Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet  (Luettu 101692 kertaa)

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #45 : Elokuu 31, 2013, 10:31:25 ap »

Muutamia kupposia on nyt tullut tehtyä 12-13g määrillä. Maku on ollut toivotusti hieman miedompi ja myös kofeiinin seuraukset  ;) Jauhatusta tosin täytyy vähän hienontaa. Uutto on ollut lyhyt, kun tulee niin nopeesti läpi. 20s jos pitää niin tulee jo melkeen pelkkää vettä. Myös kakku on hajonnut parissa kupillisessa. Luulen että tilanne korjaantuu jauhatuksen säädöllä.
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #46 : Elokuu 31, 2013, 22:54:00 ip »

Koita saada uutto kestämään 30s tai menemään tukkoon,
muutoin kasvata annosta tai korjaa tekniikkaviat. 20s on turhan nopea.
Kirjattu

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #47 : Elokuu 31, 2013, 23:04:09 ip »

Joo, en viittis annosta nostaa kun muutoin toi menee oikeeseen suuntaan. Luulen et jauhatuksen pienennys jeesaa. Jauhan yleensä muutaman kupin kerrallaan. Toi mun masiina kun pitää niin kovaa meteliä, et ei huvita joka päivä jauhaa.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #48 : Elokuu 31, 2013, 23:17:06 ip »

Jauhan yleensä muutaman kupin kerrallaan. Toi mun masiina kun pitää niin kovaa meteliä, et ei huvita joka päivä jauhaa.

Ei vertailukelpoisia tuloksia voi saada kuin tuoreella jauhatuksella. Siis aivan tuoreella. Itse jauhan kyllä jokaisen perättäisenkin shotin erikseen, vaikka aikamoinen sirkkeli tuo myllyni on kyllä.
Kirjattu

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #49 : Syyskuu 01, 2013, 10:10:37 ap »

Näin on, tuore jauhatus vasta takaa kunnon shotin.
 
Itse satunnaisesti teen illalla jauhatuksen pieneen minigrip-pussiin (tilavuus desi tms) ja
tyhjennän pussista ylimääräiset ilmat pois. Aamulla (aikaisin) valmistettu shotti toki hieman kärsii,
mutta näin meillä säilyy perherauha.

Myllyn jauhatusääni kuuluu varmasti naapuriinkin ja
jos on aikainen lähtö vaikka työmatkalle, saa tällä tavalla kuitenkin kohtalaisen hyvää kahvia
vielä aikaisin aamulla.
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #50 : Syyskuu 01, 2013, 10:11:53 ap »

Ei vertailukelpoisia tuloksia voi saada kuin tuoreella jauhatuksella. Siis aivan tuoreella. Itse jauhan kyllä jokaisen perättäisenkin shotin erikseen, vaikka aikamoinen sirkkeli tuo myllyni on kyllä.
Ok. Mä en o ihan niin tarkka tän suhteen. Luulen myös et vaimoke ja lapsi antais ympäri korvia, jos joka aamu heräis tohon hurinaan. Tytöllä on jo peltorit keittiössä, kun iltapalan aikaan jauhan vähän aamukahvia  :) Ehkä kun saan tuon käsimyllyn niin voin pyöritellä vähän aikaisemmin aamullakin, ettei koko naapurusto herää...
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #51 : Syyskuu 01, 2013, 10:19:58 ap »

Ok. Mä en o ihan niin tarkka tän suhteen.

Jos maku on mielestäsi ok, niin ei siinä mitään.
Mutta tarkoitin tuolla vertailukepoisuudella siis sitä, että vastajauhettu ja seissyt kahvi käyttäytyy eri lailla, eikä myllyä voi säätää niin, että vastajauhetulla ja päivän seisseellä kahvilla saisi samanlaisia tuloksia. Jos säädät myllyn siten, että vastajauhettu kahvi tulee läpi optimaalisesti, tulee vuorokauden seisseellä jauhatuksella vesi liruna nopeasti kakusta läpi. Ilmatiivis pakkaaminen toki parantaa tulosta jonkin verran, mutta ei siltikään niin paljoa, että seisseestä jauhatuksesta voisi päätellä yhtään mitään myllyn säädön suhteen.

