Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Italialaisen esson metsästys  (Luettu 15846 kertaa)

Freddie Freeloader

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2013, 14:53:40 ip »

Tais olla nuo saapuneet paketit juurikin Puuvillasta. Tuorepaahtoa ainaskin, sillä paahtopäiväksi oli laitettu 14.8, seuraavana päivänä kun olin pyytänyt hakua.
OT: Kannattaa suhtautua noihin pusseissa oleviin päivämääriin kriittisesti, pussin päivämäärä on yleensä vain pakkauspäivä. Tuo Espresso Italia on sama kuin Espresso Barista viritettynä robustalla. Soittamalla kun tilailee aina seuraavasta paahdosta niin saa mitä haluaa tuoreena, löytyy single origineja paljon enemmän mitä sivut antavat ymmärtää. Puuvillan Tumma vääntyy myös nätisti suht hapokkaaksi essoshotiksi. 21€/kg + opiskelija-alennus pitävät omana vakiona, ei taida halvempaa tuorepaahdettua papua saada tästä maasta? Oma paahtimon buffaukseni oli tässä, menee jo mainostamiseksi.:OT
Kirjattu

u761305

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #16 : Elokuu 20, 2013, 21:29:02 ip »

Tuo esso Italiano näyttää hyvältä ja  crema pitää lusikallisen sokeria sen 10 sekuntia. Jos kerran makukin on tuhti, tumma, pehmeä ja hapot nolla niin tuota on pakko kokeilla. Myös voisi yrittää tiirailla niitä Lavazza espresso cremoso paketin päivämääriä
Kirjattu

noisette

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #17 : Elokuu 21, 2013, 08:05:17 ap »

Saakos muuten tuota Moak Special Bar kahvia ja yleensäkin Moakin kahveja jostain pienempinä paketteina kun tuolla Cremassa on vain 1 kg paketeissa. Olen vältellyt isoja pakkauskokoja kun olen perheessä ainut esson juoja niin ovat vähän turhan tyyriitä kokeilukahveiksi

En ole koskaan nähnyt Moakin kahveja muissa kuin kilon pusseissa. Kaffecentralen myy niitä myös irtona, mutta se taas vaatii käyntiä Helsingissä.

Monterivan kahveja on puolen kilon pusseissa. Oma suosikkini on ollut Conquesta, mutta olisikohan Marche enemmä sellaista, mitä etsit?
Kirjattu

u761305

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2013, 20:09:33 ip »

Kuten mainitsin nyt lähellä Lidliä asuvat voivat koittaa: Lavazzaa tarjouksessa par-aikaa. Espresso Cremoso, 30% arabica + 70% on nyt maistissa ja täytyy sanoa että odotuksia paljo parempaa tästä on saanut. Ed.kerralla koitin sitä toista, Crema e Aroma, mutten ollut kovin innoissani.
Kävin itsekin hakemassa Lidlistä tuon kilon pussin Lavazzan Espresso Cremosoa. Viimeinen myyntipäivä 30.06.2015
Ja nyt täytyy sanoa että olen TODELLA YLLÄTTYNYT !!! 
Valuttelin ensin tuplan entisillä vanhentuneiden papujen myllyasetuksilla ja siitä tuli aika ristretto mutta erittäin maukas, paksu, pehmeä ja tietenkin vahva.
Ja ei muuta kun kahvit napaan, napsu löysemmälle myllyä ja uusi tupla kuppiin. Nyt annoksesta tuli juuri oikean kokoinen mielestäni. Valutusaika 22 sek.
Täysi kahvilusikallinen sokeria taas creman päälle eikä tälläkään kertaa meinannut upota läpi. Maku taas mielestäni loistava tosin edellinen oli vieläkin parempi vai olinko vain ollut niin innoissani, en tiedä. Jokatapauksessa nyt tekemäni kahvit ovat jo vaatimustasollani joten olen iloinen ja innoissani.
Tähän asti olen tilannut kalliita kahveja ympäri maailman ja nyt menen Lidliin ostamaan kahvia hintaan 10€/kg ja saan lähes parhaat tekemäni kahvit helpolla ja toistettavasti. Voi olla ettei oma makumaailmani ole sitten niin hienostunut kuin kalliimmat kahvit edellyttävät mutta nämä juuri tekemäni ovat sen suuntaisia mitä olen jo kauan metsästänyt ja muistiini perustuen aika lailla samanlaisia mitä olen saanut Italiassa.
Tämä heppu on nyt tyytyväinen ainakin niin kauan kuin tuossa "säkissä" papuja riittää
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #19 : Elokuu 22, 2013, 21:05:15 ip »

