Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin  (Luettu 20851 kertaa)

jm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #15 : Toukokuu 13, 2012, 13:51:59 ip »

Nyt kun tuosta opastuksesta on puhuttu, niin mitkä yleisesti tuntuisivat olevan ne haastavimmat aihealueet?

Itselläni ei alussa ollut hajuakaan esimerkiksi seuraavista:
- uuttosuhde, eli paljon grammoina espressoa ulos verrattuna pavun määrään (nykyään lähden 1.55 x papu grammoina)
- maidonvaahdotus, mihin lämpötilaan vaahdotus olisi hyvä lopettaa, ja miten pitkään esimerkiksi pitää pilliä maidon pintaosassa ennen sen laskemista syvemmälle.
- tarkkuusvaa-an ja lämpömittarin hankkimista heti kannattaisi korostaa. Niiden avulla vasta on mun mielestä mahdollisuus saada aikaiseksi edes etäisesti toistettavia shotteja.
- en myöskään tajunnut miten tärkeää on käyttää laadukasta ja tuoretta papua. Jota todennäköisesti saa netistä halvemmalla kuin markettien hiilenmustia vuoden vanhoja.

Itse vedin aluksi ties miten pitkään yliuuttuneita palaneen autonrenkaan makuisia mannapuurocappoja, ennen kuin tajusin muutaman kympin laittaa vaakaan ja maitokannuun tungettavaavaan lämpömittariin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2012, 13:57:53 ip kirjoittanut jm »
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2012, 14:11:35 ip »

Jos meinaat uuden koneen kanssa? Niin ihan yleisesti shotin valmistukseen liittyviä seikkoja, koneen lämmitys, veden läpi juoksutusta, siivousta, mahd. pid yms.

Mutta muuten luulisin maidonvaahdotuksen ja artin olevan aika kärjessä, vähän jo konetta käyttäneillä.
Sit itselläni oli alkuun vähän hukassa cappuccinon maidon määrä, laitoin pitkään liikaa maitoa, ja olin jokseenkin latten ja cappan välissä juomieni kanssa.

Ihan näin mitä ensin mieleen tuli... Nyt olisi mukava saada opastusta V60/AP/Chemex lämpötilojen, karkeuksien, uuton pituuksista, nämä kaikki yhdistettyinä esiin astuviin makuihin. Kun lyhyemmillä uutoilla esiintyy helpommin marjaisuutta, kun taas muuten samoilla arvoilla pidempi uutto tuo makeutta suklaamaisesti esiin. Näistä varmasti on kirjoissa, mut olis paljon helpompaa kun joku pitäis pienen "luennon". Sais kupit balanssiin helpommin, tai siihen mihin sen tykkää.

Ai, jm ehti välissä rustata. Vaahdotusmittaria suosittelisin, siitä on helppo katsoa asteet, ja sit nopeasti oppii tuntemaan sen kädellä kannusta. Oman mittarini ehdin jo antaa eteenpäin, muuten olisit saanut sen. Muuten, hyviä pointteja toit esiin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #17 : Toukokuu 13, 2012, 21:42:06 ip »

Lainaus käyttäjältä: vemuli
Mitä on peruskahvilataso? Esson baari, Robert's vai joku muu?
Vaikka kyseessä olisikin bulkkitavaraa (esim. Robert's) tarjoava kahvila, samaan laatutasoon toistuvasti on vaikea yltää kotilaittein (tarkoittaa ko. tapauksessa siis halpoja laitteita). Baristan rooli on käytännössä hyvin marginaalinen, mikäli on kyse siis hiemankin asiaan perehtyneestä ammattilaisesta, verrattuna laitteiston merkitykseen.

Joo, pitää siis selvittää ja kertoa karusta tilanteesta. Kukin kirjoittaa tietenkin omasta maantieteellisestä sijainnistaan käsin. Italiassa peruskahvilataso oli hyvä aina. Helsingissä ja Turussa tai Tampereella en tiedä peruskahvilatasosta. Mutta itse olen niissä hankkiutunut yleensä ennalta tietämiini hyviin kahviloihin ja saanut aina loistavia espressoja, joihin ei halvoilla laitteilla koskaan pääse.

