Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvikirjallisuus  (Luettu 71851 kertaa)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvikirjallisuus
« Vastaus #30 : Tammikuu 06, 2013, 18:32:25 ip »

Mielestäni ainakin näin semi aloittelijalle tuo Scott Raon The professional barista's handbook tarjoaa hyvin selkeästi perusteet espresson valmistuksesta. Kuvatkin selventää hyvin ja takasivuilla olevat sananselitykset helpottavat lukua - ei tarvii arvailla taitaako googlen kääntäjä kahvisanastonkin.
Hyllystä löytyy myös Everything but espresso, mutta sitä en ole vielä ehtinyt aloittaa kun olen viime ajat ollut niin syventynyt espresson huimaan maailmaan.

Olisikohan jotain vinkkejä kirjallisuudesta, joka keskittyy kahvin lajikkeisiin, alkuperään, keräämiseen ja käsittelyyn ennen kuin kahvi päätyy paahtimolle?

Riippuu vähän siitä minkätasoinen playeri kahvin parissa olet ja kuinka paljon tiedät ennestään.

Wendelbookista löytyy hienoja kuvia ja hyvää tekstiä kahvista kokonaisuudessaan. Illyn kirjassa samaa asiaa ehkä hieman kattavammin mutta taatusti tylsemmin. Wendelboen, Coffee collectiven ja GLC:n Laurin ja muiden blogia pitävien paahtimoiden & kauppiaiden sivuilta löytyy usein raporttia tiloilta ja alkuperämailta, joista voi taitava oppija tehdä yleistyksiä kahvinkasvatuksesta.

Lajikkeista löytyy kattava lista & historiaa osoitteesta: http://genuscoffea.wordpress.com/coffea-article/ (on muuten Kalevalan veroinen arkisto). Coffee research-sivulta löytyy aikast paljon tietoa, jonka pitäisi kuitenkin olla jo tuttua luettuasi kaikki mainitsemani lähteet ja sivut. Counter culture-paahtimolta löytyy listauksia eri lajikkeiden makukuvauksista.

Coffeed.com-foorumilla on aika hyvää kamaa joskin jo muutaman vuoden takaa.

Kaiken kahviin liittyvän tiedon kanssa on tietenkin syytä käyttää malttia sekä harkintaa ja jatkaa kaikenlaisten kahvien maistelemista sellaisenaan ilman tietoon liittyviä ennakkokäsityksiä. Lopulta tieto muuttuu tieto kokemukseksi armottoman kahvinjuomisen seurauksena. Tämä tosin tapahtunee normaalisti vasta postuumisti.

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

endy

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Kahvikirjallisuus
« Vastaus #31 : Tammikuu 06, 2013, 18:59:22 ip »

Riippuu vähän siitä minkätasoinen playeri kahvin parissa olet ja kuinka paljon tiedät ennestään.

Tuntuu että oman espressokoneen ja siihen liittyvien itsenäisten opiskelujen myötä olen tajunnut kuinka vähän tiedän kahvista, vaikka olen useamman vuoden työskennellyt eri kahviloissa, jotka myy kahvia siksi, että se on hyvä bisnes, ei siksi, että halutaan jakaa kahvin ilosanomaa ja myydä laadukkaita kahveja ja tarjota asiakkaille viimesen päälle makuelämyksiä. Viime syksynä olisin arvoinut oman osaamiseni/tietämykseni kouluarvosanoilla jonnekin 8 paikkeille, nyt mitä enemmän olen kahvista opiskellut ja kokeillut eri papuja omalla masiinalla, luulisin että kahvitietämykseni on siellä 5+/5½ paikkeilla.  :-\

Kiitos linkkivinkeistä, niissä on monta joihin en ole vielä tutustunut. GLCn kahvimatkakertomukset on tulleet tutuksi, yritän mahdollisimman aktiivisesti seurailla kaikenmoisia kahvijuttuja. Tuntuu että kahvien parissa löytyy loputon viidakko tutkittavaksi.  :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2013, 19:07:31 ip kirjoittanut endy »
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvikirjallisuus
« Vastaus #32 : Tammikuu 06, 2013, 19:08:40 ip »

Tuntuu että oman espressokoneen ja siihen liittyvien itsenäisten opiskelujen myötä olen tajunnut kuinka vähän tiedän kahvista, vaikka olen useamman vuoden työskennellyt eri kahviloissa, jotka myy kahvia siksi, että se on hyvä bisnes, ei siksi, että halutaan jakaa kahvin ilosanomaa ja myydä laadukkaita kahveja ja tarjota asiakkaille viimesen päälle makuelämyksiä.
Oman koneen myötä kannattaa unohtaa ilosanomat & elämysten jakaminen ja todeta että tämä on viimeisen päälle itsekästä touhua.

Viime syksynä olisin arvoinut oman osaamiseni/tietämykseni kouluarvosanoilla jonnekin 8 paikkeille, nyt mitä enemmän olen kahvista opiskellut ja kokeillut eri papuja omalla masiinalla, luulisin että kahvitietämykseni on siellä 5+/5½ paikkeilla.  :-\
Onneksi kahvi ei ole tietokilpailu.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kahvikirjallisuus
« Vastaus #33 : Syyskuu 13, 2022, 18:26:14 ip »

Maltonin kirjojen koneet on ihkuja, mutta kattokaa milaisen se on entisöinyt! Vau!

https://youtu.be/bGw5ZSdVAkA?t=512
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::