Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Papusuosituksia  (Luettu 207897 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #210 : Marraskuu 26, 2016, 01:55:47 ap »

Se on niin totta!

Liittyen siihen, että hyvää papua tekee vain ihminen, joka osaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2016, 02:00:15 ap kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #211 : Marraskuu 26, 2016, 09:21:48 ap »

Minä juon mielummin hyvää kahvia kuin annan alkuperäisen maistua.

Kohdallani se kyllä käytännössä useimmiten tarkoittaa, että annan alkuperäisen maistua, mutta jos ei tarkoittaisi niin en todellakaan antaisi alkuperäisen maistua.

Ymmärrän toki, että alkuperäiseltäkin maistuminen voi olla jollekkin itseisarvo, eikä siinäkään toki ole mitään vikaa. Itse lähden kyllä silti näihin maku edellä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #212 : Marraskuu 26, 2016, 11:16:53 ap »

Minä juon mielummin hyvää kahvia kuin annan alkuperäisen maistua.

Kohdallani se kyllä käytännössä useimmiten tarkoittaa, että annan alkuperäisen maistua, mutta jos ei tarkoittaisi niin en todellakaan antaisi alkuperäisen maistua.

Ymmärrän toki, että alkuperäiseltäkin maistuminen voi olla jollekkin itseisarvo, eikä siinäkään toki ole mitään vikaa. Itse lähden kyllä silti näihin maku edellä.

Eikös kahvin maussa puhuta nimenomaan sen itse (alkuperäis)pavun mausta? Vai mitä tarkoittaa "maku edellä"? Vanilijaesanssilla maku paremmaksi, jos itse papu on paskaa? ;)

Jos papu ei ole hyvä, niin ei sitä edes kannata ostaa/juoda, imho.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #213 : Marraskuu 26, 2016, 11:34:42 ap »

Eikös kahvin maussa puhuta nimenomaan sen itse (alkuperäis)pavun mausta? Vai mitä tarkoittaa "maku edellä"? Vanilijaesanssilla maku paremmaksi, jos itse papu on paskaa?

Jos papu ei ole hyvä, niin ei sitä edes kannata ostaa/juoda, imho.

Lähinnä viittaan tähän "paahtokeskusteluun". Jos esimerkiksi joku tykkää tummemmin paahdettujen papapujen mausta, niin siihen ei oikein auta, että vaalemammin paahdetuista pavun oma maku maistuu enemmän.

Mutta samaan tapaan, jos kahvipavut maistuisivat paremmalta vaniliaesanssin kanssa niin joisin kahvini vaniliaesanssin kanssa. Eivät maistu, niin juon ilman vaniliaesanssia. Jos savustaminen saisi pavut maitumaan kaikki paremmilta, niin joisin savuttettuja papuja.

Näin ohi tuon varsinaisen ajatuksen, niin mausteista tulee itselleni mieleen oikeastaan vain kardemumma. Kun heittää tuplaespressoon noin puolikkaan kuoritun kardemumman siemenen papujen joukkoon, niin siitä tulee ihan kiva mauste etnisen aterian päätteeksi. Ei kyllä pelasta huonoa papua.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #214 : Marraskuu 26, 2016, 11:37:54 ap »

Rave coffeella on alessa yksi Guatemalan kahvi.
Maku on kuvailtu: Tea rose, sweet tomato, bergamot.
Tästä on aika vaikea muodostaa käsitystä, miltä kuppi oikeastaan voisi maistua.
Tarkemmin täältä
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #215 : Marraskuu 27, 2016, 19:42:05 ip »

Lainaus käyttäjältä: Jari
Minun mielestäni pitäisi mieluummin puhua siitä, että esim. kyseessä on erittäin rajatusti ko. alueelle tyypillinen pesty/natural kahvi, joka on kasvanut yli xxxx m korkeudessa ja korjattu vasta oikean kypsyisenä jne. Opetellaan puhutaan kahvista kahvina, eikä apinoida viinihörhöjen tyylistä kielikuvastoa.

