Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Nespressosta manuaaliseen?  (Luettu 18033 kertaa)

Karuselli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Nespressosta manuaaliseen?
« : Tammikuu 09, 2013, 23:44:42 ip »

Olisin onnellinen viisaampien kommenteista..
Olen pohtinut hankkisinko nespresso kapselikoneen tilalle toisenlaisen koneen. Syynä siihen on, että nespresso tekee makuuni liian haaleaa espressoa eikä makukaan ole niin superhyvä.
Kysymys1: tarjoisiko automaattikone mielestänne minulle etua vrt nespresso?

Kysymys2: kuinka pitkäikäisiä ovat manuaalikoneet ja pitääkö niitä huollattaa vai onnistuuko se itse? Ilm automaattikoneet on lyhytikäisempiä?

Kysymys3: manuaalikoneista  onko silvia ranchilio hyvä , helpohko käyttää ja oppia ja hoitaa vai onko joku sopivampi?

Kysymys4: manuaalikoneen huonoin puoli? ( onko niin hidasta puuhaa että kerkiääkö aamulla töihin jos värkkää cappucinon)
Jos näihin aluksi :)


Kirjattu

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2013, 00:10:54 ap »

Melko laaja-alaisia kysymyksiä. Joku korjatkoon, jos on eri mieltä.

Nespressoa en ole omistanut, mutta kyllähän jotkut pitävät toisen tonnin puolelle meneviä Juria hyvinäkin. Epäilemättä siinä on dramaattinen ero, jos kahvi uutetaan kapselista vs. tuoreesta jauhatuksesta. Nespressoa tai dolce gustoa en itse osaa arvostaa kovin korkealle.

Yksinkertaisia manuaalikoneita vertaisin autoihin. Kalkinpoisto on tarpeellinen siinä kuin öljynvaihtokin. Joitain tiivisteitä voi joutua silloin tällöin vaihtamaan. Muuten pitäisi kestää melko hyvin. Muitakin osia on saatavilla netistä hyvin eikä korjaustoimenpiteet ole mahdottomia.

Automaateista ei ole kokemusta, mutta tuskinpa ne paremmat käsiin kuitenkaan hajoavat. Kaikkihan nämä ovat sellaisia, että kun kuumaa vettä pidetään paineen alla ja jauhetaan mahdollisesti öljyisiäkin papuja, niin ei laitteissa aina täydelliseen huoltovapauteen päästä.

Silvia on hyvänä pidetty laadukas laite, jota pidän itse kuitenkin lämpöjensä puolesta epävakaana (http://www.youtube.com/watch?v=BxrFlzyOucE). Toisaalta ei tule mieleen saman hintaluokan laitetta Suomen markkinoilla, joka tilannetta kauheasti parantaisikaan... Ulkomailta sitten saa Gaggia Classicia ja muita laitteita samoilla eduilla ja paheilla melko paljo halvempaan. Myllyn tarvitsevat molemmat aivan ehdottomasti, joka maksaa ainakin sen parisataa, jos ei jaksa käsikäyttöistä pyörittää. En suosittele käsiveivaamista pitemmän päälle. PODejakin monet käyttävät, mutta en pitäisi sitä ratkaisua merkittävänä parannuksena Nespressoon.

Manuaalikoneen huonoin puoli on se, että se vaatii perehtymistä ja aitoa mielenkiintoa. Ilman niitä ei Nespressosta varmasti paljoa paranna. Säännöllinen putsaus ja muut toimenpiteet vievät aikansa ja esimerkiksi Silvia tarvitsee lämpeämisaikaa ainakin 20min. Kyllä siihen capuccinon tekemiseen se 5min sit pitää varata vähintään sen päälle. Ja sitten pitää jaksaa pestä se haiseva maitokannu ym.

