Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Thaimaalaiset kahvit  (Luettu 6384 kertaa)

KafeeThai

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • KafeeThai
Thaimaalaiset kahvit
« : Marraskuu 15, 2012, 17:32:00 ip »

Moi
Tämä on ensimmäinen viestini foorumille :)
Asun Thaimaassa ja täällä on mielestäni todella mukava kahvilakulttuuri. Paljon on kahviloita ja perus kahvikupposesta ei tarvitse maksaa euroa enempää.  Täällä on myös myynnissä monenlaisia eri kahvilaatuja ja monet kahvit viljellään lähivuoristoissa. Kahvit maistuvat mielestäni todella tuoreille ja laadukkaille, verrattuna perus markettikahveihin joita join Suomessa. Täällä on tullut juotua monen tyylisiä kahveja joita en Suomessa koskaan maistanut.
Oma kiinnostukseni kahviin on kasvanut.

Onko muilla kokemuksia Thaimaalaisista kahveista?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2012, 00:55:40 ap »

Kuinkas lähellä thaimaalainen kahvikulttuuri on vietnamilaista? Siitä on ollut juttua:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1029.0
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2012, 13:32:42 ip »


Onko muilla kokemuksia Thaimaalaisista kahveista?

Olipa uusi tieto.
Olen reissannut Thaimaassa parikymmentä vuotta yhtäperää, enkä ole huomannut tätä asiaa. Tosin olen aina ollut turistirysissä, enimmäkseen Phuketissa.
Olin pari vuotta sitten oikein iloinen, kun sinne saatiin edes Starbucks. Saapahan edes jonkinlaista kahvia.
Itse olin tullut siihen johtopäätökseen, että he eivät kahvia juo, oikeastaan ollenkaan.. (Eivät kyllä käy Starbucissakaan).
Usein olen vienyt kahvit matkalaukussa ja ostanut periltä halvan keittimen, jonka olen sitten antanut paikallisille tutuille lähtiessäni.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2012, 17:00:10 ip »

Usein olen vienyt kahvit matkalaukussa ja ostanut periltä halvan keittimen, jonka olen sitten antanut paikallisille tutuille lähtiessäni.

Onko siellä millaisia laitteita kaupan? Koko kirjo?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2012, 14:33:11 ip »

Onko siellä millaisia laitteita kaupan? Koko kirjo?

Kuten jo tuossa ylempänä kerroin, niin minun havaintoni Thaimaalaisten kahvikulttuurista on niin lähellä nolla, kun vaan voi käsittää.
Ehkä olen vaan katsellut huonosti ympärilleni, mutta tarjontaa ei isommin ole. Katson taas tammikuussa paremmin  8).

Suomalaiset ravintolatkin ovat pyytäneet vieraita tuomaan kahvia, jotta on mitä tarjota.
Näin ainakin silloin, kun ravintola Sibelius vaikutti Koh Samuilla.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

KafeeThai

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • KafeeThai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2012, 18:23:04 ip »

Kyllä täällä on tarjolla kahvia vaikka kuinka paljon. Kävin läheisellä vuorella retkellä tutustumassa kahvinkasvatukseen. Tutustuin siellä paikalliseen kotipaahtimoon ja viljelijöihin ja join erinomaista tuoretta kahvia. Kuulemma viileässä vuoristoilmassa ja vuoren maaperässä saa kasvatettua premium luokan kahveja.
Piti napata pari kuvaakin:



Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2012, 17:19:25 ip »

Kyllä täällä on tarjolla kahvia vaikka kuinka paljon. Kävin läheisellä vuorella retkellä tutustumassa kahvinkasvatukseen. Tutustuin siellä paikalliseen kotipaahtimoon ja viljelijöihin ja join erinomaista tuoretta kahvia. Kuulemma viileässä vuoristoilmassa ja vuoren maaperässä saa kasvatettua premium luokan kahveja.


Okay. Tarvii ensireissulla paneutua aiheeseen.
Tähän asti olen ollut luulossa, että Thait ei kaffesta välitä, niinkun ei enimmäkeen välitäkään.
Missäs päin Thaikkulaa nuo viljelykset ovatkaan?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2012, 22:06:48 ip »

Rajoittuu lähinnä hotellikahveihin ja työpaikkakahviin Thaimaassa. Pienemmässä hotellissa (Bangkokissa) sai aika hyvtä kahvit, keittimenä automaagi (De Longhi), mutta mitään muuta tietoa ko. kahvista ei ole. Työpaikkakahvi oli välttämättä noudattanut thaimaalaista tyyliä, ja aika nopeasti jostain löytyi pussi Nescafea, joka meni paremmin suomalaiseen makuun.

Näillä taustoilla, eivät välitä kahvista, mutta hyvääkin kahvia on saatavissa (jos löytää).
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

KafeeThai

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • KafeeThai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #8 : Marraskuu 23, 2012, 16:27:03 ip »

Viljelykset ovat Chiang Raissa. Kuulemma monella eri vuorella on kahviviljelyksiä. Täällä Pohjois-Thaimaassa on monia pikkukahviloita ja kahvilaketjuja, jotka tilaavat kahvinsa lähivuorilta. Etelä-Thaimaassa ilmeisesti viljellään robusta kahvia ja pohjoisessa arabicaa, mutta tästä en ole varma.
Pitää huomenna mennä taas aamukahvi juomaan johonkin lähikahvilaan :)
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #9 : Marraskuu 23, 2012, 18:23:38 ip »

Ihan hienoja kuvia ja isohkoa satoa näyttäisi olevan tulossa. Koosta ja marjojen lukumäärästä tekisi mieli arvata, että kyseessä on robusta?

Oletan että kauttasi saa tilattua Thaimaalaista kahvia?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

KafeeThai

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • KafeeThai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #10 : Marraskuu 25, 2012, 18:29:46 ip »

Kuvissa on arabica kahvia. Tässä on vielä muutama kuva lisää:

Lisää viljelyksiä


Maisteluhetki ja laaduntarkistus


Espresso


Vaimoni kautta voi tilata Thaimaalaista kahvia, jotka ovat kyseisiltä viljelyksiltä. Suomessa asuessani en törmännyt kertaakaan Thaimaalaiseen kahviin. joten itseäni kiinnostaa ovatko suomalaiset tietoisia ja onko kenelläkään kokemuksia Thaimaalaisesta kahvista. Oma kiinnostukseni on kahviin on kasvanut todella paljon, kun olen päässyt seuraamaan kahvin viljelyä ja paahtoa.
Kirjattu

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2012, 19:05:27 ip »

Laitoin nettisivun kautta kyselyä, myykö myös vihreitä papuja. En tiedä menikö viesti perille, sivusto vaikutti keskeneräiseltä..
Kirjattu
Kupissa tänään:

KafeeThai

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • KafeeThai
Vs: Thaimaalaiset kahvit
« Vastaus #12 : Marraskuu 27, 2012, 04:44:45 ap »

Viesti tuli perille nettisivun kautta. Olen itse vaimolle ne tehnyt ja vasta äskettäin avasin, ja niissä on kyllä vielä jotain paranneltavaa. Itselläni ei myös ole yhtään taiteellista silmää, ainoastaan teknistä osaamista. Työskentelen koodarina ja web-developerina Thaimaassa. :)

Vaimo tilaa suoraan tutulta viljelijältä papuja ja tällä hetkellä hänellä on vaalea -ja medium paahtoa. Voimme tilata vihreitä papuja, jos on halua kokeilla thaimaalaista kahvia.
Kirjattu