Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet  (Luettu 101714 kertaa)

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« : Maaliskuu 14, 2013, 22:03:48 ip »

Tervehdys,

tavoitteena on jälleen kehittyä tässä jalossa lajissa paremmaksi. Siksi utelenkin kokeneempien shotin säätämisen konsteja kun aloitetaan vieraan espresson kanssa säätäminen.

Eli millaisilla askeleilla säädätte/haette omia shotteja kohdalleen jos ette entuudestaan tiedä mikä sopii omalle koneellenne? Jos papu on tumma/vaalea paahtoista niin käytättekö lähtökohtaisesti eri valmistusparametrejä? Jne. Kaikki tähän liittyvä informaatio kiinnostaa kovasti. Olen kyllä lukenut noita espresso101-säätämisoppaita, mutta niistä ei välity se että säädetäänkö vaikka annosta puolen gramman vai gramman askelissa ja moni muukin seikka jää mainitsematta.

Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2013, 11:45:30 ap »

Tervehdys,

tavoitteena on jälleen kehittyä tässä jalossa lajissa paremmaksi. Siksi utelenkin kokeneempien shotin säätämisen konsteja kun aloitetaan vieraan espresson kanssa säätäminen.

Eli millaisilla askeleilla säädätte/haette omia shotteja kohdalleen jos ette entuudestaan tiedä mikä sopii omalle koneellenne? Jos papu on tumma/vaalea paahtoista niin käytättekö lähtökohtaisesti eri valmistusparametrejä? Jne. Kaikki tähän liittyvä informaatio kiinnostaa kovasti. Olen kyllä lukenut noita espresso101-säätämisoppaita, mutta niistä ei välity se että säädetäänkö vaikka annosta puolen gramman vai gramman askelissa ja moni muukin seikka jää mainitsematta.



Joo, kannatan,

Joku (siis taas joku muu), joka joutuu usein hakemaan parasta makua uudesta blendistä...
Olisi kiva tietää, mitä parametrejä rassataan, mistä syystä ja mihin suuntaan, jotta saadaan "uutta ulos".

Tähänhän meillä on mestareita, jotka tekevät sitä työkseen. josko joku vähän valottaisi totuuden verhoa.

Näitähän on ainakin: Mikko, Kaisa, Joona, Lauri, ja Kalle, vain päällimmäiset muistaen. Amatöörienkin neuvot toki otetaan vastaan innolla.

Tämä voisi olla hyvä varsinkin minulle, joka saan netistä aina huonoja kahveja... On vähän herännyt epäilys, josko vika ei aina olekaan kahvissa. Tuskin, mutta kuitenkin  :P.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2013, 16:43:00 ip »

Itsellä on tällä hetkellä hakusessa hkp:n bulin säätö. Lähellä ollaan mutta en meinaa millään päästä samanlaiseen suutuntumaan (ja valumaan) mitä kahvilassa saa samasta pavusta. Paksumpaa ja "siirappisempaa" pitäisi saada mutta uuttoa tiukentamalla en ole vielä siihen päässyt. Tietenkin voi olla vähän kanavointia, mutta eipä se siltä näytä nakukahvasta kateltuna.

Omassa korissa 18g on maksimi annos kolikkotestin mukaan ja kakut on kyllä kuivia tuolloin. Itse olen koittanut hyppiä 1g askelissa, mutta ei mulla oikeasti ole hajua siitä onko se aivan liian iso askel sitten kun ollaan valumassa jo "niillä nurkilla" ja aletaan hakemaan sitä makua ja tekstuuria paremmin esiin.
Kirjattu

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2013, 21:25:59 ip »

En uskalla ottaa kantaa siirappisempaan tai paksumpaan suutuntumaan. Mutta olen aika monesti tullut säätämisien jälkeen sellaiseen tulokseen, että ison annostuksen sijaan olen päätynyt hieman pienempiin grammamääriin ja antanut kahvikakun päälle tilaa vedelle. Monesti tämä on johtanut parempaan uuttoon ja onnistuneempaan makuun.
Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2013, 23:30:59 ip »

