Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä aloittelijalle  (Luettu 9386 kertaa)

JTS-Mobile

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vinkkejä aloittelijalle
« : Heinäkuu 11, 2012, 23:16:59 ip »

Olisin tiedustellut helppoa ja kevyttä, hyelposti lähestyttävää kahvilajiketta uudele aloittavalle
harrastajalle.. mistä ostatte kahvinne ja mitä suosittelet Latteen?
Kirjattu
Kahvikärpäsen puraisema aloittelija..
Jura Impressa J9 One Touch TFT

GreenBean

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Espresso
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2012, 00:33:52 ap »

Helposta ja kevyestä en tiedä, mutta latteen voisin suositella Brasilian yellow bourbonia tai Monsoon malabaria. Mielestäni molemmat sopivat erittäin hyvin maitopohjaisiin kahveihin. Suodattimeen itse suosin etiopialaista tai kenialaista. Mutta nää on näitä makuasioita ja suosittelen pitämään mieliavarana ja rohkeasti kokeilemaan erillaisia papuja/paahtoja. Vai siten löytää itselleen mieluisan. Itse ostan pavut (helsingissä) useinmiten kaffalta, j&n:ltä tai sävystä turun kahvipaahtimon paahtoja. Toki monet tällä palstalla ostaa pavut ulkomailta mm. englannista.

p.s tervetuloa foorumille  :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2012, 10:08:11 ap kirjoittanut GreenBean »
Kirjattu
Nuova Simonelli Oscar, Mazzer Super Jolly, Krups GVX2, Aeropress, Hario V60, Bodum Chambord, Mokkapannu, Hario Skerton, Wilfa GCR1

vibes

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
  • Rakojen Herra
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2012, 06:15:10 ap »

Itse oon myöskin aloittelija joten kahvilaaduista en tiedä,  mutta voisin silti suositella Has Beania Briteissä.
Kirjattu
–Assumption is the mother of all fuckups

Ascaso Dream + Iberital Challenge

JTS-Mobile

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2012, 13:34:40 ip »

Kiitos vinkeistä ja hyvästä foorumista  :D

Kirjattu
Kahvikärpäsen puraisema aloittelija..
Jura Impressa J9 One Touch TFT

Jeske

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
  • - Asioilla on tapana järjestyä -
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2012, 17:06:40 ip »

Tervehdys!

Kaipailen opastusta seikkailuuni kahvien ihmeellisessä maailmassa. Eli suosituksia erilaisista pavuista, joita on saatavilla suomalaisista netti/kivijalkakaupoista.

Tähän mennessä olen maistellut seuraavia laatuja:

Tiiliskiviä
 -Paulig Parisienne (ensimmäinen "herätys", joka sai kiinnostumaan aiheesta)
 -Nordqvist Franskrost ja Reko (makoisia markettikahveja)
 -Löftbergs Lila Crescendo (niin ikään hyvää, mielestäni Franskrost oli monipuolisemman makuinen)

Papuja
 -Meira Cafe Hieno (melko neutraali kokemus)
 -Helsingin Kahvipaahtimo Rusketusraidat (tästä pidin, mukava kontrasti tummimpiin paahtoihin tottuneena)
 -Kaffan Tauko (kermainen ja hedelmäinen vaikutelma, tykkäsin)
 -Kaffan Monsoon Malabar AA (tämä oli säväyttävä tuttavuus, ei valittamista)

Kaikki pavut maisteltu Aeropressillä ja pressopannulla.
Enimmäkseen käytän Aeropressiä vikkelyytensä johdosta arkiaamuisin.

Tarkoituksena olisi laajentaa makupalettia ja kokeilla erilaisia kahvilaatuja, joten kaikenlaiset neuvot ja niksit ovat tervetulleita!
Kirjattu
/\Aeropress \Pressopannu \Moccamaster \Wilfa CGR-1 \Kahvi \/

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2012, 20:30:36 ip »

Ei kai tässä voi kauhean erikoisia neuvoja antaa. Espressopaahdot olen juonut espressona ja muut valmistanut muilla menetelmillä. Riippuu vähän paahtimosta ja tuotteesta.

