Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Apua myllyn valintaan - Rocky vs. i-Mini vs. Vario - vähän myös Oscarin kanssa  (Luettu 32653 kertaa)

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95

Jees, eli ilman annostelijaa.

Kyllä se varmaan i-Minin, Grintan ja Eurekan väliltä löytyy. Grinta ois Italiasta halvempi ku i-Mini, mutta siitäkin löytyy haukkuja. Henkimaailman asioita näköjään myllyjen kans. Keittimen valinta tuntuu olevan paljon helpompaa. Eurekakaan ei ole kallis etelässä ja useammassakin nettijutussa sitä on kehuttu köyhän miehen Mazzeriksi. Jos ei muuta, niin ulkonäkö Eurekassa ainakin miellyttää.

Ylihän tämä aina tahtoo mennä, kun NS Musicakin alkaa tuntua kiinnostavalle...
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576


Ylihän tämä aina tahtoo mennä, kun NS Musicakin alkaa tuntua kiinnostavalle...

Joo, mut noista pääsee nukkumalla yön yli. Mulle kävi sama; se alkoi näyttä aika kuulille, mutta siten hokasin että siinä se olisikin.
Eikä olisi edes sopinut -ei silloiseen, eikä nykyiseen keittiöön valoineen tyyliltään. Ja valoversion 1400e niin aukeaa ihan älytön määrä vaihtoehtoja. Oscarissa oli se hyvä puoli että ei ollut samaan hintaluokkaan kisaajia juurikaan samoilla spekseillä. Musicalle on. Mutta myönnetään, kunkin valinnassa tyyli on iso asia. Itse valitsin tuohon hintaluokkaan toisen tyylin ja ajatuksen Bezzera Stregan...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086

Jos päädyn Nuova Simonelli/Eureka myllyyn, niin suositteko doser vai doserless -malleja? Ilmeisesti annostelijasta on jotain hyötyä paakkujen rikkomisessa ja ainakin tämä kyseinen mylly olisi kait siistimpi annostelijan kanssa. Toisaalta jokainen seinille jäänyt kahvigramma on potentiaalisesti seuraavassa shotissa matkassa...

Annostelijasta on tosiaan hyötyä, ja yleensä jauhatus on kuohkeampaa ja paakuttomampaa. Tuota Eurekan myllyä käytin joskus hetken ja se paakutti kyllä ihan pirusti. Weissaus pakollista ja myllyn äänimaailma oli aika terävä. Jos yhtään tuntuu siltä että meinaat alkaa tosissaan tekemään espressoja jatkossa, niin säästä rahaa Varioon.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632

Annostelijasta on tosiaan hyötyä, ja yleensä jauhatus on kuohkeampaa ja paakuttomampaa. Tuota Eurekan myllyä käytin joskus hetken ja se paakutti kyllä ihan pirusti. Weissaus pakollista ja myllyn äänimaailma oli aika terävä. Jos yhtään tuntuu siltä että meinaat alkaa tosissaan tekemään espressoja jatkossa, niin säästä rahaa Varioon.

Jos haluaa mahdollisimman paakutonta jauhatusta kohtuuhinnalla, on annostelijallinen mylly aika vahvoilla. Minä olen jo itse tottunut siihen "rämpyttelyyn"  ;)
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576

Minusta se weissaus saa kuulua tähän hommaan, ei yhtään haittaa tässä talossa paakut enää
-se yletön staattinen kahvisade enemmänkin, jota Vario jollain pavuilla heittää ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73

Mites tuon weissaamisen kanssa, jostain luin että olisi hyvä että sitä kahvia olisi siellä boxissa sen verran paljon että "syöttöjen" koko/paino pysyisi oikeana. Eikös tämä sodi nyt kaikkia "hyviä tapoja" vastaan jos esim. kahvia valmistetaan vain kahdesti päivässä? :)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598

Mites tuon weissaamisen kanssa, jostain luin että olisi hyvä että sitä kahvia olisi siellä boxissa sen verran paljon että "syöttöjen" koko/paino pysyisi oikeana. Eikös tämä sodi nyt kaikkia "hyviä tapoja" vastaan jos esim. kahvia valmistetaan vain kahdesti päivässä? :)
Jos boxilla tarkoitetaan tässä tapauksessa hopperia, niin ei siellä ole pakko säilyttää papuja, varsinkaan jos pari kertaa pienen annoksen tekee.
Silloin kannattaa ladata sinne myllyyn sen verran kuin meinaa käyttää, ns. single dose (vaimikäsenyon).
Itse juuri punnitsen sen verran papua kuin meinaan käyttää, ja käytän sen myllyssä. Sit säilytän ilmatiiviissä purkissa seuraavaan kertaan.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95

Oscar (+vac+opv) ja Grinta tulivat tänään... Kaikki ok ja verrattain nopea toimitus elektros.it:ltä . Shoteista ei ole vielä mennyt yksikään alas asti, sen verran mielenkiintoisia ovat olleet... Eiköhän se silti tästä.

Pari kysymystä kuitenkin.

Ilmeisesti tuon vesisäiliön alanokan ympärillä kuuluikin olla jotain vaseliiniä? Varmaan suurin osa siitä lähti pesussa pois, mutta liekö tuolla väliä suuntaan tai toiseen.

Ilmeisesti myös tuo hieman lämmenneen muovin haju kuuluu asiaan näin aluksi.

Grintan terät olivat tukevasti toisissaan kiinni, kun myllyn laittoi käyntiin (siitäkin huolimatta että olin löysentänyt ohjeen mukaisesti puoli kierrosta). Toivotaan ettei tästä kauhean suurta haittaa ollut (?).
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576

On sielä vaseliinia. En nyt muista oliko mitään tuoksua uudessa Oskarissa, mutta jos asia mietityttää ja haluaa katsella asiaa, niin se yläosahan ei ole kuin kuudella ruuvilla kiinni, kolme paria erimittaista metalliruuvia ja nostetaan suoraan ylöspäin...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95

Joo... tarkistin jo, ei siellä ainakaan silmämääräisesti mikään sula. Yllättävän vaikea päästä uuden laitteen kanssa sinuiksi, gaggian sielunelämän osasi jo melko hyvin. Grinta tarvii säätämisen kanssa kolmea kättä. Yksi pitää virtaa päällä, toinen pitää säädön vapautinta alhaalla ja kolmas kääntää papusäiliötä.

Ilmeisesti HX saa toipua veden läpivetämisestä melko paljon pitempään mitä itse olin ajatellut alkuun. Se ehkä selittäisi vaaleaa cremaa. Erikoisesti tulee myös suuria kuplia creman matkassa... Mutta pavutkin ovat tällä kertaa lähimarketin lavazzaa, kun paremmat olivat päässeet ehtymään.
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81

Samat kokemukset tehdastuoreesta Oscarista: Kärähtäneen hajua uutena, höyrypillin kautta. Vesitankin venttiilissä jotain rasvaa, annoin rasvan olla. Ei hajua enään 10kk käytön jälkeen. Rasvat edelleen vesitankin venttiilissä - miksi ne rasvat pitäisi poistaa?
Creman väri makuasia minulle: Ei ole oikeaa tai väärää väriä mun mielestä.

Venttiilin oikeinkirjoitusongelma: Äännetään mun murretaustalla vent'iili. Eli 1 + 1/2 t-kirjainta
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2013, 21:39:13 ip kirjoittanut pukinmäestä »
Kirjattu

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95

Samat kokemukset tehdastuoreesta Oscarista: Kärähtäneen hajua uutena, höyrypillin kautta. Vesitankin venttiilissä jotain rasvaa, annoin rasvan olla. Ei hajua enään 10kk käytön jälkeen. Rasvat edelleen vesitankin venttiilissä - miksi ne rasvat pitäisi poistaa?
Creman väri makuasia minulle: Ei ole oikeaa tai väärää väriä mun mielestä.