Omat skillssit on mitä on, mut yritystä ja intoa riittää säätää.
Alkuun jauhan sen verran et saan korin täyteen, sit katon paljon siihen meni (siis jo jauhettuna), tamppaus jousiuralle taikka sit vst-korin kans katon et menee tampperin ns.paksuuden verran kasaan.
Jos annoskokoa muutan, niin yleensä liikun 18g vst-korin kanssa määrissä 17-19g, et ei huimaa liikkumavaraa tässä.
Jos valuu liian nopee, ni myllyä kireemmälle, ja toisinpäin.
Jos valuaikaan 22-30s saan shotteja 25-35g (huom g) ja niissä crema kovin vaaleaa, niin lisään pid:n kanssa brew boilerin lämpötilaa pari astetta.

Siinä kait se pähkinän kuoressaan... nyt kyl unohdan jotain, mut näillä näppäimillä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2013, 14:13:01 ip »

Mä nyt raapustelen tähän esimerkinomaisesti vähän kokeiluja:

Papu Caffi Etiopian Sidamo (hapokas)
Huuhtelu n. 1dl (oscar hx)
Kevyt WDT, jottei tule donitsi-uuttoa

Papu/Vario asetus  Neste/Aika   Maku
17,5g/3K  26g/30s  Hapokas ja ohuen makuinen
17,5g/3H  17g/30s  Pehmeämpi, mutta tiukka ja agressiivinen

seuraavaksi ajattelin pienentää annosta vaikka tuonne 16g paikkeille ja kattoo jos sais hieman makeamman lopputuloksen
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2013, 17:19:38 ip kirjoittanut koomikko »
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2013, 16:44:05 ip »

Seuraava shotti oli:

16g/3G  18g/28s  Hapokas, pehmeämpi ja ristretto.

Yllättävän vähän tuota myllyä olisi pitänyt kompensoida kun 1 mikronaksu käytännössä kompensoi tuon 1,5g annoksen muutoksen. Seuraavaksi naksautan 1-2 naksua löysemmälle.

Edit:
seuraava oli
16g/3J  28g/27s  Hapokas, vähän marjainen, kevyempi, kitkeryyttä hieman
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2013, 17:19:02 ip kirjoittanut koomikko »
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2013, 18:52:54 ip »

Lisää kokeiluja:
papu/mylly  neste/aika
19g/3N  26g/30s   Kokeilin selvää annoskoon nostoa ja avasin myllyä muutaman pykälän kuten voi havaita. Annos oli liian iso ja kanavoi selvästi yhdestä kohtaa. Yllättäen suutuntuma oli aika hyvä, mutta maku kitkerä, joten ajattelin että hieman pienemmällä annoksella tulisi parempaa.

Seuraava olikin sitten:
18g/3L   28g/28s   Hapokas ja vetisempi, ei kitkeryyttä.
Ja viimeinen:
18g/3N   33g/30s  Hitusen makeampi kuin edellinen mutta edelleen ohut.

Edelleen tuntuu että ollaan hieman mettässä. Olen nyt kokeillut näitä isompia annoksia aika paljon kun caffin myyjä sanoi että 18g on se mitä he käyttävät. Omassa koneessa kyllä voi olla että tuo 15-17g alue on parempi. Pitää jatkaa kokeiluja sillä alueella, koska musta toi 16g shotti oli kuitenkin paras maultaan tähän mennessä (ei suutuntumaltaan).

Saamari kun olis joku kokeneempi kaveri auttamassa kädestä pitäen. Välillä tulee sellainen olo että onkohan koneessa jotain vikaa kun tuntuu ettei shotit vaan lähene noita kahviloiden (siis hyvien, kuten kaffa, caffi, cafetoria jne.) tuotoksia mitä on päässyt maistelemaan. Niissä on yleensä sellaista pehmeyttä ja täyteläisyyttä mitä en pysty omilla vehkeillä toistamaan.