Kaikkia pienten paahtimoiden tuotteita kannattaa ostaa ja maistella. Omat lempparit ja itseä miellyttävä tyyli alkaa löytyä. Itse tykkään etiopialaisista ja kenialaisista kahveista. Monsoon Malbar on todella hyvä maitojuomissa, ja toimii muutenkin.

Juo paljon erilaisia kahveja ja suosi tuoreita pienpaahtimoiden paahtoja. Älä osta liian isoa satsia kerralla, että pavut pysyvät tuoreina.

Paahtamistakin kannattaa kokeilla vaikka sähköuunissa. Ihan jo sen takia, että alkaa hieman ymmärtää paahtamisen prosessia. Vaikka ei kokeilua pidemmälle jaksaisi sitä harrastaa, niin kyllä se lisää kahvin ymmärrystä ja ammattipaahtajien arvostusta. Itsekin paahdoin useita vuuosia itse ihan uunissa ja rännärillä, mutta nyt olen siitä luopunut. Mielenkiintoista paahtaminen kuitenkin on.

Tervetuloa harrastuksen pariin!
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2012, 17:50:54 ip »

Tuomas kiteytti asian hyvin.

Pohdi seuraaviakin mahdollisuuksia:
- muut menetelmät kahvin valmistamiseen
- tutustuminen myös ulkomaiseen tarjontaan
- valmistusmenetelmien (nykyisten) parantaminen

Paras kokemus omassa Aeropressissäni on ollut viikoittain vaihtuva kahvi Has Beaniltä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2012, 23:04:16 ip »

kulunee(/i)na vuonna pääkaupunkimme kahvitarjonta on senverran skarpannut ettei meinaa pysyä mukana. ulkomailta tilaaminen on itsestäni turhaa. reissussa tarttuu sitten..

malabar menee ruisleivän ohessa
Kirjattu

Jeske

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
  • - Asioilla on tapana järjestyä -
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2012, 18:06:02 ip »

Kiitoksia asiallisista vastauksista!

Olen suosinut juurikin pieniä eriä kahvin ostamisessa tuoreuden puolesta. Taidan laittaa mandragoralta jonkinlaisen setin tulemaan kun 100g eriä myyvät, teetä siinä ohella myös mukaan..
Löytyisikö yleissivistäviä ehdotuksia Mandragoran valikoimasta?

Paahtamisprosesseihin pitänee syventyä kun sille siunaantuu aikaa. Olennainen osa harrastusta tosiaan.

Olen sivusilmällä vilkuillut mokkapannuja erinäisistä paikoista, mutta eiköhän sekin vielä arsenaaliini löydä tiensä!
Oikean kuvan kahvista saa vain maistamalla itse, joten oikotietä tähän ei olekaan enkä sellaista edes haluaisi.

Kiitos!
Kirjattu
/\Aeropress \Pressopannu \Moccamaster \Wilfa CGR-1 \Kahvi \/

Orkesteri

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2012, 02:40:03 ap »

Paras tapa perehtyä kahvien makuihin on ehdottomasti maistella rinnakkain kahta riittävän erilaista kahvia. James Hoffmanilla on tähän hyvät ohjeet. Itse olen uuttanut kahveja viinilaseissa vähän cupping-tyyliin. Tätä on kivaa tehdä kaverin kanssa. Kun havainnot kirjoittaa ensin paperille, ei kokeneempi pääse dominoimaan maistelutilannetta. Useimmat tuntuvat aika nopeasti pääsevän kiinni perusmakujen eroihin, ja aromeista voi tulla mieleen kaikenlaista jännää.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2012, 12:10:06 ip »

Olen suosinut juurikin pieniä eriä kahvin ostamisessa tuoreuden puolesta. Taidan laittaa mandragoralta jonkinlaisen setin tulemaan kun 100g eriä myyvät, teetä siinä ohella myös mukaan..
Löytyisikö yleissivistäviä ehdotuksia Mandragoran valikoimasta?

