Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Ominaispaino  (Luettu 4243 kertaa)

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Ominaispaino
« : Tammikuu 27, 2013, 16:36:56 ip »

Moi, kaikkihan me tiedämme, että desi sokeria painaa noin 85gr. Ja vastaava määrä vehnäjauhoja parikymmentä grammaa vähemmän.

Minun Varioni jauhaa noin 1,1-1,2 grammaa sekunnissa vähän kahvilaadusta riippuen. Normaaleissa rutiineissa en käytä vaakaa, vaan luotan ajastimeen.

Ostin taas pienen tauon jälkeen Cafetorian seiskaa ja 13,3 sekunnin aikana sitä tuli 16 gr kahvaan.
Tähän mennessä ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä, mutta minua hämmästytti lähinnä se että tilavuudeltaan tuo 16 gr oli tuplasihti puolillaan. Moni muu kahvilaatu on jauhettuna ja tampattuna täysi sihti.

Olettko huomanneet suuria paino eroja eri kahvilaatujen välillä kokonaisena papuna? Siis painon ja tilavuuden välillä.
Kirjattu

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Ominaispaino
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2013, 21:38:48 ip »

Jep. Olen huomannut että tummia papuja menee määrällisesti enemmän massan ollessa sama kuin vaalealla pavulla. Tämänhän huomaa paahtaessakin että mitä tummemmaksi paahtaa niin sitä enemmän pavun massa putuaa (kosteus haihtuu).
Kirjattu
Kupissa tänään:

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Ominaispaino
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2013, 13:08:26 ip »

Paahtaessa tekee huomion, että papu turpoaa lopussa huomattavasti.

Tästä kaiketi seuraa se, että kevyemmin paahdettu papu pysyy pienempänä ts. useampi papu menee samaan tilavuuteen, kun taas enemmän paahdettuja menee kappalemääräisesti vähemmän.

Luulen, että tuossa kohtaa ei enää kosteutta pavusta poistu.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Ominaispaino
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2013, 14:39:53 ip »

Paahtaessa tekee huomion, että papu turpoaa lopussa huomattavasti.

Tästä kaiketi seuraa se, että kevyemmin paahdettu papu pysyy pienempänä ts. useampi papu menee samaan tilavuuteen, kun taas enemmän paahdettuja menee kappalemääräisesti vähemmän.

Luulen, että tuossa kohtaa ei enää kosteutta pavusta poistu.

O.K.

Ei tällä nyt ole jauhetun kahvin viemän tilavuuden kanssa mitään tekemistä.
Tottakai paahdetussakin kahvissa on vielä vettä. Ja kyllä se niin on, että mitä pidemmälle paahdetaan, sitä vähemmän siinä on vettä. Jossain vaiheessa toki vesi loppuu, mutta silloin kahvi on jo pilalla. Toki siitä varmasti haihtuu muitakin aineita kuin vettä. Mutta joka tapauksessa tummaksi paahdettu papu on kevyempi kuin samankokoinen vaaleaksi paahdettu papu.
Olet varmasti tämän myös paahtaessasi havainnut, mikäli vain punnitset pavut ennen ja jälkeen.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Ominaispaino
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2013, 15:08:00 ip »

Ei tällä nyt ole jauhetun kahvin viemän tilavuuden kanssa mitään tekemistä.
Tottakai paahdetussakin kahvissa on vielä vettä. Ja kyllä se niin on, että mitä pidemmälle paahdetaan, sitä vähemmän siinä on vettä. Jossain vaiheessa toki vesi loppuu, mutta silloin kahvi on jo pilalla. Toki siitä varmasti haihtuu muitakin aineita kuin vettä. Mutta joka tapauksessa tummaksi paahdettu papu on kevyempi kuin samankokoinen vaaleaksi paahdettu papu.
Olet varmasti tämän myös paahtaessasi havainnut, mikäli vain punnitset pavut ennen ja jälkeen.

Ai, miksi ei ole? Itse arvelisin, että reilusti paahdossa "turvonneesta" pavusta saadaan höttöisempää jauhettakin? Ei se ainakaan minusta kuulosta mahdottomalta.

Ja *tietysti* paahdetussakin pavussa on vielä kosteutta jäljellä. Joissakin tapauksissa kuitenkin jopa alle 0,5%. Tämä alkaa olla jo niin vähän, että papu luultavimmin kostuu jo lisää ilman kosteudesta, ellei kiireesti panna pussiin?

Edelleen uskon, että pidempään paahtaessa papumassan tilavuus (pavun koko) kasvaa, mutta paino ei merkittävästi vähene. (Olen punninnut)

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Ominaispaino
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2013, 15:49:50 ip »

Mielenkiintoista. Taisin kyllä tarkoittaa "määrällisesti"-termillä tilavuutta, enkä kappalemäärää. Itse en ole saanut painoa putoamaan pavuista kovin merkittävästi (liikutaan varmaan jossain 10-15% välillä). Tosin olen ymmärtänyt että tinuri paahtaa paljon tummemmaksi, itse en ole uskaltunut kovin tummaksi paahdella.

Maragogype on kyllä semmonen papu että sen koko on paahdettuna omaa luokkaansa, ja onhan se vihreänäkin tosi iso.

Viitsiskö joku vääntää neliulotteisen kuvaajan jossa on paahtoaste, papumäärä, tilavuus ja papujen kappalemäärä  ;D
Kirjattu
Kupissa tänään: