Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Nespressosta manuaaliseen?  (Luettu 18050 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #30 : Tammikuu 11, 2013, 19:28:35 ip »

Ei minun vimpstaakikoneeni aiheuta mitään muita viiveitä edelliseen koneeseni nähden kuin sen, että uuton jälkeen odotetaan paineen lasku grupossa, että voi putsata kahvan. Ja se menee yleensä kahvia maistellessa. Ainostaan silloin, kun pitäisi tehdä juomia putkeen, tulee sitä viivettä toimintaan...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Karuselli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #31 : Tammikuu 17, 2013, 16:04:25 ip »

Heippa kaikille
Tämä on oikeastaan irrelavantti kysymys mutta varmaan joku tietää vastauksen tähänkin eli paljonko tulee espressokupilliselle hintaa pavuista tehtynä( keskim kilohinnalla,mitä esim netistä vois tilata, 38 eur/kg?)

Kun aina moitiskellaan nespresson korkeaa hintaa( kapselit 45c/kpl).

Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #32 : Tammikuu 17, 2013, 16:29:37 ip »

Olettaen että tekisi 18 gramman tuplia (ja miksi tekisikään mitään muuta) saisi kahvikilosta:

1000/18=55.55... tuplaespressoa. Olettaen että on todellinen playeri, niin ei tietenkään säätämiseen/hukkaan mene ollenkaan kahvia, tosielämässä tuosta voi varmaan laskea ainakin 5 tuplaa pois.

Ja jos kyseinen  kahvi maksoi 38 euroa, ja menee vaikka 90 grammaa nypläämiseen, niin tuplaespresson hinnaksi jää:

38/50=0.76€/2e

Matematiikka on niin ihmeellistä  :)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #33 : Tammikuu 17, 2013, 16:42:58 ip »

Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #34 : Tammikuu 17, 2013, 17:11:09 ip »

0.76 euroa per 2e?  ;D

Olisko 2e se tuplaespresso?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #35 : Tammikuu 17, 2013, 18:18:10 ip »

Ei kai se näyttele kotibarista hommissa käytännössä mitään roolia onko sinkkushotin raaka-aine kulut 30 vai 40 snt/annos. Minä hankin joskus kalliin alamäkipyörän ja erehdyin laskemaan paljonko tuli hintaa ajetulle kilometrille ja huomasin jälkikäteen harrastuksen olevan niin kallis ettei minulla ole siihen varaa. Tuollaisen kalliimman alamäkipyörän arvo kun tippuu melkein tonnin per vuosi. Kahvin valmistus pitää vaan ottaa harrastuksena jonka laitteistoon voi satsata 50 ja 5.000 väliltä. Mikä kulloiseenkin elämäntilanteeseen tuntuu sopivalta.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #36 : Tammikuu 17, 2013, 18:42:42 ip »

Älä tee niinkuin minä teen vaan niin kun minä sanon.

Tällä saitilla on hyvin pistetty aina prioriteetit kuntoon: kaikki lähtee kahvista.
Mutta silti tällaisena välinehulluna menen itse aina kylki edellä: ensin törsätään laitteisiin ja sitten pihdataan kahvista...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #37 : Tammikuu 18, 2013, 00:18:22 ap »

Kun aina moitiskellaan nespresson korkeaa hintaa( kapselit 45c/kpl).

Hankaluus tässä on, että jos kapselissa on 5-6 grammaa kahvia, niin manuaalikoneella sitä käytetään espressoshottiin kolmisen kertaa enemmän (ja hukka päälle). Toki mikään ei estä käyttämästä 5 grammaa, mutta silloin lopputulos ei liene sen parempi kuin Nespressolla, vaikka pavut olisivatkin hyviä. Eli näistä kahdesta ei oikein saa vertailukelpoista.

Nespresson kilohinta: (0,45 e / 5,5 g) * 1000 g ~= 81 euroa
Nespresson shottihinta: 0,45 euroa

Normiespresson kilohinta (specialty, parempi sellainen): 40 euroa
Normiespresson shottihinta: 40 e / (1000 g / 20 g) = 0,80 euroa

Eli vaikka Nespresso-kahvi on tuplasti kalliimpaa, niin tavalliseen shottiin menee 3-4 kertaa enemmän kahvia. Mutta toisaalta kupissa on sitten kolmisen kertaa enemmän substanssia.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #38 : Tammikuu 18, 2013, 21:21:57 ip »

^ Eikös kapseleista kuitenkin tule vain sinkkushotti ja 20 grammaa on puolestaan jo aika tuhti annos tuplashottiin perinteisellä espressokoneella?