Uusi putiikki mulle, kiitti vinkistä. Ovatkohan paahtopäivät vielä kohdillaan... viititkö infota tänne sit jos tilaat, et koska tilattu ja koska paahdettu.

Oma "neuvo", ei välttämättä ole juuri laidasta laitaan valikoimaa. Mutta näitä itse haluaisin tilata, ja hieman maku kuvauksiltaan kuitenkin poikkeavia (tuolla tuntui tosin kaikki kahvit olevan vähän samalla kuvauksella).

Guatemala Antigua Panchoy
...huomattava makea maku, samettisen pehmeä vartalo ja eloisa hapokkuus; aromissa vaihtelevat pähkinöiden, toffeen ja nougatin sävyt. ...

Etiopia Sidamo Gr.2
...Voimakas, mehukas ja hedelmäinen kahvi. Mausta voi löytää voimakkaita mustaherukan ja mansikan sävyjä...

Kostarika Tarrazzu Los Angeles
...makeita ja hennon hedelmäisiä sävyjä, lisänään rikas ja hedelmäinen vartalo...

Brasilia Daterra Buena Vista
...tumman suklaan moninaisia sävyjä, joita hienoinen hapokuus ja hento vartalo pohjustavat...
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jeske

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
  • - Asioilla on tapana järjestyä -
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2012, 18:48:38 ip »

Pistin tilauksen tulemaan viime perjantaina ja paketti saapui säntillisesti jo tänään maanantaina.

Paahtopäivää ei ole pakkaukseen merkitty, mutta pahaenteinen "Parasta ennen" -merkintä sanoo 26.6.2013 ja muissa paketeissa 27.6.2013.
Liekö tuo laskettu vuosi paahtopäivän jälkeen yms.?
Kaikki kahvit pakattu samanlaisiin pakkauksiin, lafkan omat tarrat löytyy niin teetuotteista kuin kahvistakin. Samanlaista laadukkuutta ulkokuoressa, kuin esim Kaffalla ei näennäisesti ole, eikä pakkauksen tiiviyttä voi juurikaan kehua. Samanlaisiin olen ainakin Mokkamestareilla törmännyt. Tulee mieleen ns. "herkkukauppameininki".

Muuten kaikki sujui asianmukaisesti ja postipaketin laskuun oli vielä käsin kirjoitettu terveisiä! Nettisivuilla luvattuja maistiaisiakin tuli mukaan.
Aamulla pääsee sitten koeajamaan ensimmäiset sumppisatsit.

Tässä vielä hieman visuaalista palanpainiketta (puhelimella napattu)
Kirjattu
/\Aeropress \Pressopannu \Moccamaster \Wilfa CGR-1 \Kahvi \/

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #12 : Syyskuu 10, 2012, 19:21:21 ip »

Jos miettisi vuoden parasta ennen pvm:stä, niin kaks ja puol kk vanha papu on kyl jo vanha papunen.
Taitaa jäädä tilaamatta... onkohan tuolla sit kuitenkin jollekkin 250g pussille tuoretta ja venttiilipussia tarjota, epäilen, en tosin tiedä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jeske

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
  • - Asioilla on tapana järjestyä -
Vs: Vinkkejä aloittelijalle
« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2012, 19:38:54 ip »

Itse olen aivan samoissa mietteissä.. Näillä päätelmillä todennäköisesti tuoreuteen ja nopeaan tavaran vaihtumiseen ei suurissa määrin panosteta.

Venttiilipussivaihtoehdosta ei ole vielä tietoa itsellänikään. Seuraavaksi taidan kokeilla jotakin muuta putiikkia, vaikka sinänsä kauppa toimi erinomaisesti.
Kirjattu
/\Aeropress \Pressopannu \Moccamaster \Wilfa CGR-1 \Kahvi \/