Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Papusuosituksia  (Luettu 207864 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #195 : Marraskuu 23, 2016, 07:03:01 ap »


Oli ylläri hyvä.

Osaatko sanoa mikä asia vaikutti eniten tuohon "ylläri" kohtaan?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #196 : Marraskuu 23, 2016, 08:29:17 ap »

Osaatko sanoa mikä asia vaikutti eniten tuohon "ylläri" kohtaan?
Et yleensä en tee noin päin enkä noin karkealla, saati käytä bloomia.
Odotuksia ei tosin ollut, mut aavistelin laimeampaa kuppia kuin mitä tuli.
Hyvin täyteläinen ja selkeät maut.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #197 : Marraskuu 23, 2016, 13:57:55 ip »

Pitipä laittaa pitkästä aikaa myös TKP:lle tilaus. Ndumberi PB, Joulukahvi (Irmas Pereira) ja Espresso Rabanales.  :P
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #198 : Marraskuu 23, 2016, 15:32:58 ip »

Et yleensä en tee noin päin enkä noin karkealla, saati käytä bloomia.

Olen itse ainakin siinä uskossa, että bloomingin merkitys on hyvin olematon. Paitsi tietysti oikeinpäin saattaa vaikuttaa pienesti valumaan etenkin isomporeikäisellä metallifilsulla.

Karheus nyt tietysti voi olla vaikka mitä rouhetta, kyllä sieltä se maku aina esiin tulee kunhan uuttaa riittävän pitkään. Ihan erilailla tulee useimmista pavuista se maku esiin, kun on vaikka lähempänä pannujauhatusta käytössä. Eniten suurikokoisissa jauhatuksissa on kuitenkin oman arvaukseni mukaan ongelmana pöly tai lähinnä se, että jos mylly ei ole kamalan hyvä, niin sen merkitys korostuu suhteettomasti karhealla jauhatuksella.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

jpetrow

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #199 : Marraskuu 23, 2016, 16:08:52 ip »

ja Espresso Rabanales.  :P

Kerro sit miten sait toimimaan.

Ite en saanut tosta makeutta kunnolla ulos, mutta vika kohdistuu melko varmasti manoon :)
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #200 : Marraskuu 24, 2016, 19:50:57 ip »

Ai että mä tykkään mun nykyisestä vakiopavustani: Cafe De Cuba Turquino.
Mennyt ohi mun aijemmasta vakkarista Monsoon malabarista!
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #201 : Marraskuu 25, 2016, 08:52:32 ap »

Heh, kahvinjuojan ongelma: Ensiksi tilataan kahvia, koska se on loppu. Toimitus TKP:lta tuli vuorokaudessa, mutta nyt kahvi on niin tuoretta (paahdettu keskiviikkona) ettei sitä kannata vielä juoda. Eli edelleenkään ei ole papua laittaa myllyyn  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

timo64

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #202 : Marraskuu 25, 2016, 19:16:55 ip »

Ai että mä tykkään mun nykyisestä vakiopavustani: Cafe De Cuba Turquino.
Mennyt ohi mun aijemmasta vakkarista Monsoon malabarista!
Saako tätä sikarinmakuista 😊 papua muualta kuin Porin parista kahvilasta ja PP:n tehtaanmyymälästä? Voishan tuota tussauttaa AP:lla pussillisen.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #203 : Marraskuu 25, 2016, 22:11:52 ip »

Saako tätä sikarinmakuista 😊 papua muualta kuin Porin parista kahvilasta ja PP:n tehtaanmyymälästä? Voishan tuota tussauttaa AP:lla pussillisen.
Pk-seudulla Caffista on tuota saanut.
Itse olen tykännyt ja kun tumman kahvin ystävät ovat kyselleet ehdotuksia, niin olen suositellut.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #204 : Marraskuu 25, 2016, 23:00:22 ip »

Sikarinmakuista papua....? Itse kun vielä aikoinaan polttelin, niin harrastin pääasiassa sikareja, yleensä kuubalaisia. Täytyy kyllä sanoa, että en koe niissä mitään yhtäläisyyttä kahviin, muuten kuin mielikuvien tasolla. Joku todella "maanläheinen" (esim. Mandheling) aasialainen papu on joskus tuonut mieleeni tumpatun sikarin, mutta se ei ole kovin miellyttävä mielikuva...

Juu, en ole kyseistä papua maistanut, mutta mielikuva tuntuu jo siltä, etten kokeilekaan. ;)

Minun mielestäni pitäisi mieluummin puhua siitä, että esim. kyseessä on erittäin rajatusti ko. alueelle tyypillinen pesty/natural kahvi, joka on kasvanut yli xxxx m korkeudessa ja korjattu vasta oikean kypsyisenä jne. Opetellaan puhutaan kahvista kahvina, eikä apinoida viinihörhöjen tyylistä kielikuvastoa.

Tästä olen Schulmanin kanssa samaa mieltä, vaikka olen joskus myöntänyt hänen olevan jokseenkin vastarannankiiski.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #205 : Marraskuu 25, 2016, 23:33:58 ip »

Ja ei tuossa pavussa itsessään mitään sikarin makua ole. Siihen luodaan paahdon aikana savun avulla se sikarimainen tai savuinen maku. Kyse enempi paahtotyylistä kuin pavun mausta. Varmaan tuokin jonkun jenkkiläisen markkinamiehen touhuja yhdistää sikarimainen savuisuus ja kahvi kun kerran Kuubasta puhutaan.
Olen kotona paahtanut paljon kuubalaisia papuja ja ihan ok ne ovat. Huonon prosessoinnin takia seassa on paljon huonoja ja pilaantuneita papuja. Makumaailma aika lähellä brasilialaisia.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #206 : Marraskuu 25, 2016, 23:47:24 ip »

Juu, en minä sitä sikaria vihreästä pavuista olettanutkaan, vaan siitä, että miksi hel**tissä joku paahtaisi pavun sikarinmakuiseksi.

Omissa aloittelijan paahdoissani on ollut tekemistä siinä, että pääsee eroon siitä savun löyhkästä, vaikka en tummaksi haluakaan paahtaa. Vielä on paahtamisessa hakemista. :'(
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #207 : Marraskuu 26, 2016, 00:00:20 ap »

Juu, en minä sitä sikaria vihreästä pavuista olettanutkaan, vaan siitä, että miksi hel**tissä joku paahtaisi pavun sikarinmakuiseksi.
Juu ja tuo savukommenttini oli vaan yleinen toteamus tuosta kuubalaisesta pavusta. Ihme kikkailua lisätä johonkin papuun savuisuutta. Antaisi mielummin alkuperän maistua.
Savuisuus/paahteisuus tulee toki tummien paahtojen mukana väkisinkin mukaan ja moni niistäkin tykkää. Makunsa kullakin...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #208 : Marraskuu 26, 2016, 00:09:24 ap »

Antaisi mielummin alkuperän maistua.

+1

Savuisuus/paahteisuus tulee toki tummien paahtojen mukana väkisinkin mukaan ja moni niistäkin tykkää. Makunsa kullakin...

Meitä on niin moneen junaan.... ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #209 : Marraskuu 26, 2016, 00:37:52 ap »

Suurin osa juo väärin.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::