Minä olen kyllä vastarannan kiiski tälle ajatukselle. Jos makua yritetään kuvailla esittämilläsi tavoilla, ei puhuta mausta, vaan kasvupaikasta, prosessointimenetelmästä. Lisäksi voi teknisesti puhua paahdosta jne... Mutta ne eivät ole varsinaisesti mausta keskustelemista.

Kun puhumme mausta, puhuimmepa ruuasta tai juomista, käytämme makuun liittyviä termejä, joita ovat: suolaisuus, makeus, hapokkuus, kirpeys, tasapainoisuus jne. Lisäksi voidaan käyttää termejä, jotka kuvaavat suuntuntumaa: pehmeys, pyöreys, samettisuus, ohuus jne.... Näiden lisäksi makua voi kuvata makumielleyhtymillä, joita voi nyt olla vaikka se sikarisuus tai hedelmäisyys, sitruksisuus jne...

Ei tämä ole mitään viinihörhöilyä. Jos nyt vaikka nautit hyvän aterian, niin kai sinäkin kommentoit sitä sanoen esim. suolaisuus ja makeus olivat tasapainossa, kypsennys toi hyvin raaka-aineen luontaisen makeuden ja tasapaanoinen maustaminen lisäsi raikkautta, jossa oli hedelmäistä pehmeyttä, vaikka hedelmiä ruuassa ei ollutkaan.

Mutta en oleta sinun kommeintoivan ateriaa sanomalla: Porkkanat oli kasvatettu Salossa tasaisella maalla. Perunat olivat Ahvenanmaalta ja suola oli Perulaista ruususuolaa. Lantut oli poimittu syksyllä Pohjois-Karjalassa Kontiolahden 50 metriä korkealla rinteellä olevalla pellolla, joka avautuu pohjoiseen. Tietenkin voi todeta, että nämä kotipuutarhassa kasvatetut tomaatit, ovat paljon makeampia kuin espanjalaiset tuontitomaatit, pastakastikkeessa korostuu niiden sokerisuus, vaikkei sokeria lisäisikään pannulle.

Kyllä alkuperä, kasvatus, prosessointi ja paahto ovat makukeskustelussa mukana niin viiini kuin kahvikeskustelussakin. Mutta niilläkin viitataan siihen, miten ne vaikuttavat makuominaisuuksiin. Esim. Honeyprosessointi korostaa hienosti pavun luontaista makeutta tai Natural prosessoinnin kautta pavussa ovat tallella etiopialaiselle kahville tyypilliset hedelmäiset maut esim. greippisyys, tai koska papua ei ole paahdettu liian tummaksi, on siinä tallella Bluemountainille tyypillinen pähkinäisyys.

Tietenkin on niin, että kahvia harrastavat ja maistelevat ihmiset tietävät mitä odottaa, kun joku mainitsee jonkin alkuperän ja prosessointimenetelmän jollekin pavulle, mutta tämäkin odotus voidaan mitätöidä esim. paahdolla, jolloin taas viitataan näihin makumielleyhtymiin. Esim. Tämä etiopialainen Yirgacheffe on paahdettu pariisilaispaahtoon, joka on pilannut pavun greippisyyden. Kahvi maistuu miltei hiiltyneelle, en ymmärrä miksi hienoa papua on käytetty näin tummaan paahtoon. Mutta pelkkä kasvuolosuhteista kertominen ei kerro mitään harrastuksen alussa oleville.