Mutta kotikaupungissani perus marketkeittimellä saa parempaa espressoa kuin yhdessäkään kahvilassa täällä. Kotikaupunkini on siis Joensuu. Täällä oli erittäin hyvä ja asiansa osaava "Väinön" kahvila, joka meni konkkaan, koska kahvi oli liian hyvää pahaan kahviin tottuneille kaupunkilaisille. Anteeksi, jos kuullostan ylimieliseltä.

Eli tuo lauseesi, baristan roolista sisältää jyrkästi ehdon siitä, että barista tietää mitä tekee, eikä edes "vähänkään tietää" riitä. Kokemukseni mukaan pitää todella tietää mitä tekee ja sitten olla sen verrran viitseliäs että toimii tietonsa mukaan, ja sitä ei tämän kaupungin kuppiloissa tiedetä eikä haluta. Yleisiä virheitä:
- Juoma on vetinen, koska se on selvästi liian pitkä tupla yli desin tai sinkku jossakin puolikkaan ja desin välillä
- Juomasta puuttuu ydin, koska myllyä ei ole välitetty säätää tai tamppaus unohtuu
- Juoma on muuten hyvin valmistettu, mutta tunkkainen, koska espresson kierto on hidas ja edelliset purut ovat seisoneet tunteja kahvassa, jota ei välitetä huuhtoa ennen uuden keittoa jne....
- Juoma on kylmä vaikka se on juuri uutettu, joten keittimen lämpö on päin .... tai kuppi jääkylmä
- yhdessä kahvilassa kahvi on silloin tällöin ok, mutta papuina paulig, joka ei läheskään aina ole tuoretta, koska espressoa kiertää niin vähän.

Kaupungin kahvilat ovat täynnä mitä parempia keittimiä, mutta ei vain onnistu. Mielestäni tämän kaupungin kahviloiden tulisi hävetä. Itse en lainkaan ymmärrä miten tähän pystytään. Yksi selitys on se, että kahviloiden henkilökunta ei ole koskaan juonut oikeaa espressoa, tai jos on juonut, niin ei pidä siitä. Sillä eihän tuollaisia tuotteita tuotaisi pöytään, jos tiedettäisiin mitä espresso on.

Sen mitä olen muita pikkukaupunkeja kiertänyt, on tilanne usein hyvin  samanlainen. Väitän, että tilanne on sama monissa kahviloissa isommissakin kaupungeissa, mutta täällä kirjoittelevat tietävät missä kahvinsa kotikaupungissaan nauttivat. Tai sitten yleistän liikaa tätä ongelmaa.

Minusta baristan osuus espresson onnistumisessa on mitä merkityksellisin. Kuun ja Marsin asento ei vaikuta mitenkään halvan markettikeittimen tuotokseen. Jos koneensa oppii tuntemaan, sillä voi onnistua pääsääntöisesti, mutta ehkä minulla on vain sattumalta hyvä yksilö. En tietenkään pääse samalle tasolle itse kuin huippukahvit kunnon baristojen kahviloissa. Mutta "peruskahviloiden" espressot päihitän halvalla keittimelläni mennen tullen 95% uutoistani.

Täällä Joensuussa on yksi hyvä kahvila, joka on oikeastaan kahvikauppa. Sieltä ei saa espressoa, koska kahvi keitetään suodattimella, jotta ihmiset voivat maistella kahveja. Se on ikäänkuin ylimääräistä palvelua kahvi/teepuodin takahuoneessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2012, 21:51:35 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #18 : Toukokuu 13, 2012, 23:40:56 ip »

...Helsingissä ja Turussa tai Tampereella en tiedä peruskahvilatasosta. Mutta itse olen niissä hankkiutunut yleensä ennalta tietämiini hyviin kahviloihin ja saanut aina loistavia espressoja, joihin ei halvoilla laitteilla koskaan pääse. Mutta kotikaupungissani perus marketkeittimellä saa parempaa espressoa kuin yhdessäkään kahvilassa täällä. Kotikaupunkini on siis Joensuu...