Juu, ihan sama yllätys itselläkin, varsinkin kun ei ole ensimmäinen pussi Lidlistä, eikä ensimmäinen pussi Lavazzaa...

Jos jokin on ennallaan, on Lavazzan tyrnä kofeiiniannos. Ihan toisella tavalla pistää ahistamaan muutaman shotin jälkeen kuin nuo arabicat jota yleensä lipittääpi. Jännä juttu kun ei se määrä nyt kovin paljon suurempi pitäisi olla...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

u761305

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #20 : Elokuu 22, 2013, 21:13:33 ip »

Juu, ihan sama yllätys itselläkin, varsinkin kun ei ole ensimmäinen pussi Lidlistä, eikä ensimmäinen pussi Lavazzaa...

Jos jokin on ennallaan, on Lavazzan tyrnä kofeiiniannos. Ihan toisella tavalla pistää ahistamaan muutaman shotin jälkeen kuin nuo arabicat jota yleensä lipittääpi. Jännä juttu kun ei se määrä nyt kovin paljon suurempi pitäisi olla...
Olikos ensimmäinen kerta kun ostit Espresso Cremosoa ja yllätyit kahvista vai oletko ostanut samaa kahvia mutta laatu tai ikä vaihdellut
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #21 : Elokuu 22, 2013, 23:36:42 ip »

Olikos ensimmäinen kerta kun ostit Espresso Cremosoa ja yllätyit kahvista vai oletko ostanut samaa kahvia mutta laatu tai ikä vaihdellut

Oli 1. kerta, ostin viimeksi sitä toista, Crema e Aroma, siinä kun oli robustaa vähemmän.

Crema e Aroma robustapitoisuus vaihtelee netti"tiedossa", joten varma en ole, nämä pitoisuudet löysin:
 
40% arabica and 60% robusta
50% Arabica, 50% Robusta
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #22 : Elokuu 23, 2013, 08:53:16 ap »

Juu, ihan sama yllätys itselläkin, varsinkin kun ei ole ensimmäinen pussi Lidlistä, eikä ensimmäinen pussi Lavazzaa...

Jos jokin on ennallaan, on Lavazzan tyrnä kofeiiniannos. Ihan toisella tavalla pistää ahistamaan muutaman shotin jälkeen kuin nuo arabicat jota yleensä lipittääpi. Jännä juttu kun ei se määrä nyt kovin paljon suurempi pitäisi olla...

Kyllähän sitä kofeiinia helposti on tuplasti enemmän suuren robustapitoisuuden takia ja jos tämä ei ole bs. italialaista kärvennyspaahtoa, niin kofeiinia on pavuissa aika hyvin vielä jäljellä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Pikapaine

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #23 : Elokuu 24, 2013, 20:12:13 ip »

Olen kahteen otteeseen tilannut Kaffan Barista Blend espressoa jossa robustan osuus 70% Siitä tulee aika hyvää.
Nyt tuli ostettua tällainen: Kaffan Barista Blend Espresso 80/20 250g. EAN: 6430040250266 €7,90 Stockmann
Papu on hyvin vaaleaa ja kuivaa (paahdon sanoisin olevan vaalean ja keskipaahtoisen väliltä).