En halua pelotella, mutta helpon kahvin perässä ei Silviaa tai vastaavaa kannata hankkia. Täysautomaatti lienee parempi valinta, jos mielenkiinto kohdistuu lopputulokseen eikä niinkään siihen matkaan.
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2013, 00:21:43 ap »

Maidonvaahdotuksesta sen verran, että siinähän ei varsinaista eroa ole koneiden välillä kätevyydessä, ainakaan manuaalikoneiden tappioksi. Pilli maitoon ja siitä vaahtoa. Tai toki on niitä, jossa kone imee maidot ja vaahdottaa sisuksissaan, mutta ymmärtääkseni niissä pesemisen työläys mitätöi helpotuksen itse vaahdottamisesta.

Useimmat kapselikoneet sitten tekee maidon maitopulverista, mutta se on kyllä niin kaukana oikeasta vaahdotetusta maidosta, että en lähtisi vertailemaan näiden keskinäistä kätevyyttä.

Minä en ole koskaan suuremmin innostunut automaattikoneiden kahvista, tai siis törmännyt mihinkään normaalitasoa selvästi parempaan. Enkä myöskään kapseleita selvästi parempaan. Koska kapseli- tai automaattikoneet eivät tee espressoa korkeassa paineessa, niin purun tuoreudella ei ole samalla tavalla ratkaisevaa merkitystä kuin manuaalikoneissa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2013, 00:23:38 ap »

Useimmat kapselikoneet sitten tekee maidon maitopulverista, mutta se on kyllä niin kaukana oikeasta vaahdotetusta maidosta, että en lähtisi vertailemaan näiden keskinäistä kätevyyttä.

Nespressossa on se positiivinen puoli, että se käyttää oikeaa maitoa. Automaattivaahdotus kyllä, mutta eipä kuitenkaan pulverituotetta.
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2013, 12:51:34 ip »

Minä lämmitän hx koneen joka aamu, teen kaksi tupla espressoa ja yhden tai kaksi capua.
Aikaa menee noin 10-15 minuuttia pesuineen. (kone lämpenee tosin puoli tuntia).
Ei ole mahdotonta, joskus ihan mukavaa hommaa.
Joskus myöhästyn töistä/päiväkotiinviemisestä tms.. voisin toki syyttää kahvihommia.

En tiedä noista muista, mutta oma quickmillini on mielestäni "helppokäyttöinen". Espresson valmistus on vaikeaa koneesta riippumatta.

yksi merkittävä ero podikoneeseen on sotkun määrä...

t
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2013, 13:06:12 ip »

Itse selviän espressosta varmaan noin minuutissa omalla manuaalilaitteistolla. Itsekin pidän sitä helppokäyttöisenä periaatteessa, toki joskus uuden pavun kohdilleen hakeminen on työlästä. Ja käyttö on vaatinut ihan kiitettävän määrän opettelua, mutta nykyään espresson teko on sitä mitä se on alunperinkin ajateltu eli erittäin nopeaa.

Pieni manuaalilaite ja korkeat laatuvaatimukset on sitten sellainen yhdistelmä, että kahvintekorutiinista tulee helposti aika monipolvinen ja hitaahko.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #6 : Tammikuu 10, 2013, 14:08:50 ip »

Nespresson kanssa voisit kokeilla lämmittää konetta vähän pidempään, ehkä laskea yhden "tyhjän" ensin. Myös kupin/mukin voi lämmittää etukäteen, niin eipä jäähdy juoma yhtä nopiaan.

Kapselikone on helpompi kuin automaagi, mutta automaagia voi yleensä säätää.

Itse keitän tuplaboilerisella aamukahvit ja eniten taitaa mennä aikaa itse kahvin juomiseen. Omalla keittimellä saa tehtyä ensimmäisen shotin n. 8 minuutin lämmityksellä (lämmitysajan voi tehdä muita aamurutiineita) ja maidon voi höyryttää samalla kun uuttaakin. Aika vakiintuneesti menee nyt siten, että kahva myllyyn, myllyn annostellessa purut vedenpoisto höyrypillistä ja maito kannuun, tamppaus, shotin valuessa maidon höyrytys, ja sitten keittimen putsaus + maidon kaato.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2013, 16:48:07 ip »

Kysymys1: tarjoisiko automaattikone mielestänne minulle etua vrt nespresso?

Jos perusta on maku - tai oikeastaan mahdollisuudet maun parantamiseen - niin kyllä, automaattikone mahdollistaa paremman makuisia lopputuloksia. Kahvin voi valita ja jauhaa juuri ennen käyttöä.

Kysymys2: kuinka pitkäikäisiä ovat manuaalikoneet ja pitääkö niitä huollattaa vai onnistuuko se itse? Ilm automaattikoneet on lyhytikäisempiä?

Manuaalikoneista esim. Silvia vaikuttaa hyvin kestävältä ja varaosia löytyy suunnilleen kaikkeen mahdolliseen. Huoltopisteitä ja mahdollisuus omatoimiseen huoltoon löytyy. Automaatit ovat rakenteiltaan yleensä muovisempia ja ilmeisesti käyttöiän osalta rajoittuneempia. Automaatteja pyritään ymmärtääkseni huoltamaan valmistajan liikeissä.

Kysymys3: manuaalikoneista  onko silvia ranchilio hyvä , helpohko käyttää ja oppia ja hoitaa vai onko joku sopivampi?

Silvia on varsin hyvä perustason manuaalilaite ja sitä voi tarvittaessa tuunata paremmaksi tarpeen mukaan. Käytön oppiminen voi olla helppoa tai vaikeaa. Silvia on itsessään hyvin yksinkertainen mutta myllyn käytön opettelu voi viedä aikaa. Kahvimylly on pakollinen kaveri. Maidon vaahdottaminen voi myös olla aluksi haasteellista.

Kysymys4: manuaalikoneen huonoin puoli? ( onko niin hidasta puuhaa että kerkiääkö aamulla töihin jos värkkää cappucinon)

Ehtiihän tuon aamulla tehdä jos varaa toimintaan sopivasti aikaa. Itse tyydyn arkiaamuisin suodatinkahviin.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Karuselli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2013, 17:32:59 ip »

Lämmin kiitos tähän saakka  kaikille vastanneille, hyviä pointteja!
Mietinpä tässä mitä teen...
Taitaa tämä kahviperfektionismi - pyrkimys johtaa ajan kanssa siihen että on vain yksi ratkaisu...
Mutta ehkä se hetki ei ole vielä.
Olisi niin hyvä jos olisi joku tuttu kenellä on manuaalikone , niin sais vaikka kattoo vierestä   ....
Vaikka yrityksen ja erehdyksen kauttahan tässä elämässä muutenkin mennään :)


Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2013, 17:46:39 ip »

Hanki mylly, hyvää kahvia ja näitä:
http://shop.coffeeduck.com/en/coffeeduck-espresso-cup.html (huomioi, että uudemmille koneille on oma malli)

Jos ei sittenkään tule toivotunlaista kahvia, niin voi vaihtaa keittimen parempaan. Mylly on jo.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2013, 17:52:58 ip »


Taitaa tämä kahviperfektionismi - pyrkimys johtaa ajan kanssa siihen että on vain yksi ratkaisu...

Noita amerikansaitteja kun on hiukan selannut, niin aika monella alalajilla mennään, ja jokaisesa pääsee aika kauas. Ainakin näin vempainhulluna on ihan tyytyväinen että rahaa on rajallisesti, tilaa on rajallisesti, ja on muitakin kiinnostuksenkohteita. Voisin ihan hyvin kuvitella itseni kropaamssa jotain 20 vuotta vanhaa kolmikahvaista kahvilakonetta kuosiin, niiden 7 muun 100kg laitteen jatkoksi jotka jo jonossa odottavat...jotain ;-)

Mutta ehkä se hetki ei ole vielä.

Tik, tak ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2013, 23:14:10 ip »

Hanki mylly, hyvää kahvia ja näitä:
http://shop.coffeeduck.com/en/coffeeduck-espresso-cup.html (huomioi, että uudemmille koneille on oma malli)

Jos ei sittenkään tule toivotunlaista kahvia, niin voi vaihtaa keittimen parempaan. Mylly on jo.

