Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?  (Luettu 7217 kertaa)

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« : Tammikuu 02, 2014, 13:34:13 ip »

Tänään minulle saapui käytetty Gaggia Evolution, joka toimii ihan hienosti, mutta kahva ja gruppo ovat suhteellisen karseassa kunnossa. Kahvirasvaa on vähän joka paikassa ja puhdistusta tämä selkeästi vaatii. Kävinkin jo kahvikaupassa ostoksilla ja ostin puhdistusainetta, mutta mokasin sen verran, että ostin kalkinpoistoainetta, joka ei tietty auta rasvanpoistossa.

Onko siis jotain kotikonstia, jolla saisi irroitettua/liotettua rasvat portafilteristä ja gruposta vahingoittamatta niitä?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2014, 13:59:19 ip »

Itse olen lilluttanut Cafizassa ja sitruunahapossa. Hyvin lähtee töhnät pois.

Juuri ostetun Pavonin kahva oli karseassa kunnossa. Pikimusta ja lie mitä paakkuja täys. Hapotus ja Cafiza-liuotus teki ihmeitä  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2014, 14:11:59 ip »

Itse olen lilluttanut Cafizassa ja sitruunahapossa. Hyvin lähtee töhnät pois.

Juuri ostetun Pavonin kahva oli karseassa kunnossa. Pikimusta ja lie mitä paakkuja täys. Hapotus ja Cafiza-liuotus teki ihmeitä  :)

Juu! Pitänee hommata tuota Cafizaa, jotta nuo töhnät lähtee. Mietinkin kysymyksellä sitä, että onko jotain konstia liuttaa rasvoja turvallisesti, kun Cafizaa ei juuri nyt ole saatavilla?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2014, 15:12:19 ip »

Eiköhän esmes Puly ajane saman asian: http://www.crema.fi/fi/products/puly/caff.html
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2014, 15:14:26 ip »

Näin on! Juuri kävin hakemassa paikallisesta kahviliikkeestä paketin malttamattomana. Rattoisasti on päivä kulunut putsaillessa. Josko huomenna tulisi vielä uusi tiiviste gruppoon niin pääsisi keittelemään.  8)
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #5 : Tammikuu 02, 2014, 17:58:55 ip »

Tiskikoneaine varmaan tomisi kuumassa vedessä ok.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2014, 21:17:29 ip »

Töissä olen muille tehnyt palveluksen ja putsannut Moccamasterin termoskannuja juurikin konetiskiaineelle laittamalla sitä kannun pohjalle ja sitten vedenkeittimestä kuumaa vettä päällä ja tarpeeksi pitkä liotus (muutama tunti mielelläänn). Hyvin lähtee pinttynyt kahvi ja termarin sisäpuoli kiiltää taas kuin uudessa. Kahvikin maistui kommenttien jälkeen paljon paremmalta, mulle kerrottiin.

Muitakin puhdistusaineita olen myös käyttänyt, mutta tämä silloin kun ei muuta ole ollut käsillä.

(Itse juon Aeropressilla tai toisella keittimellä keittämääni kahvia)
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2014, 10:36:28 ap »

Nyt on Puly Caffilla puhdistettu kaikki roippeet. Hyvin tuntui lähtevän ainakin suurin osa liasta.

Edelleen ongelmana on kuitenkin se, että keittimestä tulee varsinkin yön yli odoteltua hyvinkin sameaa, vaaleaa vettä. Itse epäilin, että on kalkkisaostumista kyse ja juuri parhaillaan puhdistan konetta Pulyn kalkinpoistoaineella. Manuaalissa ehdotettiin aina 15 sekuntia ajettavaksi kerrallaan, jonka jälkeen 20 minuuttia taukoa. Ainakin pitäisi jäädä aikaa aineelle vaikuttaa. Saa nähdä tuleeko puhtaaksi.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Cafizalle tai vastaavalle puhdistusaineelle korviketta?
« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2019, 13:02:29 ip »

Jos jotakuta kiinnostaa, testasin omaa epäilyäni että Cafiza on vaan kallista soodaa. No ainkaan kokkaussoodaa ei ole.
Soodaliuoksen ph 9 ja Cafizan 12. Ei mitään supertieteellistä kun en mitannut ainemääriä. En edes punninnut ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::