Papujen sekoitussuhde: [20%] rupua ja [80%] arabicaa

Paahtotaso: Medium (Kaffa Roasteryn asteikko: 4/5)

  • Rasvavaahtoa, eli kremaa tuli hyvin paksu kerros 50ml uutolla.
  • Maku on hyvin kitkerä sekä huomattavissa palaneen sivumaku.
  • Muistuttaa enemmän maultaan suodatinkahvia, kuin espressoa.
  • Maku ei potkaise, mutta kirpaisee.
  • Voimakas savun sivumaku.

Loppukommentit:
Itse pidän vahvemmasta mausta ja vähemmän kitkerästä, eli ns. matalahappoisista.
Tätä espressolajiketta suosittelen sellaiselle, joka on tottunut juomaan suodatinkahvia.
Valmistaessa ei tullut juuri ollenkaan kahvin tuoksua. Tein testiksi useamman kupillisen. Ja tämän lisäksi vertailin tutulla kahvilla (saksalaisella, Eduscho Gala Espresso), josta tuli vahva kahvin tuoksu ilmaan, joten kahvikoneessa ei ainakaan ole vikaa.
Palaneen sivumausta sen verran, että vaimokekin huomautti, että "miksi täällä haisee joku savu?". Itse en kyllä haistanut mitään savua ilmassa, vaan ainoastaan maistoin sen kahvissa. :D Tarkistin vielä kahvimyllyn ja siellä ei palanut haise muuten kuin itse pavut haisevat ns palaneelle. Testasin vielä suoraan papupussista ja sama savun maku/haju on havaittavissa mm kun pureskelee papuja. Pussissa lukee: Paahdettu: 22.08.2013, Paahtaja: Michael Akins
Kirjattu
Krups XP7220, De'Longhi EC155

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #24 : Elokuu 24, 2013, 21:56:31 ip »

tuo on liian tuoretta varsinkin espressokäyttöön. leppuuta sitä viikonpäivät. het paahdon jälkeen tuppaa pavuissa maistumaan haistumaan savua.
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #25 : Elokuu 24, 2013, 23:36:00 ip »

Meillä on tällä hetkellä käytössä kaffan 80/20 joka on paahdettu 19.8. Maku on oikein hyvä. Tummaa suklaata ja muskottia sekä muuta mausteisuutta. Ongelma ei välttämättä ole pavussa.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #26 : Elokuu 25, 2013, 11:14:32 ap »

Juu onhan tuo liian tuoretta juotavaksi vielä. Kyllä se hyväksi vielä muuttuu!
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Italialaisen esson metsästys
« Vastaus #27 : Elokuu 26, 2013, 11:08:17 ap »

Itse pidän vahvemmasta mausta ja vähemmän kitkerästä, eli ns. matalahappoisista.

Nyt tarkkana näiden termien kanssa. Kahvissa on usein happamuutta, samoin karvautta (oletan, että puhekielessä usein karvaus=kitkeryys). Nämä kaksi ovat täysautomaatin kannalta katsottuna ikään kuin toistensa vastakohtia. Siis mitä? Tärkein neuvo, mitä olen kuunaan päivänä saanut, on akallion muinoin muotoilema: "alhaisempi uuttolämpötila korostaa happamuutta, korkeampi uuttolämpötila korostaa karvautta".

Uuttolämpötila on yksi harvoista asioista, joita sinäkin Krupsin käyttäjänä voit säätää. Siten tätä säätömahdollisuutta kannattaa harjoitella. Jos papu on yhtäaikaa sekä liian hapan että liian karvas, se ei sovi koneelle. Ja sillä siisti. Useimmitenhan ongelma on, että papu antaa kahvia, jossa "body" on hyvin ohut, maku vetinen. Tai sitten sen vetisyyden asemesta liian hapan tai liian karvas, harvoin molempia.
Kirjattu