T. Teme
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #39 : Tammikuu 18, 2013, 22:39:57 ip »

niin, siitä 5-6 gramman annoksesta lirutettiin 40ml Nespresso kahvijuomaa - onko tuo nyt sinkku vai tupla....? ::)
tupla espressoa tehtäessä kahvia menee jotain 15-20g väliltä ja paljonko kukakin tuosta kahvia valuttaa, varmaan vaihtelee sekin...

Vähän on kuin omenoiden ja banaanien vertailua keskenään, ei kai siinäkään kilohinta ratkaise kumpaa ostetaan?
Molemmissa yhteistä, että itse tehtynä halvempaa kuin kahvilassa ja useimmiten myös parempaa :)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #40 : Tammikuu 18, 2013, 23:25:11 ip »

niin, siitä 5-6 gramman annoksesta lirutettiin 40ml Nespresso kahvijuomaa - onko tuo nyt sinkku vai tupla....? ::)
7g olis kotikoneille sinkku (eiks je?).

Itellä omaan koriin menee tuplana 18g, ja siitä juomaa valutan n. 24-36g.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #41 : Tammikuu 18, 2013, 23:48:40 ip »

Harvempi kuluttaja varmaan tekee yhdestä kapselista kahta shottia? Tai jakaa sitä kapselishottia kahteen kuppiin? Juoman kokoa tärkeämpää ainakin minulle on sen maku :)

Eli Nespresson kustannus minun silmissäni on 45c per kuppi juomaa kun perintisen espresson kanssa se on noin 36c (18g tuplasta kaksi kuppia espressoa). Näin ollen Nespresso muodostuu noin 25% kalliimmaksi raaka-ainekustannuksiltaan.

Jos lasketaan vuositasolla, niin jos taloudessa juodaan vaikkapa vain neljä espressoa päivässä, niin Nespressokapselit kustantaa minun laskujen mukaan noin 660€ ja pavut noin 520€ vuodessa. Eli 140€ vuotuista säästöä juomalla parempaa kahvia :)

T. Teme

P.S. Toki kalustokustannukset on erilaiset, mutta niin on niiden käyttöikäkin kun oikein ostaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2013, 00:07:16 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Karuselli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #42 : Tammikuu 20, 2013, 22:16:52 ip »

juu
kiitoksia laskutomituksista:-)
en minäkään espressokupillisen  hinta-asiaa pidä millään muotoa pääasiana ja varmasti on niin ettei ole vertailukelpoisia toisaalta kaikilta osin. mutta kiitos- mielenkiintoista tietää nuokin pointit.
ja teille mahtavien koneiden omistajille: siis varusteethan PITÄÄ  olla hyvät ( oli sitten kysessä alamäkipyörä  tai  sähkökitara..tai kahvikone :-))

kyllä mullakin sitten joskus ..






Kirjattu

wairus

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 43
  • KahviNarkkari
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #43 : Helmikuu 03, 2013, 11:02:21 ap »

Pitänee vastata, kun on tuota säätöä vähän ollut.

Vaimolle ostettiin Saeco automaatti (sen huollosta voisikin kirjoittaa novellin).
Itselleni ostin työpaikalle Nespresson. (Ko. työpaikan iltapäiväkahvi oli täyttä myrkky, Nespresso mahtui omaan työtilaan)

Sitten ostin vaimolle työpaikalle Nespresson (ja samalla parille tutulle tupari/varpajaislahjaksi),
että saisi hänkin hyvää kahvia.

Sitten Saeco vietti kuukausia huollossa ja ostimme kotiin Krupsin.
Saecon tultua huollosta vein sen töihin (olen nyt uudessa paikassa ja sain sen mahdutetuksi kahvihuoneen pöydälle)

Nyt Krups muuten päätti hajota, virheilmoitus 12, ja huoltokiekalle lähti.

Mitä tästä olen oppinut.

1. Automaatit hajoavat vaikka käyttömäärä on alle ilmoitetun (oletteko huomanneet maksimiannosmäärän per päivä?)
2. Varalla on hyvä olla ainakin yksi Nespresso (sillä saa parhaat kapselikahvit).
3. Erillinen maidonvaahdotin on hyvä ostos, se jää käyttöön vaikka kahvikone vaihtuukin (huoltokeikat).




Kirjattu
No mitä tässä nyt taas lukee ???