Olet varmasti oikeassa kotikaupunkisi suhteen, mutta eipä tilanne ole kummoinen muuallakaan. Minäkin saan kotikaupungissani erinomaista espressoa, mutta silloin valitsen paikan, minne menen. En sanoisi kantapaikkojani "peruskahviloiksi".

Kun joskus harvoin käväisen tuossa somassa Helsinki-nimisessä pikkukaupungissa, niin alkuperäinen kommenttisi "peruskahvilatasosta" on mielestäni aivan oikea. On Helsingissäkin hyviä kahviloita, kuten se Rivolia vastapäätä oleva kuppila Albertinkadulla, mutta kun puhutaan massasta, tilanne on toinen. Tänään lähes jokainen kahvila pitää hinnastossaan "espresso"-nimisen juoman. Espressoja saa lounaskahviloista, konditorioista, jätskibaareista, Picniceistä, tavaratalojen ja ostoskeskusten kahviloista ja jopa Ikean kahvilasta (tosin sijaitsee Espoossa). Samoin jokainen ravintolan tapainenkin ehdottaa espressoa aterian jälkeen. Usein kuppi rykäistään täysautomaatilla tai jollain nappi-virityksellä, hirveimmissä tilanteissa Nescafen uute-automaatilla. Joskus joku ystävällinen tyttölapsi tekee kahvin käsin jopa jollain hienolla laitteella, mutta tulos on sutta, lähinnä noiden sinun kuvaamiesi syiden takia. Nämä ovat kahviloiden suuri enemmistö, näissä käy suurimmat asiakasvirrat, nämä ovat peruskahviloita. Ja aivan totta, saat varmasti kotikalustollasi parempia tuotoksia, kuin peruskahviloissa tarjotaan. Voit aivan aiheesta olla tyytyväinen ja nauttia omista espressoistasi.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #19 : Toukokuu 14, 2012, 00:12:17 ap »

Eli tuo lauseesi, baristan roolista sisältää jyrkästi ehdon siitä, että barista tietää mitä tekee, eikä edes "vähänkään tietää" riitä. Kokemukseni mukaan pitää todella tietää mitä tekee ja sitten olla sen verrran viitseliäs että toimii tietonsa mukaan, ja sitä ei tämän kaupungin kuppiloissa tiedetä eikä haluta.
Tuo mainitsemani "vähänkään tietää" saattaa merkitä hyvinkin samaa taitotasoa kuin sinun käyttämäsi "todella tietää"? Kyse on melko subjektiivisesta käsitteestä. Minä lähden siitä, että "baristaksi" itseään kutsuva osaa/tietää kahvin valmistuksen perusteet. Ei tarvitse kuitenkaan olla mikään SM-tasolla kilpaileva ammattilainen.

- Juoma on vetinen, koska se on selvästi liian pitkä tupla yli desin tai sinkku jossakin puolikkaan ja desin välillä

Monissa (ammattilaistason) espressokeittimissä on kuitenkin käytössä ohjelmoitava annostelu, joka antaa paremmat edellytykset tasalaatuiselle shotille baristasta riippumatta.

- Juomasta puuttuu ydin, koska myllyä ei ole välitetty säätää tai tamppaus unohtuu

Yleensä kahviloissa on käytössä sama papu pidemmän aikaa kerrallaan ja kerran kohdalleen säädetty mylly tarvitsee useimmiten vain pientä hienosäätöä päivän aikana, verrattuna kotikäytössä usemman lajikkeen vuorojauhatukseen. Tamppaus on mielestäni hieman yliarvostettua hifistelyä. Italiassakin baristat tumppaavat usein jauhetun kahvin siinä myllyyn integroidussa "tampperissa" hyvinkin suurpiirteisesti. Maku on kuitenkin useimmiten kohdallaan.