Aika vähän on tullut kokeneemmilta mitään kommentteja  ???
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2013, 21:47:32 ip »

Jos pidät asetukset (papu, mylly, aika) muuttumattomina, pysyvätkö nestemäärä ja maku vakioina useilla toistokerroilla?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2013, 22:08:50 ip »

Hukkasin tunnin elämästäni tämän kirjoittamiseen. :) Ehkä siksi ei kukaan muu manatuista henkilöistä ole vielä ilmestynyt paikalle täyttämään toiveita ja tekemään taikojaan. Siitä päästäänkin aasinsillan kautta itse asiaan: ei ole olemassa mitään taikoja, jotka tekisivät kahvista hyvän. Yritin kirjoittaa hieman perinpohjaisemman vastauksen, josta toivottavasti on hyötyä mahdollisimman monille henkilöille siitä riippumatta millä taitotasolla on. Odotan lukijoilta seuraavia asioita: kykyä seurata annettua reseptiä, vakiintuneita työtapoja, vaakaa ja lopulta tervettä järkeä sekä kokeilunhalua.

Kahvin luonteesta
Kun kahvia aletaan ”säätämään” kohdilleen, tulisi optimitilanteessa olla jo jonkinlainen haalea käsitys siitä, millainen kahvi on kysymyksessä. Alkuperä, käsittely, paahtaja jne. antavat vihjeitä siitä, mikä kahvin ”luonne” tulee olemaan. Tärkeintä kahvin säätämisessä onkin tämän ”luonteen” ymmärtäminen ja sen esille tuominen. Usein tulee vastaan toiveita siitä, miten kahvi ei saisi olla hapokasta tai miten sen pitäisi olla makeampaa tai paksumpaa tms. Siinä tapauksessa ei auta kuin valita kahvi, joka on makeampi, matalahappoisempi tai trigeminaalisilta ominaisuuksiltaan paksumpi. Vaikka minkälaisia säätöjä tekisi, sanelee tämä kahvin ”luonne” sen, miltä se lopulta tulee maistumaan. Kenialaista kahvia esimerkiksi ei voi pakottaa matalahappoiseksi ja viime aikoina juomani Etiopialaiset pestyt kahvit tuskin olisivat millään muuttuneet siirappisiksi siksi, etteivät nämä kuulu kahvin ominaisuuksiin. Ennen kuin kahvia kokeilee espressona, olen itse usein halunnut maistaa kahvia cupping-pöydällä tai yleisesti laimeampana suodatinversiona. Vaikka tästä versiosta on mahdoton vielä päätellä täysin sitä, miltä kahvi tulee maistumaan, saa tästä kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä minkälaisen veijarin kanssa ollaan tekemisissä.

Jostain on aloitettava
Nyt kun turhat odotukset on karsittu pois ja todettu, että kahvi itsessään päättää miltä se maistuu, voidaan käydä itse asiaan. Jostain on aina aloitettava ja mielestäni on parasta aina aloittaa samasta pisteestä. Tällä pisteellä tarkoitan vakiintunutta reseptiä, josta reseptin säätäminen aloitetaan. Oma aloituspisteeni on 18g/30g/93 astetta/25-30 s. Nämä ovat täysin mielivaltaisia lukuja ja jokainen voi valita itse omat lukunsa. Reseptiä kehittäessä on kuitenkin hyvä lähteä liikkeelle ”keskeltä”. Jos normaalisti esim. annostelut vaihtelevat välillä 15-17 grammaa, aloittaisin itse reseptin 16 grammasta jne. Tärkeää kuitenkin on aloittaa aina samalla reseptillä. Sattumanvarainen härvääminen on ehdottomasti hitain tapa saada kahvi toimimaan. Aloittamalla aina samalla reseptillä kehittyy nopeasti intuitiivinen käsitys siitä, mihin suuntaan muutokset reseptissä vievät kahvin makua. Toisaalta samasta pisteestä aloittaminen tarjoaa myös parhaimman käsityksen aikaisemmin mainitsemastani kahvin luonteesta.

kahvin maistaminen

Kun nyt ensimmäinen espresso on saatu tehtyä reseptin mukaan, on aika maistaa sitä. Itse arvioin nopeasti myös creman ja kahvin aromin ennen maistamista mutta nämä eivät ole välttämättömiä. Jokainen hakee espressoiltaan hieman eri asioita. Itse haluan löytää kupistani aina tasapainoa makeuden, karvauden ja hapokkuuden välillä. Kun espressoja maistetaan reseptin kehittämistä varten, tulee maistamisesta analyyttisempää verrattuna hupikäyttöön. Tässä vaiheessa kannattaapi tehdä muistiinpanoja. Mistä tahansa cupping-lomakkeesta, jossa on joku viivasto makeuden, karvauden ja hapokkuuden intensiteeteille on hyötyä. Olen tehnyt itselleni arviointipohjan, jossa on mielestäni hyvin toimiva kuvaaja maun arvioimiselle. Voin laittaa kaavakkeen nettiin jos jotain se kiinnostaa. Kannattaa ehkä aloittaa intensiteettien kirjaaminen niin, että jokaista siemausta kohti mietitään vain yhtä perusmakua. Hapokkuus on varmaan helpoin tunnistaa, sitten karvaus ja lopulta makeus. Samaan kaavakkeeseen kannattaa täyttää myös kaikki asiat jotka kahvin maussa olivat hyviä tai huonoja.

Korjauksien tekeminen

Näiden muistiinpanojen pohjalta lähdetään sitten tekemään korjauksia reseptiin. Annostelulla voidaan vaikuttaa suutuntumaan, hapokkuuteen ja karvauteen. Annoksen kasvattamisella saadaan kaikki kolme kasvamaan. Hintana kuitenkin on, että makeus jää usein taka-alalle. Jos kuitenkin on kahvi, joka selvästi kaipaisi lisää hapokkuutta tai karvautta, nostan annostusta. Jos taas espresso oli liian hapokas tai karvas, saatan laskea annostusta. Tällöin tosin häviää usein suutuntumakin. Jos espresso maistuu terävältä ja kuivalta, on se mahdollisesti aliuuttunut ja hienompi jauhatus/hitaampi virtaus tai vaihtoehtoisesti korkeampi lämpötila voivat auttaa. Jos kahvi maistuu karvaalta/pesuaineelta/tervaiselta/palaneelta voi lämpötilan pudottaminen ja nopeampi virtaus auttaa yliuuttumiseen liittyviä ongelmia. Shotin pituuden kanssa pelaamisella (esim. +/- 2g) voidaan vaikuttaa espresson konsentraatioon. Lämpötilojen puolesta tummemmat kahvit uuttuvat helpommin ja tarvitsevat vähemmän lämpöä kuin vaaleammat kahvit. Pidemmällä shotilla/pienemmällä annostuksella saadaan usein tasapainoa makuun. Nopeat virtaukset jättävät uuttumisen matalaksi korostaen kahvin hapokkuutta/hedelmäisiä sävyjä. Jos kahvi on paahdettu oikein tummaksi, puhutaan usein ns. doublehump-tavasta tehdä kahvia, jossa annostellaan isosti, pidetään shotti lyhyenä ja tietoisesti aliuutetaan kahvi. Tämä tunnetaan myös Portland-espressona.

reseptistä ja korjauksista
Oikeasta tavasta tehdä säätöjä on vaikea sanoa mitään yleispätevää. Tärkeää on kuitenkin se, että muutetaan kerralla vain yhtä muuttujaa. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. jos halutaan vaihtaa vain annostusta, pitää myös karkeutta muuttaa niin, että valumisaika ja shotin pituus pysyvät samoina. Siitä, että vaihdellaan karkeuksia ja annostuksia muka järjestelmällisesti tyyliin ”ekax mul oli 18,74 grammaa  annostus ja 26,2 sekkaa &34,03 ulos ja sit vaihdoin annostuxen 16,28 grammaan joka valu 19,09 sekkaa ja maistu tasapainoisemman makealta ja hunajaiselta...” ei ole minkäänlaista hyötyä. Jostakin syystä kahvimaailma tuntuu kuitenkin rakastavan tällaista pseudotieteilyä ja mittailua. Kuten Kurt Lewin aikoinaan on todennut, liittynee se ihmisen virheelliseen taipumukseen antaa käytetyn vaivan vaikuttaa arvosteluun. Kun reseptiä säädetän, pitäisi lopputulosten näyttää tältä 18,0/30/25-30s → 18,5/30/25-30s jne. Ceteris paribus. Itse säädän annostusta puolen gramman välein ja shotin painoa kahden gramman välein. Kukin tehköön miten haluaa. Muistiinpanoihin kannattaa merkitä myös tiedot myllyn karkeuksista, että on helpompi liikkua takaisin säätöjen välillä. Lisäksi tämä vähentää hukan määrää uusia kahveja sisäänajettaessa, kun tietää suurinpiirtein oikean myllyn karkeuden.