Ei tällainen kommunikointi ole mitään hörhöilyä, vaan mausta keskustelemista. Tietenkin makumielleyhtymissä voi yliampua, jos keksimällä keksii mielleyhtymiä, vaikka sellaisia ei tulisi mieleen. Toman mainitsema Sweet Tomato, kuulostaa kahvissa kyllä aika kaukaa haetulta. Tietenkin esim. vastattain maistamani etiopialainen vaaleaksi paahdettu Guji-papu, oli sellaista, ettei se peruskahvinjuojalle olisi edes sokkona kahviksi tunnistettavissa. Se oli kyllä hieno kahvi, jolle voisi hakea mielleyhtymiä, joita ei helposti kahviin liittäisi. Itse en osannut kyllä kuvata sitä muilla sanoilla kuin hedelmäinen ja voimakkaan hapokas - espressona, miltei haastavan hapan, ellei jopa käyneen hedelmämehun makuinen.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #216 : Marraskuu 27, 2016, 20:24:49 ip »

Olen Tuomaksen kanssa tässä samaa mieltä.
Luulenpa että useimmat tekevät kahvi ostoksensa maun kuvauksen mukaan, sitten on hieman harjaantuneemmat harrastajat jotka erottavat washed ja natural prosessoinnit.
Kasvupaikat tulevat tutuiksi vasta myöhemmin, kun on maisteltu jo aika paljon sieltä täältä, lisänä farmin lajikkeet yms.
Netistä tilatessa näistä saa kyllä aika hyvin infoa, mutta en tosiaan hylkäisi makujen kuvauksia.

Monesti teen kupin, maistelen, mietin mitä siinä maistoin, sit lukaisen vielä paketin kyljestä mitä pitäisi olla. Ihan aina ei osu kohdilleen, vähän siihen omaan uuttoon sitten säätöä, tai vain toteaa ettei saa sitä tiettyä makua irti.

Onhan muuten sikareillekkin oma flavor wheel.
En polta enää ollenkaan, mutta en muista sikareita polttaessani näitä miettineeni.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #217 : Marraskuu 27, 2016, 20:41:34 ip »

Tähän keskuteluun sopii vähän meille kaikille irvailua  ;) , sarjasta Kimmo kohdasta 1'10 alkaa http://areena.yle.fi/1-3378170
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #218 : Marraskuu 27, 2016, 21:13:16 ip »

Minusta tuo puhdas makukuvailu ei ole millään tavoin poissulkeva noiden tyyppi, maaperä, prosessi, uutto, yms.. kuvausten kanssa.

Sinällään Jari:n vertaus viiniin meni vähän metsään, että kyllä sielläkin peletaan noiden puhdaiden makukuvailujen lisäksi noilla rypäleen, maaperän yms.. juttujen kanssa kun puhutaan mausta.

Mutta siis sekä viinissä, että kahvissa on en aikaan itse koe yhtään mielekkääksi rajoittua vain toiseen noista tavoista kuvailla makua.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #219 : Marraskuu 28, 2016, 00:09:59 ap »

Kun puhumme mausta, puhuimmepa ruuasta tai juomista, käytämme makuun liittyviä termejä, joita ovat: suolaisuus, makeus, hapokkuus, kirpeys, tasapainoisuus jne. Lisäksi voidaan käyttää termejä, jotka kuvaavat suuntuntumaa: pehmeys, pyöreys, samettisuus, ohuus jne.... Näiden lisäksi makua voi kuvata makumielleyhtymillä, joita voi nyt olla vaikka se sikarisuus tai hedelmäisyys, sitruksisuus jne...

Ei tämä ole mitään viinihörhöilyä. Jos nyt vaikka nautit hyvän aterian, niin kai sinäkin kommentoit sitä sanoen esim. suolaisuus ja makeus olivat tasapainossa, kypsennys toi hyvin raaka-aineen luontaisen makeuden ja tasapaanoinen maustaminen lisäsi raikkautta, jossa oli hedelmäistä pehmeyttä, vaikka hedelmiä ruuassa ei ollutkaan.

Mutta en oleta sinun kommeintoivan ateriaa sanomalla: Porkkanat oli kasvatettu Salossa tasaisella maalla. Perunat olivat Ahvenanmaalta ja suola oli Perulaista ruususuolaa. Lantut oli poimittu syksyllä Pohjois-Karjalassa Kontiolahden 50 metriä korkealla rinteellä olevalla pellolla, joka avautuu pohjoiseen. Tietenkin voi todeta, että nämä kotipuutarhassa kasvatetut tomaatit, ovat paljon makeampia kuin espanjalaiset tuontitomaatit, pastakastikkeessa korostuu niiden sokerisuus, vaikkei sokeria lisäisikään pannulle.

Kyllä alkuperä, kasvatus, prosessointi ja paahto ovat makukeskustelussa mukana niin viiini kuin kahvikeskustelussakin. Mutta niilläkin viitataan siihen, miten ne vaikuttavat makuominaisuuksiin. Esim. Honeyprosessointi korostaa hienosti pavun luontaista makeutta tai Natural prosessoinnin kautta pavussa ovat tallella etiopialaiselle kahville tyypilliset hedelmäiset maut esim. greippisyys, tai koska papua ei ole paahdettu liian tummaksi, on siinä tallella Bluemountainille tyypillinen pähkinäisyys.
jne...

Perusmakujen käyttö mistä tahansa elintarvikkeesta puhuessa, on hyvin luontevaa, jopa välttämätöntä. Sitten jos lähdetään kuvailemaan jotain ruokaa jollain toisella raaka-aineella, niin mielestäni liikutaan heikoilla jäillä.

En ole koskaan kuvaillut hyvän pihvin maistuvan banaanilta, tai miltään muultakaan toiselta raaka-aineelta, mutta usein olen todennut tiettyjen pihvikarjarotujen ja tiettyjen tuottajien tuotteiden olevan vertaansa vailla.

Itse en ole niin harrastunut vaikkapa tomaatteihin, että osaisin kuvailla niitä kasvatusalueen perusteella, mutta olen keskustellut keski-eurooppalaisten kulinaristien kanssa ja he pystyvät käymään aiheesta loputtomia keskusteluja enkä muista kenenkään heistä kuvailleen tomaatin maistuvan miltään muulta kuin tomaatilta. Mainittakoon, että yleensä mielestäni saariston perunat maistuvat paremmilta kuin sisämaan perunat...

Kahvipavuissa on tyypillisiä eroja mm. kasvualueittain. Ne vaan ovat mielestäni paljon olennaisempia kuin (minun mielestäni) keinotekoiset yritykset kuvata jonkun pavun ominaisuuksia. Eihän kahvi oikeasti maistu esim. tomaatilta. Olen itseasiassa joskus aikoinaan ihmetellyt, miltä sellaiseksi kuvattu kahvi mahtaa maistua ja sittemmin olen juonutkin mm. kenialaisia kahveja, joista kieltämättä saa hakiessaan sellaisen mielleyhtymän, että joo-o, tämä se on varmasti se "tomaatti". En kuitenkaan olisi kutsunut sitä makua tomaatiksi, ellen olisi kuullut termiä aiemmin.

Ymmärrän, että sille on varmasti käyttöä ja tarvetta, että on yhteinen kieli, jolla eri papujen ominaisuuksia kuvaillaan ja Ameriikan poikien uusi makupyörä kurrikulumeineen on ihan kiva yritys viedä hommaa eteenpäin, mutta silti se tuntuu mielestäni yhäkin keinotekoiselta. Tottakai, koska sitähän se on. Yritetään keksiä mielleyhtymiä, joiden pohjalta makuja kuvaillaan perusmakuja tarkemmin.

Pavun ominaisuudethan tulevat pitkälti lajikkeesta, maaperästä, kasvukorkeudesta, prosessoinnista ja niin edelleen. Kyllä niilläkin pystytään jossain määrin antamaan osviittaa siitä, miltä kahvi maistuu. Aloittelijoille se ei heti aukea, mutta aukeaisi nopeammin, jos ei höpöteltäisi greipeistä, valkoisesta suklaasta jne. Jos on maistanut greippiä tietää ihan hyvin, että ei kahvi sille maistu. Mielleyhtymä voi joillekin tulla, mutta siinä se - mielestäni.

Se on sitten asia erikseen, jos paahtamalla tuhotaan kahvipavun ominainen maku... mutta sillehän meillä on jo olemassa termi: poltettu pyöränkumi. ;D

Mutta pähkinänkuoressa (sellaisen pähkinän, joihin usein viitataan amerikkalaisten papujen yhteydessä) kahvi maistuu kahvilta. Niitä on paljon eri makuisia, mutta kyllä ne kaikki kahvia ovat. En minä siitä nyt suoranaisesti mieltäni pahoita, jos joku sanoo kahvia teen makuiseksi, tai persikkaiseksi tjms, mutta en minä selkäänkään taputa. ;)

E: Joskus kun olen jutellut joidenkin ammattilaisten kanssa asiasta, niin osa on sanonut olevansa samaa mieltä kanssani, mutta myös todenneet, että eipä tällä hetkellä mitään parempaakaan ole - ja joku yhteinen kieli pitää olla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2016, 00:15:45 ap kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #220 : Marraskuu 28, 2016, 01:03:36 ap »

Mietin tuota tomaatti juttua. Tuli mieleen eri makuisia tomaatteja, kypsempiä ja vähemmän kypsiä, sit kirsikka- ja luumutomaatit. Eroja on aika isoja. Mutta sweet tomato, voisiko se tarkoittaa jotain hyvin kypsää mehuisaa tomaattia? Miten se tulee kahvissa esille?
Tuleeko mieleen jotain pehmeää, tumman puhuvan mehuisaa, ja kuitenkin aavistuksen makea miedolla hapokkuudella?
Voisiko siitä keksiä jonkin farlaavamman kuvauksen,kuten joku marja tai hedelmä? Niitähän riittää. Tai vaikka jokin karkki.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #221 : Marraskuu 28, 2016, 01:27:16 ap »

Kunnolla kypsyneessä tomaatissa maistuu jonkin verran myös umami. Lihaisan mehukas? En ole varma haluaisinko löytää tuota kahvista..
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #222 : Marraskuu 28, 2016, 01:57:28 ap »

Umami minullekin on tullut mieleen niistä kenialaisista, joissa "tomaattia" olen aistinut - tosin enemmän se mielestäni on ollut Muttin tuplakonsetraattipyreen kaltaista kuin tuoretta tomaattia... mutta ei silleen oikeasti, vain mielleyhtymän tasolla. Kahvi oli oikeasti hyvää, mutta en vielä siltä pohjalta alkaisi kokeilla parantaa kahvin makua lusikallisella tomaattipyreetä. ;)


Makea lajike voisi olla vaikka kypsä, jo vähän pehmeähkö Marmande-pihvitomaatti, vaikka meikäläisissä olosuhteissa ehkä kirsikkatomaatit toimisivat paremmin. Suomihan ei ole mikään tomaatinkasvattajan unelmamaa. Tomaattikokeilut toiminevat ehkä paremmin lämpimissä maissa?

Lajikkeitahan on toki harrastelijoille tuhansia, vähän kuten chilejäkin ja samoin kauppatermit ovat ihan omansa ja paljon rajoittuneemmat.
Kerran Ranskassa menin vihanneskauppiaalta pyytämään tomaatteja. Hän kysyi, että mitä tomaattia? Minä sanoin, että joku hyvän makuinen. Ukkeli pyöritteli silmiään ja varmaan ajatteli merdeä. Kertoi, että hänellä on 50 eri lajiketta, että mihin tarkoitukseen ne tulevat?
Saatiin se sitten lopuksi selvitettyä ja olivathan ne aivan mainioita käyttötarkoitukseensa.
Mutta se oli ihan itsestään selvää, että jokaiselle tomaatille on oma hyvin tarkka käyttötarkoituksensa. Sama homma Italiassa.