Ihan mielenkiinnosta, mikä myly pitää niin kamalaa metakkaa, että pitää kuulosojaimet olla?
Kirjattu

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #52 : Syyskuu 01, 2013, 10:43:27 ap »

http://www.coffeeitalia.co.uk/proddetail.php?prod=gmm

Tollanen aika vanha jo tosin multa löytyy. En mä tiedä onko se oikeasti niin äänekäs. Kyllä mä sitä jaksan kuunnella  ;) Mut tyttö haki jossain kohtaa peltorit keittiöön, kun ei enää jaksanut kuunnella melua ja kyllä se hiljaiseen kämppään aika melun aamuisin tuokin.
Mä itseasiassa jauhan yleensä illalla ja en juo sitä heti. Toi masiina tekee aika sähköistä ja paakkuista tavaraa. Siks se on yleensä "parhaimmillaan" aamusella kun on ollut purkissa hetken ja vähän heiluteltu purkkia niin se on tasoittunut mukavasti.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #53 : Syyskuu 02, 2013, 11:58:39 ap »

Espresso kannattaisi kyllä uuttaa samantien, turha niitä puruja on hapettaa purkissa. Ongelmaksi muodostuu juuri nuo nopeat 20 sekunnin uutot. Menee vähän hukkaan koko myllyn idea/tuore jauhatus.
Hiljaisempia myllyjä saa kaupasta  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Blindmanstevie

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #54 : Syyskuu 02, 2013, 19:35:21 ip »

Muuallakin tätä on kysytty: miten tässä ketjussa uuton aika lasketaan? Pumpun käynnistymisestä vai ensimmäisestä tipasta. Oletan jälkimmäistä laskutapaa, mutta tarkistanpa vain.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #55 : Syyskuu 02, 2013, 19:54:02 ip »

Kerran unohdin kahvit kahvaan pariksi tunniksi. Aika hapiaan lirahti läpi ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #56 : Syyskuu 02, 2013, 23:19:25 ip »

^^Molempia tapoja käytetään, mutta ymmärtääkseni perinteisesti se on laskettu pumpun käynnistymisestä eli siitä kuinka kauan kahvi on veden kanssa kontaktissa. Itse ainakin mittaan näin.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #57 : Syyskuu 03, 2013, 07:59:51 ap »

Itse olen kokenut helpoimmaksi käynnistää ajastimen samaan aikaan kuin uuton (Silvia). Tällöin toistettavuus on mielestäni helpompaa.

Nyt kun asian tuli puheeksi niin olisi mukava yhdistää ajastin uuttokytkimeen. Olisiko jollain vinkkiä tällaiseen tarpeeseen?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #58 : Syyskuu 03, 2013, 09:20:15 ap »

Itse mittaan sekunteja ja grammoja ehkä puolen vuoden välein. Nyt tosin edellisestä kerrasta on enemmän aikaa...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #59 : Syyskuu 03, 2013, 10:10:25 ap »

Minulla kun vaihtuu kahvipapu suunnilleen kerran viikossa niin koetan saada jokaisesta pavusta irti sen parhaat puolet. Tästä johtuen pyrin vakioimaan valmistusprosessia soveltuvin osin, jotta voin vaikuttaa lopputulokseen tarpeen mukaan. Joskus sattuu niin että samasta pavusta tulee sekä hyviä että huonoja lopputuloksia, jolloin koetan katsoa mitattua valmistusprosessia ja arvailla syitä.

Käytännössä näin: Käytän vain VST 15g tuplasihtiä. Mittaan purujen määräksi 15g (+-0.05g). Seuraan uutetun kahvijuoman määrää painon mukaan ja keskeytän uuton siten että kuppiin päätyy 30g (+-1,2g) kahvia. Lopuksi katson uuttotapahtumaan kuluneen ajan. Jos aika ei osu välille 22..28 sekuntia niin säädän jauhatusta. Pyrin huomioimaan myös epätoivotut poikkeamat (pinhole spray, kanavointi yms.) ja reagoida niihin jollain tapaa soveltuvasti.

Mittailen lähtökohtaisesti jokaisen uuton.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..