- Juoma on muuten hyvin valmistettu, mutta tunkkainen, koska espresson kierto on hidas ja edelliset purut ovat seisoneet tunteja kahvassa, jota ei välitetä huuhtoa ennen uuden keittoa jne....

Kyseessä on siis ilmeisesti "barista", joka ei osaa sitä "vähääkään". "Hitaan kierron" kahviloita kannattanee vältellä.

- Juoma on kylmä vaikka se on juuri uutettu, joten keittimen lämpö on päin .... tai kuppi jääkylmä

Lämpövakaus on kaupallisissa keittimissä "valovuosia" edellä halpiskoneita. Kupin lämmitys vaatii sen mainitsemani "vähääkään tietää" -taitotason, mutta esim. omassa järeähkössä keittimessäni kupit lämpenevät tehokkaasti kuppitason päällä, ilman baristan aktiivista toimenpidettä.


Minusta baristan osuus espresson onnistumisessa on mitä merkityksellisin. Kuun ja Marsin asento ei vaikuta mitenkään halvan markettikeittimen tuotokseen. Jos koneensa oppii tuntemaan, sillä voi onnistua pääsääntöisesti, mutta ehkä minulla on vain sattumalta hyvä yksilö. En tietenkään pääse samalle tasolle itse kuin huippukahvit kunnon baristojen kahviloissa. Mutta "peruskahviloiden" espressot päihitän halvalla keittimelläni mennen tullen 95% uutoistani.

Tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen.

Kuu ja mars kirjoituksessani tarkoitti lähinnä sitä, että kevyen luokan laitteessa on paljon enemmän sellaisia muuttujia, joiden vakioimiseksi tarvitaan todella paljon enemmän vaivan näköä kuin ammattilaiskonetta käytettäessä. Ja tämä on "absoluuttinen fakta", jos tuo nyt Kataisen jäljiltä enää mitään merkitsee  ;)

En tunne asuinseutusi kahviloita, mutta on surullista, jos 95% kahvilatyöntekijöistä siellä teidän kulmakunnilla ovat ammattitaidottomia. Täällä Lahden seudulla on sitten asiat onnekkaasti päinvastoin.

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #20 : Toukokuu 14, 2012, 19:30:51 ip »

En tunne asuinseutusi kahviloita, mutta on surullista, jos 95% kahvilatyöntekijöistä siellä teidän kulmakunnilla ovat ammattitaidottomia. Täällä Lahden seudulla on sitten asiat onnekkaasti päinvastoin.

Onko lahdessa jossain hyvä kahvila? Kerro heti.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #21 : Toukokuu 14, 2012, 20:52:12 ip »

Onko lahdessa jossain hyvä kahvila? Kerro heti.

Vemuli sanoi, että 95% Lahden seudun kahvilatyöntekijöistä ovat ammattitaitoisia. Eiköhän sitten lähes jokaikinen Lahden seudun kahvila ole hyvä kahvila? Onnenpoikia nämä lahtelaiset.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #22 : Toukokuu 14, 2012, 21:14:50 ip »

Onko lahdessa jossain hyvä kahvila? Kerro heti.

Niin, pitänee vielä erikseen painottaa, että kyseessä on siis vain oma mielipiteeni. Toisenlaisetkin mielipiteet sallitaan.

- Mariankadun akvaario (Sinuhe)
- Aleksanterinkadun Robert's Coffee
- Rautatienkadun Little Italy

Näistä kahviloista saa turvallisen tasalaatuista tuotetta. Yksikään ei ole jäänyt minulta juomatta. Ei varmaan "maailman parhaita", mutta "ihan hyviä". Joillekin se "ihan hyvä" ei ehkä riitä, mutta minulle riittää.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #23 : Toukokuu 14, 2012, 21:20:42 ip »

Nyt kun tuosta opastuksesta on puhuttu, niin mitkä yleisesti tuntuisivat olevan ne haastavimmat aihealueet?

Minun kohdallani aluksi oli vaikeata saada espresso aikaiseksi. Ensin oli jauhatus liian karkeaa, sitten puuttui hyvä tampperi, sitten hyvä kahvi, sitten toistettavuus... Maidon vaahdottamisen opettelun koin vieläkin vaikeammaksi.