Ehkä kahvia kuvaillessa tulisikin vähän tarkemmin määritellä, mistä lajikkeesta on kyse ja mistä kypsyysasteesta. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #223 : Marraskuu 28, 2016, 07:03:40 ap »

Perusmakujen käyttö mistä tahansa elintarvikkeesta puhuessa, on hyvin luontevaa, jopa välttämätöntä. Sitten jos lähdetään kuvailemaan jotain ruokaa jollain toisella raaka-aineella, niin mielestäni liikutaan heikoilla jäillä.

Henkilökohtaisesti en käytä paljoa tuota. Muutenkaan ruuissa, viineissa yms.. En nyt kuitenkaan näe tuota kamalan pahana, koska oikeasti se "asteikko" siinä kuvailussa on kuitenkin henkilökohtainen ja se jokatapauksessa siirtyy heikosti toisille ihmisille. Jos taas se muille kommunikointi on tärkeää, niin nuo ovat kuitenkin melkotoimivia viittaussia siinä missä oikeastaan mikä tahansa. Tottakai se "tomaatti" on epätäsmällinen ilmaus, mutta se on komunikaatiossa silti parempi kuin ei mitään.

Mutta siis minusta on tärkeää kuvailla ainakin itselleen sitä makua. Jos siis tahtoo oppia maistamaan. Ja siis nimenomaan sanallisesti. Käytti sitten mitä tahansa termistöä siihen kuvailuun itselle mitä käyttää. Siten ihminen oppii arvioimaan paremmin niitä makuja kylmiltään ilman referenssikuppia. Pätee kaikkeen ruokamaisteluun, viineihin, kahviin tai vaikka niihin tomaatteihin.

Itse käytän muuten paljon äänimaailman analogiaa kaikkea ruokaa maistaessani, koska äänimaailman termistö on minulle läheistä. Kuvailen ruokien tai vaikka kahvin makua esim. Hentoä pyöreyttä ylemmissä keskiäänissä ja bassopää puuttuu jälkimaustakin kokonaan. No tuli päästä vähän köyhä esimerkki, mutta kai tuosta sai ajatuksen. Mutta siis palaan vielä siihen, että itsellehän se kuvailu lopulta eniten on ja auttaa syventämään sitä omaa ajatusta ja makumuistia.


Ehkä kahvia kuvaillessa tulisikin vähän tarkemmin määritellä, mistä lajikkeesta on kyse ja mistä kypsyysasteesta. ;D

Siinä oli hymiö, mutta joo nimenomaan. Jos käyttää tuollaista "makuasteikkoa", niin jos se on mielekästä ja itselle loogista niin minusta kyllä ehdottomasti. Tuollaisiin lajitteluihin (vähemmän liioitellusti) ne perustuvatkin. Tärkeää on, että se oma asteikko on itselle luonnollinen. Sitten tietysti jos on paahtimolla töissä ja joutuu tekemään töitä muiden kanssa, niin sitten pitää tietysti opetella kommunikoimaan muiden kanssa ja soveltaa heidän käyttämiään makuasteikoita ja sellaista tilanetta vartenhan nuo viinisanastot ja tuo kahvisanasto on kehitettykin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2016, 07:10:36 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

jannek

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #224 : Marraskuu 28, 2016, 12:51:09 ip »

Rost & Co:n kausikahvia Guatemala Finca Montejo.  Espressona kippaa kirpeän suuntaan mutta kiehtoo silti

Hyvää tuli parametreilla 17g/32g/42s sikäli kun shotti suostui valumaan noin hitaasti. Kirpeää ja väkevää oli, mutta täyteläisyyttä ja makeutta oli mukana sopivasti pyöristämässä kokonaisuutta.
Kirjattu