Hei.
Olen noin 2vk sitten aloitellut tätä uutta kahviharrastusta. Koneena Gaggia Classic ja myllynä Nemox Lux espressomylly.
Ensinäkin, koneessa tuli mukana kaksi eri sihtiä, joihin jauhettu kahvi kuuluu laittaa. Toinen on iso, suoraseinäinen, jolla olen
tuplaespressoja tehnyt. Oikeaa jauhatus-tamppaus astetta en vieläkään ole kunnolla löytänyt. Tuplaespresson uuttoajan olen kyllä satunnaisesti saanut tuohon n.25-30 sek, mutta kahvi ei silti valu hunajamaisesti yhtenäisenä vanana, vaan tippoina sekä hetkittäin pidempinä yhtäjaksoisina valumina. Koska itse en ole vielä kokenut espresson maistelija, on onnistuneen espresson maistaminen ja tunnistaminen vaikeaa. Lattekin tuppaa välillä maistumaan melko maitoiselle, välillä taas hieman kitkerälle. Onko tähän jotain vinkkejä, vai pitääkö sitä vain jatkaa kokeilua?

Toinen mietityttävä asia onkin yhden espresso-annoksen teko. Toinen sihti, joka koneen mukana tuli, on ohjekirjan mukaan vain e.s.e napeille. Se on muodoltaan suppilomaisempi ja pienempi kuin tuo tuplasihti. En ole varma, kuuluuko vain yksi kahviannos tehdä sillä, mikä tuntuu oudolta, vai kuten ohjekirja ilmeisesti sanoo, tupla sihdillä. Tuohon pienempään sihtiin kahvin tamppaaminenkin tuntuu vaikealta. Jos yksi annos pitää tehdä tupla sihdillä, laitanko sihdin vain puolilleen kahvia. Silloin taas uuttoaika ja kahvin valumisnopeus ovat päin pyllyä.
Nyt olen käyttänyt tupla espresson tekoon kahvimittana tupla sihtiä, eli olen laittanut sen aivan piripintaan kahvia, ja sitten tampannut sen. Esim. cappuccinoon kun tuo yksi annos espressoa olisi tarpeen, ei aina kaksi. Ja tuntuu tyhmältä heittää aina puolet kahvista viemäriin, jos ei kahta kahvia tahdo juoda. Ja mikä olisi yhden espresson uuttoaika, kun jossain luki myös siihen tuo 25 sek. Olen aivan pyörällä näistä luvuista

.
Paljon on kysymysmerkkejä, toivottavasti edes joihinkin saisin vastauksen teiltä kokeneemmilta konkareilta. Kiitos.
P.S. Tulipa melko hankalasti ymmärrettävää tekstiä.. Pahoitteluni!