300-400 euroa ei taida riittää pätevän myllyn ja espressokoneen hankintaan. Harrastustusta tuollakin rahalla saa jo aivan riittämiin jos hankkii myllyn, kahvia ja hieman edullisempia välineitä kahvin valmistamiseen: pressopannu, suodatin, Aeropress jne.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #24 : Toukokuu 14, 2012, 21:24:25 ip »

Niin, pitänee vielä erikseen painottaa, että kyseessä on siis vain oma mielipiteeni. Toisenlaisetkin mielipiteet sallitaan.

- Mariankadun akvaario (Sinuhe)
- Aleksanterinkadun Robert's Coffee
- Rautatienkadun Little Italy

Näistä kahviloista saa turvallisen tasalaatuista tuotetta. Yksikään ei ole jäänyt minulta juomatta. Ei varmaan "maailman parhaita", mutta "ihan hyviä". Joillekin se "ihan hyvä" ei ehkä riitä, mutta minulle riittää.

Little italyssa en ole käynyt, mutta noissa kahdessa muussa ei kyllä minusta mitenkään hyvää kahvia tarjoilla. Baristan koulutus tuntuu olevan "näin tätä ny sitten käytetään" -tyyppistä, kahvi epämääräisen ikäistä bulkkia, ja hinnat huikeita.
Kyllä minä kotona teen mielestäni parempaa kahvia, oli väline sitten mikä hyvänsä.

Etenkin suodatinkahvi on valitettavan kehnoa kaikkialla täällä business cityssä.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #25 : Toukokuu 14, 2012, 21:56:18 ip »

Minun kohdallani aluksi oli vaikeata saada espresso aikaiseksi. Ensin oli jauhatus liian karkeaa, sitten puuttui hyvä tampperi, sitten hyvä kahvi, sitten toistettavuus... Maidon vaahdottamisen opettelun koin vieläkin vaikeammaksi.

300-400 euroa ei taida riittää pätevän myllyn ja espressokoneen hankintaan. Harrastustusta tuollakin rahalla saa jo aivan riittämiin jos hankkii myllyn, kahvia ja hieman edullisempia välineitä kahvin valmistamiseen: pressopannu, suodatin, Aeropress jne.
+1
Jos ja kun innostuu sitten, niin hankkii pikkuhiljaa arsenaalia, sit updatea niille vuosien kuluessa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #26 : Toukokuu 15, 2012, 20:50:12 ip »

Lainaus käyttäjältä: vemuli
Minä lähden siitä, että "baristaksi" itseään kutsuva osaa/tietää kahvin valmistuksen perusteet. Ei tarvitse kuitenkaan olla mikään SM-tasolla kilpaileva ammattilainen.

Periaatteessa samaa mieltä. Tässä kaupungissa ei baristoja ole, eikä tietenkään useimmissa "perustason" kahviloissa. Nimitys "Kahvilahan" ei vielä takaa sitä, että tiskin takana on barista.

Lainaus
Monissa (ammattilaistason) espressokeittimissä on kuitenkin käytössä ohjelmoitava annostelu, joka antaa paremmat edellytykset tasalaatuiselle shotille baristasta riippumatta.

Kokemukseni mukaan ohjelmoitava annostelu takaa myös tasalaatuisen epäonnistumisen, jos ohjelmointi on päin "...". Eikös vaan? Ei ohjelmointi takaa mitään muuta kuin tasalaatuisuuden. Laatu voi olla sitten ihan mitä vaan sen mukaan kuka ohjelmoi sekä miten ja milloin.

Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt, että tilasin sinkku espresson (ne ovat yleensä parempia, tuplat on pääsääntöisesti ohjelmoitu liian pitkiksi). Kahvilan pitäjä teki kaiken muuten oikein, mutta kun juoma oli valmis, hän painoi jostakin kumman syystä uudestaan ohjelmoidun laitteen sinkkunapista ja teki juomasta siis tuplan yhdellä annostelulla, jonka läpi hän uutti kahdesti.

