Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?  (Luettu 6920 kertaa)

t-ph

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« : Heinäkuu 01, 2013, 11:27:37 ap »

Aikeenani on aloittaa kotona espresson pienimuotoinen valmistus. Rahaa en ole laittamassa nyt kuin noin 50 euroa käytettyyn laitteeseen.

Huuto netissä olen bongannut asuinpaikkani läheltä seuraavat keittimet: krups espressoa salo xp4000 ja delonghi ec155. Ensin mainittu on thermoblock keitin ja toisessa pieni boileri. Kumpi olisi parempi hankinta? Ja tiedän, että enemmän rahaa laittamalla saisi parempaa. Aikomus kuitenkin on aloittaa halvalla ja kohta ostaa mylly niin voisi jauhaa pavut itse.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2013, 12:02:07 ip »

Budjetti ei jätä mielikuvitukselle paljon varaa, ja noita kahta vilkaisin googlella nopeasti.
Krupsia kauppasivat mm. Cremassa, ja mitä sieltä katselin, niin juuri tuon viidenkympin arvoinen. Tasaisia shotteja sillä voi olla vaikea alkuun saada, varsinkaan ilman myllyä on espressosta puhuminen niillä rajoilla et täyttyykö sen kriteerit.
Delonghi näytti youtube pätkässä hurjalta (painekahvoineen kaikkineen), ja varsinkin maidonvaahdotuksesta ei probaristakaan tule selvitymään puhtain paperein.

Itse näistä kahdesta ottaisin Krupsin, ihan fiilispohjalta, ja saahan sitä toki päivitettyä sitten parempaan ajan saatossa.

Sit se toinen vastaus... Sijoittais vaikka alkuun aeropressiin, ja säästäis vähän enempi, niin ei tulis paha mieli ja jäis hieno harrastus huonoihin välineihin.
Tai aeropressin sijaan vaikka kapselikone (muut, nyt ei hifistellä), jos espressoa tai maitopohjaisia haluaa kuitenkin juoda.
Tämä vastaus ei varmaan se mieluisa, mut suoraan sydämestä ;)

Kirjoittele toki, miten harrastus lähtee käyntiin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

t-ph

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2014, 21:32:58 ip »

Ostin tuollaisen krupsin Heinäkuussa, ja nyt se on palvellut loistavasti tahdilla 2-3 tuplaespressoa + maidonvaahdotus kerran päivässä vaimon cappuccinoon.

Myllynä toimii Wilfan CGR-1 hienoimmalla jauhatusasteella.

Yhdistelmällä teen mielestäni varsin kelvollista espressoa ( hakaa töissä käytössä olevan martello kapselikoneen sekä kaverilla olevan Krupsin automaattisen espressokeittimen).

Sihdin olen vaihtanut paineistetusta paineistamattomaksi, ja se mielestäni paransi huomattavasti tuotosta.

Kokonaisuutena olen todella tyytyväinen. Maidon vaahdotuskyky on ainoa, joka aiheuttaa kiukkua. Sitä höyryä kun ei oikein kunnolla tahdo tulla. Mutta sitten kun hommaan sen boilerillisen keittimen, niin kyllä lähtee. Tätäkin uskalla aloittelijalle suositella halvaksi investoinniksi, etenkin jos hommaa myllyn jolla tuoretta kahvia jauhaa.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2014, 08:55:26 ap »


Myllynä toimii Wilfan CGR-1 hienoimmalla jauhatusasteella.

Sihdin olen vaihtanut paineistetusta paineistamattomaksi, ja se mielestäni paransi huomattavasti tuotosta.

Kuinka pitkään yksi (tai tupla) shotti valuu hienoimmalla jauhatuksella?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2014, 09:00:29 ap »

Koskettavatko myllyn terät jo toisiaan tai oletko ajatellut modata myllyä niin että saisit karkeutta vieläkin hienommalle?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

t-ph

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #5 : Helmikuu 05, 2014, 11:12:29 ap »

Kuinka pitkään yksi (tai tupla) shotti valuu hienoimmalla jauhatuksella?

Tamppauksesta riippuen tupla (joita pelkästään teen) valuu 15-30 sekuntia ensimmäisestä tipasta siihen, että kupissa on noin 60 ml kahvia.
Kirjattu

t-ph

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2014, 11:13:06 ap »

Koskettavatko myllyn terät jo toisiaan tai oletko ajatellut modata myllyä niin että saisit karkeutta vieläkin hienommalle?

En ole vielä modannut konetta, toistaiseksi olen tyytyväinen sen tuottamaan purun hienouteen.
Kirjattu

t-ph

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Halpa keitin : Thermoblock vai boileri?
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2014, 11:28:20 ap »

Noni, nyt se sitten sanoi itsensä irti. Aina kun tekee espressoa, niin tamppauksesta riippumatta jostain vesi pääsee grupon ohi ja valuu pihalle. Samaan aikaan toki tulee myös espressoa. Grupon tiiviste vaihdettu, eikä auttanut :(
Kirjattu