Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Nakukahva roiskii  (Luettu 15000 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #15 : Huhtikuu 19, 2013, 14:56:30 ip »

Itselläni tuntuu olevan yleinen ongelma uuton loppupää. Tai noh, johonkin 15 sekuntiin asti uutto menee hyvin, kakku ilmeisesti halkeaa ja loppupää valuu liian nopeasti vaaleana norona. Joskus myös sihtiin ilmestyy semmoinen kartiomallinen "ilmakupla" tuohon uuton loppupäähän ja sitä kautta loppu on liian nopea. Voi kun jaksaisi näitä joskus kuvata.

Ihan samaa käy täällä.

Tarkemmin sanoen minulla esiintyy valumassa oheisten kuvien mukaiset muodot: noro (normaalia), kartio (uutto menee pitkäksi) ja pallokartio (uutto meni pitkäksi).






Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #16 : Huhtikuu 19, 2013, 15:16:25 ip »

Jep, tutulta näyttää. Tuo alimmaisen kuvan ilmiö tapahtuu turhan usein... mistähän mahtaa johtua?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #17 : Huhtikuu 19, 2013, 15:22:15 ip »

Eikös tuo viimeinen ole enimmäkseen vain liian pitkäksi venynyt uutto?

Se että uutto muuttuu yhtäkkiä vaaleaksi noroksi voi johtua myös liian suuresta annoksesta. Joku kokeneempi tuolla ameriikan palstoilla kertoi huomanneensa tuollaista.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #18 : Huhtikuu 19, 2013, 16:17:18 ip »

Tuo alimmaisen kuvan ilmiö tapahtuu turhan usein... mistähän mahtaa johtua?

Kuvassa siis tarkoituksella liian pitkälle viety uuttotapahtuma. Uuttosuhdetta ei tullut kirjattua muistiin mutta jossain jossain lungon paikkeilla tuo varmaan oli.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #19 : Huhtikuu 19, 2013, 17:43:05 ip »

Se että uutto muuttuu yhtäkkiä vaaleaksi noroksi voi johtua myös liian suuresta annoksesta. Joku kokeneempi tuolla ameriikan palstoilla kertoi huomanneensa tuollaista.

Tämä on myös minun kokemusperäinen havaintoni ollut. Tai siis tarkkaan ottaen niin, että kun papu on vähän turhan vanhaa, niin sen saa annoskokoa kasvattamalla uuttumaan aluksi nätin näköisesti, mutta uutto sitten helposti vaalenee hyvin nopeasti. Lopputulos on yleensä ihan ok, mutta ei tuoreen pavun vertainen ollenkaan.

Minä en ole oppinut pitämään noita uuton loppuvaiheen tapahtumia mitenkään oleellisina lopputuloksen kannalta. Mikä teidän kokemuksenne on, näkyvätkö nuo ongelmat myös kupissa?

Lähinnä siis ajattelen, että loppupään vaalenemiset kertovat pavun iästä, johon ei kauhean paljon voi vaikuttaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #20 : Huhtikuu 19, 2013, 18:06:26 ip »

Löytyisikö referenssiksi jostain mahdollisimman onnistuneen näköinen nakukahvauuttovideo?

Katsos vaikka tämä:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Aqs13fZQzug[/youtube]

Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #21 : Huhtikuu 19, 2013, 19:29:36 ip »

Lähinnä siis ajattelen, että loppupään vaalenemiset kertovat pavun iästä, johon ei kauhean paljon voi vaikuttaa.

Oli papu sitten bulkimpaa markettikamaa, tai sitten kunnon tuoretta pienpaahtimopapua, niin tuo kakun hajoaminen uuton keskivaiheessa on täällä yleinen ongelma. Ei viitsisi oikein 15 sekunnin jälkeen uuttoja vielä katkaista  :).
Robustablendeillä uutot onnistuu toki paremmin ja tiikeriraitaa tulee yleensä loputtomiin. Weissaaminen auttaa joskus. Suurilla (20 g->) annoksilla homman saa sujumaan paremmin, mutta hapokkaat espressot menevät sitten jo sitruunamehuksi tuollaisilla purumäärillä. Toisalta, äsken uutin 2 espressoa, joista jälkimmäinen oli erittäin hyvä ja uuttuikin nätisti  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #22 : Huhtikuu 19, 2013, 20:54:24 ip »

Katsos vaikka tämä:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Aqs13fZQzug[/youtube]

Juu nyt mennään varmaan sinne henkilökohtaisten mielipiteiden puolelle. Yleensä kun saan tuon kaltaisen valuman, jota siis pidän liian hitaana, ei kuppiin päätyvä lopputulos ole usein minulle mieluinen. Tällöin väännän jauhatusta hieman karkeammaksi. Visuaalisestihan tuo on hyvin tasaisen näköinen uuttotapahtuma, tasaisempi kuin minulla yleensä.

Hyvä video siis.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #23 : Huhtikuu 22, 2013, 09:44:37 ap »

Juu nyt mennään varmaan sinne henkilökohtaisten mielipiteiden puolelle. Yleensä kun saan tuon kaltaisen valuman, jota siis pidän liian hitaana, ei kuppiin päätyvä lopputulos ole usein minulle mieluinen. Tällöin väännän jauhatusta hieman karkeammaksi. Visuaalisestihan tuo on hyvin tasaisen näköinen uuttotapahtuma, tasaisempi kuin minulla yleensä.

Täysin samat ajatukset. Jos itse näkisin tuollaisen uuton kotona, niin olisin vaikuttunut esteettisestä kokemuksesta, mutta odottaisin kupista jotain epäoptimaalista. Toki rotaatio-E61 kotona ei ole ihan vertailukelpoinen Silviaan uuttopaineen kehittymisen suhteen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #24 : Huhtikuu 22, 2013, 16:54:02 ip »

Jos itse näkisin tuollaisen uuton kotona, niin olisin vaikuttunut esteettisestä kokemuksesta, mutta odottaisin kupista jotain epäoptimaalista.

