Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Sienten kuivaaminen  (Luettu 6270 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Sienten kuivaaminen
« : Lokakuu 19, 2012, 21:57:01 ip »

Jaettu aiheesta http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2675.0.


Lainaus käyttäjältä: OskuK
Remotti vaan venyy...

Remontti alkaa meilläkin, mutta onko oikea motiivisi remonttipäivitykseen tuo vasemman allakulman kuivuri täynnä suppilovahveroita? Kyllä sienet veivät minulla päähuomion.

Niitä on löytynyt paljon tänä syksynä... itse kuivasin ne vanhaan tapaan saunan lauteilla sanomalehden päällä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2012, 22:41:35 ip kirjoittanut akallio »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Sienten kuivaaminen
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2012, 22:38:50 ip »

Remontti alkaa meilläkin, mutta onko oikea motiivisi remonttipäivitykseen tuo vasemman allakulman kuivuri täynnä suppilovahveroita? Kyllä sienet veivät minulla päähuomion.

Niitä on löytynyt paljon tänä syksynä... itse kuivasin ne vanhaan tapaan saunan lauteilla sanomalehden päällä.

Heh joo, kiertoilmauunia ovat toiset käyttäneet, tuo kuivurin kanssa hidasta hommaa. Pitäisi alle 50 astetta kai olla ja sekä sauna että uuni hankalia saada säätöön. Saunassa tosin korkeudella pystyy säätämään vaikka kiuhas ei kovin herkkä olisikaan...Tosin meillä on viimevuotisia ja voi olla vanhempaakin kuivattua purkkia hyllyillä...joten sikäli uusien keräys ei ole mielekästä. Mutta mukavaa.
Nyt kannattanee odottaa uutta keitintä ja säätää hyllykorkeus vasta sitten. Mutta se päätettiin ettei vedetä vesijohtoa tuohon.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2012, 22:58:32 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Sienten kuivaaminen
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2012, 22:44:29 ip »

Me on kuivattu saunassa ihan ilman kiuasta. Sellainen halpa sisätuuletin vaan puhaltamaan ilmaa pienellä teholla yön ajaksi ja aamulla on valmista. Kun hommaa vielä Clas Ohlsonista uunipeltitelineen, niin tulee kerralla viisi pellillistä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sienten kuivaaminen
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2012, 16:02:49 ip »

Tuota voisikin miettiä, ja samalla etsiä uunipeltejä lisää, Lofraan yllättävän hankala löytää...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Sienten kuivaaminen
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2012, 22:00:07 ip »

Saunassa olen peittänyt lauteet sanomalehtien sivuilla, repinyt sienet niille ja laittanut kiukaan puoliteholle pariksi tunniksi. Lämpö on pysynyt alle 50 asteen mittarin mukaan. Kun kiuas on sammunut, olen antanut sienten olla jälkilämmössä seuraavaan aamuun. Kuivaa on aamulla ja sienet purkkiin. Risottoon ja soppaan sienemenee kuivattuina meillä pääasiassa.

Laitan jonkin kuvan pienestä keittiöstä kun remontti on valmis. Voi siihen panna valikoiman kahvitarvikkeitakin. Enitenhän noita on ibrikejä - siinä krupsin espressokeittimessä ja myllyssä ei ole paljoa kuvattavaa....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Sienten kuivaaminen
« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2012, 10:15:17 ap »

Kiertoilmauunilla olen sieniä kuivannut, Smegissä on tarkka lämpötilasäätö. Loppuvaiheessa olen avannut uunin luukkua pikkuisen, että kosteus pääsee vielä tehokkaammin ulos.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Sienten kuivaaminen
« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2013, 11:41:43 ap »

Se on taas kausi vedossa!

Eilen kävin pikakeikalla aikas hyvässä paikassa, pikakeikka kun alkoi jo hämärtää
ja skootterin jättöpaikan sijainnin määritys alkoi arveluttaa -ja hieman eksyksissä sitä oltiinkin.
Siksipä löytyikin sieniesiintymiä, joihin muuten ei normikeikalla olisi törmännyt ;-)

Kuivuri pöhisee!
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Sienten kuivaaminen
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2013, 20:44:27 ip »

Kehno kun on kauniita sieniä. Itsellä on mennyt sienikeikat pieleen. Muutamia pannullisia on kanttarellaja ja tatteja on tullut kerättyä. alkuviikosta piti mennä kunnolla keräämään, mutta flunssa iski pahitteeksi päälle, enkä ole kunnossa ihan vieläkään. Huomenna voisi muutaman paikan katsastaa, jos ei tule kaatamalla vettä täällä Pohjois-Karjalassa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini