Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???  (Luettu 18795 kertaa)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #15 : Huhtikuu 15, 2013, 22:28:23 ip »

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #16 : Huhtikuu 15, 2013, 22:31:20 ip »

Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #17 : Huhtikuu 16, 2013, 08:05:45 ap »

Jos tälläinen nöösi kantaisi kanssa kortensa kekoon.

Mä suosittelisin ensisijaisesti että koitat käydä maistamassa jossain kunnon kahvilassa jotain tuollaista hapokkaampaa espressoa/ristrettoa ensin. Esim. helsingissä cafetoria, kaffaroastery, J&N, kaffecentralen ja la torrefazione ovat toimittaneet hyvää juomista. KC ja J&N parasta tähän mennessä. Näin sinulle muodostuisi parempi käsitys siitä miltä se voi oikeasti maistua ja mitä tulisi tavoitella. Alussa siinä uutossa voi mennä niin moni asia pieleen että helposti tulee kuviteltua onnistuneensa vaikka ei olisi vielä lähelläkään. Kaikella kunnioituksella, musta tuntuu että sulla on vielä aika pitkä matka edessä ja monta ahaa-elämystä edessä. Tietty nöyryys alussa on ihan paikallaan. Kuten muut ovat jo sanoneet: uuta se 18,5/29g ensin ja kerro miltä se maistui. Kolikkotestillä voi kokeilla paljon kahvaan menee puruja jos tuo 18,5g on liikaa.

Yksi asia mitä täällä ei hirveästi mielestäni painoteta on riittävän aikainen katkaisu uutossa. Monasti annetaan ohjeita että xx/xx g ja 27s, mutta tosiasiassa viimeiset sekunnit voivat olla yliuuttuneita ja turhaan pilata muuten kelvollista juomaa. Niinpä uutto kannattaa opetalla katkaisemaan värin perusteella, koska se indikoi hyvin missä vaiheessa uutto on menossa. Kovin aikainen vaalentuminen uutossa mahdollisesti idikoi myös ongelman olemassa olosta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 09:51:05 ap kirjoittanut koomikko »
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #18 : Huhtikuu 16, 2013, 09:27:34 ap »

Ja tällainen markettikeitin mies uskaltaa myös kommentoida.

Lainaus käyttäjältä: koomikko
- koitat käydä maistamassa jossain kunnon kahvilassa jotain tuollaista hapokkaampaa espressoa/ristrettoa - - Alussa siinä uutossa voi mennä niin moni asia pieleen että helposti tulee kuviteltua onnistuneensa vaikka ei olisi vielä lähelläkään.

Tämä on hyvä vinkki kaikille aloittelijoille. Toki osa on tuon vaiheen jälkeen koettamassa kotiin samaa makumaailmaa ja tullut siksi vehkeet hommanneeksi....

Mutta kuitenkin, valmiistaakseen hyvää espressoa tulee tietää mitä tavoittelee. Mutta tämä näin yleisenä huomiona, ketjun aloittajan tietotasosta en väitä mitään.

Lainaus
Yksi asia mitä täällä ei hirveästi mielestäni painoteta on riittävän aikainen katkaisu uutossa. - - uutto kannattaa opetalla katkaisemaan värin perusteella, koska se indikoi hyvin missä vaiheessa uutto on menossa. Kovin aikainen vaalentuminen uutossa indikoi myös ongelman olemassa olosta.

Aamen! Aivan samaa mieltä. Jos uutto alkaa vaaleta ennen kuin juoma on valmis, miksi pilata muuten hyvää juomaa - katkaise uutto. Sitten vaan sorvaamaan säätöjä kohdilleen, että saa uuttoajan täyteen. Viimeksi eilen katkaisin uuton jo 20 sekunnissa ja sain pelastettua juoman jonkinlaiseen kuntoon. Halvalla keittimellä näitä juttuja joutuu seuraamaan jatkuvasti. Kun uutto on sitten kohdallaan on maku ihan toista, vaikka markettikeitin aina loiventaa jotakin sieltä makumaailmasta pois.

Joka tapauksessa juon keskitasoista kahvilaa parempaa espressoa jatkuvasti, mutta noiden kunnon tasosta jään omillani aina kauas.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 09:33:10 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #19 : Huhtikuu 16, 2013, 09:33:50 ap »

Onkos tämä 7.1 Espresso vielä se Kebado Dara -pavuista tehty? Muistaakseni oli aika hapokas ja shotti piti saada hyvin kohdilleen ettei mennyt liian hapokkaaksi. Aloittelijalle (?) voi olla kyllä haastava saada toimimaan, etenkin jos on tottunut juomaan noita italo-tyyppisiä espressoja. Maultaan kaksi täysin eri maailmaa, vaikka ovatkin espressoja molemmat.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2013, 10:08:19 ap »

Kuvaus vastaa kyl tätä Chiri Co-op ja San Francisco blendiä.
tiedä toimiiko tää linkki kauan, tai ollenkaan. Mut tästä ja nuolilla.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #21 : Huhtikuu 16, 2013, 10:18:54 ap »

Jopa on tullut vastauksia ja hyviä neuvoja roppakaupalla.
En anna lisää ohjeita, varmaan olet yrittänyt kaikki kokeiltavissa olevat temput.
Luulenpa vaan, että joukkoomme on liittynyt samanlainen kahvinjuoja, kuin minä olen. Minulle nämä tämän päiväiset supertrendikkäät marjaisat ihmekahvit eivät maistu, vaikka ne olisi tehty kuinka hyvin.
Makuja nyt vaan on erilaisia. Ja maistajia. Tuossa taannoin tilasin Hasbeanilta "parasta espressoa ikinä?"
Itse en kuvaillut sen makua metalliseksi, vaan kalan mauksi. Voi olla, että puhumme samasta, tai ainakin saman suuntaisesta mausta.
Nyt, kun mainitsit tuolla alussa tuon Rotondan, niin voin kertoa, että minulla on sitä aina kaapissa. Se on melko, tai siis aivan särmätöntä maultaan. Hyvin usein sekoitan tuollaiset supertrendikkäät siten, että laitan sekaan puolet Rotondaa ja hävitän näin tuon muodikkuuden kahvista pois.

Käypäs tosiaan maistelemassa essoja noissa mainituissa huippukahviloissa. Luulen, että et tykkää heidänkään tuotoksistaan.... Minä en ainakaan. Ja sehän onkin sitten justiin se "makuasia".

Onnea yrityksiin.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2013, 10:27:27 ap »

Kuvaus vastaa kyl tätä Chiri Co-op ja San Francisco blendiä.
tiedä toimiiko tää linkki kauan, tai ollenkaan. Mut tästä ja nuolilla.

Äh joo, sekoilin kun katselin sattumalta Verkkokauppa.comin valikoimaa ja siellä myydään vieläkin 7.1 -espressoa.
Itse olen tätä "Special Roast Espressoa" -maistanut myös pussillisen ja hyvää oli. Eikä mielestäni tarvinnut ihan millilleen säätää toimiakseen.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2013, 10:36:37 ap »

Käypäs tosiaan maistelemassa essoja noissa mainituissa huippukahviloissa. Luulen, että et tykkää heidänkään tuotoksistaan.... Minä en ainakaan. Ja sehän onkin sitten justiin se "makuasia".

Unohdin vielä mainita Good Life Coffeen. Mutta varsinainen asia oli se, että monessa noista paikoista voi valita parista eri pavusta. Monesti näissä paremmissa paikoissa on paria eri papua myllyissä. Toinen on monesti tummempipaahtoinen ja robustapitoisempi maitopohjaisiin juomiin. Sitä kannattaa vaikka verrata suoraan tuollaiseen hapokkaampaan papuun. Ja kysellä kannattaa, monesti kertovat mielellään millä reseptillä esso on tehty.
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2013, 10:55:36 ap »

Laitetaanpa tähän  vielä pikku stoori 'ei niin hyvästä kahvila espressosta'.

Kävin Tapiolan stokkalla hakemassa tuoreita kaffan papuja ja huomasin että aschanin kahvilassa oli Nuova Simonellin 3-kahvainen keitin. Ajattelin että pakko kai se on lähikuppila kokeilla vaikka minulla omat epäilykseni olikin. Katselin listaa tovin. Siellä oli essoa, ristrettoa, americanoa, lattea ja capua, joten tuntui että siellä ehkä sittenkin tiedetään mitä tehdään. Kysyin mitä papua heillä oli myllyssä. "En mä tiedä, se tulee meidän omalta paahtimolta." Sitten kysyin no miltä se espresso maistuu. "Aika hapokasta." En enää kehdannut luikkia pois vaan päätin silti testaa yhden ristreton.

Tyttö kävi toimeen ja puuhasi aikansa. Valutti toisen puoliskon pois ja toisen kuppiini. Sain noin 40ml kokoisen juoman eteeni. Maku oli tumma, kitkerä ja suutuntuma hyvin laiha. Eipähän tarvinnut ottaa toista hörppyä. Muita asiakkaita ei ollut, joten annoin kohteliaasti palautetta. Tyttö kertoi että he eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta laitteen käyttöön tai espresson valmistukseen. Itse on pitänyt opetella. Olin aika pöyristynyt. Kahvilassa myydään kovalla hinnalla juomia joita ei oikeasti osata valmistaa. Pitäisi varmaan kehittää Suomeen joku sertifointi järjestelmä, jotta saavat käyttää juomissaan noita alkuperäisiä nimiä.

Lopulta suosittelin tälle 'baristan alulle' että käy keskustassa maistelemassa noissa yllämainituissa paikoissa vähän kahvia jotta tietää mihin pitäisi pyrkiä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 16:26:20 ip kirjoittanut koomikko »
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2013, 15:41:02 ip »

Aschanin kahvilan tyttö voisi vaatia firmalta kurssien järjestämistä henkilöstölleen.
Kuten usein on mainittu, on oman kahvin paraneminen toisaalta ikäväa: siinä kahviloiden kahvi huononee kovaa vauhtia. Jos oma kahvihammas suuntautuu italialaistyypiseen kahviin, sitä voinee pitää hyvänä juttuna, onhan nämä kahvit helpommin saatavissa ja usein halvempaa kuin täysarabicat.
Tämä termi "metallinen maku" säikäytti minut; itselläni se tarkoitti sitä, että on tullut syötyä pinjansiemeniä. Enkä muuten syö enää.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #26 : Marraskuu 11, 2014, 17:33:34 ip »

Tuo tännekin ketjuun laitettu taulukko on kyllä vain yksi näkemys aiheesta. Se ei ole yhtään sen oikeampi näkemys kuin vanhan koulukunnan italialainenkaan näkemys.

Omien tutkimusten mukaan vanha Italonäkemys, että noin 14-16g papua ja 45-55g valmista espressoa on normi espresso on vallan hyvä näkemys silloin kun on kyseessä perinteinen espressopaahto ja mieluusti vielä robustaa seassa  +30%.

Tuo tännekin laitetun taulukon uuttosuhde, että 16g papua ja siitä uutetaan 32g  taas sopii omien tutkailujen mukaan useimmin vähän vaaleimmille paahdoille ja 100 arabica sekoituksille.

Jos taas haluaa tehdä sellaisen testin, että montako grammaa ammatti barista tiputtaa tuplaan, niin sanoisin, että 99% ammattibaristoista tiputtaa tuplaan kyllä sen 45-55g kahvia. Se taas olisi tuon taulukon mukaan jo pitkä. Kumpi sitten on väärässä tuhannet ammatti kahvintiputtajat vai tuo taulukon tekijä. Mielestäni taulukon tekijä on väärässä. Se taas ei tarkoita sitä, etteikö 16 g pavuista 32g valmista olisi hyvän makuinen. On se monesti vallan hyvä jostain 100% arabicasta.

Minulla ei ole hajuakaan olenko maailmalla tilannut tupla espressoja 1000 vai 3000 kappaletta. Yksikään niistä ei ole ollut 32 grammainen.

Ja en siis todellakaan väitä, etteikö myös tuolla taulukon uuttosuhteella saa hyvää kahvia. Saa sillä, mutta mielestäni se ei ole mikään maailmalla tunnettu tupla vaan se on enempikin maailmalla tunnettu ristretto.

Edit. Lisätään nyt vielä sekin, että noista hieman vaaleammista arabica paahdoista olen sen lisäksi, että olen tiukentanut uuttosuhdetta, niin olen joittenkin lajitelmien kohdalla todennut, että vanhan koulukunnan 25-30 sekuntin uuttoaika on on liian nopea. Paremman makuista kahvia on saanut kun on tipittanut sen 45-50 sekunttia.

Kokeilemalla se paras aina löytyy. Ei kannata liikaa tuijotella taulukoita.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2014, 17:47:37 ip kirjoittanut jekhki »
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #27 : Marraskuu 11, 2014, 22:07:20 ip »

Jos viittaat tuohon uuttosuhdetaulukkoon ja mikäli lukaiset sen taustat, niin huomannet että ei sen tarkoituksena ole kertoa mikä on hyvää ja oikein, vaan että millä nimillä asioista puhutaan. Eli nettikäyttöön luotu sopimus siitä, mitä esim. "normaali" espresso tarkoittaa tuolla harrastajien välisessä keskustelussa tai että voidaan etäisyyksien yli uuttaa kahvia suurinpiirtein samalla tavalla. Mutta aloittelijalle se antaa toki hyvän lähtökohdan mistä aloittaa - jos koskaan ei ole espressoa itse valmistanut, niin esim. tuosta 16g/32g kohdasta on hyvä aloittaa ja säätää oman maun mukaan siitä. Kertoo sitten löytämänsä suhteen toisille koetettavaksi.

Toisaalta hieman kyseenalaistaisin kuitenkin havaintosi noista tuhansista baristoista - varsinkaan jos sinulla ei ole ollut vaakaa mukana (vai onko?) kun heidän tuotoksiaan olet puntaroinut...  ::)

Mutta jos pidät enemmän robustalungoista, niin olet siinä ihan oikessa. Itse en pidä (robustasta ylensäkään) ja olen kanssa ihan oikeassa.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #28 : Marraskuu 11, 2014, 22:14:47 ip »

Mä suosittelisin hyppäämään johonkin refraktometri workshoppiin mukaan. Toki nytkin katsottaisiin taulukoihin, mut näkisi ainakin oman uuton.
Itse olin hieman filtterissä vuoden mittaan ajautunut aliuuton puolelle, ja teki hyvää käydä mittaamassa (eräässä kahvilassa), nyt tulee kotona "parempia" kupposia.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Kaffa Roastery Special Roast Espresso - metallinen maku???
« Vastaus #29 : Marraskuu 11, 2014, 22:54:27 ip »

En lukenut koko juttua. Katsoin vain sen taulukon koska siihen viitattiin.

Eikä ole puntariakaan mukana, mutta kotona kyllä säädän uuden pavun kohdalleen puntarin kanssa ja minulla on kyllä vallan hyvä käsitys siitä, että miltä 30 g kahvia näyttää kupissa ja miltä näyttää 50g kahvia.

Ei kannata kenenkään suuttua eikä tehdä hyökkäyksiä. Ihan vaan annoin toisenkin näkökulman keskusteluun. Ei ollut ketään tarkoitus loukata.

Laitoin kuitenkin povariin jo puntarinkin. Minulla on sellainen vähän luottokorttia isompi pikku vaaka. Huomenna varmaan Helsingissä kun töissä taas pyörin ja vetäsen sen 2-4 tuplaa päivän mittaan, niin otampa huvikseni painon. Tiedän kyllä jo ilman puntariakin muutamien tuhansien shottien kokemuksella, että jokainen tupla tulee huomennakin olemaan enempi kun se 32g.
Kirjattu