Lainaus
Yleensä kahviloissa on käytössä sama papu pidemmän aikaa kerrallaan ja kerran kohdalleen säädetty mylly tarvitsee useimmiten vain pientä hienosäätöä päivän aikana,

Voi myös olla, että laitteen myyjä on säätänyt myllyn toimittaessaan tuotteenja hienosäätöä ei ole sen jälkeen henkilökunnan toimesta tehty. Uskoisin, että tämä on tilanne varsin monessa kahvilassa.

Lainaus
Italiassakin baristat tumppaavat usein jauhetun kahvin siinä myllyyn integroidussa "tampperissa" hyvinkin suurpiirteisesti. Maku on kuitenkin useimmiten kohdallaan.

Itse en ole noihin integroituihin siellä törmännyt. Mutta ollet oikeassa tamppauksen merkityksestä. Kyllä kai se oikea myllyn säätö on paljon tärkeämpää.

Lainaus
"Hitaan kierron" kahviloita kannattanee vältellä.

Totta, totta. Yleensä kahviloita kannattaa vältellä, jos ei tiedä mihin kahvilaan kannattaa mennä. Joka kerta kun menen tarkoittamaani "peruskahvilaan" ja erehdyn tilaamaan espresson, ihmettelen miksi taas lankesin samaan ansaan.

Lainaus
Lämpövakaus on kaupallisissa keittimissä "valovuosia" edellä halpiskoneita. Kupin lämmitys vaatii sen mainitsemani "vähääkään tietää" -taitotason, mutta esim. omassa järeähkössä keittimessäni kupit lämpenevät tehokkaasti kuppitason päällä, ilman baristan aktiivista toimenpidettä.

sempä takia oletankin, että keittimet on ihan poskelleen säädettyjä. Eli kone on toimitettaessa säädetty ja sen jälkeen sille ei ehkä ole mitään säätöjä tehty.

Kuu ja Mars heittoni oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Toki tiesin mitä tarkoitit. Itse olen alkanut haaveilla siirtymistä suoraan noihin hx koneisiin Krupsistani. Jos joskus raskin. En ehkä halua noita välisarjan keittimiä Silvia jne... joissa täällä kirjoitetun mukaan muuttujia jää paljon. Ilmeisesti Oscarista lähtien espresson teko alkaa olla aika vaivatonta. Vaivatonta se on tuolla markettikoneellakin, mutta tietenkin parhaat maut jää saamatta. Todella tasalaatuista espressoa saan, vaikkakin osa mausta jää kahvaan. Mutta hyvin olen koneeni oppinut tuntemaan ja harvoin tulee huteja. Ja vielä tuo kone porskuttaa, kohta kolme vuotta täynnä. Muutaman kerran olen sen itse avannut ja huoltanut. Maidon vaahdotin hajoaa jatkuvasti. Siksi olen luopunut miltei kokonaan maitokahveista. Mikrovaahtoa en ole oppinut tekemään. Eikä tuolla sitä varmaan saa kuin vahingossa.

Lainaus
En tunne asuinseutusi kahviloita, mutta on surullista, jos 95% kahvilatyöntekijöistä siellä teidän kulmakunnilla ovat ammattitaidottomia.

En sanoisi ammattitaidottomia. Tarkoitin, että 95% shoteista on surkeita, baristoja täällä ei ole käsittääkseni yhtään. Täällä oli erittäin hyvä Waynes Coffee, mutta se meni vuodessa konkurssiin. Siellä kahvi oli aina loistavaa ja espressojuomia tilatessa sai aina mitä halusi. Koskaan ei tullut pettymyksiä, enkä niihin tuloksiin päässyt kotona mitenkään. Surutyötä piti oikeasti tehdä, kun paikka lopetti. Tuossa mainitsemassani kahvikaupassa käyn viikottain kahvilla pelaamassa korttia. Oikein mukava paikka. Aina saa hyvää suodatinkahvia. Asiakkaita käy hyvää tahtia eivätkä pavut seiso liian pitkään hyllyssä. Sieltä ostan pavut myös kotiini. Mutta riittäisikö tämä tästä. Aihe oli saako halvalla hyvää. Minulla ei ole muista keittimsitä omaa kokemusta kuin halvoista. Mielestäni halvalla voi saada jopa tasalaatuista kelvollista espressoa. Ehkäpä helpommin kuin keskihintaisella boilerikoneella? Mutta toki ne huippumaut jäävät kokematta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2012, 20:58:36 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #27 : Toukokuu 16, 2012, 16:09:24 ip »