Venttiilin oikeinkirjoitusongelma: Äännetään mun murretaustalla vent'iili. Eli 1 + 1/2 t-kirjainta

Joo, kyllä sen rasvan siinä varmasti olisikin kuulunut olla, mutta kun ohjeissa käskettiin pesemään säiliö ja samalla työnsin tahmasormeni ja tiskiharjan alareikään :P Tuskin tuon väheneminen suuri ongelma on, kun kone on toivottavasti suunniteltu kestämään aikaa pitempäänkin. Elektroksella oli jäänyt joku pikkuruuvikin irtonaiseksi pakettiin pyörimään, mutta eivät tunnistaneet itsekään, mistä se on. No mutta ainahan näitä pikkuosia jää yli, kun jotain purkaa!

Creman väri ei tokikaan ole itseisarvo, mutta vaalea väri ja vähäinen crema kertoo yleensä karua tarinaa shotin mausta. Näin ainakin näissä tämän päivän tuotoksissa... Mutta harjoittelu tekee mestarin. Eikä noista lämpötilaheittelyistä taida päästä eroon vasta kuin tuplaboilerilaitteen kanssa. Niillä on sitten hinnat eri luokassa kuin tämän minun paketin kanssa....
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

excrement

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2

Oscar (+vac+opv) ja Grinta tulivat tänään... Kaikki ok ja verrattain nopea toimitus elektros.it:ltä . Shoteista ei ole vielä mennyt yksikään alas asti, sen verran mielenkiintoisia ovat olleet... Eiköhän se silti tästä.

Pari kysymystä kuitenkin.

Ilmeisesti tuon vesisäiliön alanokan ympärillä kuuluikin olla jotain vaseliiniä? Varmaan suurin osa siitä lähti pesussa pois, mutta liekö tuolla väliä suuntaan tai toiseen.

Ilmeisesti myös tuo hieman lämmenneen muovin haju kuuluu asiaan näin aluksi.

Grintan terät olivat tukevasti toisissaan kiinni, kun myllyn laittoi käyntiin (siitäkin huolimatta että olin löysentänyt ohjeen mukaisesti puoli kierrosta). Toivotaan ettei tästä kauhean suurta haittaa ollut (?).

Uusi Oscar täälläkin, Elektros myöskin toimitti. Muovin käryä ilmenee jonkin verran, mut josko se siitä hukkuu käytön myötä.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598

Creman väri makuasia minulle: Ei ole oikeaa tai väärää väriä mun mielestä.
Creman väri ei tokikaan ole itseisarvo, mutta vaalea väri ja vähäinen crema kertoo yleensä karua tarinaa shotin mausta. Näin ainakin näissä tämän päivän tuotoksissa...
Sweet Maria's:n sivuilta opittua, linkki.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086

Creman väri ei tokikaan ole itseisarvo, mutta vaalea väri ja vähäinen crema kertoo yleensä karua tarinaa shotin mausta. Näin ainakin näissä tämän päivän tuotoksissa... Mutta harjoittelu tekee mestarin.

Vaalea crema voi myös kertoa että papu on wanhaa, joten heivaa ne Lavazzat kukkaruukkuihin ja hanki kunnon papuja  ;).

Eikä noista lämpötilaheittelyistä taida päästä eroon vasta kuin tuplaboilerilaitteen kanssa. Niillä on sitten hinnat eri luokassa kuin tämän minun paketin kanssa....

Mitä tarkoitat tuolla? Omalla HX-koneellani saan tarpeen vaatiessa uutettua koko shotin asteen tarkkuudella, ei siihen tuplaboileria tarvita. HX-kone vaatii aina vähän tarkempaa kikkailua huuhteluiden kanssa, mutta ajan kanssa oppii kyllä rutiinit kohdilleen.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2