöskään arvosta sitä, että ne ovat ikään kuin pirtelömäistäneet kahvin, eli lisäävät kermavaahtoa ja makusiirappeja. Kahvihan se juttu kuitenkin on, eivät ne lisäkkeet."

Ehkä luettin eri jutut, minä luin tämmöisen:)

-kansainvälinen kahvilaketjubrändi houkuttelee asiakkaita kalliin kahvikupin äärelle kauempaakin
-kallis kermavaahtojäähilekahvi saa maksaa maltaita, kunhan pahvimukissa koreilee kansainvälinen keijutunnus.
-hifistelyksi voi kutsua myös vain tiettyjen kahvilaketjujen suosimista. Helsinkiin rantautuneeseen yhdysvaltalaiseen Starbucks-kahvilajättiin tullaan kahville kauempaakin. Näin tekivät vantaalaistytöt Fardausa ja Siham, jotka vierailivat Helsinki-Vantaan lentokentällä ainoastaan Starbucksin vuoksi.
– Teimme tänne luokkaretken yhdeksännellä luokalla, ja sen jälkeen olemme käyneet täällä useamminkin, kertoo kaakaota juova Fardausa.
Ystävä Sihamilla on mukissaan lempijuoma frappuccino caramel.
– Kahvi maistuu täällä erilaiselta kuin muualla, hän perustelee.
-Tytöt myöntävät, että osa kahvilan viehätystä on sen kansainvälisyys ja se, että julkisuuden henkilöt juovat saman ketjun kahvia.


Mitä tulee siihen, että hifistelyä on kahvin itsejauhaminen, niin se on näkökulmakysymys: ennenvanhaan itsepaahto ja -jauhatus oli köyhien juttu, hienommat ihmiset osti moisen palvelun asian osavilta ammattilaisialta ;-}
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #13 : Tammikuu 12, 2014, 00:36:43 ap »


-kallis kermavaahtojäähilekahvi saa maksaa maltaita, kunhan pahvimukissa koreilee kansainvälinen keijutunnus.

Koetko sinä tämän positiiviseksi mainokseksi? Aika vittuilun makua minusta?

Lainaus
-hifistelyksi voi kutsua myös vain tiettyjen kahvilaketjujen suosimista. Helsinkiin rantautuneeseen yhdysvaltalaiseen Starbucks-kahvilajättiin tullaan kahville kauempaakin. Näin tekivät vantaalaistytöt Fardausa ja Siham, jotka vierailivat Helsinki-Vantaan lentokentällä ainoastaan Starbucksin vuoksi.
– Teimme tänne luokkaretken yhdeksännellä luokalla, ja sen jälkeen olemme käyneet täällä useamminkin, kertoo kaakaota juova Fardausa.
Ystävä Sihamilla on mukissaan lempijuoma frappuccino caramel.

Tämänkin koen pottuiluna kun muuten on tehty selväksi silleen implisiittisesti, että se "pirtelöityminen" ei ole hyvä asia.

Lainaus
-Tytöt myöntävät, että osa kahvilan viehätystä on sen kansainvälisyys ja se, että julkisuuden henkilöt juovat saman ketjun kahvia.[/i]

Tämäkin on silkkaa vittuilua starbuksille minusta.

Tein testin. Luetutin tekstin kahdella ei kahvihifistelijällä erikseen. Kysyin sen jälkeen (ilman lunttaamista) millaisen kuvan juttu antoi Starbuksin kahveistä. Molemmat sanoivat eri sanoin että ei kovinkaan hyvää. Toinen piti sitä snobisteisen laaduttomana jutun perustella ja toinen kalliina ja kahvi oli piilotettu turhien hyrpäkkaiden alle.

Kun lukee tuon jutun, niin olen samaa mieltä molempien kanssa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: YLE: Suomalainen kahvikulttuuri pirtelömäistyy
« Vastaus #14 : Tammikuu 12, 2014, 11:29:43 ap »

Tein testin. Luetutin tekstin kahdella ei kahvihifistelijällä erikseen. Kysyin sen jälkeen (ilman lunttaamista) millaisen kuvan juttu antoi Starbuksin kahveistä. Molemmat sanoivat eri sanoin että ei kovinkaan hyvää. Toinen piti sitä snobisteisen laaduttomana jutun perustella ja toinen kalliina ja kahvi oli piilotettu turhien hyrpäkkaiden alle.

Kun lukee tuon jutun, niin olen samaa mieltä molempien kanssa.

Juupa, kahvihifistien mielestä. En edes osannut ajatella että hesari olisi suunnannut jutun semmoisille. Olisit kysynyt hifistien tyttäriltä ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::