Little italyssa en ole käynyt, mutta noissa kahdessa muussa ei kyllä minusta mitenkään hyvää kahvia tarjoilla. Baristan koulutus tuntuu olevan "näin tätä ny sitten käytetään" -tyyppistä, kahvi epämääräisen ikäistä bulkkia, ja hinnat huikeita.
Kyllä minä kotona teen mielestäni parempaa kahvia, oli väline sitten mikä hyvänsä.

Etenkin suodatinkahvi on valitettavan kehnoa kaikkialla täällä business cityssä.

Makuasioitahan nuo ovat, joten ei siitä enempää.

Suodatinkahvi on valitettavasti lähes poikkeuksetta "suomalaiseen makuun" paahdettua, suurten paahtimoiden bulkkitavaraa. Minusta paras normikahvi Lahdessa on Arnold's Donutsin Douve & Egberds.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2012, 16:29:53 ip kirjoittanut vemuli »
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #28 : Toukokuu 16, 2012, 16:28:36 ip »

Tarkoitin, että 95% shoteista on surkeita, baristoja täällä ei ole käsittääkseni yhtään.

Minäkään en ole barista, mutta osaan omasta (ja mielistelevien ystävieni  ;)) mielestäni valmistaa melko hyvää espressoa.

Mutta riittäisikö tämä tästä. Aihe oli saako halvalla hyvää. Minulla ei ole muista keittimsitä omaa kokemusta kuin halvoista. Mielestäni halvalla voi saada jopa tasalaatuista kelvollista espressoa.

Jep. Halvallakin laitteella saa kelvollista juomaa, mutta kuten itsekin olet varmaankin huomannut, on se kovan työn ja harjoittelun takana. Nuo mainitsemasi virhe-esimerkit ovat kyllä suorastaan käsittämättömiä. Minä olen ollut onnekas, koska kohdalleni ei ole koskaan osunut mitään vastaavaa. Olen usein kellotellut uuttoaikoja ja arvioinut lopputuotteen määrän silmämääräisesti ja ainakin tuolla perusteella nuo mainitsemani kahvilat saavat minulta "puhtaat paperit". Koneet ovat olleet säädöissään, kuten "laatukahviloissa" kuuluukin olla.

Ei muuta kuin maukkaita kahvihetkiä sinne pohjois-karjalaan  :D
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Saako halvalla hyvää? Mylly, espressokeitin ja maidonvaahdotin
« Vastaus #29 : Toukokuu 16, 2012, 21:35:41 ip »

Lainaus käyttäjältä: vemuli
Halvallakin laitteella saa kelvollista juomaa, mutta kuten itsekin olet varmaankin huomannut, on se kovan työn ja harjoittelun takana. Nuo mainitsemasi virhe-esimerkit ovat kyllä suorastaan käsittämättömiä.

Ja turhankin pitkällisesti niistä purkauduin. Mutta kyllä halvallakin vehkeellä pitää tietää mitä tekee. Ja todella huippuhetket jäävät saavuttamatta.

Lainaus
Ei muuta kuin maukkaita kahvihetkiä sinne pohjois-karjalaan  :D

Samoin sinne Päijät-Hämeeseen!

Kyllä voisi taas päivittää tuota Mokkamestareiden kahvien maistelua tuonne Pavut topiciin. Kahvikaupassa maistelin ja kotiinkin toin uutta intialaista papua.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini