Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Papusuosituksia  (Luettu 208788 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #150 : Syyskuu 12, 2016, 07:25:51 ap »

Myin kaksi pussia kaverille, jotta kahvi ei ehtisi vanhentua. Olen kokeillut pakastamista, mutta en ole varma, onko siitä hyötyä. Täällä foorumissa on siitä monenlaista näkemystä.

On siitä kyllä melkovahva konsensus. Toki irrationaalisia "pakastimenvihaajia" löytyy aina vähän kaikissa asioissa.

Pakataminen on selvästi testattu, että vaikka pakastettu papu ei ihan välttämättä ole yhtä hyvä kuin tuore, niin on se päivänselvästi erilainen (lue: parempi) kuin pakastamaton papu. Toki varminta on juoda ne pavut aina tuoreeltaan, mutta koska emme elä täydellisessä maailamassa, niin pakastettu kelpaa minulle ainakin ihan hyvin.

Papu tulee aina pakastaa alkuoperäissä pakkauksessaan avaamatta sitä. Itse lisäksi teippaan kiinni sen ventiilin pussista, koska oikein luota niiden pienten mooviventtiilien täydelliseen toimintaan.

Lainaus
Yleensä jaan kilon pussin kahtia ja laitan puolet tiiviseen rasiaan odottamaan käyttöä. En tiedä, onko se hyvä idea, koska jakamisessa pavut ilmaantuvat.

Hyvin huono. Koko pussin avaaminen on ensimmäinen huono idea ja siirtäminen uuteen pussiin toinen hyvin huono idea. Kahvi kannattaa aina avata ensimmäisen kerran mahdollisimman myöhään ja säilyttää alkuperäisessä pakkauksessa, koska muuten päästät kaikki papujen itse tuottamat suojakaasut harakoille.

Lainaus
Toisaalta mietin, muuttaako parin kolmen kuukauden säilytys makua niin paljon kuin väitetään.

Hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi: Kyllä.

Jos siis pavut ovat alunalkaenkin olleet tuoreita, niin ero on massiivinen. Ero viikon vanhan ja parin kuukauden vanhan pavun välillä on kuin yö ja päivä. Pystyn kahvilassakin sanomaan espressosta heti onko papu kuukaisien vanhaa vaiko tuoretta. Siihen tulee sellainen vanha maku, joka puhtaasti peittää aromeita. Viikosta kuukauteen paahdossa papu selvästi muuttuu mailtaan, mutta se vanha maku ei ole yhtä ilmeinen. Kuukausia pakkasessa olleista pavuista tätä vanhaa makua en maista.

Jos papu on jo kolmekuukautta vanhaa, niin sellaisia en vaivaituisi enää pakastamaan. Kolmekuukautta tai kuusikuukautta on henkilökohtaisesti jo ihan sama, kun kyseinen papu on jo vanhentunutta. Kyllä niitäkin voi juoda, mutta ei se vaan ole parhaimmilaan ja vartailemattomassa sokkotestissäkin maistaa mitkä ovat vanhentuneita.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #151 : Syyskuu 12, 2016, 07:35:35 ap »


Maku on henkilökohtainen. Vain sinä voit tietää maistatko eron tuoreen ja 3kk vanhan pavun välillä. Iso ero niiden välillä kyllä on.

Tuoreus on muuten sellainen pavun ominaisuus, että se maku joka vanhaan kahviin tulee ei minusta oikein missään maailmassa ole koskaan hyvä asia. Maikka kuinka subjektiinen juttu maku on, niin minä nimittäisin 3kk vanhan pavun sivumakua ihan rehellisesti makuvirheeksi. Sellaista ummehtuneisuutta, joka nähdäkseni ei ole kenestäkään hyvä asia koskaan eikä missään.

Toki eihän sitä koskaan tiedä, jos jollain metodilla tai pavulla tuo maku toisi siihen kokonaisuuteen jotain positiivista lisää. Tietysti joku saattaa siitäkin mausta tykätä.
Mutisee: Vahvasti kuitenkin epäilen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #152 : Syyskuu 12, 2016, 08:37:50 ap »

Ja pakko vielä lisätä, että espressokäytössä pavun iällä on iso merkitys. Vanhaa kahvia on todella vaikeaa saada uuttumaan kunnolla espressossa. Puhumattakaan siitä mitä maulle tapahtuu...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #153 : Syyskuu 12, 2016, 09:43:42 ap »

Maikka kuinka subjektiinen juttu maku on, niin minä nimittäisin 3kk vanhan pavun sivumakua ihan rehellisesti makuvirheeksi. Sellaista ummehtuneisuutta, joka nähdäkseni ei ole kenestäkään hyvä asia koskaan eikä missään.

Lähinnä ajattelin, että kun on ihmisiä jotka eivät haista/maista juuri mitään. Sittenhän se on melko samantekevää... ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

noisette

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #154 : Syyskuu 12, 2016, 14:24:06 ip »

"Koko pussin avaaminen on ensimmäinen huono idea ja siirtäminen uuteen pussiin toinen hyvin huono idea."

En siis avaa pussia ennen kuin alan käyttää sitä. Kysymys on siis, kumpi näistä on parempi idea, kun avaa kilon pussin:

a) pitää kaikki pavut siinä
b) siirtää puolet pavuista toiseen pussiin ja ilmatiiviiseen rasiaan odottamaan käyttöä.
Kirjattu

noisette

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #155 : Syyskuu 12, 2016, 14:28:19 ip »

Viittasin tähän keskusteluun pakastamisesta:

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=128.0

Tuossa puhutaan testistä, jossa kokeiltiin pakastamisen vaikutusta.

Itselläni ei tästä ole vahvaa mielipidettä.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #156 : Syyskuu 12, 2016, 14:50:39 ip »


En siis avaa pussia ennen kuin alan käyttää sitä. Kysymys on siis, kumpi näistä on parempi idea, kun avaa kilon pussin:

a) pitää kaikki pavut siinä
b) siirtää puolet pavuista toiseen pussiin ja ilmatiiviiseen rasiaan odottamaan käyttöä.

Olen itse jo päätynty siihen, että kummatkin ovat huono ajatus ja luopunut loppukilon heikommasta laadusta ostamalla pienempiä pusseja. Valitettavaa, mutta en oikein näe kiertotietä tähän.

En osaa sanoa kumpi on vähemmän huono, mutta molemmat ovat oman kokemukseni mukaan huonoja.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #157 : Syyskuu 12, 2016, 14:54:19 ip »

Viittasin tähän keskusteluun pakastamisesta:

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=128.0

Tuossa puhutaan testistä, jossa kokeiltiin pakastamisen vaikutusta.

Itselläni ei tästä ole vahvaa mielipidettä.

Itselläni on omaan kokemukseen perustuen tästä hyvin vahva mielipide. Kuukausia pakastimessa lojunut kahvi on toistuvasti hyvää ja kuukausia pöydällä/hyllyllä lojunut kahvi toistuvasti vanhan makuista.

Tuo ketju kannattaa myös lukea:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=667.0

Eihän tästä nyt mitään täydellisen tyhjentävää tieteellistä tutkimusta ole tehty, että kukin uskoo mihin uskoo. Itse olen valmis vaikka rahapanoksin sokkomaistamaan viikon kodalla paahdosta vaikkapa kolmeksi kuukaudeksi pakastettua kahvia verrattuna samasta erästä pöydällä seidotettu versiota vastaan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

noisette

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #158 : Syyskuu 12, 2016, 19:11:16 ip »

Kysyn seuraavalla kerralla Tampereen paahtimosta, voisivatko pakata kahvin puolen kilon pusseihin.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #159 : Syyskuu 12, 2016, 20:29:49 ip »

Kysyn seuraavalla kerralla Tampereen paahtimosta, voisivatko pakata kahvin puolen kilon pusseihin.

Joo. Laitoin joskus tosi tosi kauan sitten menneinä vuosina kirjallisen pyynnön siitä nettitilauksen sekaan, että olisiko mahdollista. Kilon paketti tuli, niin en ole sieltä enää tilaillut vuosikausiin mitään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #160 : Syyskuu 12, 2016, 21:03:19 ip »

Kuulostaa hienolta asiakaspalvelulta ;D
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #161 : Syyskuu 12, 2016, 21:05:04 ip »

Nyt kyllä komppaan PaljonMaitoa+VahvaaKahvia nimimerkin pakastusnäkemyksiä vahvasti. Olen itse 250 gramman pussien ostaja. Eli kun avaan pussin kumoan sen suoraan myllyyn, johon juurikin tuo määrä mahtuu. Jos paikallisessa kahvikaupassa on useampaa tuoretta kahvia, joita tekee mieli ostaa, pistän liiat pussit pakkaseen.

Nyt sitten tuo kysymys kilon pussista, mitä tehdä pavuille, jotka ei heti pääse käyttöön. Itse tein pienen riskin kesällä. Kävin kesäkuussa Tampereella, josta ostin Mokkamestareiden juuri paahtamaa Colombialaista tosi vaaleaa ja persoonallista espressoa. No papu on niin persoonallinen, että sitä ei viitsi viikkoa tai kahta juoda pelkästään. Otin siksi  laaturiskin ja pussitin pavut heti kotona ostopäivän iltana pieniin minigrip pusseihin 75 gramman annoksiin. Eli saan pussillisesta neljä espressoa Pavonilla.

Juurikin viime viikolla join toiseksi viimeisen pussin. Maku oli selvästi parempi kuin mitä se olisi ollut ilman pakastamista, mutta nyt 2,5 kuukautta oston jälkeen makuun oli alkanut tulla hieman tuota virhettä, jota minä kutsuisin eltaantumiseksi. Mutta kyllä siinä oli vielä selvästi kyseisen pavun persoonallisuus tallella ja uutto onnistui vielä hyvin.

Eli tällä kokemuksella laittaisin kilon pussista avatessa 250 grammaa myllyyn ja loput kolmessa 250 gramman erässä pakkaseen. Kuukaudessaha tuo ainakin minulla menee kilo kahvia kotona, joten aika hyvänä uskoisin laadun säilyvän, vaikka sen pussin joutuukin pian paahdosta avaamaan ja jakamaan.

Parempi toki olisi ettei tarvitsisi availla. Eli kannattaa ostaa annoksia, jotka mahtuu myllyyn kerralla.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #162 : Syyskuu 12, 2016, 22:30:31 ip »

Vielä voisi sanoa tuohon yksilöpakkaamiseen, että jos sen pääsisi ihan paahtopäivänä tai edes seuraavana tekemään, niin se voisi olla toimivaa koska papu vielä erittää runsaasti hiilidiksiidia. Kuinka pian se oikeasti pitää tehdä, että se toimisi niin empä tiedä. Viikon kodalla olettaisin kuitenkin, että ollaan jo täysin myöhässä junasta.

Mutta arvailua tämä kaikki.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #163 : Syyskuu 12, 2016, 22:31:40 ip »

Mutta edelleen on paljon parempi sen kilon pussiin kanssa olla kaatamatta kaikkea myllyyn vaan vain neljänneskilo, teipata loppu piukkaan ja pakkaseen. Joka kerta kun kaataa taas myllyyn, huomaa että saa tuoreenpaa kuin mikä siinä lopussa varttikilosta oli.

Itse asiassa epäilen että siinä saa itse asiassa siinäkin mielessä "hyvää", että se karmea ja pelätty KOSTEUS, sitä saa hieman siinä papuun ja se freshaa makua, eikä huononna.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papusuosituksia
« Vastaus #164 : Syyskuu 13, 2016, 08:23:11 ap »

Kysyn seuraavalla kerralla Tampereen paahtimosta, voisivatko pakata kahvin puolen kilon pusseihin.

Eiköhän pysty, mutta sitten kilohinta on eri :).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2