Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet  (Luettu 101690 kertaa)

jm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #30 : Elokuu 21, 2013, 14:39:54 ip »

Jotenkin tuo sinkku- ja tuplashottimäärittely tuntuu elähtäneeltä.
Mieluummin ajattelee että tehdään -espresso- missä kahvin määrä, lopullinen annoskoko, lämpötila, ja uuttoaika määrittyy juuri sen mukaan mikä sopii kyseiselle pavulle parhaiten. Oli se sitten 15 tai 23 grammaa ja ulos whatever. Ja sihdin koko sen mukaan minkälaista kahviannosta käyttää.
Kirjattu

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #31 : Elokuu 21, 2013, 16:31:53 ip »

Lähinnä tässä hain takaa sitä, että haluaisin välillä iltapäivällä (16-18) juoda kupposen. Olen hiukan kofeiini herkempi yksilö ja tuo normi 15-16g mitä yleensä kahvia tulee shottiin laitettu saattaa olla jo vähän liikaa. Ajattelin siis, että jos tekisin esim puolet pienemmän shotin. Siksi kyselin hiukan vinkkejä, josko niitä joku harrastaa.
Tein tuossa kokeeksi (papu on kaffan 30/70) 7,5g kahvia, 20s uutto ja maitovaahdot päälle ja ihan ok siitä tuli. Mulla tuli tuon koneen mukana niitä painesihtejä joita en yleensä käytä. Nyt kuitenkin laitoin siihen 1 kuppiin tarkoitettuun painesihtiin ja jätin siis tamppauksen käytännössä olemattomaksi.
Kirjattu

tuomyl

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #32 : Elokuu 21, 2013, 16:51:06 ip »

Mistä oheinen kanjoni saattaa johtua? Vesi tietenkin hulahtaa siitä liian nopeasti läpi. Olen kahviharrastusta aloitteleva eikä tekniikat ole vielä hanskassa. Välinepuolella pitäisi satsata kunnon kahvimyllyyn, nyt käytössä Krupsin markettimalli  :-[ Mitä on tehtävissä – weissaus, parempi tamppaus, myllyn asetusten säätö, parempi kahvipapu (nyt Nordquistin Classic Reko, paahdettu maaliskuussa 2013)?
Kirjattu
Rancilio Silvia - Mazzer Super Jolly

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #33 : Elokuu 21, 2013, 17:02:39 ip »

Aika hurjan näköinenhän tuo on.
Mitäpä tässä olis kuin näitä jo useasti kerrattuja ohjeita jaella:
Distribuutio!!!
Weissaus korissa oleville puruille ja tasainen ei liian kova tamppaus. Näillä luulis jo hieman paranevan.

Yks mitä voisin kans suositella, ni nutating/nutation tamppaus. Itellä se tuntui auttavan sivuista kanavoimiselle, vai luulenko vain.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #34 : Elokuu 21, 2013, 18:02:22 ip »

Tuomyl, aika pahalta tuo näyttää. Kahvi on ensinnäkin vanhaa, alle 1kk sais mielellään olla. Toiseksi, kahvi tulee jauhaa riittävän hienoksi ja sitä pitää olla oikea määrä. Ensiksi kannattaa selvittää määrä kolikkotestillä. Haulla löytää. Sitten jauhaa niin hienoksi että saa koneen tukkoon. Tämän jälkeen lähdetään löysäämään karkeutta sitten että saadaan uuttosuhde kohdalleen. Esim. 50% eli esim 16g jauhetta sisään ja 32g nestettä ulos noin 25-30 sekunnin aikana.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #35 : Elokuu 21, 2013, 19:26:49 ip »

Jotenkin tuo sinkku- ja tuplashottimäärittely tuntuu elähtäneeltä.
Mieluummin ajattelee että tehdään -espresso- missä kahvin määrä, lopullinen annoskoko, lämpötila, ja uuttoaika määrittyy juuri sen mukaan mikä sopii kyseiselle pavulle parhaiten. Oli se sitten 15 tai 23 grammaa ja ulos whatever. Ja sihdin koko sen mukaan minkälaista kahviannosta käyttää.

No, miksi sitten kutsumme tuota pienempää valittua sihtiä? Toki asia voi tuntua elähtäneeltä, jos pöydällä on rivissä kuusi erikokoista sihtiä, mutta kahdella sitä voinee siis kutsua helpoimillaan "siksi pienemmäksi"? ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #36 : Elokuu 21, 2013, 21:09:05 ip »

Mieluummin ajattelee että tehdään -espresso- missä kahvin määrä, lopullinen annoskoko, lämpötila, ja uuttoaika määrittyy juuri sen mukaan mikä sopii kyseiselle pavulle parhaiten. Oli se sitten 15 tai 23 grammaa ja ulos whatever. Ja sihdin koko sen mukaan minkälaista kahviannosta käyttää.

Minulle on aina ollut vaikea se tyypillinen 7g sinkkusihdin muotoilu. Linkin takana VST:n 7g -versio. Tamppaaminen tuohon on mielestäni vaikeampaa kuin tuplasihtiin. Tästä syystä kahvimäärän pienentäminen 7g:hen ei ole (minulle) kovin helppoa. Olisiko jollain päinvastaisia havaintoja?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #37 : Elokuu 21, 2013, 21:13:51 ip »

Mistä oheinen kanjoni saattaa johtua?

Jos itselleni tulisi moinen, arvelisin kolauttaneeni kahvaa laittaessani koneeseen tai aijemmin.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #38 : Elokuu 21, 2013, 21:22:39 ip »

Mistä oheinen kanjoni saattaa johtua?

Ensivaikutelma on että kahvikakku on kuivanut ja supistunut, jonka seurauksena irronnut myös (epätasaisesti) reunoilta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tuomyl

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #39 : Elokuu 21, 2013, 22:56:59 ip »

Kiitos pätevältä kuulostavista neuvoista! Voiko kuperalla tampperilla saada paremman kakun aikaiseksi vai ajaako nutation-tamppaus samaa asiaa? Mistä johtuu, että kakku tarttuu toisinaan Silvian suihkusihtiin? Onko se merkki siitä, että jauhetta on liikaa?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2013, 00:02:39 ap kirjoittanut tuomyl »
Kirjattu
Rancilio Silvia - Mazzer Super Jolly

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #40 : Elokuu 22, 2013, 00:16:18 ap »

Jostain luin et Convex pohjaisella ei nutation wörkkis, mutta en ole itse kokeillut.
Pyörittäessä en kierrä muuta kuin koria ympäri, en siis koko tampperia ja vielä lisänä ympäri koria (sitäkin olen tavannut).
Lopuksi olen tottunut vielä aina laittamaan tampperin koriin ja pyöräyttämään, kiillotukseksi, vaikkei tämä varmasti ole kovin tarpeellista.

Tuo tarttumisen ja liian jauhamisen voi tarkistaa nopeasti, laittaa ladatun kahvan kiinni koneeseen ja ottaa irti, jos on jälki kakussa, ni silloin liikaa. Simple.
Jos ei, ja jää silti kiinni, niin pienellä haulla täältä löytyy kyllä siihen niksit ja neuvot. Muistelen että sitä olisi puitu joskus.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #41 : Elokuu 22, 2013, 07:35:06 ap »

Mistä johtuu, että kakku tarttuu toisinaan Silvian suihkusihtiin? Onko se merkki siitä, että jauhetta on liikaa?

Minulla kakku irtosi toisinaan Silvian mukana tulleesta tuplasihdistä mutta ei juuri koskaan VST 15g -sihdistä. Arvelisin että mitä suurempi osa sihdin sivuseinistä on suoria, sitä paremmin kakku jää niihin kiinni ja vastustaa imaisua kun uuton loputtua paine purkautuu tippakaukalon suuntaan. Tämä siis tavanomaisilla annostuksilla, aivan liian suurten kahvipurumäärien osalta en ole tehnyt kokeilua.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #42 : Elokuu 26, 2013, 15:50:03 ip »

Kysymys. Jos papusekoitus on kovin robustainen (niinkuin vaikka tuo 30/70). Voiko tupla shotin kahvimäärää pienentää selkeämmin, että kofeiini pitoisuus pysyisi alhaisempana? esim laittaa vaan vaikka 10-12g kahvia? Tai tietenkin voi, kun vaan tekee, mut mitä ajatuksia tästä. Muuttaako se tilannetta olennaisesti vai kandeeko vaan kokeilla ja seurata tota: pavuista +50% juomaa ja uutto aika kohdilleen.
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #43 : Elokuu 26, 2013, 16:39:18 ip »

Voi, kunhan kakku pysyy kasassa uuton ajan. Itse asiassa tuollainen robusta-pitoinen sekoitus on monesti parhaimmillaan pienellä annoksella koska se tasapainottaa makuja, kahvista tulee tällöin vähemmän "in your face". Tuolle kaffan 30/70 sekoitukselle olen itse suosinut nimenomaan 12-14g annostusta.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #44 : Elokuu 27, 2013, 11:38:47 ap »

Juu ei näitä vahvoja robustablendejä kannata "trendiannoksilla" valmistaa, eli malttia purumäärien kanssa. Lopputulos on muutoin kyllä melkoista rekkamiehen tervaa. 12-14 gramman purumäärissä olen pysynyt, saa valua vähän pidempänäkin kuppiin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2