Espresson säätämisessä on hyvä pitää taukoja. Kaikki kisanneet henkilöt tietävät sen epätoivoisen tunteen harjoittelutunnin aikana, kun on juonut aivan liikaa espressoja, suu on mustan rasvan peitossa ja kaikki maistuu hirveältä. Tämä ei tietenkään ole hyvä tila korjata reseptiä. Muistakaa siis juoda paljon vettä, pitää taukoja jne. Itse olen aina tehnyt säätöni aamupäivisin ja muutaman tunnin paaston jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2013, 11:05:57 ap kirjoittanut Joona_s »
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2013, 22:29:40 ip »

Hyvä vinkki! Kannattaa tosiaan välillä vakioida asiat vähäksi aikaa ja muuttaa niitä sen jälkeen vaikka yksi kerrallaan.
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2013, 22:31:59 ip »

Edellinen kommenttini sopii näemmä myös Joonan kommennttiin vaikka viittasi edelliseen ;)
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #12 : Maaliskuu 18, 2013, 09:01:55 ap »

Joona_s, KIITOS.

Just joku tälläinen sepostus oli hakusessa. Tän vois vaikka tunkea tuonne kahwikiin tuollaisenaan.

Noista mun aiemmin kirjoittelemista kokeiluista voi saada kuvan että mä täysin sattumanvaraisesti haen tuota uuttoa kohdalleen. Näin ei kuitenkaan ole ja kyllä huomaan jos maku on aivan pielessä. Ongelmana onkin näiden pienempien erojen maistaminen ja korjaaminen, sitä kokemusta mulla ei vielä ole riittävästi. Musta tuo joonan kirjoitus selventää tuota puolta aika hyvin. Äskeisissä kokeiluissa voipi olla että mulla oli uutto hieman liian hidas koko ajan ja sellainen pieni kitkeryys peitti noita muita makuja. Se miksi uutto kestää sen 30s johtuu siitä että oscarin vibrapumppu nostaa paineet tosi hitaasti. Pumpun ääni muuttuu näissä uutoissa 8-10s kohdalla ja ensimmäiset pisarat ilmestyvät 10-13s kohdalla jolloin valutusaika jää alle 20s kaikissa tapauksissa. Voisin tietenkin koittaa säätää hieman nopeammiksi noita shotteja jolloin myös valuminen alkaa hieman aiemmin.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2013, 12:30:55 ip »

Täs herätellään taas vanhaa kysymystä, et mistä kukakin aloittaa ajan oton.
Sit ku vielä olis konekohtaisesti hyvä osata katsoa.
Omassa Rocketissani kytistän painemittarista, et kun alkuun nousee 7-8bar:iin ja viipyy siinä hetken ennen kuin nousee 9bar:iin. Sekkarin lyön tuossa siirtymävaiheessa käyntiin. Ennen laitoin Silvialla silloin ajan käyntiin kun nakukahvaan ilmestyi eloa.
Mikä sit on oikein? Itse liikun tässä makua seuraillen, ja pitäen noita sekunteja ikäänkuin omina muistiinpanoinani, mut en nyt liene ihan metsässä varmaankaan, kun oleskelen tuolla 20(25)-30s alueella.
Asiasta on ollut kyl jutustelua aiemmin muistaakseni parissakin ketjussa, joten haku on tässä kohtaa aika kova.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2013, 16:07:34 ip »

Pitäisiköhän pitkästä aikaa mitata jotain? Tässä alkaa tuntea itsensä ihan diletantiksi...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::