Eli et tykkää ristretoista?

Niin, tuon videon tarkoitus oli lähinnä näyttää esimerkki mahdollisimman vähän kanavoivasta shotista. Sillä samaa mieltä olen kuin migu - se aiempi esimerkki kanavoi ja paljon - heti 12s uuton alun jälkeen (eli noin 14s videossa) alkaa puskemaan reunoilta selvästi nopeampaa vauhtia, samalla kun keskusta on juuri ja juuri pääsemässä mukaan ja 4s tästä on meno ja aika vallatonta.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #25 : Huhtikuu 23, 2013, 00:15:38 ap »

Eli et tykkää ristretoista?

En ainakaan sellaisista ristretoista, joka valuisi videon tavalla omasta koneesta. Tai tykkäisin kyllä, mutta ihan optimissa ei oltaisi. Silviasta en sitten osaa sanoa, oltiinko optimissa vai sen lähistöllä.

Yleisemmin ajateltuna oma maku on ehkä hieman enemmän pehmeän suuntaan kuin keskimääräinen. Laadukkaissa kotimaisissa kahviloissa juodut shotit ovat keskimäärin tiukempia ja vähemmän makeita, kuin mitä itse pitää sopivimpana. Mutta ero on siis niin pieni, että sen olemassaolo on ylipäänsä vähän kyseenalaista.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

nes1909

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #26 : Toukokuu 29, 2013, 16:05:04 ip »

Heipä hei.

Heti alkuun kerrotaakoon että käytössä laitteina n. vuoden vanha Rocky + kuukauden vanha Oscar.

Kauheita ongelmia nyt ollu tuon nakukahvan roiskumisen kanssa. Nykyään lähes vakiokaava on, että uuton alussa kuuluu suht voimakas pihahdus, ja (kirkasta) vettä sekä vesihöyryä pääsee kovalla paineella jostain kahvan reunamilta. Sen jälkeen lähtee kahvia tippumaan, ja viimeistään jossain puolivälin paikkeilla lähtee sitten roiskumaan kahvia nakun reunoilta. Kakkua tarkastellessa näkyy välillä reunalla ihan selkeitä kanavointijälkiä, välillä about 1/3 matkalla reunasta, välillä taas reunoilla ei näy mitään, kakun keskipaikkeilla ehkä saattais olla pieni kolonen (josta en kyllä ole varma onko kanavointijälki vai ei).

Kakku on välillä märkä ja välillä kuivahko ruuvin jäljen kera.

Annostelussa olen kokeillut paria eri variaatiota: olen laskenut purut suoraan filtteriin, kahvaa samalla kallistellen, sekoitellut viinipullonkorkki & neula -sekoittimella ja lopuksi tasoitellut pinnan pankkikortilla. Olen myös kokeillut jugurttipurkkia (purkki "uppoaa" noin 3-4mm filtterin reunan alapuolelle), ja sekoitellut ja tasoitellut taas em. keinoin.

Sitten olen myös laskenut purut pieneen kippoon, siinä sekoitellut ja lusikoinut siitä sitte filtteriin.

Ei vaan auta. Välillä olen miettinyt että tulisko tuo alun kirkas vesipurskahdus kahvan sivusta ja että olisiko siten kyseessä tiivisteen vaihto? Mutta kone on tosin ollut käytössä vasta vapusta asti, tahdilla 3 shottia päivä, niin kaipa sen pitäis periaatteessa kauemmin kestää? Eikä se tiiviste kai vaikuta tuohon reunakanavointiin kuitenkaan...Mutta mutta, toisaalta käytettäessä "perinteistä" kahvaa (=ei naku), niin siinä uuton alussa tulee silti jostain aina muutama vesipisara jostain sieltä kahvan reunamilta.

Kylläpä menee hermot, huh huh...

Nimim. Epätoivoa ilmassa.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #27 : Toukokuu 30, 2013, 08:38:28 ap »

Puruilla täytetystä sihdistä ei taida saada oikein mitenkään kirkasta vettä, joten vuoto lienee tiivistepuolella ja se vaatinee välitöntä huoltoa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

nes1909

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #28 : Toukokuu 30, 2013, 09:14:08 ap »

Mukana tui pari tiivistettä joten täytyypä kokeilla tänään vaihtaa...

EDIT:

Ja näinhän se tuntuis ratkaisseen ongelman. Jotenkin tuntu vaan jännältä että kuukauden jälkeen jo ois tiivisteen vaihto edessä (etenkään omalla päivittäistahdilla), kun lukenut monesti että n.6kk ois tyypillisempi ajanjakso. Noh, ehkäpä se selittää miksi Elektros laittaa laitteen mukaan "lahjana" ylimääräisen tiivisteen koneen mukana tulleen vaihtotiivisteen lisäksi :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2013, 13:25:39 ip kirjoittanut nes1909 »
Kirjattu

jm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54
Vs: Nakukahva roiskii
« Vastaus #29 : Toukokuu 30, 2013, 13:25:00 ip »

Ihan checklistinä: Sihdin reunat puhtaat? Grupon tiivisteestä rassattu purujäämät pois? Kahva tarpeeksi kireällä uuton aikana?
Tai voisiko tuossa olla syynä esmes se, että hx:ssä on vaan liian kuumaa vettä, joka ulostullessa höyrystyy ja aiheuttaa tuon pärskimisen sihdin ja tiivisteen välistä? Eli jos valuttaa ennen kahvan kiinnikiertämistä suhinavedet pois, ja kattoo pärskiikö silti.
Kirjattu