Tuohan tuntuisi hyvältä (ja edulliselta) tavalta lähteä Nespressoa päivittämään! Itse olen Nespressoa juonut muutaman kerran hotellien aamukahvilla ja sitä kaikkein tumminta mitä lie "Ristretto" kapselia piti käyttää, että pääsi edes lähelle omaa espressomakua, mutta jotenkin latteaa (ei siis sitä lattea ;D ) maku oli.

Vähän samantyyppinen kokemus ehkä kun thermoblock "markettikeittimellä" siirtyy valmiista jauhosta, podien käytön kautta omaan myllyyn ja tuoreisiin papuihin, niin koko ajan espresso vaan paranee.

Ja sitten homma lähtee käsistä ja investoi 1000euroa 30 kiloa painavaan laitteistoon, jolla saa puolen tunnin lämmityksen ja ähellyksen jälkeen aikaan 27 grammaa kahvia. Sitä on pakko alkaa kutsumaan harrastukseksi, muita perusteita ei lie ole... :-\
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2013, 23:32:39 ip »

Ja sitten homma lähtee käsistä ja investoi 1000euroa 30 kiloa painavaan laitteistoon, jolla saa puolen tunnin lämmityksen ja ähellyksen jälkeen aikaan 27 grammaa kahvia. Sitä on pakko alkaa kutsumaan harrastukseksi, muita perusteita ei lie ole... :-\

Noo, kun itse ostin Oscarin ja Grintan, olin sitä mieltä että paras hankintani varmaan 10 vuoteen. Enkä juuri edelleenkään tuosta poikkea, Stregan ja Varionkin ostaminen jatkoksi tuntuu edelleen järkiostokselta -kahvinnäpräämisen ja hyvän herkkujuoman lisäksi kiinnostavaa oheistietoa ja -kokemusta on piisannut. Itse asissa tässä naisystävän kanssa olaan harmiteltu miksei jo viisi vuotta sitten ostettu kunnon keitintä. Enkä todellakaan voi sanoa että olisin päässyt mihinkään äärimmäisyyksien äärelle, en osaa edes latteartia yhtään. Olishan tälläkin hankinnalla taas kahden vikon Italianmatkan tehnyt, mutta eiköhän sinnekin taas päästä, harmittelemaan miten kenkkua, että kotona on paremmat sumpit ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #13 : Tammikuu 10, 2013, 23:47:54 ip »

Enkä todellakaan voi sanoa että olisin päässyt mihinkään äärimmäisyyksien äärelle, en osaa edes latteartia yhtään. Olishan tälläkin hankinnalla taas kahden vikon Italianmatkan tehnyt, mutta eiköhän sinnekin taas päästä, harmittelemaan miten kenkkua, että kotona on paremmat sumpit ;-)

joo sitähän tämä on, mitä enemmän harrastaa ja oppii, sitä vähemmän huomaa tietävänsä ja osaavansa, mutta se on kumma että huomaa vasta jälkeenpäin, että tossa kohtaa se lähti lapasesta... En ole Italiassa kyllä uskaltanut koskaan kahvia haukkua, mutta täytyy myöntää että joskus on jäänyt juomatta 8)
Kirjattu

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Nespressosta manuaaliseen?
« Vastaus #14 : Tammikuu 11, 2013, 00:24:24 ap »

Minä luulin ostaessani nykyistä konetta, että homma lähti lapasesta. Sittemmin olen ollut erittäin tyytyväinen, käytänhän minä konetta päivittäin. Yleensä ne lapasesta lähtemiset ovat liittyneet minulle sellaisiin tavaroihin, joita en sitten ole käyttänytkään ja raha on siksi mennyt kankkulan kaivoon.

Osta kone jolla varmasti pärjäät ja johon varmasti olet tyytyväinen oman budjettisi rajoissa.

-t
Kirjattu