Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
(1/19) > >>
koomikko:
Tervehdys,

tavoitteena on jälleen kehittyä tässä jalossa lajissa paremmaksi. Siksi utelenkin kokeneempien shotin säätämisen konsteja kun aloitetaan vieraan espresson kanssa säätäminen.

Eli millaisilla askeleilla säädätte/haette omia shotteja kohdalleen jos ette entuudestaan tiedä mikä sopii omalle koneellenne? Jos papu on tumma/vaalea paahtoista niin käytättekö lähtökohtaisesti eri valmistusparametrejä? Jne. Kaikki tähän liittyvä informaatio kiinnostaa kovasti. Olen kyllä lukenut noita espresso101-säätämisoppaita, mutta niistä ei välity se että säädetäänkö vaikka annosta puolen gramman vai gramman askelissa ja moni muukin seikka jää mainitsematta.

Tinuri:

--- Lainaus käyttäjältä: koomikko - Maaliskuu 14, 2013, 22:03:48 ip ---Tervehdys,

tavoitteena on jälleen kehittyä tässä jalossa lajissa paremmaksi. Siksi utelenkin kokeneempien shotin säätämisen konsteja kun aloitetaan vieraan espresson kanssa säätäminen.

Eli millaisilla askeleilla säädätte/haette omia shotteja kohdalleen jos ette entuudestaan tiedä mikä sopii omalle koneellenne? Jos papu on tumma/vaalea paahtoista niin käytättekö lähtökohtaisesti eri valmistusparametrejä? Jne. Kaikki tähän liittyvä informaatio kiinnostaa kovasti. Olen kyllä lukenut noita espresso101-säätämisoppaita, mutta niistä ei välity se että säädetäänkö vaikka annosta puolen gramman vai gramman askelissa ja moni muukin seikka jää mainitsematta.



--- Lainaus päättyy ---

Joo, kannatan,

Joku (siis taas joku muu), joka joutuu usein hakemaan parasta makua uudesta blendistä...
Olisi kiva tietää, mitä parametrejä rassataan, mistä syystä ja mihin suuntaan, jotta saadaan "uutta ulos".

Tähänhän meillä on mestareita, jotka tekevät sitä työkseen. josko joku vähän valottaisi totuuden verhoa.

Näitähän on ainakin: Mikko, Kaisa, Joona, Lauri, ja Kalle, vain päällimmäiset muistaen. Amatöörienkin neuvot toki otetaan vastaan innolla.

Tämä voisi olla hyvä varsinkin minulle, joka saan netistä aina huonoja kahveja... On vähän herännyt epäilys, josko vika ei aina olekaan kahvissa. Tuskin, mutta kuitenkin  :P.

Olli
koomikko:
Itsellä on tällä hetkellä hakusessa hkp:n bulin säätö. Lähellä ollaan mutta en meinaa millään päästä samanlaiseen suutuntumaan (ja valumaan) mitä kahvilassa saa samasta pavusta. Paksumpaa ja "siirappisempaa" pitäisi saada mutta uuttoa tiukentamalla en ole vielä siihen päässyt. Tietenkin voi olla vähän kanavointia, mutta eipä se siltä näytä nakukahvasta kateltuna.

Omassa korissa 18g on maksimi annos kolikkotestin mukaan ja kakut on kyllä kuivia tuolloin. Itse olen koittanut hyppiä 1g askelissa, mutta ei mulla oikeasti ole hajua siitä onko se aivan liian iso askel sitten kun ollaan valumassa jo "niillä nurkilla" ja aletaan hakemaan sitä makua ja tekstuuria paremmin esiin.
Mini1965:
En uskalla ottaa kantaa siirappisempaan tai paksumpaan suutuntumaan. Mutta olen aika monesti tullut säätämisien jälkeen sellaiseen tulokseen, että ison annostuksen sijaan olen päätynyt hieman pienempiin grammamääriin ja antanut kahvikakun päälle tilaa vedelle. Monesti tämä on johtanut parempaan uuttoon ja onnistuneempaan makuun.
Toma:
Omat skillssit on mitä on, mut yritystä ja intoa riittää säätää.
Alkuun jauhan sen verran et saan korin täyteen, sit katon paljon siihen meni (siis jo jauhettuna), tamppaus jousiuralle taikka sit vst-korin kans katon et menee tampperin ns.paksuuden verran kasaan.
Jos annoskokoa muutan, niin yleensä liikun 18g vst-korin kanssa määrissä 17-19g, et ei huimaa liikkumavaraa tässä.
Jos valuu liian nopee, ni myllyä kireemmälle, ja toisinpäin.
Jos valuaikaan 22-30s saan shotteja 25-35g (huom g) ja niissä crema kovin vaaleaa, niin lisään pid:n kanssa brew boilerin lämpötilaa pari astetta.

Siinä kait se pähkinän kuoressaan... nyt kyl unohdan jotain, mut näillä näppäimillä.
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta