Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Olenko menettänyt baristakyvyt?  (Luettu 14855 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #15 : Marraskuu 05, 2012, 14:22:38 ip »

Jostakin lueskelin että E61:ssä on joku esivaihe joka kostuttaa ensin kakun sitten vasta tulee varsinainen työvaihe. Onkohan näin ja miten E61 poikkeaa tekniseltä rakenteeltaan Silviasta. Tietääkö kukaan?

E61 grupossa ei ymmärtääkseni mitään varsinaista pre-infuusiota ole.
Rakenne kuitenkin muistuttaa sitä, sillä kahvikakun päälle muodostuu paine aika hitaasti. Tämä on toteutettu (oliko se gigleur?) pienellä reiällä, jonka läpi vesi tulee kakun päälle.

Silviassahan on perinteinen vibrapumppu, joka varsin nopsaan muodostaa paineen kakkuun. Tätä uuttopainetta sitten ohjataan jousikuormitteisella ohivirtausventtiilillä.

Samoin Silvian gruposta paine poistuu hyvin nopeasti, johtuen sähköisestä venttiilistä, joka aukeaa hyvin nopeasti uuton jälkeen.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #16 : Marraskuu 05, 2012, 15:09:37 ip »

Kyllä E61 preinfuusio on minusta ihan varsinainen preinfuusio eli esiuutto. Siinä on kaksi palikkaa: kuristin (gicleur) ja esiuuttokammio. Veden virtaamista esiuuttokammioon säätelee jousi, joka aukeaa kai suunnilleen siinä 4 baarin kohdalla.

Kun uutto alkaa, niin vesi rupeaa virtaamaan uuttokammioon (muutaman mutkan kautta). Kun kammiossa paine nousee, aukeaa esiuuttokammion jousiviritteinen venttiili. Esiuuttokammio on siinä grupon alla roikkuva hökötys. Kun esiuuttokammio on täynnä, pääsee paine nousemaan täyteen uuttopaineeseen. Ja lopussa kun kahva painetaan alas, niin vesi purkautuu uuttokammiosta sekä esiuuttokammiosta grupon alta pois.

Kuristimen tehtävä on sitten säätää virtaus sellaiseksi, että kaikki edellä mainittu tapahtuu sopivassa ajassa. Eli se mitoitetaan pumpun mukaan, sallimaan sopiva virtaus.

Toki jos vaaditaan, että esiuutto on säädettävä, niin sitten tämä E61-grupon esiuutto ei sitä ole. E61 sallii myös manuaalisen esiuuton, mikäli kone on kytketty vesijohtoon. Vivun keskiasennossa uuttokammioon pääsee vesijohtoverkon paine. Toki samalla esiuuttoventtiilin ylärajalla, mutta sen ei pitäisi tulla vastaan. Tällöin voi esiuuttaa haluamansa ajan, sitten perään tulee vielä pakotettuna grupon oma esiuutto, kun pumppu on käynnistetty.

Minä olen vähän ymmärtänyt, että E61-esiuuttoa hienommalle esiuutolle ei todellisuudessa ole kovinkaan järkevää käyttöä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahviman

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #17 : Marraskuu 05, 2012, 17:02:21 ip »

Kyllä E61 preinfuusio on minusta ihan varsinainen preinfuusio eli esiuutto. Siinä on kaksi palikkaa: kuristin (gicleur) ja esiuuttokammio. Veden virtaamista esiuuttokammioon säätelee jousi, joka aukeaa kai suunnilleen siinä 4 baarin kohdalla.

Kun uutto alkaa, niin vesi rupeaa virtaamaan uuttokammioon (muutaman mutkan kautta). Kun kammiossa paine nousee, aukeaa esiuuttokammion jousiviritteinen venttiili. Esiuuttokammio on siinä grupon alla roikkuva hökötys. Kun esiuuttokammio on täynnä, pääsee paine nousemaan täyteen uuttopaineeseen. Ja lopussa kun kahva painetaan alas, niin vesi purkautuu uuttokammiosta sekä esiuuttokammiosta grupon alta pois.

Kuristimen tehtävä on sitten säätää virtaus sellaiseksi, että kaikki edellä mainittu tapahtuu sopivassa ajassa. Eli se mitoitetaan pumpun mukaan, sallimaan sopiva virtaus.

Toki jos vaaditaan, että esiuutto on säädettävä, niin sitten tämä E61-grupon esiuutto ei sitä ole. E61 sallii myös manuaalisen esiuuton, mikäli kone on kytketty vesijohtoon. Vivun keskiasennossa uuttokammioon pääsee vesijohtoverkon paine. Toki samalla esiuuttoventtiilin ylärajalla, mutta sen ei pitäisi tulla vastaan. Tällöin voi esiuuttaa haluamansa ajan, sitten perään tulee vielä pakotettuna grupon oma esiuutto, kun pumppu on käynnistetty.

Minä olen vähän ymmärtänyt, että E61-esiuuttoa hienommalle esiuutolle ei todellisuudessa ole kovinkaan järkevää käyttöä.

Huh, sitähän on perehdytty aiheeseen. Mikä hyötyä tuosta esiuutosta saadaan ja onko juuri siinä E61:n salaisuus kun väittäävät hyväksi laitteeksi?
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #18 : Marraskuu 05, 2012, 21:18:52 ip »

Lainaus käyttäjältä: kahviman
Huh, sitähän on perehdytty aiheeseen. Mikä hyötyä tuosta esiuutosta saadaan ja onko juuri siinä E61:n salaisuus kun väittäävät hyväksi laitteeksi?

Esiuutto on automaattinen kyllä joissakuissa muissakin masiinoissa. mm. minulla painekahvallinen marketti-Krups, jossa on automaattinen esiuutto. Lienee yksi selitys sille, että sillä saa vähän parempaa espressoa kuin muilla painekahvallisilla halpiskeittimillä. Jotkut vipukeittelijätkin kai esiuuttavat kakkunsa pumppaamalla ensin vain vähän vettä gruppoon ja saavat samalla lisää vettä itse uuttoon.

Esiuuton tarkoitus on kostuttaa kahvinpurut ennen varsinaista 9 bar paineessa tapahtuvaa uuttoa. Kostutus auttaa kahvikakkua pysymään kasassa ja ehkäisee mahdollista veden kanavoitumista tai kahvikakun halkeamisia uuton aikana. Näin uutosta tulee tasaisempi. Joidenkin ammattilaisten mielestä esiuutto on taarpeeton, jos kahvi on jauhettu tarpeeksi hienoksi ja tamppaus on huolellinen. Internetistä löytyy paljon keskustelua esiuuton tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta tai vaikutuksesta makuun.

Itse uskoisin sen olevan hyödyllinen, mutta minulla on itselläni vain halpiskeittimen antama kokemus. Kunnon koneiden omistajat filosofoikoot asiaa enemmän ja korjatkoon mahdolliset erhetietoni.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #19 : Marraskuu 06, 2012, 01:32:33 ap »

Mikä hyötyä tuosta esiuutosta saadaan ja onko juuri siinä E61:n salaisuus kun väittäävät hyväksi laitteeksi?

Idea on, että täydellä paineella iskeminen kuivaan kahvikakkuun rikkoo sen rakennetta helpommin ja saa veden kanavoimaan tai valumaan muuten epätasaisesti kakun läpi. Esiuutto tasoittaa paineen nousua ja siis parantaa onnistuneen shotin mahdollisuuksia.

Kauhean hyvää tieto esiuuttojen todellisesta toimivuudesta ei minulle ainakaan ole tullut vastaan. Ongelma on, että koneissa on niin paljon muitakin eroja, jotka vaikuttavat paineen rakentumiseen. Periaatteessa E61 olisi mahdollista muuttaa ei-esiuuttavaksi poistamalla kuristin ja esiuuttokammion venttiili, jolloin pääsisi vertailemaan kahta muuten identtistä laitetta. Enpä ole kuullut, että joku olisi kokeillut. Vai olikohan joku?

Sellainen näppituntuma minulla on, että suoraviivaisen elektronisen esiuuton useat käyttäjät päätyvät ottamaan pois päältä. Siis sellaisen, joka ajaa pumppua muutaman sekunnin täysillä, sammuttaa hetkeksi ja aloittaa sitten uuton täydellä paineella. Näissä puhtaasti elektronisissa esiuutoissa on tietysti se hyvä puoli, että voi kokeilla päällä ja poissa mitä eroja uutoissa on. E61:n esiuutosta ihmisillä on yleensä hyvä tuntuma, mutta toisaalta eipä niitä hyviä vertailukohtia ole.

Minun käsitys, joka muistaakseni pohjautuu Illyn tai Raon kirjoihin, on, että toimivaan esiuuttoon vaaditaan ainakin 2 baarin paine. Tampattu kakku on tiivis ja pelkkä veden lorotus päälle ei kastele sitä kuin pinnalta, mutta tuollainen pari baaria kai riittää työntämään veden nopeasti kuivan kakun läpi. Siltä se ainakin vaikuttaa, kun katsoo E61-uuttoa nakukahvan avulla.

On myös esitetty, että esiuutto parantaa makua, koska kakun "esilämmittely" saa maut jotenkin irtoamaan paremmin. Tälle ei kai ole mitään näyttöä tai hyvää syytä uskoa, että pitäisi paikkansa. Eikä siinä myöskään maalaisjärjellä ajatellen oikein tolkkua ole. Konsensus nykyään lienee, että esiuuton vaikutus on vain kakun ehjänä pysymiseen liittyvä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #20 : Marraskuu 06, 2012, 19:59:40 ip »

Muistelisin, että NS Oscarissa olisi myös elektrokoominen esiuutto, mutta siinä pumppua ei sammuteta vaan ajetaan "puoliteholla". Krupsin mallin "sammutetaan pumppu" -tyyppistä käyttää muutama tuttu Silvian käyttäjä näppäämällä pumpun pois päältä itse, ja varmaan siitä jotain iloa on, kun ovat siihen käytäntöön päätyneet.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

kahviman

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #21 : Marraskuu 06, 2012, 21:11:07 ip »

Soittelin Kaffecentralenin huoltoon ja siellä sanoivat että moni paljon kahvia keittelevä vaihtaa grupon alla olevan sihdin kerran vuodessa. Se kuulemma voisi auttaa laatuongelmiin. Minusta tuntui vähän oudolta. Tarkistin oman sihdin ja siinä oli yläpuolen reikien kohdalla pieniä kupruja ilmeisesti veden paineesta johtuen. Lisäksi sihti oli aavistuksen kaareva ulospäin.

Oletteko huomanneet/kuulleet onko tuolla sihdin vaihdolla merkitystä?
Kirjattu

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #22 : Marraskuu 06, 2012, 22:06:14 ip »

Itsellä tuli mieleen tuon kaffesihdin lataus. Itsellä kävi ainakin niin, että hetken harjoiteltuani silvian ja rockyn kanssa rupesi ote lipsuun. Eli sitten kun oppi tekeen ok shotteja, niin pikkuhiljaa rutiini juurikin tuossa kahvan latuussa rupes lipsuun ja shottien laatu meni alamäkeä. Nakukahva pelasti. Weissaushommia olin pitänyt turhanaikaisena kikkailuna, mutta nakukahva puhui omaa kieltään. Kokemusta ei muista vehkeistä ole, mutta rocky ainakin paakuttaa niin tajuttomasti puruja, että jos niitä ei riko ja tasaa sihtiin, niin melkein vääjäämättä kakku kanavoi (myös orkkis korkeakantainen suihkusihdin ruuvi edesauttaa kanavoimista pirusti, jos lataus on yläkantissa ja kanta rikkoo kakkua).

Voi olla että olen (jälleen) metsässä, mutta väitän silti että jos nakukahvalla silvian grupon alla oleva takaseinä ja kupin reunat ei näytä ripulirykäykseltä, uuttoaika ja suhde on oikealla hehtaarilla, niin shotti on juotava. No, ehkä vähän liioittelua, mutta itseä ainakin lämmittää, kun kupin reunoilla ei ole roiskeen roisketta. Ikävä kyllä roiskeita tulee tavattoman helposti, jos vähääkään hosuu sihdin latuussa.

Itseasiassa just luin jotain ketjua noista sihdeistä ja niiden roiskimisesta nakukahvassa. Itse väitän ainakin omien vehkeiden osalta roiskimisen johtuvan juurikin latuusta, eikä sihdistä. Veden edessä pitäisi kuitenkin olla tasainen kerros kaffepuruja ja on se kumma, että joku niistä sihdin rei'istä onnistuisi  kahvia ruiskimaan ilman jonkinmoista kanavaa kaffekakun läpi juurikin tuolle ruiskivalle sihdin reiälle.

Tajuskohan tuostakaan taas kukaan saati itsekkään mitään? :D Noh, kuitenkin, jos sihti ruippii, niin vettä pääsee jostain helpommin läpi kun pitäisi ja eiköhän se makuun vaikuta. Näin teki ainakin itsellä.
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #23 : Marraskuu 06, 2012, 22:17:20 ip »

Ei sitä grupon alla olevaa vaihtaa pitäisi noin usein vaihtaa, jos juuri koskaan, mutta putsata kyllä. Siis purkaa ainakin se eka sihti pois ja siistiä sieltä ne suuret määrät kuonaa, mitä sinne kertyy.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #24 : Marraskuu 07, 2012, 07:33:56 ap »

Oletteko huomanneet/kuulleet onko tuolla sihdin vaihdolla merkitystä?

Paikallisen Silvian sihti on kolmisen vuotta vanha originaali enkä ole havainnut tarvetta vaihtaa. Puhdistukselle on kyllä ollut tarvetta kuten akallio totesi.

Kahviman, jos haluat keskittyä tekniikan parantamiseen niin tee kattava kuvaus omista rituaaleistasi, vaikka videomuodossa jos mahdollista ja pistä se tänne foorumille kommentoitavaksi. Railon mainitsema distribuution hallinta liittyy osana valmistustekniikkaan. Joku muu voi kuvauksestasi/videostasi havaita paljon helpommin sellaiset ongelmakohdat joita ei itse ole tullut ajatelleeksikaan. Valmistamiseen liittyy niin monta merkittävää tekijää etten ensimmäiseksi lähtisi suihkusihtiä tarkastelemaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #25 : Marraskuu 07, 2012, 08:39:33 ap »

Learn barista skills first, then blame the machine, vai mites se menikään  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kahviman

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #26 : Marraskuu 30, 2012, 15:25:12 ip »

Nyt alkaa homma vihdoin hahmottumaan. Koko homman ydin tuntuu olevan riittävän hyvän kakun tekeminen (teille varmaan tosi iso yllätys  ;D). Rocky tekee jonkun verran paakkuista tavaraa, mutta haarukalla sitä tasoittelemalla ennen tamppausta saa ihan hyviä lopputuloksia.

No päivitin sitten myllyn Varioon (jätin Rockyn vielä toistaiseksi suodatinkahvia varten rinnalle). Ei paakkuuttanut enää, raekoko on tasaisempi ja laite siistimpi (kuitenkin paljon rimpulampi kuin Rocky, mutta ehkä se meidän käytössä kestää). Ajattelin että selviäisin vähän vähemmällä tasoittelulla kun tavara oli tasajakeisen näköistä, mutta ei se ratkaissut vielä ongelmaa kokonaan. Välillä tulee hyvää, välillä ei ja tarvittava jauhatus vaihtelee.

Sitten tein tämän foorumin ohjeiden mukaan viinipullon korkista ja viidestä neulasta sorkkimistyökalun. Sillä kun tasoittelee kakun ennen tamppausta niin johan tulee sellaista kuin kuuluukin. Vario on siitä kätevä että jauhaa melko tarkkaan saman määrän aina kunhan sen ensin on saanut kalibroitua (minulla 12 grammaa, joka vielä mahtuu Silvian tuplasihtiin). Täytyy kuitenkin punnita määrä silti tarkistusmielessä ennen jatkoa.

Kohta alkaa pavut loppumaan tässä harjoitellessa, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Vähän tosin ihmetyttää että miten ne siellä italian kahviloissa pystyvät saamaan niin hyvää eivätkä tasoittele sitä kakkua yhtään. Onkohan tässä kuitenkin vielä jotain muutakin. Vai onkohan tuo Silvia vain niin pirun ronkeli? No sellaisia ne naiset on  ;).

Pavut ovat kuitenkin hyviä kun ovat vähän yli viikon vanhoja Kaffasta tilattuja. Maku ei ehkä ole ihan mieleinen, mutta ovat ainakin tuoreita.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #27 : Marraskuu 30, 2012, 15:33:37 ip »

Hyvä kakku on tosiaan tärkeä.

Yksi juttu on, että Italiassa käytetään yleensä aika paljon helpompia papuja kuin Kaffan paahdot. Ja isot keittimet ovat anteeksiantavaisempia.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahviman

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #28 : Marraskuu 30, 2012, 15:47:13 ip »

Ja isot keittimet ovat anteeksiantavaisempia.
Tuota minäkin olen vähän epäillyt. Onko siinä se esiuutto salaisuutena, iso boileri vai vielä jotakin muuta?
Kirjattu

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Olenko menettänyt baristakyvyt?
« Vastaus #29 : Marraskuu 30, 2012, 16:50:34 ip »

Esiuuutto ja omasta mielestä se että silvialla on aika säätämistä saada kakun koko ja jauhatus juuri sopivaksi, silti se sihdin mutteri painaa ja rikkoo kakkua. Paineetkin olis hyvä katsoa oikeiksi, itse säädin yhden barin alaspäin. Tavallaan se liikkumavara kakussa on huomattavasti pienempi minkä sisällä homma toimii. Silloin kun se toimii niin mikäs siinä keitellessä  :) Mut no mä olen aika tarkka tossa, hyvin harvoin tyytyväinen. Kahviloiden espressot usein on pettymyksiä ja tuttujen E61:setkin. Usein vaan liian vetistä. Italiassa aivan hirveää kuraa lähes poikkeuksetta.  ;D
Kirjattu